Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@05:13:50 GMT

زنان جهان اسلام به آشنایی با شخصیت حضرت خدیجه (س) نیاز دارند

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۱۸۲۵

زنان جهان اسلام به آشنایی با شخصیت حضرت خدیجه (س) نیاز دارند

به گزارش خبرگزاری مهر، رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا، در جهت معرفی نقش سرنوشت ساز و حیاتی حضرت خدیجه (س) در تقویت، ترویج و انتشار فرهنگ و معارف اسلام ناب و تحقق اهداف مبعث پیامبر اکرم (ص) را با اجرای دو برنامه رسانه‌ای و دانشگاهی برای جامعه بانوان اوگاندا تشریح و تبیین کرد.

نخستین برنامه انتشار مقاله‌ای بود با عنوان «بزرگداشت رحلت بانوی اول اسلام: Remembrance of the Frist Lady of Islam,s departures from the mortal world» که در رسانه‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی اوگاندا، از جمله رسانه‌هایی چون: جورنالیست‌های آفریقا، روزنامه هملند، مطالعات ایران و آفریقا، اخبار آفریقا تلگرام و… منتشر و همچنین متن آن به نشانی بیش از چهارصد شخصیت علمی، فرهنگی، دینی و اجتماعی اعم از رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نویسندگان، امام‌های جمعه، دانشجویان و… ارسال شد که خلاصه ترجمه آن در ادامه گزارش ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین روز دهم ماه مبارک رمضان هم بخشی از کارگاه آموزشی رمضان شناسی این رایزنی و دانشگاه بین‌المللی مِتروپلیتنت اوگاندا به تبیین و تشریح نقش تعیین کننده و حیاتی حضرت خدیجه (س) اولین زن مسلمان، در شکل‌گیری و موفقیت نهضت صدر اسلام و مقابله با کفار و بت پرستان، تبلیغات دینی بانوی اول اسلام، نقش موفقیت‌آمیز همسر با وفای نبی اکرم در شکست اهداف تحریم و محاصره اقتصادی شعب ابوطالب، بیماری و وصیت‌نامه حضرت خدیجه (س)، رحلت ام المومنین (س) و… اختصاص یافت. گفتنی است که این دو برنامه مورد استقبال درصد قابل توجهی از جامعه بانوان اوگاندا قرار گرفت.

محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا نیز در نمازجمعه دانشگاه بین‌المللی مترو پُلیتنت اوگاندا طی سخنانی برای دانشجویان به تشریح نقش حضرت خدیجه (س) در انتشار و توسعه اسلام و معرفی ابعاد شخصیت همسر گرامی رسول اکرم (ص) پرداخت.

وی با اشاره به برخی فضائل اخلاقی حضرت خدیجه (س) گفت: ام المومنین بانوی اول اسلام که قبل از ازدواج با نبی اکرم (ص) نیز طاهره نیز نامیده می‌شد ۶ فرزند از جمله حضرت فاطمه زهرا (س) را به دنیا آورد.

وی با اشاره به فضائل و مناقب بانوی اول اسلام ادامه داد: اگر شخصیت حضرت خدیجه (س) آنچنان که بوده است به عنوان الگو و سرمشق ترسیم و شناخته شود، تحولات معجزه آسایی در جهان اسلام رخ خواهد داد، تحولاتی که موجب رهایی زنان از انواع چالش‌ها و بحران‌های خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… خواهد شد.

رایزن فرهنگی ایران در کامپالا اضافه کرد: حضرت خدیجه (س) در عصری که زن از حقوق اولیه خود محروم، مایه ننگ و موجودی شوم محسوب می‌شد و از همه زشت‌تر و فجیع‌تر نوزادان دختر را زنده به گور می‌کردند، اثبات فرمود که زن نه تنها حق حیات داشته و از کلیه حقوق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… برخوردار است بلکه می‌تواند با اعمال شایسته، تلاش و کوشش به مقامی برسد که مطلوب خداوند متعال و فلسفه خلقت باشد.

قزلسفلی ادامه داد: برای شناخت مقام حضرت خدیجه (س) همین قدر کافی است که پیامبر اکرم (ص) از شدت حزن و اندوه سال وفات همسر با وفای خود را که اندکی بعد از رحلت حضرت ابوطالب (ع) رخ داده بود عام الحزن و سال اندوه نامید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) اولین کسی است که در جامعه مملو از جهل، تاریکی و ضلالت، اسلام را پذیرفت و از پیامبر اکرم (ص) حمایت کرد گفت: رسول اکرم (ص) بعد از رحلت ‏حضرت خدیجه (س) همیشه به‌یاد محبت‏‌ها و تلاش‏‌های او بود. رسول گرامی اسلام (ص) فرموده‌اند: «خدیجه، اولین زنی بود که به من ایمان آورد و در زمانی که همه مرا ترک کردند، او من را یاری کرد و خداوند از هیچ زنی به من فرزند نداد و فقط از خدیجه به من فرزند داد و خدیجه، فاطمه، مریم و آسیه، بهترین زنان بهشت هستند.» و سرانجام یار با وفای رسالت‏ بعد از ۲۵ سال زندگی در کنار خاتم الانبیا (ص) در دهمین سال بعثت در ۶۵ سالگی و در دهم ماه مبارک رمضان چشم از جهان فرو بست.

آقای شکیب زیوا امام جماعت دانشجویان مسلمان دانشگاه بین‌المللی مترو پلیتنت نیز دیگر سخنران این برنامه سیاسی و عبادی بود. وی در بخشی از سخنان خود به توضیح نقش حضرت خدیجه در حفظ و تقویت اقتصادی و اجتماعی نهضت پیامبر اکرم (ص) پرداخت.

شکیب زیوا گفت: مقام حضرت خدیجه (س) نزد حضرت محمد (ص) آن قدر بزرگ است که رسول گرامی اسلام علی رغم رسم و رسوم آن زمان ظرف بیست و پنج سال زندگی مشترک با هیچ زن دیگری ازدواج نکرد.

خلاصه مقاله قزلسفلی که در رسانه‌های اوگاندا منتشر شد

بانوی اول اسلام شصت و هشت سال پیش از هجرت در مکه و در خانواده‌ای اصیل پا به عرصه گیتی نهاد. پدرش خُوَیلد بن اسد و مادر او فاطمه دختر زائده بود، صدیقه، مبارکه، طاهره، ام المؤمنین، ام الیتامی، امّ الزهرا، راضیه، مرضیه و زکیه و… برخی از لقب‌های این بانوی بزرگ اسلام است.

حضرت خدیجه (س) در دوره جوانی با تشکیل کاروان‌های بزرگ تجاری به بازرگانی و تجارت پرداخت و از ثروتمندان مکه محسوب می‌شد و دارایی‌های خود را برای کمک به مستمندان و حمایت از بی‌پناهان میان آنان تقسیم کرد.

بانوی اول اسلام که برای تجارت به کشورهای مختلف مانند شام، مصر و حبشه، مسافرت می‌کرد وقتی آوازه صداقت و امانتداری حضرت محمد (ص) را شنید از آن حضرت خواست تا در امور مربوط به تجارت او را یاری دهد.

درست کاری و فضائل اخلاقی حضرت محمد امین (ص) سبب شد تا بانوی ثروتمند قریش، شیفته این شخصیت بی همتا شود و برخلاف سنت‌های ازدواج در میان اعراب به حضرت محمد (ص) پیشنهاد ازدواج دهد. از سوی دیگر پیامبر اسلام که حضرت خدیجه را بانویی باعفت و پاکدامن، فداکار، مهربان، صبور و با استقامت یافته بود، این پیشنهاد را پذیرفت.

حضرت خدیجه در پستی و بلندی‌ها همواره در کنار رسول اکرم بود و مانند سدی مستحکم از رسول اکرم در برابر حملات کافران و بت پرستان حمایت می‌کرد و تمام دارایی‌های خود را در راه گسترش اسلام در اختیار حضرت محمد (ص) قرار داد.

خصلت‌ها و فضلیت‌های اخلاقی بانوی اول اسلام سبب شد تا حضرت خدیجه (س) در کنار آسیه همسر فرعون، حضرت مریم و حضرت فاطمه (س) عنوان بهترین زنان بهشتی محسوب شود. حضرت خدیجه (س) به عنوان مادری مهربان و فداکار، حضرت فاطمه (س) را در دامان پرمهرش با والاترین مفاهیم انسانی آشنا کرد تا الگویی شایسته زن مسلمان در تمام تاریخ شود.

بانوی اول اسلام در سختی‌ها و ناملایمات محاصره اقتصادی در شعب ابی طالب، هرگز تسلیم خواست و اراده دشمنان دین اسلام نشد و همواره کنار پیامبر اکرم (ص) بود.

حضرت خدیجه (س) سرانجام دهم ماه رمضان سال دهم بعثت، مدت کوتاهی پس از رحلت حضرت ابوطالب به دیدار حق شتافت، پیکر پاک این بانوی فداکار را در قبرستان ابوطالب به خاک سپردند.

کد خبر 5198116 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: اوگاندا حضرت خدیجه س تاریخ اسلام حضرت محمد ص آفریقا مصر ماه مبارك رمضان ماه رمضان ۱۴۰۰ قرآن کریم دعای روزهای ماه رمضان قرآن محمد علی انصاری اوقات شرعی فعالیت های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی دعا و نیایش تفسیر قرآن بانوی اول اسلام پیامبر اکرم حضرت خدیجه رسول اکرم حضرت محمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۱۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از ورزش سه، مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بی‌تردید یکی از متفاوت‌ترین مربیان خارجی است که در سال‌های اخیر به فوتبال ایران آمده است. فارغ از آرامش و ادبیات مودبانه‌ای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگی‌های قابل تحسین او، علاقه‌ای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز می‌دهد. این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سال‌ها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ می‌کنند.

حادثه‌ای که زندگی مورایس را تغییر داد

به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.

او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما می‌شود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.

می‌خواهم مسلمان شوم

اما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و می‌گوید: «من می‌خواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»
به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.
نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.

ازدواج با دختر ایرانی

از مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع ژوزه مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگ‌تر شد و رسانه‌ها نیز درباره آن صحبت کردند.
در این خصوص گفته می‌شود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانی‌اش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار می‌شود.

کد خبر 847534 برچسب‌ها اسلام ویژه ورزشی چهره‌های مشهور باشگاه سپاهان

دیگر خبرها

  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ببینید | پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • ترورهای حسن صباح و پیروانش هدفمند بود / سریال حشاشین با واقعیت بیگانه است