Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز هم‌زمان با روز چهاردهم ماه مبارک رمضان در سلسله نشست‌های رسانه‌ای تفسیر قرآن کریم در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: بشر دارای حیات دنیوی و اخروی است و یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه اعتقادی مبحث معاد است که از اعتقادات همه ادیان الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حدود هزار و ۵۰۰ آیه از قرآن کریم در خصوص معاد است و اصل باور به معاد که انسان یک حیات اخروی دارد جزو اعتقادات ما است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دلایل عقلی بر اثبات و وجود معاد بسیار مهم است و همچنین اعتقاد به معاد می‌تواند راه گشای بسیاری از امور انسان‌ها در دنیا باشد.

رفیعی تأکید کرد: سه برهان کلیدی حکمت، عدالت و رحمت دلایل عقلی برای اثبات وجود معاد است چراکه خداوند موجودات مختلفی را بر اساس حکمت خداوندی خود خلق کرده و میلیون‌ها نوع حیوانات و گیاهان و…آفریده است به همین خاطر ریزش‌های فیض الهی بی‌نهایت است و یک موجود از میان مخلوقات، خلیفه الهی و احسن مخلوقات است که نامش انسان است و خداوند فرموده این خلقت‌ها عبث و بیهوده نیست و این اهداف خلقت خداوندی در دنیا تحقق پیدا نخواهد کرد و حکمت خداوند اقتضا می‌کند ادامه این عالم هستی در دنیای دیگری به نام معاد تجلی کند.

وی یادآور شد: بر اساس برهان عدالت خداوند عادل است و در این دنیا جنایتکارانی مثل صدام و هیتلر که هزاران نفر را به قتل رسانده‌اند و در مقابل انسان‌هایی همچون شهید سلیمانی و… به دنیا و مردم خدمت کردند و عدالت خداوند اقتضا می‌کند بین جنایتکاران و انسان‌های صالح فرق گذاشته شود چراکه مکافات در دنیا دارای محدودیت است و مکافات اصلی در معاد است.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: خداوند بر خود لازم کرده است که رحمت داشته باشد و در این دنیا تمام رحمت گسترده الهی متجلی نمی‌شود به همین خاطر رحمت واسعه الهی در معاد به گسترده‌ترین شکل فراهم می‌شود چون در دنیا انسان‌ها توان دریافت تمام رحمت واسعه الهی را ندارند.

رفیعی در ادامه گفت: جسم انسان در داخل قبر نابود خواهد شد و روح در قیامت به همین بدن برخواهد گشت که نمونه آن در همین دنیا جناب «عُزَیْر پیامبر» است که بعد از پوسیده شدن استخوان‌ها و… مجدداً بعد از ۱۰۰ سال زنده شدند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی تأکید کرد: بهار طبیعت بعد از زمستان، و خلقت نخستین مخلوقات همگی از دلایل اثبات معاد است که با کمی تفکر و تأمل می‌توان به وجود معاد اخروی باور پیدا کرد.

وی اظهار کرد: مفهوم بخشی به زندگی، حس مسئولیت گرایی، تحمل مصائب و سختی‌ها، سالم‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، روحیه خدمت‌گزاری، محرک بودن نسبت به عمل صالح و بازدارندگی از عمل زشت همگی از آثار و برکات معاد باوری است.

رفیعی در پایان گفت: اگر به معاد اعتقاد داشته باشیم هیچ‌گاه دیگر زندگی پوچ نخواهد شد، دروغ‌گویی وجود نخواهد داشت، کم‌فروشی نخواهیم کرد و اگر بدانیم صبر مصائب در قیامت اجر دارد همواره تحمل خواهیم کرد چراکه یاد معاد به انسان هدفمندی را آموزش می‌دهد و مانع از اختلاس و رشوه و… خواهد بود و باعث می‌شود به فقرا و مستمندان کمک مالی کنیم.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

منبع: فارس

کلیدواژه: معاد قرآن کریم فعالیت های اقتصادی اختلاس انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۹۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!

نتایج تحقیقات تازه نشان داده است که خوردن دراز مدت وعده‌های غذایی پرچرب و شیرین می‌تواند منجر به بروز اختلالات پایدار در حافظه شود.

به گزارش یورونیوز، در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی داشتن رژیم غذایی ناسالم و مصرف غذا‌های فرآوری‌شده را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد در سنین بالاتر مرتبط دانسته‌اند. یکی از یافته‌های دیگر چنین مطالعاتی این بود که این نوع غذا‌ها اغلب بر حافظه تأثیر می‌گذارند، حتی اگر تنها گهگاهی مصرف شوند.

پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آمریکا از خود پرسیدند که با توجه به نتایج تحقیقات پیشین، اگر افراد از سنین جوانی رژیم غذایی ناسالم داشته باشند این شیوه زندگی چه نتایجی را می‌تواند برای آن‌ها در بر داشته باشد؟

برای یافتن پاسخ، یک تیم تحقیقاتی شماری از موش‌ها را از سن ۲۶ تا ۵۶ روزگی تحت رژیم غذایی حاوی غذا‌های پرچرب و شیرین قرار داد.

این بازه سنی برای موش‌ها مشابه دوران نوجوانی در انسان‌ها است؛ زمانی که مغز به طور قابل توجهی در مرحله رشد قرار دارد. گروه دیگری از موش‌های صحرایی در همین سن به جای آن غذای سالم خوردند تا دانشمندان بتوانند تفاوت آن‌ها را بهتر دریابند.

بعد از این بازه زمانی در آزمایش‌های حافظه مشخص شد موش‌هایی که رژیم غذایی ناسالم داشتند، نمی‌توانستند اشیاء جدید را در صحنه‌ای که چند روز قبل کاوش کرده بودند شناسایی کنند. حتی اگر یک شیء آشنا کمی از جای خود تکان خورده بود.

این در حالی بود که گروه دیگر موش‌ها، که از غذای سالم تغذیه کرده بودند، در شناسایی محیط جدید خود مشکلی نداشتند.

اسکات کانوسکی، عصب‌شناس در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در این باره می‌گوید: «آنچه که ما در تحقیقاتمان می‌بینیم این است که اگر موش‌ها با رژیم غذایی ناسالم بزرگ شوند، حافظه شان اختلالات پایدار پیدا می‌کند.»

مشکلات حافظه برای موش‌های گروه اول حتی زمانی که به مدت ۳۰ روز به غذای سالم روی آوردند (یعنی مدت معادل دوره بزرگسالی در انسان‌ها)، ادامه داشت.

آنا هیز، نویسنده ارشد و محقق تغذیه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، با اشاره به تخریب نقش یک انتقال‌دهنده عصبی کلیدی در مغز حیوانات به نام «استیل کولین» گفت: «سیگنال موسوم به استیل کولین سازوکاری است که به موش‌ها کمک می‌کند تا رویداد‌ها را رمزگذاری کرده و به خاطر بسپارند. این روند مشابه حافظه اپیزودیک در انسان‌ها است که به ما امکان می‌دهد تا رویداد‌های گذشته خود را به خاطر بسپاریم. به نظر می‌رسد که این سیگنال در حیواناتی که با رژیم غذایی چرب و شیرین رشد کرده‌اند، اتفاق نمی‌افتد.»

محققان می‌گویند تطابق دادن کامل نتایج این آزمایش با انسان‌ها دشوار است و باید هنوز تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام شود.

دیگر خبرها

  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • مانع‌تراشی برای فعالیت تولیدکنندگان پذیرفتنی نیست
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود