Web Analytics Made Easy - Statcounter

پدیده تجرد خودخواسته، نوعی سبک زندگی جدید به وجود آورده است. برخی پدر و مادرها احساس می‌کنند ازدواج فرزندانشان به تأخیر افتاده است و از ‌این موضوع نگرانند، در حالی که فرزندان آنها احساس می‌کنند هنوز برای ازدواج زود است و باید به برنامه‌های دیگر زندگی‌شان بپردازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، بسیاری از پدیده‌ها افزون بر کارکردهای مثبت، از کارکردهای منفی نیز برخوردار هستند؛ همچون ازدواج که اگر در زمان مناسب انجام نشود پیامدهای متعددی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه ازدواج در سن پایین می‌تواند باعث بروز مشکل‌های زیادی از جمله تفاهم نداشتن بین زن و شوهر شود، ولی ازدواج در سن بالا نیز افزون بر بوجود آوردن شکافی عمیق از لحاظ درک و تفاهم بین پدر و مادر و فرزندان برای خود پدر و مادر نیز عواقبی ناخوشایند به همراه دارد.

یکی از آسیب‌های احتمالی افزایش سن ازدواج و متعاقب آن افزایش سن بچه‌دار شدن، فاصله سنی زیاد بین پدر و مادر و فرزندان و متعاقب آن فاصله فکری و عاطفی میان آن است. نوجوان پرنشاط، به طور معمول نیازمند پدر و مادری جوان هستند تا بتواند منبع خوبی برای تامین انرژی وی باشد و او را در مسیری درست و هدفمند هدایت کند.

95 درصد دختران و پسران در سن مناسب ازدواج نمی‌کنند

بر اساس آمارها افزایش چشم­گیر میانگین سن ازدواج طی چند دهه اخیر نشان می‌دهد ۹۵ درصد از کسانی که در سن ازدواج هستند، ازدواج نمی‌کنند. این زنگ هشداری است که بدانیم بر اساس تحقیقات انجام شده این پدیده صرفا علت اقتصادی ندارد، بلکه تغییر در سبک زندگی و انتظارات و نگرش‌های نسل جوان را می‌توان ناشی از این امر دانست.

علی صاحبی جامعه‌شناس می‌گوید: فاصله یک نسل با نسل بعدی از لحاظ فرهنگی ۶ سال است. یعنی هر ۶ سال به نوعی یک نسل فکری عوض می‌شود.

وی بیان می‌کند: حالا تصور کنید بین مادر و دختری که ۳۵ سال اختلاف سنی هست، چند نسل دیدگاهی مطرح می‌شود و اینها چقدر می‌توانند با هم کنار بیایند یا اصلا همدیگر را بفهمند! شاید این هماهنگی حتی به ۱۰درصد هم نرسد.

نتایج نظرسنجی‌ها از علل افزایش سن ازدواج، از دخالت عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در افزایش سن ازدواج حکایت دارد. ازجمله علل اقتصادی می‌توان به فراهم نبودن شرایط برای ازدواج جوانان، اشتغال و مسکن، توقعات مادی غیرمنطقی، مهاجرت در پی شغل و تحصیل اشاره کرد.

داشتن درآمد خوب و موقعیت اجتماعی از جمله دلایل بالا رفتن سن ازدواج

هما زنجانی‌زاده کارشناس علوم اجتماعی نیز با بیان اینکه سن عقل در دختران 20 سالگی و در پسران 25 سالگی است، گفت: واکاوی دلایل اینکه چرا دختران و پسران در سن مناسب ازدواج نمی‌کنند نیاز به یک نگاه سیستمی و کل‌نگر از لحاظ جامعه شناسی دارد.

وی معتقد است؛ دلیل سخت‌گیری دختران در ازدواج این است که احساس می‌کنند با داشتن شغل و موقعیت اجتماعی، در صورت ازدواج در جامعه مردسالار کنونی، خیلی از حقوق خود را از دست می دهند. از طرفی داشتن موقعیت اقتصادی خوب یک معیار کلی برای پسران در ازدواج است، لذا بالا رفتن سن ازدواج در آنان برای رسیدن به یک موقعیت شغلی و درآمد مناسب است که چندین سال به طول می‌انجامد.

این صاحب‌نظر دانشگاهی ادامه می‌دهد: در همه کشورها برای اینکه ازدواج صورت بگیرد، موانع را می‌یابند و آن نگاه کل‌نگر و سیستماتیک را اتخاذ می‌کنند، لذا فقط با پرداخت وام ازدواج و فراهم کردن محیط عروسی نمی‌تواند تضمین کننده ازدواج دختران و پسران در سن مناسب باشد.

میانگین سن ازدواج در مازندران بالاتر از میانگین کشوری

بنا بر اعلام سازمان ثبت احوال کشور، میانگین سن ازدواج در استان مازندران از میانگین اعلام شده در هر دو بخش پسران و دختران بیشتر است. بر اساس این گزارش، پسران ایرانی با میانگین سنی ۲۹.۷ سال ازدواج می‌کنند که در مازندران ۳۰.۹ سال است.
مازندرانی‌ها با این میانگین، پس از استان‌های تهران و البرز در رده سوم بالاترین سن ازدواج در مردان قرار گرفتند.

همچنین دختران ایرانی نیز به طور میانگین در ۲۴.۸ سالگی ازدواج می‌کنند، اما بانوان مازندرانی با میانگین سن ۲۶.۲ سال در رتبه پنجم کشور هستند. در این رده بندی، استان‌های کرمانشاه، تهران، البرز و گیلان بالاتر از مازندران قرار گرفتند.

همچنین در گزارش سازمان ثبت احوال کشور آمده است: مازندران پس از گیلان، دومین استان با کمترین میزان زاد و ولد در کشور است.

نگرانی از کاهش ازدواج و افزایش طلاق در مازندران

بررسی شاخص های واقعه حیاتی ازدواج و همچنین طلاق در مازندران نشانگر تغییرات دیگری هم است. آخرین آمارهای ثبت احوال مازندران نشان می‌دهد که این استان سال 98 با کاهش هشت درصدی ازدواج در مقابل افزایش طلاق به همین میزان مواجه بود و نسبت میان این دو وقایع حیاتی نیز با کاهش پنج دهم درصدی به ۲.۲ درصد رسیده است.

در همین راستا، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران ریشه اصلی کاهش ازدواج و افزایش طلاق در مازندران را چندوجهی دانست و گفت: مسائل اقتصادی عامل اصلی طلاق در مازندران است که البته با دیگر نقاط کشور تشابه دارد.

سمیه قاسمی طوسی افزود: کاهش قدت خرید مردم، کاهش امنیت شغلی، بیکاری، سرخوردگی در دستیابی به فرصت شغلی، عدم تامین نیازهای خانواده و شکست در رفع توقعات اقتصادی هم از مهم‌ترین عوامل طلاق در استان مازندران به شمار می‌رود.

وی مسایل اقتصادی را بر دوش مردان به عنوان سرپرستان خانواده سنگین دانست و ادامه داد: از سوی دیگر عدم مهارت زندگی در زنان، دلسردی از شوهر در تامین نیازهای اقتصادی، افزایش سطح توقع همسران و همچنین الگوبرداری از سبک زندگی غیربومی نیز بسیار موثر و نگران کننده است.

به گزارش بلاغ، خلاصه آنکه امروز جامعه در شرایطی به سر می‌برد که ارزش‌ها و نگرش‌­های افراد در حال دگرگونی است و متأسفانه ازدواج جایگاه قبلی خود‌ را نزد جوانان ندارد. به نظر می‌رسد در ابعاد رفع موانع اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی، ازدواج و ایجاد و تقویت نگرش مثبت به ازدواج و خانواده، لازم است اقدامات موثری در اولویت برنامه‌­ریز‌ی ­‌های متولیان امر قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: افزایش سن ازدواج طلاق در مازندران سن ازدواج میانگین سن پدر و مادر سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۳۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

به گزارش قدس آنلاین، مهدی صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، گفت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴.۰۸۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که این مبالغ نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۱.۵۵۴ همت تسهیلات قرض الحسنه فرزند به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده ۲۳ درصد رشد بابت تسهیلات فرزندآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تعداد ۵۰۰ هزار و ۵۵۶ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۴۴۱ هزار و ۷۶۷ نفر به مبلغ ۳۳.۴ همت تسهیلات دریافت کرده اند.

صحابی با اشاره به آمار وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ ۰۹/‏۰۲/‏۱۴۰۳‬ تعداد ۱.۳۳۰.۷۹۵ نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه کردند که از این تعداد، ۴۶۱.۴۴۲ نفر (در حدود ۳۵ درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و....، فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد ۸۶۹،۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳،۷۳۲ نفر (در حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ ۴‏‏‏‏‏‏/۲۶۶ هزار میلیارد تومان شدند.‏‏

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • جزئیات تسیهلات ازدواج و فرزندآوری
  • پدیده مشکوکی که این روزها بین جوانان مُد شده!