Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن به نقل از منابع آگاه به جزئیات مرتبط با مذاکرات صورت گرفته میان ایران و عربستان سعودی پرداخته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: "علیرغم انکار ضعیف مقام‌های ایرانی و سعودی درباره برگزاری جلسات دیدار در عراق، منابع عربی تایید می‌کنند که جلسه در بغداد در پایتخت عراق در تاریخ نهم ماه جاری بین تهران و ریاض برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این منابع پیش از این جلسه "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق به عربستان رفته بود و به نظر می‌رسد پیش از آن یک هیئت امنیتی ایرانی در بغداد حضور داشته است و به طرف سعودی پیامی ارسال کرده و همچنین جلسه‌ای به زودی در بغداد برگزار خواهد شد.

همچنین، هیئتی امنیتی از اردن و مصر نیز در بغداد حضور داشته‌اند و پیش از آن نیز مذاکراتی در ابتدای سال جاری بین مقام‌های ارشد سپاه و مقام‌های اطلاعاتی اماراتی انجام شده بود.

پس از آن کاظمی با "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان تماس گرفته بود تا مورد تایید بودن ملاقات با هیئت سعودی از نظر ایران را به وی اطلاع دهد. مذاکرات شامل چهار عنصر اصلی بوده است. نخست پرونده یمن و تشدید پیشروی انصارالله، دوم پرونده لبنان، سوم توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات وین و چهارم امنیت آب‌های خلیج فارس.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: برگزاری نشست در بغداد نشان‌دهنده موفقیت کاظمی نخست وزیر عراق در بهره‌گیری از شخصیت سیاسی خود و همچنین نیاز ایران و عربستان به میانجی‌ای است که بتواند با هر دو طرف در ارتباط باشد.

اکنون دو طرف ایران و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که در لبنان و یمن نیازمند همکاری با یکدیگر برای حل مشکلات هستند.

به نظر می‌رسد پیشروی انصارالله و ناکامی تلاش عربستان در متوقف کردن نفوذ آن گروه اولین اولویت در دستور کار ریاض در مذاکره با ایران است.

همچنین، نگرانی تهران درباره وضعیت حزب الله در لبنان پس از افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه آن گروه اولویت آن کشور است.

در این راستا، نمی‌توان از موضع تازه دولت بایدن در امریکا غافل شد که باعث تضعیف موقعیت نظامی و سیاسی عربستان در یمن شده و دست تهران را در مذاکره قوی‌تر ساخته است.

ایجاد آرامش در یمن از مسیر لبنان می‌گذرد و برای آن باید راهی برای ورود مستقیم یا غیر مستقیم حزب الله به دولت لبنان پیدا شود.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مذاکره ایران و عربستان جنگ یمن عراق سوریه لبنان ایران و عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۲۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمان الصادقون تاکید کرد که سخنان «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد به مثابه مداخله آشکار این کشور در امور داخلی عراق است.

وی افزود: باید فوراً یک موضع گیری ملی یکپارچه علیه سفیر آمریکا و اخراج وی از عراق اتخاذ شود.

الصالحی تصریح کرد: رومانسکی به شدت شأن عراق، ملت و دولت این کشور را پایین آورده است. ما نسبت به پیامدهای تحرکات سفیر آمریکا بر حاکمیت عراق هشدار می دهیم.

«عباس المالکی» فعال سیاسی عراقی نیز روز گذشته تاکید کرد که سفارت آمریکا در بغداد به دنبال گسترش انحرافات اخلاقی در جامعه عراق و اجرای پروژه های مخرب خود است.

وی افزود: مخالفت آمریکا و انگلیس با تصویب قانون مبارزه با فحشاء در عراق به این دلیل انجام می شود که واشنگتن از انحرافات اخلاقی به عنوان وسیله ای برای اجرای سیاست های خود در برخی کشورهای منطقه از جمله عراق استفاده می کند.

پیشتر نیز «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق تاکید کرد که «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده است.

وی افزود: سفیر آمریکا در امور داخلی عراق به ویژه تصویب قانون مبارزه با فحشاء دخالت می‌کند که بدین ترتیب مفاد توافقنامه امضا شده میان بغداد و واشنگتن را نقض کرده است.

کد خبر 6094024

دیگر خبرها

  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم