Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:15:11 GMT

آمایش دانشگاه جهرم خلاف عدالت آموزشی است

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۸۴۳۵

آمایش دانشگاه جهرم خلاف عدالت آموزشی است

دکتر کامبیز مینایی روز دوشنبه در جلسه شورای دانشگاه جهرم با حضور فرماندار ویژه شهرستان جهرم افزود: در طرح آمایش آموزش عالی، نسبت دانشجویی استان فارس نسبت به دو استان همجوار کمتر است، اما فقط یک دانشگاه جامع برای آن دیده شده است در حالی که استان‌های مجاور بعضاً تا سه دانشگاه دولتی نیز دارند.

وی ادامه داد: در استان فارس، نسبت نرخ جمعیت دانشجویی به جمعیت استان ۰/۵  درصد بوده که این آمار در استان‌های هم‌جوار همچون اصفهان و کرمان به ترتیب ۰/۷  درصد و یک درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین استان فارس با داشتن جمعیت بیشتر، به لحاظ برخورداری از دانشگاه‌های جامع به تازگی و با جامع بودن دانشگاه جهرم، با این دو استان برابر شده است.

مینایی  تأکید کرد: جز توسعه و حفظ دو دانشکده علوم پایه و فنی و مهندسی،‌ از نظر ما سناریوی دیگری پذیرفته شده نیست و ناآگاهی از شرایط فارس و ظرفیت‌های شهرستان جهرم منجر به این تصمیم شده است چرا که این دانشگاه افتخارات فراوانی را در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، اختراع و ایده‌های نوآورانه کسب کرده است.

رئیس دانشگاه جهرم  اضافه کرد: جهرم از ۱۵ سال قبل از انقلاب دانشگاه داشته است و اتفاقاً دانشکده علوم پایه آن سال ۱۳۵۲ افتتاح شده است و هنوز فارغ‌التحصیلان این دانشکده در شهر جهرم حاضرند.

این استاد تمام دانشگاه شیراز اظهار کرد: دانشگاه جهرم جزئی از شهر جهرم است و با تار و پود این شهر تنیده شده و نمی‌توان یک جزء آن را جدا کرد و سایر اجزا به درد نیافتند.

وی تصریح کرد: برای گرفتن چنین تصمیمی حتی از دانشگاه شیراز که به عنوان دانشگاه معین فارس معرفی شده است نیز هیچ مشورتی گرفته نشده است و به یکباره در شرایطی که دوماه دیگر به انتخابات سرنوشت‌ساز مانده، مردم شهر را با چنین موضوعی مواجه می‌کنیم.

وی ابراز کرد: ما به اندازه کافی ادله و نیرو داریم تا بتوانیم با حفظ آرامش مسئولان ارشد وزرات را برای لغو این مصوبه قانع کنیم.

دانشگاه جهرم حق مردم این شهر است

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه جهرم نیز گفت: تصمیم گرفته شده در خصوص آمایش دانشگاه جهرم مبنی بر عدم توسعه و ممانعت جذب هیئت علمی با بیانات مقام معظم رهبری درباره آمایش منافات دارد.

حجت‌الاسلام محمد شهریاری‌پور افزود: ای کاش بزرگان دانشگاه‌های استان فارس در زمینه آمایش مشورتی گرفته شده بود و به ما می‌گفتند طرح بدهید و از بین پشنهادهای داده شده یکی را انتخاب می‌کردند، ‌نه اینکه بدون هیچ مشورتی از دانشگاه معین و مسئولان شهرستان تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: امثال این طرح‌های غیرکارشناسی بیشتر به نفع دانشگاه‌هایی است که قارچ‌گونه می‌رویند و هیچ اقبالی به آنها وجود ندارد تا دانشجویی بی‌مکنتی که می‌خواهد از تحصیلات رایگان که حق مسلم وی است، استفاده کند.

وی ابراز کرد: با توجه به نزدیکی این تصمیم به زمان انتخابات بنده برای انقلاب و نظام احساس خطر می‌کنم که باعث دلسردی مردم از آمدن به پای صندوق‌های رأی شود.

در آمایش دانشگاه جهرم به ظرفیت‌ها و دستاوردهای این دانشگاه توجه شود

رئیس دبیرخانه هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه جهرم نیز در این جلسه گفت: با توجه به ظرفیت‌های شایسته توجه دانشگاه جهرم، پذیرش تعداد قابل توجهی از دانش‌آموختگان این دانشگاه در مقاطع بالاتر، وجود اساتید نخبه، دستاوردهای برجسته علمی، فرهنگی و ورزشی دانشجویان و البته ویژگی‌های سیاسی‏، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرستان جهرم لازم است در بحث آمایش این دانشگاه تجدید نظر شود.

دکتر بهرام شعبانی افزود: ابلاغ اخیر شورای گسترش در محدود کردن دو دانشکدۀ دانشگاه جهرم، ستم به این دانشگاه، شهرستان جهرم و حتی استان فارس است، زیرا با متولیان دانشگاهی استان مشورت نشده و دوم به آن دلیل که خلاف وعده‌های قبلی وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه کسی که اهل علم است باید صداقت داشته باشد، افزود: اتخاذ این تصمیم از بدنه وزارت علوم و ابلاغ مصوبات غیرکارشناسی چون تخصیص چهار دانشجو به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی، شبهاتی را ایجاد کرده که این گونه تصمیمات فقط نگاه مثبتی به دانشجوی شهریه‌پرداز دارد و این ظن را ایجاد کرده که شاید ذی‌نفعان این گونه مؤسسات با اتخاذ چنین تصمیم‌هایی به دنبال جذب دانشجو برای خود هستند.

وی اضافه کرد: متأسفانه این نگاه به معنای آن است که شهرستان جهرم ظرفیت یا شایستگی داشتن دانشکده‌های مهندسی و علوم پایه را ندارد؛ حال آنکه طرح‌هایی چون منطقۀ ویژۀ اقتصادی که رشته‌های مهندسی می‌تواند در رونق آن کارگشا باشد، توسط دیگر ارگان‌ها در جهرم تصویب و راه‌اندازی شده‌است و این ناهماهنگی‌ها، نشان از کارشناسی نبودن تصمیم شورای گسترش دارد.

به گفته وی هدف این محدودیت نیز حذف گام به‌گام این دو دانشکده یا ادغام آن در دانشگاه‌های دیگر استان است.

رئیس اسبق دانشگاه جهرم با بیان اینکه برای آوردن تک‌تک این رشته‌ها به این دانشگاه خون دلها خورده شده است، ابراز کرد: دانشگاه جامع جهرم با داشتن نزدیک به صد عضو هیأت علمی جوان، متخصص و توانمند و حدود سه هزار دانشجوی فعال در عرصه‌های علمی، فرهنگی و ورزشی، می‌تواند خلأ وجود دانشگاه‌های جامع دیگر استان‌های مشابه را در استان فارس که هنوز دانشجویان بسیاری را به دیگر استان‌ها می‌فرستد نیز جبران کند تا عدالت حقیقی آموزشی که قطعاً از اهداف طرح آمایش است، محقق شود.

وی با بیان اینکه زحمات و مبالغ هنگفتی برای ایجاد این دانشگاه صرف شده است، اظهار کرد: حق این بود که دانشگاه جهرم مثل سایر دانشگاه‌های شهرستان توسعه بیابد و بشود دانشگاه ملایر، دانشگاه ولیعصر رفسنجان یا دانشگاه سبزوار و کاشان‌،آیا استان فارس به اندازه استان‌های کرمان و همدان هم وسعت ندارد که بتواند دو دانشگاه جامع را در خود جای دهد؟

وی ادامه داد: استان فارس از گذشته از نظر فرهنگی، ملی و مذهبی، هم‌تراز استان خراسان قدیم بوده و این استان‌ها دو قطب مهم کشور بوده‌اند، حال مقایسه کنید الان خراسان دانشگاه‌هایی چون فردوسی مشهد، بیرجند، صنعتی بیرجند، بجنورد و حکیم وسبزواری و... دارد و یکی از همین دو دانشگاه جامعی هم که فارس دارد می‌خواهند از شهرستان جهرم بگیرند.

وی تصریح کرد: معلوم نیست این تصمیم با چه متر و معیاری گرفته شده؛ مثل این است که شما فرزندی را با زحمت به ۱۸سالگی برسانید و یکی بیاید او را قطع نخاع کند.

این عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جهرم گفت: از دیگر آسیب‌های این محدودیت، ناامیدی و نارضایی استادان از آیندۀ دانشگاه جهرم است که می‌تواند میل به انتقال به دانشگاه‌های دیگر؛ به‌ویژه دانشگاه‌های مادر را پس از ارتقا به مرتبۀ دانشیاری، در آنان تقویت کند.

وی ابراز کرد: از مسئولین دانشگاه، شهرستان و استان انتظار می‌رود که با تعامل با مقام عالی وزارت و انتقال نگرانی‌های به‌جای دانشگاهیان و مردم جهرم هرچه زودتر شورای گسترش را به تجدید نظر در مصوبۀ خود متقاعد نمایند.

لزوم درنظر گرفتن عدالت و ظرفیت منطقه در اجرای طرح آمایش دانشگاه‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه جهرم هم گفت: در طرح آمایش باید مطابق ویژگی و شاخصه های آن منطقه عمل کرد تا عدالت و ظرفیت آن منطقه درنظر گرفته شود.

حجت الاسلام دکتر محمد عباس زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نسبت به دانشگاه جهرم در این طرح آمایش که اخیراً وزارت علوم تحت عنوان آمایش و مأموریت گرایی دانشگاه‌جهرم ابلاغ کرده، ظلم شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان جهرم، ظرفیت دانشگاه را دارد و اکنون بیش از ۸۰ عضو هیات علمی و ۱۰۰ کارمند در این مجموعه مشغول فعالیت هستند، گفت: بنابراین دانشگاه جهرم، یک دانشگاه کوچک نیست و محدودسازی چنین مجموعه با رویکردی که وجود دارد شایسته و مناسب نیست.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه و معارف دانشگاه جهرم افزود: شهرستان جهرم پیش از انقلاب هم دارای دانشکده بوده است و برخی از اساتید دانشگاه شیراز فارغ التحصیلان این دانشگاه بودند.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه اگر بخواهیم استان فارس را با استان‌های همجوار و هم ردیف خود در کشور مقایسه کنیم، بیان کرد: می‌بینیم که در دیگر استان‌ها دارای حداقل ۲ دانشگاه جامع و یا حتی بیشتر هستند در حالی که وسعت و جمعیت آنان از استان فارس کوچک تر است اما این محدود سازی برای آنان ایجاد نشده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با بیان اینکه در طرح آمایش باید مطابق ویژگی و شاخصه‌های آن منطقه عمل کرد، ادامه داد: باید عدالت و ظرفیت آن منطقه در طرح آمایش‌ها درنظر گرفته شود.

این استاد دانشگاه جهرم با اشاره به اینکه رشته هایی که در این طرح آمایش برای جهرم مد نظر قرار گرفته است، عملاً به سمت تعطیل شدن این دانشگاه پیش خواهیم رفت، تصریح داشت: نه تنها دانشگاه جهرم دیگر جامع نخواهد بود، بلکه دیگر دانشگاه هم نمی تواند باشد و این دانشگاه جامع با ابلاغ این این طرح به یک پردیس و یا دانشکده کوچک تبدیل می شود.

وی افزود: از مسئولان استانی و شهرستان می‌خواهیم تا با انتقال درخواست اعضای هیئت علمی، کارمندان، دانشجویان و همچنین اهالی منطقه به پایتخت تلاش کنند تا مسئولانی که در وزارتخانه، تصمیم درستی بگیرند و به تغییر و اصلاح آنان اقدام کنند.

نامه آمایش وزارت علوم مورخ ۲۸ فروردین۱۴۰۰ که به دانشگاه جهرم رسید مبنی بر عدم توسعه دو دانشگاه فنی و مهندسی و علوم پایه و منع جذب هیئت علمی در این دو دانشکده تا ‍پایان سال ۱۴۰۰ تأکیده کرده بود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها دانشجو سند آمایش آموزش عالی جهرم دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشجو سند آمایش آموزش عالی جهرم دانشجو سند آمایش آموزش عالی جهرم دانشگاه اخبار کنکور آمایش دانشگاه شهرستان جهرم دانشگاه جهرم دانشگاه جامع طرح آمایش دیگر استان وزارت علوم دانشگاه ها استان فارس علوم پایه هیئت علمی آن منطقه استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۸۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران کرمان با محکوم کردن برخورد نامطلوب با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در خصوص حمایت آنان از مردم مظلوم غزه گفت: اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است.

حسین زنجانی راینی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید چمران کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، با محکوم کردن برخورد نامطلوب با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در خصوص حمایت آنان از مردم مظلوم غزه گفت: اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است.


وی افزود:دانشجویان دانشگاه‌ها به عنوان حافظان آموزش عالی و آزاداندیشی، باید به عنوان سنگری جهت تبادل آزاد نظرات و ایده‌ها عمل کنند. 

او اظهار کرد: ما در دانشگاه شهید چمران، عمیقاً احساس می‌کنیم که باید نگرانی خود را نسبت به سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های غربی علیه جنگ غزه، و به طور مشخص‌تر، اقدامات و سیاست‌های بی‌رحمانه اسرائیل ابراز کنیم.

زنجانی گفت: اقدامات خشنی که برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد این مسائل مهم حقوق بشری انجام شده، عمیقاً نگران‌کننده است. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران کرمان افزود: این نه تنها قداست و حرمت آزادی آکادمیک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مانع تلاش جمعی ما برای دستیابی به حقیقت و عدالت می‌شود.

او تاکید کرد: با توجه به تأثیر مخرب جنگ بر زندگی انسان‌های بی‌گناه از جمله کودکان، این وظیفه اخلاقی ماست که اقداماتی که حقوق بشر را نقض می‌کند، محکوم و در مورد این نگرانی‌های فوری و حیاتی جهانی، گفت‌وگوی باز را تشویق کنیم. 

وی گفت: ما به عنوان دانشجو، باید از آرمان صلح و عدالت دفاع و اطمینان حاصل کنیم که جوامع دانشگاهی ما فضای امنی برای طرح انتقاد و حمایت از آرمان صلح و عدالت هستند.

زنجانی در پایان بر لزوم احترام به آزادی اندیشه و کرامت انسانی در دانشگاه‌های آمریکا تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • اعلام تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • تاریخ جدید واریز سود سهام عدالت اعلام شد
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • برگزاری جلسه بررسی طرح آمایش سرزمین شهرستان میاندوآب
  • اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است
  • تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • عدالت آموزشی در مناطق شهری و روستایی گلستان مستقر شده است
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟