Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه اقدام «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ را محکوم کرد.

در بیانیه مشترک که توسط احزاب سیاسی پارلمان ترکیه صادر شده، آمده است: «به عنوان مجمع ملی ترکیه، ما با تاسف و قویا اظهارات رئیس جمهور آمریکا در بیانیه تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۱ درباره حوادث ۱۹۱۵ را محکوم می‌کنیم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه آمده است: «ما قویا این اتهامات بی‌اساس را که تحریف تاریخ با انگیزه‌های سیاسی است رد می‌کنیم».

پارلمان ترکیه بایدن را فراخواند تا اشتباه خود را با تغییر اظهاراتش درباره حوادث ۱۹۱۵ تغییر دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما بایدن را فرامی‌خوانیم تا از زندگی در صلح، ثبات و امنیت مردم تُرک و ارامنه حمایت کند».

رئیس جمهور آمریکا شامگاه یکشنبه (به وقت تهران) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت.

بایدن در بیانیه خود گفت: «هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه بیانیه خود نوشت که در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند.

برخی کشورها در سال‌های گذشته، ادعا کرده‌اند که امپراطوری عثمانی در جنگ اول جهانی مرتکب کشتار ارامنه شده و از آن بعنوان نسل‌کشی یاد کرده‌اند. این در حالی است که ترکیه قویا هرگونه ادعای نسل‌کشی ارامنه را رد کرده و برسمیت شناختن این موضوع را خصمانه دانسته است.

ترکیه که یکی از متحدان اصلی آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌آید، بارها به واشنگتن درباره برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه هشدار داده و اعلام کرده که این حادثه بخشی از درگیری‌ها در جریان جنگ جهانی اول بوده است.

بایدن در بیانیه شب گذشته خود از لفظ نسل‌کشی برای این رویداد استفاده کرده است، عبارتی که رؤسای جمهور سابق آمریکا از آن استفاده نکرده بودند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز روز گذشته پس از نشست کابینه در واکنش به اقدام روز شنبه رئیس جمهور آمریکا در برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه گفت: «اگر شما می‌خواهید نسل کشی را ببینید، فقط به آینده نگاه کنید. شما آذربایجانی‌ها را در قره‌باغ از اشغالگری ارمنی‌ها نجات ندادید. من حتی به آن چیزی که برای بومی‌های آمریکا روی داد اشاره نمی‌کنم».

اردوغان افزود: «اگر اتحادیه اروپا و آمریکا می‌خواهند درباره این موضوع با یکدیگر رقابت کنند، آنها قادر نخواهند بود که در عموم ظاهر شوند. گروه‌های ارمنی در آن زمان، میلیون‌ها کُرد و تُرک را به قتل رساندند».

وی با انتقاد شدید از رئیس جمهور آمریکا گفت: «بایدن از گفتار ناعادلانه، نامناسب و غلطی استفاده کرد. این کلمات که هیچ اساس تاریخی و قانونی ندارد باعث ناخرسندی ما شد».

اردوغان گفت: «اجازه دهید با یکدیگر به آرشیوها نگاه کنیم. ما آرشیوهای خود را باز کردیم. آیا آمریکا و اتحادیه اروپا نیز آرشیوهای خود را باز می‌کنند. ما پیشنهاد تشکیل کمیسیون تاریخی مشترکی را درباره این موضوع داده‌ایم. آرشیوهای ما باز هستند».

اردوغان اضافه کرد: «نسل کشی اعلام کردن حوادث سال ۱۹۱۵ باعث ناراحتی ترکیه شد. بیانیه بایدن برای روابط دوجانبه مخرب بود. تنها تاریخ‌دانان می‌توانند چنین حوادثی را روشن کنند. ما هیچ پاسخی از ارمنستان درباره پیشنهاد برای تشکیل کمیسیون تاریخی مشترک دریافت نکردیم».

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس جمهور آمریکا پارلمان ترکیه نسل کشی ارامنه رئیس جمهور آمریکا نسل کشی ارامنه برسمیت شناختن پارلمان ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۰۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه‌ای تاکید کرد: نسبت به هرگونه تنش‌زایی از سوی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: اقدامات مشکوک جاری برای سد راه یمن و تضعیف نقش کارآمد و اثرگذار آنکه از وظیفه دینی و انسانیِ دفاع از ملت فلسطین سرچشمه می‌گیرد، ناکام خواهد ماند.

شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: پیامدهای هرگونه تنش‌زایی، محدود به مرزهای یمن نخواهد بود و مانع از مواضع شرافتمندانه ملت یمن، پایداری آن‌ها و دلاوری‌های نیروهای مسلح آن در تمامی سطوح نخواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما بار دیگر موضع ثابت خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین در رویارویی با حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به غزه که به شکلی همه‌جانبه و زشت از سوی آمریکا و غرب حمایت می‌شود، اعلام می‌کنیم.

شورای عالی سیاسی یمن تصریح کرد: ما بر اهمیت مراقبت از یکپارچگی و صلابت جبهه داخلی یمن در رویارویی با دسیسه‌های آمریکا و انگلیس تاکید می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما بار دیگر موضع ثابت خود را در قبال امنیت و ثبات منطقه، دریای سرخ، دریای عرب، باب المندب و اقیانوس هند اعلام می‌داریم. هیچ‌کدام از اقداماتی که نیروهای مسلح انجام می‌دهند خلاف قوانین بین‌المللی و بشری نیست.

علاوه بر این «مهدی المشاط» رییس شورای عالی سیاسی یمن نیز در خصوص روند صلح میان این کشور و عربستان سعودی اعلام کرد: طرف سعودی باید از گام کاهش تنش به گام لازمه صلح قدم بردارد. عربستان باید در خصوص روند گفت‌وگوها با یمن، منافع ملی خود را بر منافع ملی آمریکا مقدم کند.

کد خبر 6093511

دیگر خبرها

  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر