Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@03:26:27 GMT

مجتمع پتروشیمی که ورامین را می‌بلعد!

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۸۱۶۱

مجتمع پتروشیمی که ورامین را می‌بلعد!

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین نماد‌های توسعه یافتگی در کشور‌های دارنده نفت است که باید در صدور مجوز‌های آن دقت ویژه‌ای داشت.

اواخر آذرماه بود که برای نخستین بار، حسین نوش آبادی نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی از برخی تلاش‌ها برای صدور مجوز احداث یک مجتمع جدید پتروشیمی در شهرستان ورامین از توابع استان تهران پرده برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: در دومین جلسه پیگیری احداث مجتمع پتروشیمی در شهرستان ورامین که در دفتر وزیر نفت با من برگزار شد، با توجه به آمادگی بخش خصوصی برای اجرای طرح تولید محصولات پتروشیمی در شهرستان ورامین، دستور اولیه توسط زنگنه وزیر نفت صادر شد.

بدون شک احداث یک مجتمع جدید پتروشیمی در کشور می‌تواند علاوه بر تامین بخشی از نیاز صنایع داخلی به محصولات آن، کمک شایانی نیز به رفع معضل بیکاری داشته باشد، اما این موضوع با مکان یابی و امکان سنجی مناسب برای صدور مجوز‌های جدید در این رابطه، تضادی ندارد.

شهرستان ورامین طی سال‌های گذشته بنا بر دلایل مختلفی مانند افزایش شدید قیمت مسکن در شهر تهران، با ورود جمعیت انبوهی همراه بوده که سبب افت شدید منابع آبی زیرزمینی این شهرستان شده است. اتفاقی که پدیده فرونشست زمین را نیز همراه با خود در این منطقه به وجود آورد.

این پدیده شوم یعنی فرونشست زمین، آثار زیان باری را برای صنعت و کشاورزی شهرستان ورامین به همراه داشته، به طوری که روز بیست و سوم آذرماه، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، رئیس سازمان نقشه برداری در نشست امضای تفاهم نامه همکاری میان این سازمان و سازمان مدیریت بحران کشور، در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره بیان کرد: نمی‌دانم به چه دلیلی در بحث فرونشست‌ها در کشور ما این همه تعارف می‌شود؟ وزیر جهاد کشاورزی باید برای کشت محصول در دشت ورامین فکر دیگری کند؛ ریل قطار این منطقه نیز اکنون با مشکل مواجه است!

بیشتر بخوانید

افتتاح بعد از ۱۷ سال در مکانی غلط! نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی، حلال مشکل طرح‌های روی کاغذ مانده!

بنا بر دلایل بیان شده، از مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیگیر ماجرا شدیم. بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پتروشیمی ورامین اظهار کرد: این موضوع در حد مذاکره و گفتگو است و هنوز مجوزی صادر نشده؛ توصیه وزیر نفت این بوده که اگر سرمایه گذاران حوزه شهرستان ورامین بتوانند خوراکی که در نقاط مختلف کشور داریم را به این منطقه بیاورند، می‌توانند در طرح‌های پایین دستی فعالیت کنند.

او افزود: برای صدور مجوز‌های جدید، تغییر رویه داده ایم و نقشه توسعه صنعت پتروشیمی ترسیم و تکمیل شده است.

محمدی ادامه داد: هر فردی قصد سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی داشته باشد، باید در محدوده این نقشه قرار بگیرد. اینطور نیست که ما برای هر فرد، بخواهیم یک مدل متنوع ارائه کنیم. یعنی ما یک نقشه جامع داریم و سرمایه گذار باید آن قسمتی از پازل را که ما می‌گوییم، تکمیل کند.

معاون وزیر نفت در پایان گفت: در این پازل آب، خوراک مورد نیاز، مسائل منطقه ای، بازار فروش و سایر مسائل برای ایجاد یک مجتمع جدید پتروشیمی، در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

انتظار ۱۳ ساله سهامداران پتروشیمی گلستان / شرکتی که برای ساخت سوله ارز از کشور خارج کرد!

شهرام رضایی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز، روز سه شنبه ۲۸ آبان ماه در نشست ‏تخصصی طرح‌های حوزه نفت و انرژی منطقه آزاد قشم، ضمن اشاره به طرح‌های این صنعت که روی کاغذ مانده اند، بیان کرد: ما برای رفع بسیاری از مشکلاتی پیش روی صنعت پتروشیمی و تعریف پروژه‌های جدید نقشه راهی برای ‏سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در دست تهیه داریم که طی روز‌های آینده منتشر می‌کنیم و در این نقشه راه، همانطور که ‏برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنیم نقاط پرریسک و تاریک را هم روشن می‌کنیم تا سرمایه‌گذار با اطمینان خاطر بیشتری ‏به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید پتروشیمی اقدام کند. ‏

با توجه به مشکل افت شدید منابع آبی زیرزمینی در دشت ورامین و پرآب طلب بودن یک مجتمع پتروشیمی، صدور چنین مجوزی در دشت ورامین نه تنها نمی‌تواند کمک خاصی به شرایط اقتصادی باشد، بلکه آثاری را به همراه خواهد داشت که شاید بتوان گفت اوضاع اقتصادی حداقل شهرستان ورامین را به هم خواهد ریخت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پتروشیمی ورامین مجوز شهرستان ورامین صنعت پتروشیمی جدید پتروشیمی سرمایه گذاری صدور مجوز یک مجتمع وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۸۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌نویس نقشه راه فرهنگی شاهرود تدوین شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عباس امینی ظهر پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شاهرود در کانون شهید بهشتی این شهرستان خواستار تدوین پیش‌نویس نقشه راه فرهنگی شهرستان شد و بیان کرد: نیاز است که در زمینه ارتقای فرهنگی شهرستان یک الگو و برنامه منظم و مدون وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه این نقشه راه باید تکالیف هر دستگاه فرهنگی و اجرایی را در قبال مسائل فرهنگی جامعه مشخص سازد، افزود: تدوین پیش‌نویس نقشه راه فرهنگی شهرستانی یکی از الزاماتی است که اگر بتوانیم در شورای فرهنگ عمومی آن را مصوب کنیم، توانسته‌ایم برای این شهر چیزی را به یادگار بگذاریم.

امام جمعه شاهرود با اشاره به عدم تصویب پیش‌نویس نقشه راه فرهنگی شهرستان شاهرود توسط مسئولان کشوری، به واسطه عدم پیوست استانی، گفت: تأیید این نقشه راه فرهنگی نیازمند پیگیری مسئولان فرهنگی شهرستان شاهرود است.

امینی با بیان اینکه برای نقشه راه فرهنگی مکاتباتی صورت گرفته است تا بتوانیم آن را مصوب کنیم، افزود: با نماینده ولی فقیه در استان سمنان و استاندار سمنان نیز در این ارتباط نامه نگاری‌هایی صورت گرفته اما نیاز است که مسئولان محلی آن را پیگیری کنند.

وی به برگزاری یادواره بزرگ شهدای روحانی شهرستان شاهرود نیز اشاره کرد و گفت: این مراسم معنوی شنبه برگزار می‌شود و نیاز است که دستگاه‌های فرهنگی در فضا سازی، تبیین اهمیت این همایش و دعوت از مردم برای حضور در آن پیشگام شوند.

کد خبر 6095204

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس نقشه راه فرهنگی شاهرود تدوین شود
  • آغاز به‌کار پروژه‌های نهضت ملی مسکن در جنوب شرق تهران
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • نقشه راه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری تدوین شده است
  • طرح نهضت ملی مسکن جنوب شرق استان تهران آغاز شد
  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط پتروشیمی‌ها
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • پتروشیمی‌ها پول خوراک را به‌موقع پرداخت کنند
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد