Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، با گذشت یک سال از شیوع بیماری کووید ۱۹ و مرگ‌ومیر گسترده ناشی از آن، واکسن‌های تولید شده امید بازگشت به زندگی معمول را در ما زنده کرده‌اند اما سؤالات زیادی در مورد واکسن و رفتارهای پس از دریافت آن هنوز وجود دارند.

اینکه افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند چه کارهایی را می‌توانند یا نمی‌توانند انجام دهند البته تحقیقات در مورد میزان و مدت محافظت واکسن هنوز ادامه دارند و مشخص نیست آیا واکسن می‌تواند در برابر سایر شکل‌های نوظهور ویروس ایمنی داشته باشد یا نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ما هنوز نمی‌دانیم که آیا افراد واکسینه شده می‌توانند ناقل بیماری باشند یا نه برای همین بسیاری از دستورالعمل‌ها هنوز باید رعایت شوند.

۱- ایمنی کامل چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تزریق دو دوز واکسن مورد تأیید با فاصله سه یا چهار هفته برای دستیابی به حداکثر سطح محافظت از کووید ۱۹ لازم است.

در آزمایش‌ های بالینی، این واکسن‌ها هر کدام حدود ۹۵ درصد در پیشگیری از موارد کووید ۱۹ را گزارش کرده‌اند.

واکسن جانسون و جانسون که در ایالات متحده نیز مجاز است، با یک بار تزریق ایمنی ایجاد می‌کند و میزان اثربخشی آن ۷۲ درصد گزارش شده است.

البته مشخص نیست که بعد از واکسیناسیون کامل فرد، تا چه زمانی فرد در مقابل ویروس مصون می‌ماند. واکسن کووید ۱۹، مشابه واکسن آنفلوآنزا، می‌تواند سالانه تزریق شود. مزایای آن می‌تواند برای مدت زمان کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد.

۲- آیا افراد واکسینه شده می‌توانند ناقل باشند؟

داده‌های موجود نشان می‌دهند که واکسیناسیون به طور قابل توجهی باعث جلوگیری از عفونت در افرادی می‌شود که هیچ علامتی ندارند. نتایج کارآزمایی بالینی واکسن‌های ساخته و تأیید شده تا کنون مثبت و دلگرم کننده بوده است.

۳- افراد واکسینه شده می‌توانند بدون ماسک کنار هم باشند؟

توصیه می‌شود که افراد واکسینه شده می‌توانند در کنار دیگر افراد واکسینه شده در یک محیط بسته بدون ماسک حاضر شوند.

با گذشت زمان، هنگامی که افراد بیشتری واکسینه می‌شوند و تعداد افراد آلوده همچنان کاهش می‌یابد، گردهمایی در بین افراد واکسینه شده ایمن خواهد بود.

۴- افراد واکسینه شده می‌توانند بدون ماسک بیرون بیایند؟

کارشناسان معتقدند که فعلاً همه باید در محیط‌های عمومی واکسن بزنند چراکه واکنش‌های ایمنی افراد مختلف متفاوت است و افراد به طور یکسانی با تزریق واکسن در برابر ویروس ایمن نمی‌شوند. ضمن اینکه ما هنوز نمی‌دانیم افرادی که واکسن می‌زنند آیا هنوز هم ناقل ویروس هستند یا خیر.

۵- آیا مسافرت پس از واکسیناسیون بی‌خطر است؟

استفاده از واکسن لزوماً چنین مجوزی به ما نمی‌دهد. واقعا نمی‌دانیم که چه انواعی از ویروس ممکن است به‌وجود بیایند یا از کجا ناشی شوند به همین خاطر سفر کردن هنوز هم خطرناک است.

شاید گروه‌های کوچکی که واکسینه شده‌اند بتوانند کنار هم باشند اما سفر کردن قصه‌اش فرق دارد، ما نمی‌دانیم چه کسی در هواپیما، فرودگاه، ترمینال یا ایستگاه و کوپۀ قطار است و حامل چه ویروسی است.

۶- چقدر طول می‌کشد تا واکسیناسیون همگانی انجام شده و شرایط عادی شود؟

تا اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان واکسینه شده‌اند. محققان می‌گویند بین ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم قبل از رسیدن به مصونیت گله‌ای باید واکسینه شوند.

وقتی مصونیت گله‌ای ایجاد شود موارد ابتلا کاهش می‌یابند و مراحل بازگشت به فاز قبل از بیماری آغاز می‌شود ولی واقعیت این است که نمی‌توان زمان دقیقی را ذکر کرد شاید باید صبر کنیم تا بخش عمده‌ای از افراد واکسینه شوند.

احتمالاً بعد از آن می‌توان از شرایط نسبتاً عادی سخن گفت و فعالیت‌های معمول و گردهمایی‌ها و سفرها را از سر گرفت.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کووید ۱۹ واکسن واکسیناسیون ماسک افراد واکسینه شده می توانند کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۹۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در 150 کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن 60 تا 80 درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود 50 قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار 100 میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در 2023 میلادی مبنی بر این است که قبول نمی کندTTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

کد خبر 6093330

دیگر خبرها

  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان