Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@17:02:30 GMT

از دستکند «صالح‌آباد» چه خبر؟

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۶۴۱۹

از دستکند «صالح‌آباد» چه خبر؟

ایسنا/همدان سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از انجام مطالعات ژئوتکنیک در دستکند زیرزمینی «صالح‌آباد» شهرستان بهار در سال جاری خبر داد.

سیده‌مریم مختاری‌موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: با توجه به کمبود اعتبار تصمیم معاون وقت میراث فرهنگی بر آن است که ابتدا مطالعات ژئوتکنیک در این محوطه انجام گیرد و براساس داده‌های مطالعات فصل دوم کاوش آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مطرح کرد: هدف از انجام مطالعات ژئوتکنیک این است که مانند قبل کاوش‌ها به صورت سنتی انجام نشود و قسمت دستکندها دقیق مشخص شود بنابراین خروجی مطالعات تصمیمات بعدی را رقم خواهد زد.

مختاری‌موسوی با بیان اینکه درخواست اعتبار مطالعات امسال به وزارتخانه میراث فرهنگی ارسال می‌شود، افزود: انجام مطالعات حفره‌های دستکند را به صورت دقیق مشخص می‌کند و نشان می‌دهد به چند فصل کاوش نیاز است.

وی با اشاره به اینکه انجام مطالعات علاوه بر اینکه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، در صرف زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند، خاطرنشان کرد: برآورد شده است این مطالعه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان در پایان یادآور شد: سال ۹۸ با اعتبار مشارکتی شورای شهر و شهرداری صالح آباد و اداره میراث فرهنگی فصل اول کاوش این دستکند تاریخی و مباحث حفاظتی و پوشش مورد نیاز آن انجام شد.

به گزارش ایسنا، دستکند صالح آباد سومین شهر زیرزمینی و چهارمین دستکند کاوش شده در استان همدان است که در حریم شهر صالح آباد شهرستان بهار واقع شده، این دستکند سال ۹۶ توسط کشاورزان منطقه کشف شد و تاکنون یک فصل کاوش در آن انجام گرفته است. دستکند زیرزمینی صالح‌آباد پنج تا شش متر زیرزمین قرار دارد و ‌می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری همدان معرفی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری دستکند صالح آباد میراث فرهنگی کاوش انجام مطالعات میراث فرهنگی صالح آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۶۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به آخرین مرحله از کاوش باستان‌شناسان از تپه قلعه «فلک‌الافلاک» خرم‌آباد، اظهار داشت: در آخرین کاوش‌ها به این نتیجه رسیدیم که سکونت انسان در این تپه به دوران قبل از عصر مفرغ یعنی مس و سنگ و حدود ۵۴۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

وی گفت: در اجرای فصل جدید کاوش باستان‌شناسان از تپه قلعه «فلک‌الافلاک»، عرصه‌ای به طول ۲۵ متر و عرض دو متر مورد کاوش و بررسی قرار گرفت که بقایای سکونت انسان در چندین دوره تاریخی کشف شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، افزود: پرونده قلعه «فلک‌الافلاک» و دره خرم‌آباد سال گذشته برای ثبت در میراث جهانی به‌عنوان سهمیه ۲۰۲۴ ایران به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، ارسال شده است که این کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان‌شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پرونده ثبت جهانی بسیار بااهمیت است.

کد خبر 6093629

دیگر خبرها

  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • برپایی نمایشگاه هفته مشاغل در هنرستان دخترانه فاطمه الزهرا (س) صالح آباد + تصاویر
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد