Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به احتمال ابتلای افراد واکسینه شده به کرونا، گفت: این افراد اگر به کرونا مبتلا شوند از نوع خفیف بوده و کرونای شدید نمی‌گیرند.

دکتر قباد محمدی در نشست خبری امروز (7 اردیبهشت) با اشاره به شروع واکسیناسیون عمومی در کشور و استان، گفت: با شروع واکسیناسیون افراد بالای 80 سال از امروز، عملا واکسیناسیون عمومی در کشور کلید زده شده که کار سخت و طاقت فرسایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بروز برخی عوارض واکسن کرونا را طبیعی دانست و افزود: هر واکسن کرونا یک سری عوارض عمومی دارد که شامل لرز، عرق و تب است که 12 ساعت بعد از تزریق ایجاد می شود، حال این عوارض در برخی انواع واکسن مانند اسپوتنیک و بهارات کمتر بوده و در برخی مانند "آسترازنکا" بیشتر است.

محمدی خاطرنشان کرد: این عوارض عمومی به نسبت در افراد جوان که سیستم دفاعی قوی‌تری دارند شدت بیشتری دارد که بعد از مدتی رفع می شود.

وی افزود: آنچه به عنوان عوارض جدی واکسن کرونا تلقی می شود، عوارض خطرناکی همچون ایجاد لخته خون یا کاهش سطح هوشیاری و ... است که تاکنون هیچ عارضه ای در سطح استان گزارش نشده است.

محمدی خاطرنشان کرد: این عوارض به ندرت ( یک در هر 250 هزار نفر) دیده می‌شود که بطور معمول چهار روز پس از تزریق خود را نشان می‌دهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: میزان این عوارض به حدی پایین است که می توان از آن چشم پوشی کرد.

محمدی یادآور شد: همین تعداد اندک بروز عوارض هم قابل درمان است، به شرط آنکه افراد سریع برای درمان مراجعه کنند، بنابراین اگر افراد چهار روز پس از تزریق دچار سردرد شدید شدند باید به پزشک مراجعه کنند.

این مسئول در خصوص ابتلای افرادی که واکسینه شده اند به کرونا گفت: احتمال ابتلای این افراد به کرونا وجود دارد، اما آنچه مسلم است اینکه این افراد کرونای شدید نمی گیرند.

وی افزود: با توجه به اینکه احتمال ابتلای این افراد وجود دارد، پس احتمال ناقل بودن آنها هم وجود دارد، بنابراین تزریق واکسن مجوزی برای نزدن ماسک نیست و افراد باید تا زمانی که واکسیناسیون تمام جامعه صورت گیرد از ماسک استفاده کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در خصوص توزیع داروی کرونا دکتر علی مصطفایی گفت: توزیع این دارو تخلف است، چرا که هنوز مجوزهای لازم را اخذ نکرده است.

وی افزود: در شرایط عادی پروسه مجوز یک دارو حدود چند سال به طول می انجامد، چرا که پای جان و سلامت انسان ها در میان است و باید آزمایشات انسانی کافی صورت گیرد تا اثربخشی دارو و عارضه نداشتن آن مشخص شود.

محمدی تصریح کرد: در خصوص داروی کرونا دکتر مصطفایی با توجه به شرایط کرونایی همکاری صورت گرفت و مجوز تولید شش ماهه صادر شد تا طی این مدت آزمایشات آن تکمیل شده و اثر بخشی دارو و عارضه نداشتن آن اثبات شود و پس از ارائه مستندات بعد از این شش ماه مجوز دائم تولید داده خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر این مجوز در آبان ماه سال گذشته به ایشان داده شده و در حال تولید هستند اما حق توزیع این دارو را ندارند و توزیع آن فعلا و تا زمانی که مجوز دائم تولید بگیرند، تخلف است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه کروناویروس همه باهم علیه کرونا خیز چهارم کرونا واکسن کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۰۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد هرچه زنان در سنین پایین و زودتر به دیابت مبتلا شوند، ممکن است زودتر وارد یائسگی شوند. از آنجا که نرخ دیابت به طور پیوسته افزایش یافته است، هدف از این تحقیق این بود که پیامدهای طولانی‌مدت دیابت پیش از یائسگی بر سلامتِ باروری زنان بررسی شود. مطالعات روی بیش از ۱۱۰۰۰ زن نشان داد که: تشخیص دیابت نوع ۱ قبل از ۳۰ سالگی یا دیابت نوع ۲ بین ۳۰ تا ۳۹ سالگی، هر دو با شروع زودرس یائسگی ارتباط دارد. از طرفی تشخیص دیابت نوع ۲ بعد از ۴۰ سالگی، در مقایسه با زنانی که به دیابت مبتلا نیستند، با یائسگی دیررس مرتبط است.

ناگفته نماند که در این میان، محققان هیچ ارتباط معناداری بین دیابت در دوران بارداری (دیابت بارداری) و سن یائسگی پیدا نکردند.

دکتر وراتی مهرا، نویسنده این مطالعه از دانشگاه تورنتو، گفت: ما در طی این مطالعات، دریافتیم ارتباطی قطعی میان تشخیص زودهنگام دیابت و یائسگی زودرس [در مقایسه با افرادی که دیابت نداشتند] وجود دارد.

او گفت: امیدواریم نتیجه تحقیقات ما، شروعی باشد برای تحقیقات مفصل در این زمینه؛ تا بتوانیم اثرات طولانی‌مدت دیابت بر بدن انسان و سیستم تولید مثل را بهتر درک کنیم و تا حد ممکن از عوارض آن پیشگیری نماییم.

همزمانی دیابت و یائسگی

دیابت و یائسگی وقتی با یکدیگر همراه می‌شوند، می‌توانند تاثیرات مختلفی بر روی بدن داشته باشند که مهم‌ترین آنها «تغییر سطح قند خون» است. در این شرایط، پاسخی که سلول‌ها به ترشح هورمون انسولین می‌دهند، تحت تأثیر دو هورمون استروژن و پروژسترون قرار می‌گیرد. انسولین هورمونی است که برای دریافت و استفاده از قند خون توسط سلول‌ها ضروری است. با تغییر سطح هورمون‌های زنانه در دوران یائسگی، سطح قند خون هم دچار نوسان می‌شود. در این دوران ممکن است متوجه شوید که قند خونتان بیشتر از قبل تغییر می‌کند، ناگهان افت می‌کند یا ناگهان بالا می‌رود. درصورتی که میزان قند خون از کنترل خارج شود، ریسک بروز عوارض دیابت در شما بالا می‌رود.

یائسگی می‌تواند کنترل قند خون را دشوار کند، با این حال می‌توان این وضعیت را مدیریت کرد؛ کافیست یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید؛ برنامه‌ غذایی مغذی و روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی ساده علاوه بر کنترل دیابت، در کاهش عوارض یائسگی و ایجاد حس بهتر در شما نقش دارد.

در این بین‌، اندازه‌گیری مکرر قند خون و فشار خون را فراموش نکنید.

طبق گفته کارشناسان، نتایج حاصل از تحقیق فوق، به شواهد روبه‌رشد عوارضی که دیابت بر بدن انسان وارد می‌کند، افزوده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند زنانی که در سنین جوانی به دیابت مبتلا می‌شوند، بیشتر مستعد پیری تخمدان‌ و یائسگی زودرس هستند.

منبع: upi

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901426

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت