Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هشتمین جمهور گزیده‌ای از آخرین اخبار فضای انتخابات و حواشی پیرامون آن را پیگیری خواهیم کرد.

«هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری - تحلیلی است که همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار رسمی و غیر رسمی پیرامون انتخابات و نامزد‌های ریاست جمهوری می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شماره‌ی چهارم از «هشتمین جمهور» به وعده‌هایی نظیر: "سی‌مرغ که قرار است سیمرغ شوند" و "واگذاری تمام اختیارات دولت به استانداران" اشاره کردیم و به آخرین اخبار از سایر نامزد‌ها و ورود کمیسیون امنیت ملی به ماجرای انتشار فایل صوتی ظریف، پرداختیم. تازه‌ترین اخبار انتخاباتی هفتم اردیبهشت را در ادامه بخوانید.

* سیمرغِ رستم

وزیر نفت دولت دهم امروز با برگزاری نشست خبری، به شکل رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد اعلام داوطلبی کرد و گفت: «آماده‌ام ایران را به سرافرازی برسانم.»

رستم قاسمی خاطرنشان کرد: «آمادگی دارم رانت‌های بزرگ را از بین ببرم و سی‌مرغ مردم ایران را با افتخار سیمرغ کنم و دست کمک خود را به سوی ایرانیان در هر نقطه از جهان دراز کنم و در خاکریز پیشرفت و آبادانی باشم.»

وی با اشاره به برنامه‌ی آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات افزود: «با رییسی دو ماه پیش ملاقات داشتم و او گفت که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد.»

* وعده به مولوی عبدالحمید

روزنامه‌ی اعتماد امروز ۷ اردیبهشت با تیتر "دوباره انتخابات، دوباره اهل سنت" از دیدار حسین دهقان و رستم قاسمی با مولوی عبدالحمید و وعده‌ی رفع تبعیض از جانب این دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و نوشت: «جوانان و زنان برای فردی که عزمش جزم است و نگاهش به پاستور جدی، دو گروه اجتماعی مهم و تاثیرگذار به شمار می‌روند، اما همه کاندیدا‌ها به این اقشار نگاه خاصی دارند و برنامه‌هایی برای جلب‌نظرشان طراحی کرده‌اند. با این حساب برنده کسی است که رای و نظر برخی از اقوام و مذاهب ازجمله اهل سنت را جلب کند. این مدعا با نگاهی به آمار و ارقام انتخابات ۹۲ و ۹۶ اثبات خواهد شد. آمار و ارقام دروغ نمی‌گویند و احتمالا به همین دلیل است که اصولگرایان در آستانه انتخاباتی دیگر، به فکر اهل سنت افتاده‌اند و دیدار‌هایی را با مولوی عبدالحمید ترتیب داده‌اند.»

* کمیسیون امنیت ملی وارد می‌شود

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به انتشار فایل صوتی ظریف گفت: «آقای ظریف را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دعوت می‌کنیم و کمیسیون نسبت به بررسی محتوای فایل صوتی و اینکه چرا و چگونه این فایل منتشر شده، ورود خواهد کرد.»

وی افزود: «شاید انتشار این فایل خارج از اختیار آقای ظریف باشد، اما ایشان گفتند که دو نسخه از این مصاحبه وجود داشته که یک نسخه در اختیار وی و دیگری در اختیار مجموعه حسام الدین آشنا بوده است لذا این نوع فاش شدن مسائل یا حاکی از نقش بازی کردن است تا تعمدی در انتشار دیده نشود و نگویند که چرا در آستانه انتخابات و در جریان مذاکرات با این اقدامات مشکل ایجاد می‌کنید؟»

* واگذاری تمام اختیارات دولت به استانداران

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو با اشاره به دولت آینده‌ی خود اظهار داشت: «قرار است تمام اختیارات هیئت وزیران را به استاندار واگذار شود، یعنی استاندار یک استان رئیس جمهور آن استان است و تمام مدیران استانی را می‌تواند عزل یا نصب کند. از این رو مهم است چه کسی برای این جایگاه انتخاب شود.»

وی ادامه داد: «برای عزل یک نفر از پستی، یک سامانه احراز هویت الکترونیکی ایجاد شده است که اگر شکایت از یک مسئول در یک استان به بیش از دو سوم آن استان امضا جمع آوری شود آن مسئول عزل می‌شود و دوباره سیر جایگذاری افراد به شکل گذشته انجام می‌شود. بدین صورت نخبگان انتخاب می‌کنند و مردم عزل می‌کنند، زیرا انتصاب اولیه امر نخبگانی است و باید یک شناخت نخبگانی بر روی افراد حاکم باشد، اما در عزل این طور نیست.»

* رئیسی می‌آید؟

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز ۷ اردیبهشت در پاسخ به این سوال که آیا نظر رییسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکرده و ایشان قصد شرکت در انتخابات را ندارند؟ گفت: «قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.»

* مهاجری: کاندیداتوری نظامیان و روحانیون به صلاح کشور نیست

مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در شماره‌ی امروز این روزنامه نوشت: «لازم می‌دانم یکبار دیگر مخالفت خود با کاندیدا شدن نظامیان و روحانیون برای رئیس‌جمهور شدن را تکرار کنم. روحانیون در زمان زیادی از چهار دهه عمر نظام جمهوری اسلامی عهده‌دار مسئولیت اول اجرائی کشور بودند و بهتر است مدتی این مسئولیت برعهده افراد غیرروحانی باشد. نظامیان هم اگر قدرت اجرائی و سیاسی را تحویل بگیرند اولاً روحیه نظامی‌گری را بر عرصه سیاسی کشور مستولی می‌کنند که به هیچ وجه به صلاح نظام نیست و ثانیاً بسیار بعید است حاضر شوند قدرت را به دیگران برگردانند. بنابراین، به صلاح کشور نیست این دو طایفه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا شوند. این نظر، متکی به قانون نیست یعنی منع قانونی برای کاندیدا شدن این دو طایفه وجود ندارد، ولی باید پذیرفت که مصلحت در مواردی می‌تواند قانون را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.»

* تقلب نشده؛ عوضی خوانده‌اند

سید محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در برنامه‌ی آقای رئیس جمهور بیان کرد: «نمی گویم در انتخابات تقلب شد، اما رأی مرا عوضی خواندند.»

* برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در شهر تهران

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور از آمادگی این ستاد برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در شهر تهران، در بستر شبکه داخلی و بدون استفاده از اینترنت خبر داد و گفت: «وزارت کشور در اجرای انتخابات تمام الکترونیک، آمادگی بسیار بالایی دارد و در این عرصه تمام تجهیزات فنی و الکترونیکی در محل ستاد انتخابات وزارت کشور تعبیه شده است.»

* آخرین خبر از شورای نگهبان

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه امروز این شورا و با اشاره به احراز صلاحیت داوطلبان اظهار داشت: «هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، فعالیت جریان‌های مختلف سیاسی در کشور جهت حضور در این عرصه مهم بیشتر می‌شود که بحمدالله شاهد افزایش این فعالیت‌ها هستیم. بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات، امر بسیار مهمی است که إن‌شاءالله با توجه به مر قانون این وظیفه را مثل گذشته با دقت هرچه بیشتر انجام خواهیم داد.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هشتمین جمهور انتخابات ریاست جمهوری انتخابات 1400 شورای نگهبان ستاد انتخابات وزارت کشور انتخابات ریاست جمهوری تمام اختیارات رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۹۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، آیت الله سید ابراهیم رییسی در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی به «سیریل رامافوزا» رییس جمهور و مردم این کشور ابراز امیدواری کرد با مساعی و تلاش‌های مجدانه مقامات عالی‌رتبه آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران، دو کشور و دو ملت شاهد توسعه و تقویت روزافزون روابط دوجانبه و اشتراک نظر در عرصه‌های بین‌المللی باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • معاون رئیس‌جمهور: ۵۰۰ هزار خانه تحویل متقاضیان شد
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی