Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@03:39:01 GMT

۵ پرونده میراث جهانی به یونسکو ارسال شد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۲۵۴۳

۵ پرونده مهرگان، عود، یلدا، ترکمن دوزی و ابریشم ریسی چند روز پیش برای ثبت در فهرست میراث جهانی راهی یونسکو شدند تا در سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گیرند.

به گزارش مهر، پرونده‌های «جشن مهرگان» به‌صورت مشترک با تاجیکستان در اجلاس میراث ناملموس آذرماه سال گذشته ریفر شد. کارشناسان یونسکو درباره این پرونده ابهاماتی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله اینکه چطور این جشن در کشورهای دیگر برگزار می‌شود و در جایی مانند تاجیکستان به آن مفصل پرداخته می‌شود و چه تفاوت‌هایی بین کشورها در برگزاری آن وجود دارد. ایران امسال به این پرسش‌ها پاسخ داد تا بار دیگر این پرونده برای ثبت جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

پرونده مشترک دیگر ایران «هنر ساختن و نواختن عود» به‌صورت مشترک با سوریه بود که این پرونده نیز با همین سوالات و دلایل، ریفر شده بود بنابراین با پاسخگویی به این ابهامات دومین پرونده‌ای بود که ایران آن را به یونسکو فرستاد.

پرونده سوم نیز مربوط به آئین یلداست که این پرونده دو سال نتوانست به عنوان سهمیه ملی، جهانی شود به همین دلیل قرار شد به صورت پرونده چند ملیتی و مشترک با کشور افغانستان، به شورای ثبت یونسکو فرستاده شود.

پرونده ترکمن دوزی نیز به عنوان پرونده چهارم مشترک با ترکمنستان ارسال شد چرا که ترکمن دوزی در شهرهای شمال شرقی کشور بسیار رایج و دارای اشتراکات زیادی با ترکمنستان است.

اما نوغان داری یا ابریشم ریسی نیز عنوان پرونده پنجمی است که قرار شده مشترک با کشور ترکیه، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان در سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گیرد.

این پرونده‌ها آذرماه ۱۴۰۰ در شانزدهمین اجلاس کمیته میراث ناملموس که قرار است در سریلانکا برگزار شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی ماه رمضان کرونای هندی دعای روز سیزدهم رمضان دعای مجیر ثبت جهانی یلدا عود ترکمن دوزی نوغان داری گروه های شغلی ماه رمضان کرونای هندی دعای روز سیزدهم رمضان دعای مجیر مورد بررسی قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۲۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

ولی جهانی افزود: همزمان با نکوداشت کاشف السلطنه در آیینی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی «دس چای» در موزه چای لاهیجان  باحضور جمعی از مسئولان و مردم رونمایی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گیلان ادامه داد: مهارت سنتی فراوری چای دستی «دس چای» در فهرست میراث ناملموس کشور به شماره ۲۷۶۲به ثبت رسیده است.

جهانی با بیان اینکه چای محصولاستراتژیک  استان است، خاطر نشان کرد: به دلیل اهمیت این محصول فوق‌ العاده در گیلان و ایران، سازمانی با عنوان سازمان چای در کشور ایجاد شد که به مرکزیت گیلان و شهر لاهیجان فعالیت دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • عزم جدی مقامات ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • ۲۰ کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد