Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیدبان حقوق بشر در یک گزارش ۱۲۳ صفحه‌ای، رژیم صهیونیستی را آپارتاید توصیف کرد و از دیوان کیفری بین‌المللی، محاکمه «مسئولان اسرائیلی» را خواستار شد.

قدس آنلاین؛ دیدبان حقوق بشر که یک نهاد غیر دولتی و بین‌المللی مستقر در نیویورک است و از سال ۱۹۷۸ در رابطه با مسائل حقوق بشر فعالیت دارد، رژیم صهیونیستی را «آپارتاید» خواند و خواستار تحریم مقام‌های آن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته رسانه‌های غربی از قبیل گاردین و رویترز، گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای دیدبان حقوق بشر  قرار است امروز سه شنبه با این عنوان منتشر شود: «یک آستانه نقض شده: مقام‌های اسرائیلی و جنایات آپارتاید و آزار و ستمگری».

طبق گزارش دیدبان حقوق بشر با توجه به مفاد اساسنامه رم، رژیم صهیونیستی از نظر قانونی و حقوقی از شرایط اطلاق جنایت آپارتاید برخوردار است.

دیوان کیفری بین‌المللی بر مبنای اساسنامه رم که اغلب به آن اساسنامه رم گفته می شود، در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸ در رم ایتالیا تاسیس شد. نمایندگان حاضر در کنفرانس رم خواهان تشکیل دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی بودند. تا نوامبر ۲۰۱۹ تعداد ۱۲۳ کشور عضو این دیوان شده‌اند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر اعلام شده است که مقام‌های اسرائیلی به جنایات آپارتاید و آزار و ستمگری علیه فلسطینیان مرتکب شده‌اند.

طبق گزارش گاردین، این اولین نهاد حقوق بشری بین‌المللی بزرگ است که چنین اتهام‌هایی را وارد کرده است.

به گفته دیدبان حقوق بشر، بعد از چند دهه هشدارهای مکرر درباره احتمال منجر شدن سیطره اسرائیل بر زندگی فلسطینیان به رژیم آپارتاید، اکنون دیگر از این آستانه عبور شده و وضعیت جاری وضعیت آپارتاید است.

«عمر شکیر» مدیر بخش اسرائیل و فلسطین دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: «این صریح ترین یافته‌ای است که دیدبان حقوق بشر درباره رفتار ۳۰ ساله اسرائیل به آن رسیده است؛ یافته‌ای ما درباره آزارها و سوءرفتارهایش مستندانی جمع آوری کرده‌ایم».

به گفته او، دیدبان حقوق بشر تا پیش از این بررسی‌های ۳۰ ساله و مستندات آن هرگز به صورت مستقیم مقام‌های اسرائیل را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم نکرده بود.


«عمر شکیر» مدیر بخش اسرائیل و فلسطین دیدبان حقوق بشر

رسانه‌ای شدن جمعبندی دیدبان حقوق بشر درباره جنایات آپارتاید و ستمگری اسرائیل علیه فلسطینیان، واکنش وزارت خارجه این رژیم را در پی داشت.

وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس ضمن رد گزارش دیدبان حقوق بشر، این نهاد حقوق بشری را به داشتن «یک دستور کار ضد اسرائیلی بسیار طولانی مدت» متهم کرد.

این وزارتخانه همچنین مدعی شد: «(گزارش دیدبان حقوق بشر)  هیچ ارتباطی با واقعیت‌ها یا حقایق روی زمین ندارد و تنها جزوه تبلیغاتی و پروپاگاندایی است. ادعاهای خیالی جعل شده توسط دیدبان حقوق بشر، مزخرف و دروغین هستند».

به نوشته گاردین، گزارش مفصل دیدبان حقوق بشر نتیجه سال‌ها مستندسازی درباره وضعیت حقوق بشر، تحلیل قوانین موجود در اسرائیل، بازنگری در طرح‌ها و سیاست‌های مد نظر دولت و بیانیه‌های مقام‌های اسرائیلی است.

دیدبان حقوق بشر، سیاست‌ها و رویه‌های اعمالی تل‌آویو در قبال حدود هفت میلیون فلسطینی ساکن در اراضی اشغال شده و همچنین در اراضی داخل اسرائیل (فلسطین اشغالی) را مورد قیاس قرار داده است.

نتیجه این بررسی تطبیقی در گزارش اینطور توضیح داده شده است: «در حال حاضر یک واقعیت تسلط یک اقتدار منحصر که همان دولت اسرائیل است وجود دارد...و این موضوع از نظر روش شناسی به نفع اسرائیلی‌های یهودی و سرکوب فلسطینیان بوده و سرکوبگری در اراضی اشغالی به طرزی شدید در جریان است».

اطلاق آپارتاید برای اولین بار درباره آفریقای جنوبی استفاده شد که در آن اقلیت سفیدپوست حاکم بر این کشور با سیاستهای نژادپرستانه بر اکثریت سیاه پوست مسلط بودند. رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی سرانجام با رهبری نلسون ماندلا رهبر فقید این کشور فروپاشید.

طبق قوانین و قواعد بین‌المللی به ویژه اساسنامه رم (دیوان کیفری بین‌المللی)، آپارتاید جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

بنا بر گزارش دیدبان حقوق بشر، مقام‌های صهیونیست در درون اسرائیل(فلسطین اشغالی) که حدود یک نهم ساکنانش را فلسطینیان تشکیل می‌دهند و همچنین در اراضی اشغال شده، در تلاش برای حداکثر سازی اراضی برای یهودیان و استقرار فلسطینیان در مراکز بسیار پرجمعیت و محدود جغرافیایی بوده‌اند.

طبق یافته تحقیقی دیدبان، مقام‌های تل‌آویو برای کم کردن «تهدید جمعیتی» فلسطینیان در قبال اسرائیل سیاست‌هایی را در پیش گرفتند تا پیشی گرفتن جمعیت فلسطینیان آینده «دولت یهودی اسرائیل» را به خطر نیاندازد.

دیدبان حقوق بشر در بخش دیگری از این گزارش تحقیقاتی ۱۲۳ صفحه‌ای می‌نویسد: «(مقام‌های اسرائیلی) به صورت سیستماتیک علیه فلسطینیان اقدامات تبعیض آمیز انجام می‌دهند و این موضوع در اراضی اشغالی شامل سرزمین‌های کرانه باختری به شدیدترین حالت در جریان است».

«کنت بوث» مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر با تاکید بر اینکه این اقدامات تنها «اشغالگری تجاوزگرانه» نیست، اعلام کرد: «این سیاست‌ها که به اسرائیلی‌های یهودی هر جا که باشند همان حقوق و مزایا را می دهد اما برای فلسطینیان هر جا که باشند تبعیض قائل می‌شوند».

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواست که درباره یافته‌های دیدبان تحقیق و عاملان آنها را محاکمه کند.

دیدبان حقوق بشر همچنین از نهادهای بین‌المللی، اعمال تحریم‌هایی از قبیل ممنوعیت مسافرت و توقیف دارایی‌های مقام‌های مسئول در زمینه آپارتاید علیه فلسطینیان را خواستار شد اما به نام این مقام‌های مسئول اشاره صریحی نکرد.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی آپارتاید رژیم آپارتاید اسرائیل اسرائیل دیدبان حقوق بشر دیوان کیفری بین المللی دیوان کیفری بین المللی گزارش دیدبان حقوق بشر دیدبان حقوق بشر مقام های اسرائیلی مقام های اسرائیل علیه فلسطینیان سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۳۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فلسطین الیوم، شورای شهر ریچموند ایالت کالیفرنیای آمریکا پایان دادن به سرمایه گذاری در شرکت‌های فعال در اراضی اشغالی را تصویب کرد تا دومین شهر آمریکا پس از هایوارد در این زمینه باشد.

سهیله بانا عضو شورای شهر ریچموند که در روند این تصمیم‌گیری قرار داشته گفت: تنها یک کار است که می‌توانیم انجام دهیم و آن پایان دادن به سرمایه‌گذاری‌ها است. به لطف جنبش دانشجویی یکبار دیگر توجهات به این مساله جلب شده است، این زمان مناسبی است.

وی افزود ریچموند مجموعاً ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دارد اما حدود ۷ درصد از آن در سبدهایی قرار دارد که شامل شرکت‌های اسرائیلی می‌شوند که به آنها پایان داده خواهد شد.

بانا تاکید کرد از جمله نمونه‌های روشن آن پیمانکاران عرصه دفاعی و سازندگان تسلیحات مانند شرکت‌ لاکهید مارتین است اما شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و Airbnb نیز در این لیست وجود دارند.

شیفا میشک از کارمندان ارشد دفتر شهرداری ریچموند گفت: شهرک‌های اراضی فلسطینی غیر قانونی است و حداقل بر اساس قوانین بین المللی مجوزی ندارند. اما با این حال شرکت Airbnb بسیاری از املاک موجود در اراضی اشغالی را به طور غیر قانونی اجاره می‌دهد.

دکتر دوف باوم فعال صلح اسرائیلی در جلسه شورای شهر ریچموند طی سخنانی این اقدام را تاریخی توصیف کرده و بحث‌های موجود در خصوص اینکه مالیات‌های آمریکایی در کجا و چگونه هزینه می‌شوند را توسعه می‌دهد.

باوم که خود یک یهودی است گفت: نسل کشی در نوار غزه افراد آگاه در آمریکا را به این فکر انداخته است که باید منابع مالی را از نژاد پرستی اسرائیلی، اشغالگری و نسل کشی دور کرد.

کد خبر 6095504 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • اسرائیل از مقاومت فلسطینیان خسته شده است/جنبش دانشجویی شکل گرفته،برخلاف تصور صهیونیسم جهانی است
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد/ دیدار گسترده وزیر خارجه با مقامات ارشد کشورهای اسلامی
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • هاآرتص: تحریم مردمی رستوران‌های اسرائیلی را ورشکست کرد
  • ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا