Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@19:35:54 GMT

چالش 90 دقیقه ای «صبح صبا» برای خنداندن/ همه چیز به زبان طنز حتی هواشناسی!

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۴۱۵۴

چالش 90 دقیقه ای «صبح صبا» برای خنداندن/ همه چیز به زبان طنز حتی هواشناسی!

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: چه از آن دسته افرادی باشید که صبح ها به ضرب و زور زنگ بیدار باش گوشی از خواب بیدار می شوید که به موقع در محل کار یا دانشگاه حاضر شوید، چه ورزشکاری سحر خیز باشید و چه از آنهایی که شعارشان (سحرخیز باش تا کامروا شوی)،  خلاصه همه و همه حتما برایتان پیش آمده که صبح پیچ رادیو را بچرخانید یا حتی توفیق اجباری شده که در تاکسی باشید و به دور از اخبار ترسناک کرونا و خبر گرانی مرغ و گوشت و بالا و پایین شدن قیمت دلار، رادیو گوش کنید و با دادن حداقل  یکی دو ساعت حال خوش به خودتان، برای شروع  یک روز پر انرژی آماده شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این صورت قطعا انتخابتان موج اف ام ردیف 105.5 و رادیو صباست که کار و بارش به طور کلی خندادندن و دادن حال خوب به مخاطب است. طوری که در هر ساعتی از شبانه روز روی موج صبا تنظیم شوید، قطعا حالتان بهتر از قبل می شود.

**برنامه ای که یاد منوچهر نوذری را زنده می کند

یکی از این برنامه ها که حال و هوای برنامه های مرحوم منوچهر نوذری را زنده می کند، «صبح صبا» نام دارد و از ساعت 7 صبح روانه آنتن می شود. البته نه اینکه فکر کنید همه چیز در لحظه اتفاق می افتد. درستش این است که عوامل برنامه از خروسخوان و حدود ساعت 5 صبح به استودیو می آیند.

برنامه در استودیو صبا تولید و از همان جا هم به صورت زنده پخش می شود. استودیو صبا یکی از استودیوهایی است که در ساختمان شیشه ای یکی از ساختمان های معروف صداوسیما واقع شده است.

**قبل از طلوع عازم استودیو شوید

پس برای رفتن به پشت صحنه این برنامه قبل از طلوع آفتاب باید عازم شد. در این ساعت از روز ساختمان شیشه ای در میان نورپردازی ها می درخشد و خیلی هم خبری از رفت و آمدها نیست.

اولین کسی که خود را سر صبحی به استودیو رسانده، «سجاد کلبادی نژاد» تهیه کننده جوان برنامه است. او کسی است که کل محتوای برنامه را آماده می کند. آیتم های برنامه را می چیند و خلاصه نقش همان کارگردان در فیلم های سینمایی را بر عهده دارد.

او علی رغم اینکه درگیر موضوع و متن های برنامه است، به فارس درباره مؤلفه های یک برنامه رادیویی موفق می گوید: یک برنامه صبحگاهی همواره مؤفه هایی دارد که به نوعی چارچوب ساخت یک برنامه است. اما آنچه که یک برنامه را متمایز از سایر برنامه ها می کند و باعث می شود مخاطب به نوعی تصمیم به عوض کردن موج رادیو نگیرد موضوع دیگری است که باید به دقت به آن پرداخت.

**همه چیز به زبان طنز حتی اخبار هواشناسی

او ادامه می دهد: آیتم ها، موضوعات و حتی اطلاع رسانی اگر قرار است صورت بگیرد و همه محتوای برنامه باید با توجه به تعریف شبکه در قالب طنز باشد. مثلا ما در برنامه اخبار هواشناسی را هم اعلام می کنیم،  اما کاملا طنزگونه.

کلبادی نژاد که پیش از این نیز سابقه ساخت برنامه‌های ورزشی و همین طور جنگ های عصرگاهی را در کارنامه خود داشته، در ارتباط با این برنامه می گوید: مقبولیت این برنامه مرهون تلاش همه عوامل و بهره بردن از هوش و تا حد زیادی بداهه گویی مجریان برنامه است. من تا کنون در برنامه های زیادی حضور داشته ام اما ساخت برنامه صبح گاهی سختی ها و لطف خود را دارد.

گروه برنامه ساز یکی یکی می آیند. البته همه آنها به خوش اخلاقی و شادی برنامه ای که روی آنتن می رود، نیستند. اما اینکه می توانی با یک جمله و یا شاید یک آیتم روی آغاز روز حتی یک نفر تاثیر بگذاری حس خوبی به آدم می دهد.

 

 

**عبور پیامک ها از مرز 5 هزار

«صبح صبا» از برنامه های پرمخاطب رادیو به شمار می رود و یکی از مشهودترین بالابودن میزان مخاطبان آن به گفته سازندگان آن میزان پیامک هایی است که به برنامه ارسال می شود و آمار پیامک ها خیلی وقتها از مرز 5 هزار پیامک می گذرد. البته کلبادی نژاد معتقد است که این میزان پیامک علاوه بر احساس خرسندی که برای ما دارد به این عنوان که مخاطب از بین همه رسانه های مختلف ما را برای شنیدن انتخاب کرده، بار سنگینی را بر دوش ما می گذارد که به دور از تکرار و با رعایت تنوع بتوانیم همچنان انتخاب اول مخاطبان باقی بمانیم.

مخاطبان این برنامه از هر سنی و هر قشری می توانند باشند چه آنانکه از رادیوی ماشین در حال رفتن به محل کار گوش میکنند چه زنان خانه دار که در حال آماده کردن صبحانه هستند و قطعا تامین نظر همه این مخاطبان کار راحتی نیست.

از کلبادی نژاد درباره چگونگی ارضای سلایق مختلف در برنامه اش توضیح می دهد: دقیقا همین طور است و مخاطبان ما از هر سلیقه ای می توانند باشند اما آنچه که فصل مشترک همه انسان هاست کنکاش نشاط و هراز گاهی دور بودن از اخبار نگران کننده است و ما هم دقیقا از همین ویژگی استفاده کرده و با تعریفی که از این شبکه وجود دارد در قالب طنز علاوه بر اطلاع رسانی سعی می کنیم با ترانه های شاد و آیتم های طنز خنده را بر لب مخاطبانمان بیاوریم.

وی تاکید می کند: برای انتقال حس سرزندگی و توفیق یک برنامه، نقش گوینده در یک برنامه  رادیویی نیز بسیار مهم است با توجه به حجم بالای مخاطبان این برنامه اگر گوینده بتواند بخوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند برنامه دارای عنصر مهمی به نام تاثیر‌گذاری خواهد بود.

 

**«دبه مِکُنَن» یا «دبه درمِیارن»؟

برنامه لحظاتی است که آغاز شده. همه مجبور به سکوت هستند. آهنگی شاد روی آنتن رفته و مجری ها تلاش می کنند سطح انرژی خود را با ریتم تند برنامه بالا ببرند تا انرژی مثبت و فضای شاد برنامه اول از همه روی خودشان تاثیر بگذارد و بعد بتوانند شنوندگان را هم شاد کنند.

یکی از ابتکاراتی که در این برنامه از آن به شکل هوشمندانه‌ای بهره گرفته شده است، استفاده از گوینده بازیگر در قالب صدا پیشه و قرار گرفتن مهبد قناعت پیشه در کنار محمدرضا قلمبر است.

در لابه لای برنامه، در خلال هر آیتم، خود گوینده ها هم از خنده ریسه می روند که البته در این لحظات موسیقی بالا می رود و شنوندگان صدای این خنده ها را نمی شنوند. برنامه یک ساعت و نیم زمان دارد و امروز موضوع آن «دبه کردن»! است. مجری سلام مخصوصی به آنها که اهل دبه کردن هستند، می کند و همه چیز را به آنها ربط می دهد. ریتم برنامه تند است و لابه لای حرف های مجریان برنامه بخش هایی از موسیقی های شاد پخش می شود. «دبه مِکُنَن» یا «دبه درمِیارن» این سوال مهمی است که قلمبر مجری برنامه از مخاطبان می پرسد و از آنها می خواهد که جوابشان را به شماره پیامک برنامه ارسال کنند.

 

 

دوباره موسیقی رفت و برگشت روی آنتن می رود و مجری پاسخ های طنز برخی مخاطبان را می خواند. لابه لای برنامه با خبرهای ورزشی هم شوخی های کوتاهی می شود. لحن مجری این بخش شبیه مجری بخش خبری 20:30 است و مجری جوان آن تلاش می کند لحن خود را شبیه او کند.رفت و برگشت ها درباره دبه ادامه دارد. پیام های تلفنی شنوندگان هم از طریق هماهنگی به پخش می رسد. ریتم برنامه به قدری تند است که مجالی برای گفت و گو با مجری ها در خلال برنامه نیست. باید منتظر باشید و تمام 90 دقیقه را با گوش جان بشنوید تا بتوانید به گفت وگو با مجری برنامه هم دست پیدا کنید.

پایان برنامه، مجری ها میلاد امام حسن مجتبی (ع) را به مخاطبان تبریک می گویند و برای شنوندگان روزه دار برنامه آرزوی سلامتی می کنند.

بعد از پایان برنامه فرصتی دست می دهد تا با قلمبر مجری برنامه که حرفه خود را از سال 85 در رادیو آغاز کرده است و  پس از سالها کار کردن در شبکه های مختلف هم اکنون برنامه «صبح  صبا » را روی آنتن شبکه رادیویی صبا دارد، گفت و گو کنیم. او البته تاکید می کند که من هم اکنون بازیگر اداره کل هنرهای نمایشی رادیو هستم.

 

**مجری چه وقت بداهه گو می شود؟

قلمبر درباره چگونگی شروع کارش در رادیو صبا توضیح می دهد: پیش از تاسیس رادیو صبا در شبکه ای به عنوان رادیو فصلی شروع به کار کردم تا اینکه در سال 97 به دعوت خانم جولایی با برنامه دو نیم صبا وارد این شبکه شدم.

او درباره تفاوت نحوه اجرا در این شبکه و سایر شبکه ها می گوید: به طور کلی هرکدام از شبکه های رادیویی با توجه به طیف مخاطبی که دارند به اطلاع رسانی در زمینه های مختلف می پردازند. رادیو صبا هم این کار را انجام می دهد اما الان مخاطب های رادیو صبا در واقع افرادی هستند که شاید به نوعی از فرم رادیوهای دیگر خسته شده اند و به دنبال این هستند که به دور از هر گونه اخبار بد و معضل و گرانی فقط حال خوش به خودش بدهد. البته این را هم بگویم که ما هم به مقوله اطلاع رسانی می پردازیم اما در قالب و فرم دیگری که بسیار لطیف تر و جذاب تر است. در واقع ما روحیه متفاوتی را داریم که باید حد میان شوخی و جدی را نگه داریم.

او درباره بداهه گویی در برنامه هم عنوان می کند: بیش از 70 درصد برنامه به شکل بداهه اجرا می شود که این خوبی ها و بدی های خود را دارد. از این لحاظ خوب است که برنامه در آن واحد اجرا می شود و شاید از دل یک پیامک که مخاطب در همان لحظه برای ما فرستاده، یک نمایش بسازیم که این به نوع خودش جالب است هم برای مخاطب و هم برای خودمان اما بسیار کار سختی است و بار زیادی بر دوش ما می گذارد.

**کجا حواسمان به خطوط قرمز باشد؟

از قلمبر درباره خطرات بداهه اجرا کردن و رعایت کردن خط قرمزهای رسانه نیز پرسیدیم که او در این باره گفت: درست است اما در این زمینه فقط تجربه است که به داد آدم می رسد. در این زمینه نوع نگاهی که داری بسیار مهم است، من همیشه به میکروفون به عنوان امانت نگاه می کنم و بزرگترین خط قرمزم هم همین است که هرگز به کسی توهین نکنم.اگر بداهه گویی با این علم باشد نه تنها آدم را محدود نمی کند بلکه سخنی که میخواهی بگویی بسیار رساتر و بهتر هم بیان می شود.

این مجری درباره ترجیحش به بازیگری در رادیو یا اجرا نیز اظهار می کند: علاقه من همیشه بازیگری بوده است و از کاری که هم اکنون انجام می دهم بسیار خوشحالم. اما این کارها وجه اشتراک زیادی با هم دارند و نمی توان گفت که فقط بازیگری بهتر است یا اجرا بلکه برای من هدف والاتری اهمیت دارد که همان تاثیرگذاری بر مخاطب است و امیدوارم بتوانم به آن دست یابم. بدون شک برنامه‌های رادیو نقش بسزایی در ایجاد حس نشاط و سرزندگی در جامعه بر عهده دارند. بخصوص در شرایط استرس زای کنونی به دلیل شیوع ویروس کرونا و اخباری که روزانه باعث ایجاد حس نگرانی به مردم می شود وجود شبکه هایی مانند صبا با شعار (شوخ طبعی را از خانه آغاز کنیم) بسیار باعث خرسندی است. این یکی از شاخصه‌های آن است که در کمتر شبکه ای دیده می‌شود و از عوامل توفیق‌اش به شمار می‌آید.

به گزارش فارس، برنامه «صبح صبا » را  می توان هر روز از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7 صبح به مدت 90 دقیقه به صورت زنده از رادیو صبا شنید.گلچین هر هفته نیز روزهای پنج شنبه روی آنتن می رود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: هواشناسی رادیو صبا دبه استودیو طنز صبح صبا کلبادی نژاد اطلاع رسانی رادیو صبا برنامه ها یک برنامه روی آنتن همه چیز صبح صبا شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۴۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو سلامت، فاطمه بی تقصیر كه تهیه كنندگی برنامه فراسو را به عهده دارد بیان می كند: برنامه فراسو از شنبه تا سه شنبه ساعت هشت و پنج دقیقه صبح روانه آنتن رادیو سلامت می شود. این برنامه از تولیدات گروه بهداشت و تندرستی این شبكه رادیویی است و فردا روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه موضوع ایمنی در محیط کار را مورد بررسی قرار می دهد.

وی ادامه می دهد: مجری كارشناس برنامه لیلا علوی است. در برنامه فردا کارشناس مجری برنامه دکتر محسن انصاری، عضو هیات علمی دانشگاه قزوین و دکترای بهداشت حضور دارد و به ابعاد مختلف موضوع ایمنی در محیط کار می پردازد و پاسخگوی سئوالات شنوندگان خواهد شد. همچنین در این برنامه آیتمی با همین محوریت روانه آنتن رادیو سلامت می شود.

این تهیه كننده درباره دغدغه هایی كه در این برنامه دنبال می كند، توضیح می دهد: برنامه فراسو اختصاص به پیشگیری از بیماری ها چه جسمی و چه روانی دارد و ما تلاش داریم سبك زندگی سالم را به مردم آموزش بدهیم.

 

دیگر خبرها

  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • سیروس همتی مجری شبکه آموزش شد
  • بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید
  • سفربه تهران قدیم؛ اولین مجری برنامه‌های مهران مدیری سکته کرد (+عکس)
  • تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد
  • برنامه «خط اول» از رادیو ورزش
  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه هشتم اردیبهشت
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • پویش قدردانی از معلم در «زنگ انشا» از رادیو صبا
  • «برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!