Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدرس حوزه علوم قرآنی گفت: ازجمله اشکالاتی که در ابتدا احساس کردم درحوزه آموزش خواندن قرآن کریم وجود دارد این است که به عنوان مثال درآموزش موسوم به آموزش روخوانی قرآن، با نوعی سطحی نگری و ساده اندیشی مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد به نقل از روابط عمومی جشنواره قرآنی دانش،  در حاشیه برگزاری اولین جشنواره هنر قرآنی دانش که به همت اداره کل قران،عترت و نماز آموزش و پرورش استان  و با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در حال برگزاری است با هدف بهره گیری از تجربیات پیشکسوتان و فعالان عرصه قرآنی به سراغ استاد پیشکسوت و مولف قرآنی رفتیم و با وی در حوزه فعالیت‌های قرآنی  گفتگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

  سید حسین میرتقی هستم متولد ۱۳۴۳ در شهر یزد.

    دوران کودکی و نوجوانی را در کوچه پس کوچه‌های یزد سپری کرده و پس از پایان مقطع متوسطه، در رشته پرورشی مرکزتربیت معلم شهید باهنرتهران ادامه تحصیل دادم که همزمان با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها بود، سپس به استخدام آموزش و پرورش درآمدم.

پس از بازگشایی مجدد دانشگاه ها، تحصیل را در  رشته دبیری زبان وادبیات فارسی در دانشگاه یزد ادامه تحصیل داده و سپس در مقطع کارشناسی ارشد، رشته  زبان شناسی همگانی و در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری زبان شناسی هستم.

دو دوره کارشناس قرآن آموزش و پرورش استان و در بیشتر دوران خدمت خود مربی پرورشی مدارس بودم. در سال ۱۳۸۸هم بازنشسته شدم. البته همکاری بنده با این دستگاه در امور قرآنی ادامه دارد.

 از سوابق اجرایی و آموزشی خود بیشتر بفرمایید.

   مربی پرورشی مدارس، مسئول دارالقرآن شهرستان یزد ، کارشناس قران اداره کل آموزش و پرورش، تدریس در دوره های ضمن خدمت معلمان، دانشگاه فرهنگیان و دوره‌های متعدد تربیت مربی قرآن کریم از جمله سوابق اجرایی و آموزشی بنده بوده البته در حال حاضر نیز دو سالی است که بعنوان عضو کمیته ارزیابی فعالیت‌های مدارس قرآنی و مراکز دارالقرآن  فعالیت دارم.

 فعالیت های قرآنی را از چه زمانی شروع کردید و  از محضر چه اساتیدی بهره گرفتید؟

   در سال‌های پایان تحصیلم در دوره متوسطه، در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در یزد توفیق داشتم تا در جلسات استاد ارجمند، استاد مجاهد شرکت نمایم و از محضر ایشان کسب فیض کنم و با هنر آسمانی تلاوت قرآن آشنا شدم و در ادامه  در دو سال دوران تحصیل در مرکز تربیت معلم شهید باهنر تهران توفیق حضوردر جلسات استاد ارجمند و برجسته، استاد خدام حسینی را داشتم واز محضر ایشان نیز بهره های زیادی بردم.

 فعالیت‌های قرآنی شما بیشتر در چه زمینه‌هایی بوده و به تلاوت کدامیک از اساتید مصری بیشتر علاقه دارید؟

   فعالیت‌های قرآنی من بیشتر در زمینه‌های آموزش روخوانی، روانخوانی و تجوید بوده ولی درزمینه تلاوت به تلاوت‌های استاد هنر تلاوت جهان اسلام قراء بزرگ مصطفی اسماعیل و استاد شحات محمد انور بیشتر علاقه دارم.

   به نظر شما  هنرهای آوایی چه جایگاهی در جذب دانش آموزان به قرآن دارد؟

   با صدای زیبا و آهنگین خواندن قرآن،  قطعا اثر گذار است چرا که قرآن خود از نظر آواها زیبایی ذاتی دارد و وقتی با صدای زیبا عجین می شود می تواند در جذب افراد تأثیرگذار باشد ضمن این‌که باید تلاش کنیم آموزش های قرآنی ما در همه حوزه‌ها هر چه بیشتر مبتنی بر واقعیات های علمی باشد و مثلا با برگزاری همایش‌های علمی زمینه ارثقای این آموزش‌ها فراهم شود. همچنین زمینه حضور فعال‌تر صاحب نظران در تولید محتوا فراهم شود و آثار آنان در هر نقطه‌ای از کشور دیده شود و مورد حمایت قرار گیرد.

 انگیزه شما برای ورود به مباحث  پژوهشی حوزه قرائت قرآن چه بود و از چه زمانی فعالیت تان را در این حوزه شروع کردید؟

  ازجمله اشکالاتی که در ابتدا احساس کردم درحوزه آموزش خواندن قرآن کریم وجود دارد این است که به عنوان مثال درآموزش موسوم به آموزش روخوانی قرآن، با نوعی سطحی نگری و ساده اندیشی مواجه هستیم و دراین حوزه مباحثی که مرتبط با آموزش خواندن است چندان توجهی نشده است والبته یکی دیگر از کمبودها دراین حوزه از آموزش قرآن این است که با توجه به مخاطبان گوناگون آن، سطوح دقیقی برای این آموزش در نظر گرفته نمی شود و ما اغلب مواجه ایم با مثلا استفاده از یک کتاب  برای همه گروه های سنی.

     برای رفع چنین کمبود‌های اساسی در این حوزه از آموزش قرآن کریم، من از سال ۱۳۷۴ به لطف و یاری خداوند متعال  بررسی و تالیف  کتابب  در این زمینه را آغاز کردم.

 در خصوص  آثار و تالیفات خود توضیحاتی بفرمایید.

   با توجه به مطالعات و تجربیاتی که داشته‌ام در زمینه آموزش موسوم به آموزش روخوانی قرآن، با توجه به مخاطبان مختلف آن، معتقدم پنج سطح آموزشی می‌بایست در نظر گرفت ومن برای این پنج سطح چهار جلد کتاب تالیف نموه‌ام. آموزش فرآن سطح یک دانش‌آموزی ( ویژه دانش آموزان پایه دوم ابتدایی ) ، سطح دو دانش‌آموزی ( ویژه دانش آموزان پایه سوم اتدایی )، سطح سه دانش آموزی ( ویژه دانش آمزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی ) و ‌کتابی با عنوان آشنایی با خط قران کریم سطح یک ( ویژه دانش آموزان دوره‌های اول و دوم متوسطه و دانشجویان، به جز دانشجویان. رشته‌های زبان و ادبیات عرب و الهییات و معارف اسلامی است. بزرگسالانی هم که تحصیلات آنان بالاتر از پایان دوره راهنمایی می‌باشد نیز مخاطب این کتاب هستند ) البنه مطالب این مخاطبان نیز به دو گروه یک و دو تقسیم شده‌اند. برخی مطالب کتاب مربوط به هر دو گروه و بعض مطالب ویژه گروه دو می‌باشد سطح دو این کتاب هم ویژه معلمان، مربیان و کلیه دست‌اندرکاران امر آموزش قرآن می‌باشد. کتابی هم با عنوان تجوید و آواشناسی تالیف نموده‌ام. آموزش قرآنی هم ویژه کودکان سالها فبل تالیف نموده‌ام که تا کنون فکر کنم هفده نوبت تجدید چاپ شده‌است.

 حلقه مفقوده فعالیتهای قرآنی در آموزش وپرورش را چه می دانید؟

   با توجه تجربیاتم در امر آموزش به معلمان و دانشجویان  دانشگاه فرهنگیان در رشته علوم تربیتی ( گرایش آموزش ابتدایی )، به نظرم برای ارتقای کیفی امر آموزش قرآن و موفقیت هر چه بیشتر معلمان محترم  و نیز دانشجویان عزیزدانشگاه فرهنگیان در‌ این زمینه و این‌که آنان هر چه بیشتر صلاحیت‌ها و توانمدی‌های لازم را کسب نمایند، می‌بایست اتاق فکر و یا کارگروهی ویژه با حضور کارشناسان مربوط از اداره کل آموزش و پرورش استان، صاحب‌نظران، نمایندگانی از اساتید درس آموزش قرآن دانشگاه فرهنگیان و مدرسان دوره‌های ضمن خدمت و معلمان با تجربه تشکیل گردد و با بررسی آسیب‌ها و مشکلات موجود،  در جلسات مثلا ماهانه خود، ضمن فراهم نمودن فضایی که امکان ارائه و بررسی دقیق همه طرح‌ها و نظرات فراهم گردد، برنامه ریزی مناسب کوتاه‌ مدت، میان مدت و بلند مدت برای ارتقای کیفی آموزش قرآن صورت گیرد و تصمیمات لازم جهت اجرای هرجه بهتر برنامه ریزی انجام شده اتخاذ شود. البته همگی باید به تلاش‌های صورت گرفته توسط همه دست‌اندرکاران محترم، بویژه آموزکاران و دبیران عزیز ارج می‌نهیم و از خداوند متعال خواستاریم که به همه ما توفیق هرچه بیشتر عنایت فرماید.

   به نظرم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هم می‌بایست برای کسب صلاحیت‌ها و توانمدی‌های لازم برای آموزش مطلوب‌تر درس آموزش  قرآن، تعداد واحد درسی و منبع آموزشی آن کفایت نمی‌کند و لازم است در این زمینه اصلاحاتی انجام گیرد. هن پیشنهاداتی هم دراین زمینه مطرح کرده‌ام و معتقدم ظرفییت‌های استان دارد که می‌توان این چنین کمبود‌هایی را از طریق برنامه‌ریزی مناسب توسط کارگروهی که عرض کردم مرتفع نمود.

 با توجه به مسئولیت شما در گروه ارزیابی از مدارس قرآنی، نظرتان در مورد سطح کمی و کیفی فعالیت های قرآنی فعلی این مدارس چیست؟

   بحمد الله استان یزد از دوره های قبل مدارس قرآنی را راه اندازی نموده و اکنون دارای  ۲۴ مدرسه قرآنی است که فعالیت های بسیار خوبی نیز در این مدارس صورت می‌گیرد و با استقبال مردم هم روبرو شده است. امیدواریم با برنامه ریزی‌های کارگروه پژوهش و آموزش ویژه این مدارس، شاهد ارتقای فعالیت‌های قرآنی این مدارس باشیم. ان شاءا... همگی ما شاهد ارتقای کیفی هر چه بیشتر آموزش قرآن  و تربیت قرآنی دانش ‌آموزان عزیز در همه مدارس باشیم.

سخن آخر

   اولین وظیفه ما این است که به آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) پایبند باشیم و‌ در عمل و رفتار مروج و مبلغ تعالیم قرآن و حضرات معصومین(ع) باشیم که این مهم سبب خواهد شد تا آموزه های دینی در درون جامعه نهادینه شود.

    و برماست که از ظرفیت‌های سرشار استان در حوزه فعالیت‌های قرآنی به‌درستی بهره ببریم و مخلصانه، عالمانه و مجدانه در مسیر بسیار ارزشمند ترویج کلام الهی گام برداریم و در برابر مشکلات دلسرد نشویم همانگونه که چهره شاخص قرآنی استان وقاری بین المللی شهید حاج حسن دانش، حقیفتاً تلاش خستگی ناپذیر و اخلاصی وصف ناپذیر در این مسیر داشت و سرانجام نیز به فوز عظیم شهادت نائل گردید و الحق که ایشان الگوی خوبی برای همه ماست .

پایان پیام/449

منبع: شبستان

کلیدواژه: شبستان یزد جشنواره قرآنی قرآن کریم دانشگاه فرهنگیان فعالیت های قرآنی آموزش روخوانی آموزش و پرورش برنامه ریزی دانش آموزان چه بیشتر آموزش قرآن قرآن کریم ویژه دانش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۶۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآنی

به گزارش خبرگزاری مهر، رباب ملایی، در خصوص زمان برگزاری آزمون مرحله کتبی نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم گفت: ۱۷۷ نفر از استان زنجان، در رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ و ۳۰ جز قرآن کریم ثبت نام کرده اند که جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در مرحله اول، همزمان با سراسر کشور در این آزمون با هم به رقابت خواهند…

رباب ملایی، کارشناس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان در خصوص زمان برگزاری آزمون مرحله کتبی نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم گفت: ۱۷۷ نفر از استان زنجان، در رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ و ۳۰ جز قرآن کریم ثبت نام کرده اند که جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در مرحله اول، همزمان با سراسر کشور در این آزمون با هم به رقابت خواهند پرداخت.

وی افزود: از تعداد ۱۷۷ نفر، ۴۷ نفر در رشته ۱۰ جز، ۲۷ نفر رشته ۲۰ جز و ۱۰۳ نفر در رشته حفظ کل در این آزمون حضور خواهند یافت. کارشناس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان افزود: نتایج این آزمون طبق جدول زمان بندی سازمان دارالقرآن الکریم ۲۱ خردادماه از طریق سایت تلاوت اعلام خواهد شد.

ملایی با تشریح طرح اعطای مدرک حفظ گفت: بر اساس مصوّبه جلسه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ به منظور ساماندهی و تسهیل خدمت رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور به حافظان کلام وحی، سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور، آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصّصی به حافظان قرآن کریم را اجرا می‌کند.

کد خبر 6094878

دیگر خبرها

  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • افغانستان| با عمل به قرآن ملت سرافراز باقی می‌مانیم
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • برگزاری نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآنی
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستان
  • بیش از ۵۰ حافظ در شهرستان بوشهر فعال است
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی