Web Analytics Made Easy - Statcounter

باقرزاده با اشاره به اینکه امروز این عناصر «میدان» هستند که دیپلماسی را تقویت می‌کنند گفت: باتوجه به سیاست نظام مبنی بر برداشته شدن همه تحریم‌ها علیه ایران، مذاکرات وین در چهارچوب سیاست‌های نظام دنبال نمی‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی باقرزاده، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفتگوی تفصیلی با صبح توس؛ ضمن اشاره به اینکه این روزها بحث بر روی 8 سال دیپلماسی و مولفه‌های مربوط به سیاست خارجی در دولت آقای روحانی و ادامه آن است، اظهار کرد: ادامه یک فرآیندی را می‌بینیم که این فرآیند در امتداد شعار معروف چرخش چرخ مذاکره و چرخش چرخ سانتریفیوژ و اقتصاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسائل سیاسی افزود: در بستر اول در ماجرای برجام این چرخش به آن معنا اتفاق نیفتاد و تقریبا هیچ را شاهد هستیم؛ با خروج آمریکا از برجام نیز مولفه‌هایی اتفاق افتاد که دولت سعی کرد بتواند به هر نحو ممکن برجام را نگه دارد به امید اینکه گشایشی رقم بخورد.

غروب کامل برنامه هسته‌ای ایران هدف مذاکرات آینده

باقرزاده با اشاره به درخواست‌های رئیس جمهور سابق آمریکا برای حفظ برجام بیان کرد: چهار خواسته غروب کامل برنامه هسته‌ای ایران، برجام منطقه‌ای، مدیریت مسئله موشکی ایران و دیدگاه آمریکایی‌ها از تروریسیم از نگاه ترامپ برای حفظ برجام باید محقق می‌شد، وگرنه خروج از برجام از سوی آمریکا اتفاق می‌افتاد.

وی با بیان اینکه آمریکا بسته جامع تحریم‌ها را در همان زمان علیه جمهوری اسلامی وضع کرد، ادامه داد: امروز آمریکا محور تحریم‌‎ها علیه ایران است.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه ماندن در برجام دیپلماسی قرآنی نبود، افزود: دیپلماسی قرآنی یعنی اگر طرف مقابل تعهد خود را رها کرد، تو هم رها کن و برگردد در چهارچوب بی اثر کردن تحریم‌ها اقدامات خودت را انجام بده؛ بخشی از بی اثر کردن تحریم‌ها ناظر به توانمندی حوزه داخل و بخشی ناظ به رفتن به سمت بازارهای منطقه و بازار کشورهایی است که حول محور گفتمان مقاومت فعال هستند.

برجام؛ مذاکره برای مذاکره

باقرزاده گفت: این بازار توسط ترکیه و کشورهایی از جنس روسیه مدیریت شد؛ بنابراین مذاکرات برجام در راستای مذاکره برای مذاکره اتفاق افتاد و عملا خبری از رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی مشاهده نکردیم.

وی ادامه داد: دولت در طول برجام از ارتباط گیری اقتصادی با بسیاری از کشورها و نگاه به توانمندی داخلی هم غفلت کرد و دیپلماسی فقط خرج برجام تقریبا هیچ شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به روی کارآمدن بایدن و سیاست‌های او بیان کرد: بایدن افرادی را در وزارت خارجه، خزانه داری و مسئول تحریم‌ها در دولتش قرار داد که در مبارزه بنیادی با جمهوری اسلامی و سیاست‌های ایران در منطقه، موشکی و تروریسم قرار داد که مواضع آن‌ها روشن است.

تعلیق تحریم‌ها برای اقتصاد کشور دستاوردی ندارد

باقرزاده اضافه کرد: بنای بایدن هم بر این امر استوار است که نه تحریم‌های برجام و نه تحریم‌های دوران ترامپ برداشته شود، بلکه بنا بر این است که تحریم‌هایی که در دوران ترامپ نقض برجام را رقم زده نه اینکه رفع شود بلکه به حالت تعلیق درآید و این برای اقتصاد ما عملا هیچ است.

وی تصریح کرد: آمریکا در ادامه مذاکرات به‌دنبال این است که در کنار برخی گشایش‌های صرفا حقوقی یک گشایش اقتصادی کوچک را در قالب عملیات روانی پیاده کند.

مذاکرات وین در چارچوب سیاست‌های نظام دنبال نمی‌شود

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مذاکرات وین در چهارچوب سیاست‌های نظام دنبال نمی‌شود؛ سیاست نظام بر این است که همه تحریم‌ها برداشته شود و بعد راستی آزمایی صورت گیرد.

باقرزاده ادامه داد: با شبکه‌ای مواجه هستیم که تمام تخم‌مرغ‌های خودش را در سبد مذاکره چید و مشخصا کارآمدی‎‌اش را به میز مذاکره پیوند داد، امروز همه مولفه‌های ضد اقتصادی و مولفه‌هایی که قرار بود مشکل مردم را برطرف کند، ضد آن رقم خورده است، یعنی مذاکره نتوانست آن چیزی را که باید، محقق کند، از طرفی مذاکره برای بی اثر کردن تحریم‌ها هم اتفاق نیفتاد، یعنی به دنبال تقویت داخل هم نرفتیم.

میدان در خدمت دیپلماسی است

وی خاطرنشان کرد: امروز این عناصر «میدان» هستند که دیپلماسی را تقویت می‌کنند؛ یعنی عملا میدان در خدمت دیپلماسی است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مذاکره کنندگان ما نتوانستند در آن سطحی تعریف شوند که در همه مباحث قابلیت استفاده داشته باشند.

باقرزاده تصریح کرد: مذاکرات وین محور ناکارآمدی استراتژی دیپلماسی است که بر مبنای آن قرار بود چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها بچرخد؛ مذاکرات وین به هر قیمتی باید محقق شود؛ چرا؟ چون آورده انتخاباتی دارد.

طرفداران مذاکرات به دنبال دو قطبی دیپلماسی و میدان هستند

وی با اشاره به انتشار صوتی از آقای ظریف عنوان کرد: در انتخابات 92 قرار بر این شد که دو قطبی عده‌ای را طرفدار چرخش چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها و عده‌‎ای را خلاف این موضوع معرفی کنند؛ امروز هم همان جریان به دنبال دوگانه و دو قطبی دیپلماسی و میدان است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این دوگانه جدید قرار است اولا شبکه‌ای را که ریشه آن‌ها به سال‌های 88، 92 و 96 برمی‌گردد به هیجان درآورد تا در انتخابات 1400 شرکت کنند؛ شبکه‌ای که عملا همواره ناکارآمدی‌اش را پشت نگاه لیبرالی مخفی و خودش را قهرمان جلوه می‌دهد.

باقرزاده بیان کرد: امروز این شبکه آمده و دوگانه میدان و دیپلماسی را تعریف کرده است و اینکه دیپلماسی در خدمت میدان بوده است؛ یعنی پیشرفت در خدمت حوزه تفکرات نظامی است و این صوت دارد این مسئله را القا می‌کند.

شاهد طرح برجام ۲ هستیم

وی عنوان کرد: طبق قوانین حتی در آمریکا هم اگر بنای به خاطره‌گویی و خاطره‌نویسی از دولت‌ها بخواهد انجام شود، باید ممیزی‌ها صورت گیرد؛ قرار نیست بسیاری از مسائل و اسرار نظام برای سوءاستفاده دشمنان به‌صورت علنی بیان شود.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بخشی از این صوت ناظر به انتخابات 1400 است و بعد از آن هم مسائلی را به‌دنبال دارد؛ یعنی شاهد طرح برجام دو هستیم؛ به این معنا که دیپلماسی باید همیشه خرج میدان شود و فرمانده میدان و میدان به‌عنوان محور تنش معرفی شوند.

باقرزاده بیان کرد: مردم ما باید بدانند که حقیقت نظام هیچ وقت ضد مذاکره نیست؛ جریان میدان به معنای میدانی که در صوت آقای ظریف اشاره شده نیست؛ باید گره‌ها بشناسیم و بصیرت افزایی کنیم و در طراحی‌ها بدانیم اگر قرار شد در برابر شبکه‌ای از ایران اینترنشنال قرار بگیریم، قطعا مدافع نظام باشیم.

وی در پایان گفت: در سال 1400 با یک پدیده چند بعدی مواجه هستیم و باید آن‌ها را بشناسیم و لازمه‌اش این است که نیروهایی که مدافع انقلاب و نظام و ایران هستند با هر مدل فکری کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند ایران 1400 را در اختیار دولتی قرار بدهد که در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی گام بردارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل سیاسی نظام دنبال نمی شود مذاکرات وین تحریم ها شبکه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۶۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دیپلماسی انرژی فعال برای کشورهای دارنده منابع نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه، کشور ما که به لحاظ ژئوپولتیک وضعیت خوبی دارد و می تواند به عنوان هاب گازی منطقه عمل کند، دیپلماسی برایش اهمیت دارد.

وزارت نفت سیاست های فعالی را در زمینه حل و فصل مشکلات گازی مان با ترکمنستان و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور، رفع مشکلات سیاسی با عراق و ترکیه و ادامه صادرات گاز به آن ها و رایزنی برای احیای خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هند) به اجرا گذاشته است.

به زعم کارشناسان، این سیاست ها می تواند زمینه ساز برعهده گرفتن نقش موثرتر کشورمان در مراودات گازی منطقه باشد و منافع مان را برآورده کند. به ویژه خط لوله صلح می تواند انحصار روسیه را در صادرات گاز به شرق آسیا بشکند.

اگر بتوانیم با سیاست های فعال نقش موثری در زمینه انتقال گاز در منطقه برعهده بگیریم، تبدیل به هاب گازی منطقه می شویم و این امر منابع اقتصادی، سیاسی و امنیتی بالایی برایمان دارد.

نظرات امین نوربخش، کارشناس انرژی را در ادامه می خوانید.

نوربخش در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص دیپلماسی فعال انرژی که در دولت سیزدهم در منطقه به اجرا گذاشته است، تصریح کرد: اقدامات خوبی در حال انجام است. به طور مثال، پیگیری موضوع سوآپ گاز از ترکمنستان اقدام مثبتی است و باید ادامه یابد. از نظر بنده، ما باید موضوع ادعاهای ترکمنستان از ایران در زمینه مطالبات گازی اش را مسکوت بگذاریم و همچنان به سوآپ گاز از این کشور ادامه دهیم و این موضوع را در کنار آن و از طریق مسالمت آمیز پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: مراودات گازی خود را با ترکمنستان نباید به تعیین تکلیف مطالبات ادعایی عشق آباد در خصوص طلب گازی از کشورمان موکول کنیم. اقدامات وزارت نفت در خصوص حل و فصل مشکلات مربوط به این موضوع را مثبت می دانم و باید ادامه یابد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: ترکمنستان یکی از بزرگ ترین دارندگان منابع گازی است و با توجه به موقعیت جغرافیایی اش که محصور در خشکی است، به کشور واسطی برای انتقال گاز نیاز دارد. ما نباید به سوآپ صرف از ترکمنستان بسنده کنیم. خوب است که وزارت نفت تلاشش را در راستای واردات بخشی از گاز ترکمنستان و صادرات آن نیز به کار بگیرد.

نوربخش گفت: پیگیری موضوع خط لوله صلح ایران-پاکستان را توسط وزارت نفت مثبت می بینم. این اقدام خوبی است که به اجرا گذاشته ایم. خبرهایی هم منتشر شده است مبنی بر اینکه اسلام آباد تمایل خود را به تکمیل این خط لوله در خاک پاکستان مطرح کرده است. خوب است که به فکر استفاده حداکثری از فرصت پیش آمده هستیم و رایزنی ها را در این خصوص با اسلام آباد شروع کرده ایم. حتی شاید در شرایط فعلی ایجاد شده بعد از جنگ اوکراین، بتوان با رایزنی روس‌ها و مشارکت آن‌ها در صادرات گاز، هند را هم مجددا وارد این پروژه کرد.

وی ادامه داد: هر چقدر مراودات ما در زمینه گازی با همسایگان و کشورهای منطقه بیشتر شود، وابستگی آن ها به ما افزایش می یابد و جایگاه مان در منطقه تقویت می شود. با توجه به این مسائل، احتمالاً گسترش روابط تهران و اسلام آباد در حوزه انرژی با مخالفت واشنگتن مواجه می شود. اما اگر توافقات بین سران دو کشور در سطوح بالای سیاسی صورت بگیرد، مسئله قابل حل و فصل است. اگر لازم شد در ارتباط با پاکستان می توانیم از گزینه شکایت در دادگاه های بین المللی استفاده کنیم. البته الان فضا مثبت است و می توانیم از طریق مذاکره موضوع را پیش ببریم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: پاکستان با قطعی های گسترده برق روبروست و ال ان جی وارداتی اش بسیار گران تمام می شود. به همین دلیل به واردات گاز از ایران احتیاج دارد. با پیگیری موضوع در سطوح بالای سیاسی می توانیم بستری برای افزایش مراودات خودمان با پاکستان در حوزه انرژی ایجاد کنیم.

 

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان