Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها در سال آبی ۱۴۰۰-۹۹، ۱۰۰ میلیارد ریال به مراتع این شهرستان خسارت وارد شد.

«مصطفی سیامکی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: کاهش تولید علوفه در سطح ۲۷۰ هزار هکتار از مراتع شیروان معادل ۲۵ کیلوگرم در هکتار برآورد می گردد که خسارت آن ۱۰۰ میلیارد ریال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان بیان کرد: امسال تولید مراتع این شهرستان متوسط ۷۵ کیلوگرم در هکتار برآورد می گردد که ارزش علوفه تولیدی این مراتع ۴۱۰ میلیارد ریال است.

 

سیامکی عنوان کرد: اجرای طرح های بیولوژیک در سطح مراتع شهرستان در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه در حوزه های آبخیز نامانلو، کوسه، رباط  اسطرخی ۲۲۰ هکتار از اراضی کم بازده به یونجه تبدیل شد و به این منظور بذر یونجه رایگان در اختیار کشاورزان این حوزه قرار گرفت و جهت اجرای طرح ها ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شد.

 

وی تصریح کرد: همچنین دو دهنه مرمت چشمه و احداث سه باب آبشخور در مراتع رهاب و گلیل  در دستور کار اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان قرار گرفت که جهت اجرای این طرح ها ۳۶۰ میلیون ریال اعتبار از محل پروژه های استانی هزینه شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش شدید بارندگی و به منظور کاهش فشار بر مراتع رعایت  زمان ورود به مرتع، رعایت تعداد دام مجاز و جلوگیری از ورود دام غیرمجاز و مازاد به مراتع ضروری است.

 

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرهاست.

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیروان مراتع بارندگی میلیارد ریال هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۶۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان

وحید حسیبی مدیر منابع آب رفسنجان در جلسه حفاظت از منابع آب این شهرستان که به ریاست فرماندار و با حضور معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری، معاون دادستان و جمعی از مسئولین مربوطه برگزار شد، گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سامانه بارشی که قرار است نیمه هفته جاری وارد شهرستان شود و البته برای مدیریت توأمان آب و برق؛ چاه موتور‌های کشاورزی رفسنجان تا ۶ صبح روز ۱۶ اردیبهشت ماه تعطیل خواهند شد.

 وی افزود: بایستی از منابع آب زیرزمینی حفاظت کنیم و اجازه ندهیم نسل آینده با بحران کم آبی و بی آبی مواجه شود.

حسین رضایی فرماندار شهرستان رفسنجان نیز در این خصوص گفت: با توجه به بارش‌های خوب روز‌های گذشته و نیز نظرات علمی کارشناسان پژوهشکده پسته ایران که آبیاری درختان پسته با توجه به مرحله رشدی درختان و احتمال بارندگی در روز‌های آینده و افزایش رطوبت هوا باعث ریزش گل، خوشه و تشدید عارضه لکه پوستی استخوانی (عارضه کشمشو) می‌شود؛ لذا در جلسه کارگروه شهرستانی سازگاری با کم آبی با پیشنهاد خاموشی یک هفته‌ای برای اجرای مدیریت توامان منابع آب و مصرف برق چاه‌های کشاورزی موافقت شد.

 وی افزود: طبق نظر کارشناسان پژهشکده پسته ایران و مدیریت جهاد کشاورزی توصیه می‌شود در صورت بالا بودن میزان بارش‌ها تا چند روز پس از بارندگی، برای کاهش خسارت به محصول علاوه بر آبیاری نکردن از هرگونه محلول پاشی و سمپاشی تا کاهش رطوبت خوداری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد
  • خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • سیل به کشاورزی بشرویه ۱۸۵ میلیارد خسارت زد