Web Analytics Made Easy - Statcounter

آخرین آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۲۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۳۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۱۷ هزار و ۲۳۰ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۰ هزار و ۷۰ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

نمکی: مردم را عامل آزمایشگاهی تولید واکسن دیگر کشورها نکردم/ ایران نباید برای واکسن کرونا دست به سوی دیگری دراز کند

آخرین وضعیت کرونا در ایران؛ ساعتی ۱۹ مورد فوت/ رکوردشکنی در استان‌ها + نقشه و نمودار

***

تحلیل عباس عبدی از میزان احتمالی مشارکت در انتخابات

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی در اعتماد میزان مشارکت در انتخابات را براساس آخرين نظرسنجي موسسه ايسپا -كه آن را از معتبرترین‌ها دانسته است- تحلیل کرده است. عبدی نوشت: «از پاسخگويان درباره ميزان مشاركت مردم در انتخابات پرسيده شده كه 24 درصد گفته‌اند، زياد و خيلي زياد و 40 درصد گفته‌اند كم و خيلي كم شركت مي‌كنند.

اين نوع ارزيابي به‌ طور معمول بازتابي از واقعيت رفتاري خود و اطرافيان‌شان است كه در قالب ميزان مشاركت انتخاباتي ديگران دارند. نكته مهم اينكه افرادي كه معتقدند مردم به ميزان زياد و خيلي زياد شركت مي‌كنند در 7 ماه گذشته از 32 درصد به 24 درصد كاهش يافته‌اند. در واقع احساس عمومي از ميزان بالاي مشاركت در حال تضعيف است. 

در ادامه از آنان خواسته شده كه وضعيت مشاركت خود را بگويند. 43 درصد قطعا شركت مي‌كنم را گفته‌اند، 5 درصد به احتمال زياد، 21 درصد هنوز تصميم نگرفته، 6 درصد احتمال كم و 25 درصد اصلا شركت نمي‌كنم را اعلام كرده‌اند. 

از اين پاسخ‌ها چه مي‌فهميم؟ درك پاسخ‌ها براساس تجربيات قبلي است. پاسخ‌هاي مردم به ابن پرسش در انتخابات قبلي با واقعيت و نتيجه رخ داده در انتخابات مقايسه شده‌اند.

در نظرسنجي تلفني پاسخ قطعا شركت مي‌كنم از ميزان شركت قطعي ثبت شده در انتخابات، قدري كمتر است. در نظرسنجي حضوري ممكن است همان اندازه يا در مواردي حتي اندكي بيشتر باشد. با توجه به تجربيات قبلي مي‌توان گفت شركت قطعي مردم در انتخابات(اگر امروز برگزار شود) براساس اين يافته حدود 38 تا 39 درصد است. نكته مهم اينكه اين رقم طي 7 ماه گذشته حدود يك درصد هم كمتر شده در حالي كه انتظار مي‌رفت با نزديك شدن به انتخابات بيشتر شود.»

***

پزشکیان: به نفع جهانگیری کنار می‌روم اما لاریجانی نه

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره همراهی با نامزد اجماعی اصلاح طلبان به خراسان گفت: «من رایزنی نداشتم اما الان دیگر کسی از اصلاح طلبان را نگذاشتند که در صحنه حاضر شوند . چند نفر از اصلاح طلبان می توانند از سد شورای نگهبان عبور کنند ؟ این طوری نیست که دستشان باز باشد. این هم به نظرم خیلی بد است ما داریم تک صدایی در کشور ایجاد می کنیم . باید این رقابت وجود داشته باشد. نقد هم منصفانه باشد و دروغ و شایعه سازی نباشد...

آیا در شرایطی حاضرید در انتخابات به نفع کسی کنار بکشید ؟ مثلا آقای خاتمی بگوید مثل دوره عارف یا فرد قوی تر از خودتان با پایگاه رای بهتر باشد یا نهاد اجماع ساز روی شما به جمع بندی نرسد؟ 

اگر بر اساس نظرسنجی کسی شایسته تر باشد و مردم اقبال داشته باشند من کنار می کشم .
 
شما جایی گفتید که با تکرار هم کنار نمی روید و این طعنه ای به خاتمی است.

این هم از آن شیطنت های رسانه ای است . بنده گفتم می آیم در مناظره ها شرکت می کنم بعد در جمع بندی اگر نظر مردم در نظرسنجی ها این باشد که فلان نفر شایسته تر و جلوتر از من است کنار می کشم منطق هم همین است وقتی جامعه کسی را بهتر از من قبول دارد نباید پافشاری کنم.
 
گفته بودید برای لاریجانی یا جهانگیری کنار نمی کشید.

لاریجانی را گفته بودم و درباره جهانگیری اگر نظر مردم باشد کنار می روم و کمکش هم می کنم.»

***

چه کسی فایل صوتی ظریف را منتشر کرده است؟

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی در کانال تلگرام خود نوشت: «احتمالاً طبق روال معمول در کشور ما، در مورد اینکه چه کسانی و به چه منظوری این فایل صوتی را به رسانه‌ها درز داده‌اند، دعوای جناحی بالا می‌گیرد و هر جناحی، جناح رقیب را بدین کار متهم و در بارۀ اهدافش گمانه‌زنی و بعضاً افسانه‌پردازی می‌کند.

در این میان، اصولگرایان قاعدتاً پای مدیران دولت روحانی را به میان می‌کشند و افشای فایل صوتی را به منازعۀ انتخاباتی ربط می‌دهند. پرسش اما این است که درز این مصاحبه، چه کمک انتخاباتی به جناح دولتی می‌کند؟

در واقع نه فقط کمکی نمی‌کند بلکه آنها را در برابر این چالش قرار می‌دهد که اگر آنان در حقیقت تا این اندازه دست‌شان از قدرت واقعی تهی است، پس چرا خود را ابزار دست دیگران کرده‌اند و از پست‌هایشان کناره‌گیری نکرده‌اند؟ و مهمتر از این، اگر قصه همان است که ظریف در مصاحبه نقل کرده است، پس با چه انگیره‌ای بار دیگر اسب خود را برای رسیدن به پاستور زین کرده‌اند؟ 

از طرفی، دولتی‌ها و برخی متحدان اصلاح‌طلب آنان نیز به نوبۀ خود، افشای فایل صوتی را به اصولگرایان نسبت خواهند داد با این استدلال که آنها از این طریق در صدد مسدود کردن راه ورود ظریف به انتخابات برآمده‌اند و با این اقدام به احتمال کاندیداتوری او پایان داده‌اند.

این استدلال علی‌الظاهر موجه‌تر است، اما به فرضِ تصمیم جدی ظریف برای ورود به صحنۀ انتخابات، آیا اصولگرایان راه‌های کم هزینه‌تری برای منع او از این اقدام در پیش نداشتند و حتماً باید فایلی از او را افشاء می‌کردند که افکار عمومی را نسبت به عملکردِ خود آنها در منطقه، بیش از پیش بدبین و حساس کند؟

با این حساب، به نظر من، تصادف و یا کنجکاوی شخصی، بیش از وجود طرح و برنامه‌ای حساب شده از سوی جناح‌های سیاسی در افشای فایل مصاحبه نقش داشته است.»

***

شورای نگهبان تاجزاده را تاییدصلاحیت کند

سیدمحمود علیزاده طباطبایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره نامزدی تاجزاده در انتخابات ریاست جمهوری به فرهیختگان گفت: «من اتفاقا خوشحال شدم ‌تاج‌زاده کاندیدا شد‌؛ چراکه آنها جزء گروه‌های تحریمی نیستند و وارد میدان شدند و می‌گویند آمادگی داریم در انتخابات شرکت کنیم و اتفاقا در اولین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور بسیاری از افراد کاندیدا شدند؛ بد نیست شورای نگهبان سختگیری‌های بی‌مورد نکند.

همان گروهی که وابسته به شورای نگهبان هستند به‌صورت جدی می‌گویند هاشمی و بنی‌صدر، خاتمی و احمدی‌نژاد و روحانی اشتباه بود و آقای خامنه‌ای را نیز خجالت می‌کشند بگویند.

بنابراین به نظر بنده یک‌بار سختگیری نباشد و اجازه دهند مردم انتخاب کنند تا مشخص شود ‌تاج‌زاده با این مواضعی که دارد چه میزان طرفدار دارد. آیا واقعا این نگرانی را دارند که ‌تاج‌زاده با 30 میلیون رای رئیس‌جمهور شود که او را رد می‌کنند؟

هرچند من مواضع سیاسی تاج‌زاده را به‌هیچ‌وجه قبول ندارم، ولی او فرد سالم و پاکدستی است اما قطعا مردم تحصیلکرده ما اختیار خود را به هر کسی واگذار نمی‌کنند؛ در نتیجه شورای نگهبان نباید سختگیری کند و وقتی مشارکت کم بود مشکل‌زا می‌شود.

قطعا این دوره مشارکت کم است که یک علت کرونا و یک علت نارضایتی عمومی مردم است؛ البته علت دیگر نیز ردصلاحیت برخی از کاندیداهاست.»

***

موضع‌گیری رئیسی درباره مذاکرات وین

سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه با بیان این که امروز لغو همه تحریم‌‎ها و راستی‌آزمایی آن یک مطالبه ملی است و این مطالبه نباید دستاویز دعوا‌های سیاسی و وقت‎کشی شود، به کسانی که مسئول پیگیری و تحقق این مطالبه هستند متذکر شد که به طرف مقابل اجازه وقت‎کشی ندهند.

***

نظر کرباسچی درباره سخنان فائزه هاشمی

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی با حضور در برنامه جمهوریت حزب ندای ایرانیان گفت: اگر فائزه هاشمی بتواند سخنانش را در حزب جا بیاندازد، حزب سازندگی هم تایید خواهند کرد. این‌طور نیست که چند نفر در کارگزاران تصمیم بگیرند. حزب کارگزاران در بیشتر استان‌ها فعالیت دارد. در کنگره اخیر نیز خانم هاشمی رأی آوردند به ‌طوری‌که فهرستی تحت عنوان یاران فایزه هاشمی در انتخابات داخلی حزب ارائه دادند و تعدادی هم ‌رأی آورده و عده‌ای هم ‌رأی نیاوردند. از نظر من این رویه دموکراتیک است. فایزه هاشمی بیانات احساسی دارد. با این وجود تلاش های زیادی در زمینه ورزش زنان و بانوان در ایران و کشورهای اسلامی داشتند. حال گرفتن برخی موضع ها این دستاوردها را مختل می کند.

بیشتر بخوانید:

کرباسچی: نشانه‌ای از حضور لاریجانی در انتخابات نیست

***

رونمایی از برنامه های عارف برای بهبود اوضاع کشور

محمدرضا عارف نماینده سابق مجلس نشستی خبری برگزار کرده و در آن از «برنامه بنیاد امید ایرانیان برای عبور از شرایط سخت کشور» رونمایی کرده است. عارف در این نشست گفته است: در انتخابات بهتر است به جای اینکه بگوییم به چه کسی رای دهیم، بگوییم به چه برنامه ای رای دهیم. باید کارنامه و سوابق افراد بررسی شود. باور من این است که رییس جمهور اگر توانایی اجرایی داشته باشد، خیلی می تواند کار کند. ما شرایط رییس جمهور مناسب را در این برنامه احصا کرده ایم.

رییس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: ما همچنین برنامه های لازم را برای یک دوره چهار ساله برای کاهش مشکلات اقتصادی تهیه کرده ایم. کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی، افزایش نرخ اشتغال، حل معضل مسکن، بهبود روابط بین المللی، ارتقای نظام سلامت، رفع موانع تولید را می توان در چهار سال دنبال کرد.

عارف در پاسخ به پرسشی درباره حضورش در انتخابات گفت:  اگر به نتیجه قطعی رسیدم حتما اعلام میکنم. نمی توان کاندیداتوری را از مردم مخفی کرد. اگر احساس کنم فردی مناسب تر از من حضور دارد به او کمک می کنم اگر شرایط کشور به حضور من نیاز داشت، ابایی برای حضور ندارم. این برنامه ای که امروز ارائه کردم، انتخاباتی نیست. اگر برنامه انتخاباتی بود، اعلام می کردم ولی این برنامه های بنیاد امید ایرانیان است. تعدد کاندیداها در هر دو جناح وجود دارد و من آن را خوب می دانم.

***

احتمال نامزدی همزمان جلیلی، قالیباف و رئیسی

نامه نیوز نوشت: «نامزدی سعید جلیلی در این انتخابات قطعی شده است. او نیز تصمیم گرفته که در کنار ضرغامی، رستم قاسمی و حسین دهقان که پیش‌تر نامزدی خود را اعلام کرده بودند، به رقابت بپردازد. بنا بر اخبار رسیده به «نامه نیوز» تیم جلیلی به این قطعیت رسیده که او باید نامزد شود. فعالیت‌های حامیان او در فضای مجازی نیز در همین راستا افزایش یافته و لایو اینستاگرامی دیشب جلیلی نیز شاهد دیگری بر این مدعا است. 

خبر دوم اما چیزی نیست غیر از ورود محمد باقر قالیباف به رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو. اگر چه محسن پیرهادی از فعالان سیاسی نزدیک به قالیباف پیش‌تر در صفحه توییتر خود تاکید کرده بود قالیباف بنای نامزدی در انتخابات را ندارد و حتی اظهاراتی منسوب به قالیباف با این محتوا منتشر شد که در صورت نامزدی آقای رییسی از او حمایت خواهد کرد؛ لکن گویا جمع‌بندی نهایی در مورد وی این است که حتی در صورت نامزدی رئیسی نیز در نام نویسی نامزدهای انتخاباتی شرکت کند و تصمیم به حضور یا عدم حضور در رقابت‌های انتخاباتی را به فرآیندی که بعد از نام نویسی ایجاد خواهد شد، موکول کند.

نامزدی همزمان جلیلی و قالیباف و رییسی پیشنهاد جمعی از اصولگرایان است که برای مواجهه با فضای پیش‌بینی نشده انتخاباتی، همچنین تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان اتخاذ کرده‌اند. این تصمیم برای عدم تمرکز اصلاح طلبان بر روی تخریب یک نامزد اتخاذ شده است. بر این اساس برخلاف اعلام محمد باقر قالیباف که گفته است در صورت نامزدی رییسی کاندیدا نخواهد شد گویا جمع موثری از اصولگرایان تصمیم ساز اصرار به نامزدی همزمان دارند و این مساله در مورد سعید جلیلی هم صدق می کند . 

در این طرح این گونه پیش بینی شده که پس از نام نویسی این سه شخصیت اصلی اصولگرا در فرآیندی که به زودی ساز و کار آن اعلام خواهد شد نامزد اصلی اصولگرایان معرفی خواهد شد.»

***

واکنش زیباکلام به انتشار فایل صوتی ظریف

صادق زیباکلام درباره انتشار فایل صوتی ظریف به مدارا گفت: «احتمال اینکه از جانب آقای ظریف منتشر شده و نشر یافت باشد زیادتر است تا احتمالات دیگر! یعنی خود آقای ظریف این را منتشر کرده و ما نباید دنبال افراد دیگر، نهادها و کانال های دیگر بگردیم.

اتفاقاً من فکر نمی کنم آقای ظریف این کار را عمدی کرده باشد، احتمالاً معتقدم که شانس آقای ظریف که بتواند از مخالفین تندروها رای آنها را بدست بیاورد با انتشار این فایل بیشتر شده است. ممکن است تندروها و روزنامه کیهان و صداوسیما و غیره حملات شدیدی به ظریف کنند اما به یاد داشته باشید که به هر حال این فایل برای آقای ظریف بعنوان یک فردی که مظلوم است و مقاومت در برابر تندروها می کنند، این چنین نشان می دهد. آقای ظریف می گوید من قصوری ندارم و مصیبت ها را به سپاه قدس می چسباند.

این فایل برای بسیاری از مردم ایران در اذهان بسیاری از مردم ایران به نفع آقای ظریف است.»

 

منبع: الف

کلیدواژه: فایل صوتی ظریف شورای نگهبان اصلاح طلبان آقای ظریف خواهد شد تاج زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۸۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سرمربی پرسپولیس به استوری جنجالی نورافکن

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پرسپولیس فردا در هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر به مصاف سپاهان خواهد رفت. امید نورافکن، هافبک سپاهان پیش از بازی با انتشار یک استوری برای پرسپولیس کری خواند.

اوسمار درباره اینکه ظاهراً جنگ روانی از سوی تیم سپاهان شروع شده است و بازیکنان این تیم خصوصاً امید نورافکن اقدام به انتشار استوری‌هایی در فضای مجازی کرده‌اند،‌ خاطر نشان کرد: من نمی‌دانم آنها چه گفتند و نمی‌توانم نظر بدهم، ولی به نظرم یک بازیکن باید خودش را در زمین نشان دهد؛ از زمانی که داور سوت شروع بازی را می‌زند تا پایان بازی کارش را به نحوی شایسته انجام دهد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901405

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • واکنش سرمربی پرسپولیس به استوری جنجالی نورافکن
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان مقابل جنجال مهدی نصیری /براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • روایت خاندوزی از دستور رئیسی در پی تذکر رهبر انقلاب
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • بازدید آیت‌الله رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند