Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، چهارمحال و بختیاری|با دیدن کودکان گل‌فروش و آدامس‌فروش در خیابان این موضوع در ذهنم مرور می‌شود که  چرا کودکانی که باید در خانه مشغول بازی با عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایشان باشند زیر برق آفتاب مشغول کار هستند، آیا کسی به فکر آموزش و درس و مشقشان هست؟ آینده آن‌ها چه خواهد شد؟ و سوال‌های بی‌جواب دیگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

چند روز قبل به واسطه یکی از نزدیکانم متوجه شدم یک گروه دانشجویی در گمنامی و بدون اینکه کارهایشان را در بوق و کرنا  کنند مدتی است حمایت‌های جدی از کودکان کار و کم‌بضاعت شهرکرد دارند. خیلی برایم جذاب بود که بتوانم بیشتر با این قهرمان‌های پشت پرده آشنا شوم.

تا اینکه با پیگیری شماره‌ای از مسؤول این گروه پیدا و او را به دفتر خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری دعوت کردم، خانم ساغر قاسمی مدتی بود که امورات گروه جهادی باران را در دانشگاه شهرکرد پیگیری می‌کرد.

در گفت‌وگو با خانم قاسمی متوجه شدیم این گروه از سال 1394 در دانشگاه شهرکرد تشکیل و به نام باران نامگذاری شده و هدف آن حمایت از آسیب‌دیدگان و کم بضاعتان و تبلیغ نکات اخلاقی و فرهنگی در جامعه بوده است.

وقتی از اولین اقدام گروه باران سوال کردم مسؤول این گروه در پاسخ گفت: اولین حرکت باران طرح هم‌سفره‌ بود به این صورت که دانشجویان مقداری از غذای دست‌نخورده خود را در ظرف‌هایی قرار می‌دادند تا با مسؤولیت یکی از دانشجویان به سرعت به دست تعدادی از نیازمندان خارج از دانشگاه برسد.

 

فارس: ایده حمایت از کودکان کار از کجا آمد؟

در سال‌های گذشته با نابسامان شدن وضعیت اقتصادی کشور، مشکلات شدید معیشتی برای مردم ایجاد شد و از گوشه و کنار خانواده‌هایی به بچه‌های گروه معرفی می‌شد که به نان شب محتاج بودند از همین رو با هماهنگی با کمیته امداد و علوم‌پزشکی شهرکرد حدود 40 خانواده‌ی کم‌بضاعت را در شهرکرد شناسایی کردیم  و تصمیم گرفتیم با هزینه شخصی و جمع‌آوری کمک از خیران آن‌ها را حمایت کنیم.

با آشنایی با این خانواده‌ها متوجه شدیم در بین آن‌ها کودکان و نوجوانانی زندگی می‌کنند که به دلیل فقر خانواده مجبور به ورود به بازار کار شده‌ و از درس و تفریحشان به دور افتاده‌اند که این موضوع باعث شد بچه‌ها به صورت ویژه هم در زمینه آموزششان برنامه‌ریزی کنند و هم در خصوص تفریح و مسائل اجتماعی و فرهنگی آن‌ها.

فارس: چند کودک را در چه مقاطعی زیر پوشش آموزش داشتید؟

حدود 40 نفر می‌شدند، اما در مقاطع مختلف و کلاس‌های مجزا به این صورت که از کودک اول ابتدایی داشتیم تا نوجوان کلاس دوازدهم و تلاش شد در کنار آموزش درسی کلاس‌های ورزشی مثل کاراته و نقاشی نیز برای آن‌ها برگزار کنیم و بسیاری از نکات اخلاقی و فرهنگی را نیز در قالب کلاس‌های قرآن و شعر به آن‌ها آموزش دادیم.

فارس: مربی‌ها چه تعداد بودند و از بین چه کسانی انتخاب می‌شدند؟

از مهم‌ترین دغدغه‌های ما آموزش کودکان توسط مربیان خوب بود با طرز فکر اسلامی بود که عمده این زحمت را دانشجویان ممتاز دانشگاه برعهده گرفتند و مربیان مجربی نیز به ما معرفی شد که از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده کردیم اما بیشتر پیگیری آموزشی این کودکان توسط دانشجویان صورت می‌گرفت.

 

 

همچنین برای آموزش زبان خارجه 20 نفر از این دانش‌آموزان، با آموزشگاه‌ خصوصی زبان امید صحبت کردیم تا کتاب‌های آموزشی زبان در اختیارمان قرار دهد که به یاری خدا مسؤول آموزشگاه قبول کرد و به علاوه اینکه تعدادی کتاب در اختیار ما قرار دادند تعدادی از بچه‌ها  که استعداد خوبی داشتند به صورت رایگان تحت آموزش حرفه‌ای زبان خارجه قرار گرفتند.

از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در کنار آموزش‌های درسی مسائل دینی و فرهنگی آن‌ها نیز بود که سعی کردیم با این کودکان رفیق شویم و بسیاری از نکات را در قالب کلاس‌های قرآن و شعر به آن‌ها آموزش دهیم

از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در کنار آموزش‌های درسی مسائل دینی و فرهنگی آن‌ها نیز بود که سعی کردیم با این کودکان رفیق شویم و بسیاری از نکات را در قالب کلاس‌های قرآن و شعر به آن‌ها آموزش دهیم.

فارس: از پویش لبخند عروسک‌ها برایمان بگویید؟

بالاخره این کودکان در کنار درس و مشق نیاز به تفریح و بازی نیز داشتند از همین رو برای پسران کلاس کاراته و برای دختران نیز کلاس نقاشی برگزار کردیم و برای کودکان کم سن‌سال به فکر تهیه اسباب‌بازی افتادیم.

 

 

برای تهیه اساب‌بازی‌ها پویشی ایجاد کردیم به نام لبخند عروسک‌ها به این صورت که از همه دانشجویان خواستیم در صورتی که در منزل اسباب‌بازی دارند به دست ما برسانند تا ما با توجه به شیوع ویروس کرونا آن‌ها را با مواد شوینده تمیز و با دقت شست‌وشو داده و در صورت نیاز تعمیراتی روی آن‌ها داشته باشیم تا کاملا نو شوند.

 پس از بسته‌بندی این اسباب‌بازی‌ها با برگزاری مسابقه نقاشی در بین این کودکان تمامی اسباب‌بازی‌ها جمع شده را به دست آن‌ها رساندیم که در این بین بسیاری اسباب‌بازی نو نیز خریداری شد و کماکان این طرح ادامه دارد.

فارس: ماجرای درخت آرزوها چه بود؟

در آذرماه طرح دیگری توسط دانشجویان بارانی رقم خورد به نام درخت آرزو‌ها که این طرح نیز همانند لبخند عروسک‌ها بیشتر مخصوص کودکان کم سن و سال‌تر بود به این صورت که تعداد زیادی از اسبا‌ب‌بازی‌هایی که مورد علاقه کودکان است را روی کاغذهایی نوشتیم و به درختی آویزان کردیم تا هرکدام از دانشجویان و افرادی که تمایل داشتند یکی از آرزوها را برآورده کنند که این اتفاق افتاد و بسیاری عروسک، اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر به دست این کودکان رسید.

فارس: چه تعداد دانشجوی بارانی مشغول فعالیت‌اند؟

ما در حال حاضر حدود صد دانشجو هستیم که در «باران» فعالیت داریم اما عمده پیگیری‌های این گروه بر عهده حدود 10 نفر است.

ما تلاش کردیم در هر مناسبتی بسته‌های مواد غذایی همچون برنج، گوشت، مرغ، ماکارانی و تنقلاتی سالم برای کودکان این 40 خانواده تهیه کنیم که برای این کار از ظرفیت همه دانشجویان، خانواده، فامیل، دوستان و... استفاده می‌کنیم به طوری که قبل از ایام عید بسته‌ی غذایی آماده کردیم و میزان قابل توجهی میوه نیز به دست این خانواده‌ها رساندیم.

فارس: این اقدامات چه تاثیراتی روی خود شما داشته؟

ما از قشرهای مختلف جامعه بودیم با فکرهای متفاوت که با فعالیت در این گروه یاد گرفتیم به نظرات هم احترام بگذاریم خیلی اخلاق‌های بد را کنار گذاشته، بخشنده‌تر، شکرگزارتر و مهربان‌تر شدیم، انسانیت در بچه‌ها رشد داشت و صبورتر شدیم.

ما منتی بر گردن هیچ  کسی نداشتیم و نداریم و اگر بدانید چقدر این اقدامات در روحیه خود بچه‌ها اثرگذار است و چه انرژی مثبتی از سوی این خانواده‌ها و بچه‌هایشان به ما منتقل می‌شود شما هم حتما بارانی می‌شدید.

انتهای پیام/68033

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشجویان آموزش کودکان کار گروه جهادی باران چهارمحال و بختیاری لبخند عروسک ها خانواده ها اسباب بازی بازی ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۲۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد

به گزارش خبرنگار مهر، «رشدآوند» عنوان رویدادی ملی برای جمع‌آوری، ارزیابی و معرفی ایده‌های مرتبط با تقویت تعامل خانواده، مسجد و مدرسه بود که سال گذشته به همت خانه فناوری‌های فرهنگی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد و ایده سوده برزویی جز پنج ایده برتر این رویداد انتخاب شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این باره اظهار کرد: در حال حاضر با وجود قیمت و هزینه ریالی زیادی که خانواده‌های ایرانی بدون پشتوانه علمی و روانشناختی و گاهاً به صورت افراطی و بی رویه جهت خرید اسباب بازی برای کودک خود در سنین متفاوت متحمل می‌شوند، مکانی جهت مبادله اسباب بازی‌ها پس از گذار کودک از سن متناسب با آن و به نسبت رشد سنی و ذهنی و روانی کودک وجود ندارد و پس از عدم احساس نیاز به آن اسباب بازی و عملاً غیر قابل استفاده شدن و مازاد شدن آن برای کودک، این اسباب بازی‌ها معمولاً تبدیل به زباله شده در حالیکه می‌توان از آنها برای کودکان دیگر در سنین متناسب، با یک برنامه ریزی مدون و گردش حرفه‌ای و نظام مند و هوشمند در قالب «بانک اسباب بازی» استفاده کرد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود در هر محله حداقل یک پایگاه هوشمند و تخصصی «سرای اسباب بازی و بازی کودک» در یکی از مساجد تأسیس و خدمات تخصصی را با رویکرد ارتقای استعداد شهری و فرهنگ سازی در خصوص شناخت و پرورش استعدادهای کودکان از ابتدا و بهره گیری از این پتانسیل قوی سرمایه انسانی و اجتماعی شهری در نوسازی، بهسازی و بازآفرینی شهری؛ در این خصوص به صورت رایگان به کودکان ساکن همان محله با ایجاد بانک اطلاعاتی هوشمند از ابتدای مراجعه کودکان و به روز رسانی در هر بار مراجعه و به صورت مسجد محور ارائه دهد.

برگزیده رویداد ملی «رشدآوند» تصریح کرد: بدین ترتیب قادر خواهیم بود نسبت به نهادینه سازی فرهنگ آموزش شهری بوسیله بازی تحت نظارت کامل یک روانشناس کودک از طریق و با متد بازی درمانی از سنین پایین دوران کودکی بی توجه به طبقه اجتماعی و بضاعت مالی خانواده‌ها برای تمامی ساکنین محله اقدام نمائیم.

وی گفت: در این پایگاه‌های هوشمند و تخصصی تست‌های سنجش هوش IQ و EQ و همچنین شناسایی و پرورش استعدادهای برتر کودک به روش بازی و تحلیل روانی و شخصیتی در حین بازی و هدایت به گرایش‌های تخصصی جهت پرورش استعداد خاص انجام می‌شود.

برزویی اذعان داشت: بازکردن گره‌ها و مشکلات روانی و شخصیتی کودک با وسایل بازی و اسباب بازی، آموزش متد بازی درمانی به والدین برای کار در منزل، پیاده سازی متدهای متفاوت بازی درمانی بر اساس استعدادهای شناسایی شده در کودکان به منظور غنی سازی اوقات فراغت، ارتقای سطح سلامت روانی کودک، تخلیه بار منفی و سنگین ذهنی و فکری کودک از دیگر فعالیت‌های این پایگاه‌های هوشمند و تخصصی خواهد بود که با پرورش استعداد و قدرت ذهنی کودک و جهت دهی مناسب با پوشش کامل و منظم کودکان و با سرمایه گذاری مدون و غنی که از سنین ابتدایی کودک می‌توان به بازآفرینی شهری خلاق با جدیدترین متد جهانی با رویکرد حرکت به سمت شهر دوستدار کودک به صورت مسجد محور، حرکت نمود.

وی با اعتقاد به آموختن کودکان در جامعه و فضای شهری و نه صرفاً در مدرسه، گفت: شکل دادن در راستای بهینه سازی بازآفرینی شهری از طریق حرکت‌های کوچک و گشودن راه برای خلاقیت کودکان، لزوم دیدن شهر از نگاه تیزبین کودکان محلی، توسعه طراحی شهری از طریق پروژه‌های مشارکتی با کودکان و آشنا کردن سیاست ملّی و محلی با لزوم توجه به نیازهای کودکان در این پایگاه هوشمند و تخصصی سرای اسباب بازی و بازی کودک انجام خواهد شد.

برگزیده رویداد ملی «رشدآوند» تصریح کرد: تمامی موارد بالا در بانک جامع اطلاعاتی پایگاه که به صورت هوشمند بعد از هر بار مراجعه کودک به روز رسانی، ذخیره و به هر کودک یک کارت هوشمند حاوی اطلاعات اختصاصی خودش به نام «کارت اسباب بازی و بازی کودک» شبیه کارت هوشمند ملّی اختصاص می‌یابد که در واقع شناسنامه استعدادیابی و پرورش استعداد و قدرت ذهنی و شخصیتی و مهارتی کودک به ویژه با تخلیه کودک از طریق متد بازی درمانی و حفظ سلامت روانی کودک است که در هر بار مراجعه می‌بایست ارائه شود.

وی گفت: این سرای اسباب بازی و بازی کودک تحت پوشش شهرداری، قابلیت پذیرش کتب و جزوات آموزشی، داستانی، نقاشی و انواع اسباب بازی‌های کودک اهدا شده توسط شهروندان محله را داشته و با گزینش و متناسب با سنین و شناخت بازی درمان از کودکان، اسباب بازی‌های اهدایی در دسترس همه اعضا قرار می‌گیرد و به این صورت در منابع مالی خرید وسایل بازی کودک صرفه جویی می‌شود و با مدیریت منظم پس از گذشت دوره تجویزی توسط بازی درمانگر مجدداً پس آورده خواهد شد و اسباب بازی‌های جدید متناسب با سنجش جدید بازی درمانگر کودک به صورت امانی اهدا خواهد شد و امکان پرسش و پاسخ والدین از طریق ایمیل و پیامک با روانشناس بازی درمانگر در ساعات خارج از کلاس نیز فراهم می‌باشد.

برزویی تصریح کرد: از دیگر مزایای طرح مذکور، مسجد محورکردن آموزش شهروندی از سنین خردسالی است و مسجد صرفاً مکانی برای برگزاری مراسم دینی و عزاداری نیست. جزئی از زندگی روزمره مردم می‌شود و این موضوع از طفولیت برای شهروندان به صورت اجرایی جا می‌افتد. و در نهایت منجر به تقویت تعامل خانواده‌ها با مسجد و مدرسه می‌شود و موجب رونق بخشیدن به حضور نسل جوان در مساجد و نمازهای جماعت نیز خواهد شد.

وی گفت: تمامی خدمات مذکور به صورت رایگان و با رویکرد ارتقای فرهنگ اسلامی ایرانی و «مهندسی فرهنگی شهر» وحرکت به سمت «شهر نشاط» و «شهر آموزش دهنده»، «شهر خلاق» و «شهر دوستدار کودک» و «محله مسجد محور» در متن زیست پذیری شهری بالا در راستای جلوگیری از ایجاد «شهر دوگانه» و «قطبیت شهری» در دسترس پذیری امکانات محله‌ای ارائه می‌شوند. انجام این طرح برای کلیه ۳۷۴ محلات تهران در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران پیشنهاد می‌شود.

برگزیده رویداد ملی «رشدآوند» در پایان گفت: بسیار خرسندم که در رویداد ملّی «رشدآوند» که با موضوع محوری تقویت تعامل خانواده‌ها با مسجد و مدرسه موجب رونق بخشیدن به حضور نسل جوان در مساجد و نمازهای جماعت می‌شود، شرکت نموده‌ام و در همین راستا به دبیرخانه رویداد پیشنهاد می‌کنم که بانک اطلاعاتی هوشمندی از برگزیدگان و فعالان ایده پرداز رویداد تهیه وجهت تقویت اثربخشی رویداد نسبت به برقراری ارتباط مستمر علمی و حرفه‌ای با این عزیزان اهتمام ورزد.

کد خبر 6090956

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ و دست هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!