Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@10:13:11 GMT

ترس جاری در رگ‌های اطلاع‌رسانی

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۳۲۱۱

حسن کچلانلو، بر اثر شدت شکنجه‌، جان خود را از دست داد و بهنام صمدی هم زیر شکنجه بیهوش شد اما ساعاتی پس از رفتن پلیس مرزبانی ترکیه از محل وقوع این جنایت وحشیانه به هوش آمد و توانست خود را به پاسگاه مرزی ایران و ترکیه برساند و خانواده‌اش را از آنچه بر سر این دو شهروند ایرانی گذشت، با خبر کند. بهنام صمدی و حسن کچلانلو؛ مرزنشینانی بودند که به قصد پیدا کردن شغل و درآمد بیشتر، وارد خاک ترکیه شده بودند و قصد داشتند با فروش چند بسته سیگار به روستاییان مرزی ترکیه، خرج راهی برای خود فراهم کرده  و سپس خود را به استانبول برسانند تا به عنوان کارگر و چوپان مشغول به کار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی روزهای گذشته، «اعتماد» در گفت‌وگو با برادر بهنام و برادر حسن، گزارش کاملی از این حادثه فجیع منتشر کرد و دیروز هم گفت‌وگویی با علی محمدی؛ وکیل پرونده شکایت بهنام صمدی به چاپ رساند. اما اولین گزارش پس از افشای این جنایت، روز پنجشنبه و در پایگاه خبری «گازت دووار» ترکیه منتشر شد. در سطرهای اول این گزارش و به قلم «روجااوگوز» خبرنگار ساکن در ترکیه، جزییات این جنایت طی گفت‌وگوی خبرنگار  با بهنام صمدی و برادرش منتشر شده با این تفاوت که نویسنده گزارش، با لحاظ کردن جوانب احتیاط از بابت تبعات افشای این جنایت و احتمالا به دلیل آنکه خود، ساکن در کشوری است که حتما دسترسی مرتکبان این جنایت به او، بسیار آسان خواهد بود، علاوه بر اینکه این شهروندان را به ‌طور مشخص، «کولبر» معرفی می‌کند، از تایید قطعی اظهارات شهروندان ایرانی خودداری کرده و گفته‌های بهنام و بهرام صمدی را با تابلوی «ادعا» منتشر کرده است. در بخش دیگری از این گزارش، خبرنگار به شرح اقدامات داوطلبانه کانون وکلای شهر «وان» پرداخته و می‌نویسد که «روهات لونت اوزگاکچه»؛ یکی از اعضای کانون وکلای وان، به همراه گروهی از فعالان حقوق بشر، برای بررسی صحنه و تشکیل پرونده جنایی در دادسرا به منطقه مرزی رفته و با حضور در محل وقوع این جنایت و جمع‌آوری مدارک مکتوب و تصویری، عمدی بودن قتل توسط پلیس مرزی ترکیه را تایید و اعلام کرده که مجموع مدارک و مشاهدات مکتوب و تصویری را به دادستان ترکیه ارائه داده و از قول دادستان، نقل می‌کند که قرار است، فیلم دوربین‌های نصب شده در محل وقوع این جنایت، بررسی شود.  خبرنگار در ادامه گزارش خود می‌نویسد که این گروه، در زمان حضور در منطقه مرزی و محل وقوع این جنایت، به نشانه همدردی با خانواده حسن و بهنام صمدی، پارچه‌های سفید در همان منطقه نصب کرده‌اند و سپس، این وکیل دادگستری که حالا، داوطلبانه، پیگیری پرونده قتل حسن کچلانلو را بر عهده گرفته، در جملات کوتاهی تاکید کرده است: «همه باید چشم خود را به این منطقه برگردانند. همه باید خود را جای آن دو نفری بگذارند که در این منطقه شکنجه شده‌اند و همدلی کنند. عاملان این حادثه باید در برابر دادگاه پاسخگو باشند.»
عصر روز یکشنبه، پایگاه خبری «هه وال موکریان»، گزارش این حضور را به همراه جزییات دیگری از این فاجعه منتشر کرد. در گزارش این پایگاه خبری ضمن مرور نحوه افشای این فاجعه  آمده است:«اولین ‌بار این خبر توسط روشن تقوا؛ خبرنگار کرد اهل ترکیه منتشر شد و با سرعت در میان کاربران توییتر بازنشر شد. روشن تقوا، خبرنگار و عکاس خبری کُرد، تصاویری از بدن و صورت زخمی یک کولبر نوجوان ایرانی را در حساب‌های شخصی خود در توییتر منتشر کرد. پس از این، سایت‌های خبری نزدیک به کردها در ترکیه، جزییات بیشتری از این ماجرا منتشر کردند. سایت خبری گازته دیوار، با یک تماس تصویری با اعضای خانواده بهنام صمدی کولبر ایرانی جزییات بیشتری درباره این اتفاق منتشر کرد. پس از این، سایت‌های خبری دیگری به بازنشر این خبر پرداختند.بر طبق این اخبار، این دو کولبر ایرانی در منطقه بیدوغان(شیخ سوجوخ) در چالدران ترکیه، نزدیک به نقطه صفر مرزی دستگیر شده‌اند. این دو کولبر، از ماکو در چالدران ایران به چالدران ترکیه رفته‌اند. آنها در راه توسط تعدادی از سربازان ترکیه بازداشت شده سپس به کلانتری منطقه منتقل شده‌اند. بنا بر خبر پایگاه های خبری ، طبق شهادت روستاییان ساکن در این منطقه، سربازان دو کولبر ایرانی را به کلانتری منتقل کرده‌اند. پس از انتشار اخبار اولیه وکیلی به نام روژهات لوند اوزگوکچه، به همراه دیگر اعضای کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای وان به این منطقه رفته و درباره این اتفاق تحقیق کرده‌اند.»
در گزارش این پایگاه خبری، گفت‌وگوی روژهات لوند اوزگوکچه؛ وکیل اهل ترکیه و از کانون وکلای شهر وان با یک سایت خبری هم منتشر شده و اوزگوکچه به خبرنگار این سایت خبری گفته است:«اعضای این گروه(کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای وان) در حال پیگیری ماجرا و انجام تحقیقات محلی هستند. همچنین ما به کلانتری مورد نظر رفته و از نزدیک پیگیر ماجرا شده‌ایم. در پیگیری این ماجرا از اهالی منطقه متوجه شدیم که آنها به‌ شدت تحت فشار کلانتری منطقه قرار دارند تا درباره این ماجرا چیزی نگویند. از هر کدام‌شان که می‌پرسیدیم، تنها یک پاسخ وجود داشت؛ ندیدم، نشنیدم، نفهمیدم. اما تعدادی از اهالی روستا نیز اطلاعاتی در این باره به ما دادند. ما یک پارچه سفید با نام این دو کولبر و به یاد آنها در منطقه نصب کردیم. سپس با دادستانی منطقه گفت‌وگو کردیم. دادستانی به ما درباره باز شدن یک پرونده در این زمینه اطلاع داد. دادستانی به ما گفت که در این زمینه اطلاعات 3 نفر از سربازان آن کلانتری گرفته شده است. پس از این اتفاق خبرنگارهای زیادی از جاهای مختلف با ما تماس گرفتند. یعنی دیگر نمی‌توان روی این ماجرا سرپوش گذاشت. دادستانی به ما گفت که جسد حسن کچلانلو در سردخانه پزشکی قانونی شهر وان نگهداری می‌شود. خانواده‌های این دو جوان خواستار عبور از مرز شده‌اند ولی مرزبانی اجازه ورود آنها به ترکیه را نداده است.»
بنا به شنیده‌های «اعتماد» تا امروز و با وجود آنکه شکنجه، ضرب و شتم و حتی هدف‌گیری اتباع ایرانی و به خصوص شهروندان کرد زبان توسط پلیس مرزی ترکیه در نوار مرزی دو کشور، بارها تکرار شده، مطبوعات و خبرگزاری‌های ترکیه جرات انتشار هیچ خبر و گزارشی در این زمینه ندارند چون  علاوه بر آنکه فضای اطلاع‌رسانی در این کشور، تحت محدودیت‌های بسیار شدید قرار دارد، تنش دیرینه دولت ترکیه با اقلیت کرد زبان ایران هم، از دلایلی است که هر گونه جسارت برای انتقاد به رفتارهای غیرانسانی و وحشیانه پلیس مرزی ترکیه را  از مطبوعات و خبرگزاری‌های این کشور سلب کرده است چنانکه ظرف روزهای گذشته هم، فقط چند پایگاه خبری مستقل در این کشور، جرات انتشار اخبار و گزارشی در مورد این حادثه تلخ را داشتند و هنوز هم معلوم نیست نویسنده گزارش پایگاه خبری «گازته دووار» از این پس با چه محدودیت های شغلی و اجتماعی در زادگاه خود مواجه شود ؛ روجا اوگوز ، سال 2016  و در ایام دانشجویی ، توسط پلیس شهر «وان» به اتهام عضویت و تبلیغ برای یک سازمان تروریستی و با احتمال محکومیت به همکاری با حزب کارگر کردستان و حمایت از شورشیان کرد زبان این کشور ، برای مدتی  بازداشت  شد.  

روجا اوگوز؛ خبرنگار ساکن ترکیه که اولین گزارش را درباره جنایت پلیس مرزی این کشور علیه شهروندان ایرانی در پایگاه خبری «گازته دووار» منتشر کرد

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: پایگاه خبری کانون وکلای بهنام صمدی مرزی ترکیه پلیس مرزی دو کولبر منتشر شد شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۳۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت انتخاب رشته دکتری، امروز به پایان می رسد

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا پایان امروز شنبه ۸ اردیبهشت فرصت دارند نسبت به ثبت کدرشته ‌محل‌های انتخابی خود به میزان حداکثر ۵۰ کدرشته ‌محل در صورت وجود با توجه به مجموعه امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، اقدام کنند.

بر این اساس داوطلبان ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌ها و اصلاحات مرتبط با آن اقدام، سپس کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته‌محل‌های مربوط به مجموعه امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه مرتب و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام کنند.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه اطلاع رسانی دانشگاه مذکور به نشانی www.azmoon.org  مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه اطلاع رسانی آن دانشگاه منتشر می‌شود، اقدام کنند؛ ضمن اینکه کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه درج شده است.

داوطلبان به منظور کسب اطلاعات بیشتر، اطلاعیه تمدید مهلت انتخاب رشته و اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ که در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است را به دقت مطالعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • مهلت انتخاب رشته دکتری، امروز به پایان می رسد
  • مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • مصوبات سفر رئیس جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران
  • رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک‌های خبری رسانه‌های معاند
  • نحوه مشارکت مردم اسلامشهر در بازسازی عتبات عالیات اطلاع رسانی شود
  • راه اندازی هفت ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند