متهم ردیفاول افشای فایل صوتی ظریف
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۸۸۵۹
خبرگزاری تسنیم: شب 5 اردیبهشت ماه فایل سهساعته مصاحبه محمدجواد ظریف با سعید لیلاز از شبکه ضدّایرانی ایران اینترنشنال سربرآورد، مصاحبهای که در آن برای اولینبار آقای ظریف اظهاراتی درباره برجام و همچنین سردار شهید حاج قاسم سلیمانی انجام داد و با ساخت دوقطبی دیپلماسی و میدان (منظور نقشآفرینیهای نیروس قدس در منطقه و مقابله با داعش) وانمود کرد که در طول این سالها دیپلماسی برای میدان هزینه شده است و نه بالعکس.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فایل صوتی از جمله مصاحبههایی است که زیر نظر مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری بهمدیریت حسامالدین آشنا با مدیران دولت روحانی انجام شده است.
این اقدام حسامالدین آشنا برای تدوین تاریخ دولت روحانی اقدامی است که در دولتهای گذشته همچون دولت خاتمی و احمدینژاد سابقه نداشته است و ضبط و مستند کردن امری که هنوز در جریان است و به تاریخ تبدیل نشده است هم تاحدی بیمعنی است و از صوت منتشرشده از آقای ظریف نیز چنین برمیآید که اسلوب علمی تاریخنگاری شفاهی رعایت نشده و صرفاً حرکتی برای سفیدسازی دولت و مجیزگویی از خدمات آقای روحانی است.
از سوی دیگر، آنطور که برخی مسئولان دولتی میگویند این فایل برای آرشیو شدن انجام شده و بنا به انتشار آن نبوده است. سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت امور خارجه در همین زمینه اعلام کرده بود "این گفتگو صرفاً برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است..."، علی ربیعی سخنگوی دولت نیز امروز از سرقت فایل توسط افرادی که هویت آنها در حال بررسی است سخن گفته است.
از آنجا که ضبط این مصاحبهها بهعهده مرکز بررسیها بوده است، مسئولیت افشای آن نیز در وهله اول بهعهده حسامالدین آشنا است و از دو حالت خارج نیست: یا این فایل تعمداً از سوی مجموعه او منتشر شده و به شبکههای بیگانه رسیده است که تکلیف معلوم است و یا اینکه حفاظت دقیقی از آن صورت نگرفته است که در هر دو حالت انگشت اتهام بهسمت آقای آشنا نشانه میرود. آقای آشنا بههنگام تصمیمگیری و خرج هزینه میلیاردی برای چنین پروژهای قاعدتاً باید میدانسته که؛ آیا توان حفاظت از چنین فایلهای بسیار مهمی دارد و یا خیر؟
با وجود گذشت دو روز از افشای این فایل صوتی آشنا همچنان سکوت کرده و تنها با انتشار توئیتی نامفهوم نوشته است: "اللّهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده، انشاءالله این سوءنیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد!"، مسلّماً وزارت اطلاعات که مسئول بررسی چگونگی انتشار و انتقال فایل صوتی آقای ظریف به رسانههای خارجی شده است ابتدا باید آقای آشنا را مورد بازخواست قرار دهد که؛ آیا انتشار این فایل ناشی از سوءنیت بوده یا اهمالکاری و آیا فایل سایر مصاحبهها نیز اکنون در حال انتقال به خارج کشور است؟
منبع: فردا
کلیدواژه: فایل صوتی ظریف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۸۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شمهای از بیکفایتی پهلوی
کتاب «ممل تهرونی» که از سوی نشر جمال منتشر شده، سری به دوران حکومت پهلوی میزند و نوجوان امروز را با بخشی از تاریخ کشور در آن دوران آشنا میکند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «ممل تهرونی» از جمله آثار نشر جمال در حوزه ادبیات انقلاب برای گروه سنی کودک و نوجوان است. این اثر که به قلم سیدسعید هاشمی نوشته شده، تلاش دارد با بیان خاطراتی از دهه 60، پیوندی میان نوجوان امروز با ماجراهای سالهای حکومت پهلوی برقرار کند. در معرفی این اثر آمده است: داستان کتاب «ممل تهرونی» دربارهٔ پسری به نام ممل است که در دههٔ 60 روایت میشود. در این کتاب نوجوانان با اتفاقاتی که کودکان و نوجوانان در آن دهه با آنها مواجه میشدند و خاطراتی که پدر و مادرشان در آن دوره داشتند، آشنا میشوند.
فاطمه شهروش، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی که به معرفی این کتاب پرداخته و برای انتشار در دسترس تسنیم قرار گرفته، نوشته است:
ممل یک پسربچه هفتهشت ساله است. پدر ممل اعتقاد دارد تابستانها وقت بچه در تهران تلف میشود. برای همین او را میفرستد قم پیش پدربزرگ و مادربزرگش. پدربزرگ ممل حجرهدار است و هر روز ممل را با خودش میبرد بازار؛ اما هنوز چند روزی از اقامت ممل در قم نگذشته که اتفاقات عجیب و غریبی در کوچهپسکوچههای محل رخ میدهد. سروکله غریبهای در شهر پیدا شده که میرود سراغ دختربچهها و زنها. طلاهایشان را میدزد و اگر مقاومت کنند بهشان آسیب میزند. تلاش مادربزرگ و پدربزرگ ممل برای دور نگه داشتن ممل از مهلکه بیفایده است.
ممل همه چیز را فهمیده و از اینکه به تنهایی به کوچه و خیابان برود، میترسد. از طرفی صدای مردم شهر به گوش پاسبانها و کلانتری نمیرسد. وقتی ریشسفیدها همراه آقابزرگ، پدربزرگ ممل، به کلانتری میروند تا از این اوضاع شکایت کنند، ستوان اینطور جوابشان را میدهد: «اگه امنیت ندارن، نذارید بیان توی کوچه. مقصر خود شما هستید. ما داریم تمام تلاش خودمون رو میکنیم. الان هم بیکار نیستیم. اعلیحضرت تازه به کشور برگشتند و ما میخواهیم یک جشن در شهر قم برگزار کنیم... حالا که خدا رو شکر خیانت مصدق و کاشانی برملا شد و اعلیحضرت به کشور برگشتن، به جای تشکر و قدردانی، اومدید لیچار میگید؟»
چرا نوجوان ایرانی هریپاتر میخواند، اما کتاب ایرانی نه؟ممل عکس محمدرضا شاه و و تیمسار زاهدی را در اتاق ستوان میبیند و بو میبرد که قضیه قرار نیست به این سادگیها حل شود. به این ترتیب نویسنده از دید ممل به گوشهای مبارزات مردم با رژیم حاکم و تلاشهایشان برای گرفتن حق اشاره میکند.
از آنجا که داستان در شهر قم دنبال میشود، مخاطب با شخصیتهای مذهبی و سیاسی آن دوره نظیر آقانجفی و آیتالله بروجردی نیز آشنا میشود. از محلههای قم نظیر چهارمردان و باجک نیز بارها در کتاب اشاره شده که آن را برای خوانندگان این شهر خواندنیتر و جذابتر میکند.
حرفهای درگوشی مردم کوچهوبازار و نوع برخوردشان با مأموران حکومتی به گونهای در کتاب بیان شده است که مخاطب را به خوبی با شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن زمان آشنا کرده تا به طور غیرمستقیم به بیکفایتی حاکمان این برهه تاریخی پی ببرند.
ممل تهرونی یک رمان 159 صفحهای است که پسربچههای بزرگتر از 9 سال از خواندنش لذت خواهند برد و به راحتی میتوانند خودشان را جای شخصیت قهرمان داستان بگذارند. آنها باید با دقت داستان را بخوانند تا بتوانند حدس بزنند، کدام یک از شخصیتهای کتاب مظنون اصلی است و همه آتشها از زیر سر او بلند میشود.
انتهای پیام/