Web Analytics Made Easy - Statcounter

با کاهش محسوس تعداد چک‌های برگشتی در سال ۹۹، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده برای اولین بار تک رقمی شده و به ۹.۸ درصد رسید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بانک مرکزی از فرودین سال ۹۶ به صورت ماهانه نسبت به انتشار گزارش آماری چک‌های مبادله شده اقدام می‌کند و در این گزارش، آمار‌های مرتبط با تعداد چک‌های وصولی و برگشتی را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بانک مرکزی اخیرا گزارش آماری چک‌های مبادله شده در آخرین ماه سال یعنی اسفند ۹۹ را منتشر کرده است و با استفاده از این گزارش، می‌توان دریاره وضعیت چک‌های وصولی و برگشتی در سال ۹۹ قضاوت کرد.

با تجمیع داده‌های بانک مرکزی مشخص می‌شود که در سال ۹۹ حدود ۱۰۲ میلیون فقره چک به ارزش حدود ۲۱۹۹۳ هزار میلیارد ریال مبادله شده است که از این مقدار تنها ۹۹۶۷ هزار فقره به ارزش ۲۴۸۶ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. بر این اساس نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره در سال ۹۹ به حدود ۸/۹ درصد رسیده است و برای اولین دفعه در سه سال اخیر تک رقمی شده است. علاوه بر این نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره در سال ۹۹ به حدود ۳/۱۱ درصد رسیده است.

در حالی که نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره در سال ۹۶ به ترتیب ۱۵ و ۲۳ درصد بوده، در سال ۹۹ نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره به ۹.۸ و ۱۱.۳ رسیده است و این کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی بخاطر اجرایی شدن قانون جدید چک از آذرماه ۹۷ بوده است.


کاهش تعداد چک‌های برگشتی به مبادله شده در اسفند ۹۹ نسبت به ماه قبل


همچنین بررسی آمار تفکیکی اسفند ۹۹، در ماه مذکور ۹.۶ میلیون فقره چک به ارزش ۲۵۸۲ هزار میلیارد ریال مبادله گردیده است که نسبت به بهمن ماه از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۱.۷ درصد و ۲۶.۹ درصد افزایش داشته است.

در این میان از ۹.۶ میلیون فقره چک صادره حدود ۸.۹ میلیون فقره به ارزش ۲۲۶۹ هزار میلیارد ریال اعلام وصول شده و حدود ۷۶۳ هزار فقره چک به ارزش ۳۱۲ هزار میلیارد ریال نیز برگشت داده شده است؛ بنابراین در اسفند ۹۹ از جهت تعداد و ارزش به ترتیب ۷.۹ درصد و ۱۲.۱ درصد چک‌ها برگشت داده شده است که آمار نسبت به ماه قبل از نظر تعداد کاهش پیدا کرده، اما از نظر ارزش با افزایش اندکی همراه بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: چک برگشتی بانک مرکزی تعداد چک های برگشتی هزار میلیارد ریال میلیون فقره مبادله شده نسبت تعداد سال ۹۹ اسفند ۹۹ فقره چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۲۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات قیمت ارزهای مبادله ای؛ ثبات دلار و درهم و رشد یورو

به گزارش خبرگزاری مهر، هر اسکناس دلار امروزسه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان دادوستد شد.

قیمت حواله دلار آمریکا نیز بدون تغییر نسبت به دیروز ۴۱ هزار و ۳۷۷ تومان معامله شد.

قیمت هر اسکناس یورو نسبت به روز کاری گذشته با افزایش ۶۸ تومانی به ۴۷ هزار و ۴۹۱ تومان و حواله آن با رشد ۶۴ تومانی، ۴۴ هزار و ۳۴۳ تومان قیمت خورد.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری بدون تغییر قیمت، ۱۲ هزار و ۶۶ تومان رسید و حواله درهم نیز بدون تغییر قیمت، ۱۱ هزار و ۲۶۷ تومان معامله شد.

کد خبر 6093606 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • چند درصد چک‌ها در اسفند ۱۴۰۲ برگشت خورد؟
  • چک‌های مبادله‌ای در اسفندماه از مرز ۹ میلیون فقره گذشت
  • قیمت روز ارز‌های مبادله‌ای
  • تعداد چک‌های مبادله‌ای در اسفندماه از مرز ۹ میلیون فقره گذشت
  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار ثابت ماند
  • جزییات قیمت ارزهای مبادله‌ای؛ دلار ثابت ماند
  • جزییات قیمت ارزهای مبادله ای؛ ثبات دلار و درهم و رشد یورو