Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول واحد خواهران کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت مسجد المهدی (عج) بناب از توزیع ارزاق به ارزش بالغ بر ۱۰۰ میلیون ریال بین خانواده های نیازمند و قشر آسیب پذیر منطقه در قالب کمک مومنانه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، واژه کانون در لغت نامه ها آتشدان، انجمن، باشگاه و مرکز معنا شده است و ستاد عالی هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور این واژه را زینت بخشید وقتی در کنار مساجد به کار برد و به ایجاد کانون های فرهنگی هنری پرداخت و این مراکز را محلی برای فعالیت های جوانان و نوجوانان قرار داد تا بتوانند آتش اشتیاق خود را برای حضور در فعالیت های اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین قشرهای جامعه در قالب فرهنگی، هنری، ورزشی و مذهبی رهنمون سازند و جهت یابی جوانان در کانون، زیر سایه آموزه های دینی و اسلامی باشد و شخصیت های این قشر در سایه سار تعالیم اهل بیت علیهم السلام و قرآن شکل گیرد و چرا که در نظر خانواده ها مساجد مامنی مطمئن برای رشد و پرورش فرزندانشان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراکز در جامعه ایران اسلامی زیباترین پناهگاه برای دختران و بانوان سرزمینمان شدند، تا مساجد چون صدفی این گوهر ها را در فضای پاک و امن خود پرورش داده و تقدیم جامعه  کنند چرا که مادران، تربیت مدیران، مسئولان و ارکان آن را بر عهده دارند.

در کانون های فرهنگی هنری مساجد که جستجو کنی شیرزنانی را می یابی که چونان صدر اسلام که پشتیبان گسترش اسلام بودند و در دوران 8 ساله دفاع مقدس تقویت کننده و پشتیبانی جبهه های حق علیه باطل را عهده دار بودند؛ فعالیت کرده و به تربیت و پرورش مادران آینده سرزمینمان می پردازند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد در شهر بناب که یکی از شهرهای مذهبی آذربایجان شرقی است، حضور و فعالیت چشمگیری دارند که در بین آنها نام پرمسما و زیبای "صحرای آخر" وادارت می کند که به مسجد المهدی (عج) این شهر سر بزنی و پای صحبت بانویی بنشینی که هم به عنوان مسئول پایگاه مقاومت هم به عنوان مسئول واحد خواهران و هم مسئول هیئت بانوان فعال در این مسجد بی هیچ چشمداشت مادی ساعت عا و روزها بی منت عمر صرف می کند تا این مرکز خانه امن دختران این سرزمین باشد و اوقات فراغتشان را در پناه مسجد سپری کنند.

خانم اکرم جنگی، لطفا در خصوص زمان ایجاد کانون فرهنگی هنری صحرای آخر مسجد المهدی (ع) بناب توضیحاتی بفرمایید.

 کانون صحرای آخر در ماه های پایانی در سال 1390 مجوز فعالیت خود را از دبیرخانه هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد اخذ کرده و از آن زمان مورد استقبال جوانان به خصوص بانوان قرار گرفته است، همکاری کانون و پایگاه مقاومت مستقر در این مسجد بسیار مسالمت آمیز و هماهنگ بوده و نتیجه این هماهنگی در فعالیت های منسجم و حضور پرشور و استمرار فعالیت ها و موفقیت های چشمگیر اعضا بازتاب دارد.

برنامه های مناسبتی در اعیاد و وفیات و مناسبت های ملی و مذهبی کانون در چه زمینه هایی است؟

فعالیت های کانون در گذر زمان با توجه به رویدادها و شرایط جامعه متفاوت است و این کانون و مسجد و پایگاه نیز همچون سایر مساجد از اواخر سال 98 و شیوع بیماری کرونا به اقداماتی درراستای مقابله با این بیماری پرداخته است و با توجه به نیاز جامعه محوریت برنامه های کانون سمت و سوی خاصی می یابد.

در ایام کرونا اعضای کانون به چه شکلی حضور یافتند و فعالیت کردند.

در این دوران با توجه به شرایط بحرانی اعضای کانون در راستای مقابله و پیشگیری این بیماری به انجام فعالیت و وظیفه پرداختند؟  دوخت ماسک و پخش رایگان بین مردم، دوخت لباس کرونا با حضور اعضای فعال و پایه کار پایگاه مقاومت و کانون فرهنگی هنری، شرکت در طرح شهید قاسم سلیمانی و طرح غربالگری خانه به خانه و شناسایی و خدمت رسانی به آسیب دیدگان کرونا و اسمترار طرح شهید قاسم سلیمانی رصد و پایش روزانه در پایگاه از جمله اقدامات این مرکز فرهنگی هنری و مذهبی در این دوران می باشد. تاثیر کرونا علاوه بر فعالیت های اقتصادی، بر فعالیت های مذهبی، فرهنگی مساجد نیز تاثیر بسیاری دارد چرا که این محل ها کانون تجمع مردم برای رفع بسیاری از مشکلات و انجام بسیاری وظایف است ولی ما اجازه ندادیم شرایط برما غلبه کند و امورات مربوط به مسجد و کانون و پایگاه را بارعایت پروتکل های بهداشتی و فصله گذاری اجتماعی پیگیری کرده و انجام می دهیم.

اکنون که همچنان کشور و شهرهای میهن عزیزمان تحت الشعاع گسترش این بیماری و در وضعیت بحرانی قرار دارد، برنامه های مذهبی ماه رمضان به چه نحوی انجام می شود؟

در گذشته در تمام طول سال کلاس های آموزش قرآن کریم به صورت روخوانی و روانخوانی و همچنین حفظ قرآن برای کودکان برگزار می شد ولی با این شرایط اکنون در ایام ماه مبارک رمضان سعی داریم با رعایت تمام دستورالعمل هابهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، از اول ماه رمضان ساعت10الی11 با شرکت 30الی40نفر جزء خوانی روزانه قرآن کریم با بیان نکات کلیدی جزها و راهکارهای قرانی برای زندگی موفق با توجه به اقتضای جلسه، آموزش قواعد قرآنی و روزهای چهارشنبه آموزش احکام ویژه بانوان را برگزار می کنیم.

چه برنامه های آموزشی و هنری کانون و پایگاه برای خواهران  برگزار می کنید.

دوره آموزشی خیاطی و سرمه دوزی و سرویس آشپزخانه با همکاری اداره فنی حرفه ای شهرستان بناب، آموزش هنرهای تجسمی شامل نقاشی رنگ روغن، کار روی سفال نقطه کوبی، چهل تیکه، ترانسفر و چاپ عکس روی ظروف، آموزش میوه آرایی و حکاکی روی میوه و کلاس کیک پزی، کیک خامه ای و شیرینی پزی از جمله برنامه آموزشی این مجموعه می باشد. هماهنگی کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت و همچنین خدمات اداره فنی حرفه ای شهرستان بناب سبب شده تا از لحاظ تجهیزات در سطح خوبی باشیم و اعضایی که در کلاس های نقطه کوبی و خیاطی حضور یافته بودند، در ایام عید با هنر نقطه کوبی و ساخت ست های سفره هفت و و سایل دکوری و یا باراه اندازی کارگاه خیاطی به کسب و کار پرداختند و خوشحالیم که دوره های آموزشی کانون موجبات ایجاد اشتغال اعضا را فراهم کرده است.

آیا ایده ای برای به کارگیری این امکانات و نیروی آموزش دیده دارید؟

ایده راه اندازی کارگاه هنری وابسته به کانون طرح خوبی است ولی هنوز فرصت ایجاد کارگاه برای کانون نداشتیم صرفا محوریت برنامه ها آموزش است ولی در آینده شاید برای ایجاد کارگاه اقدام کنیم چون همه عناصر از جمله فضا فیزیکی، تجهیزات اولیه و نیروی کارآمد رو داریم و ایجاد این کارگاه هم کمک هزینه فعالیت های مسجد، کانون و مسجد می باشد و هم می توانیم به فرمایش مقام معظم رهبری در راستای «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» جامه عمل بپوشانیم.

با توجه به اینکه رهبر فرزانه انقلاب مردم را  به "کمک مؤمنانه به قشرهای آسیب دیده و یاری مجاهدان سلامت" در این ایام فراخواندند ، کمک های این مجموعه در این خصوص چه بوده است؟

کمک های مومنانه در قالب رزمایش که توسط سپاه برنامه ریزی شده اجرا می شود و کل محل تحت پوشش قرار گرفته و شناسایی خانواده های نیازمند از لحاظ مالی، پزشکی و بقیه آسیب های اجتماعی جهت ارائه خدمات شناسایی شده و در حال آماده سازی کمک های مومنانه برای15رمضان میلاد باسعادت کریم اهل بیت به ارزش ریال بیش از 100 میلیون ریال هستیم. البته در عید نوروز هم کمک های مومنانه و دو مورد اهدا جهیزیه 22بهمن و عید مبعث داشتیم و همچنین اهدا لباس و کفش عید به مناسبت عید نوروز و اعیاد شعبانیه نیز بود.

پایان بخش سخنانتان در خصوص کانون و برنامه هایش؟

دیدار با خانواده شهیدان جواد ثابتی راد و علی اشرف کریمی و شهید سیفعلی کبیری از جمله برنامه های پرارزش این کانون در راستای بزرگداشت و تکریم بانوانی می باشد درکه در دوران پرافتخار دفاع مقدس با تحمل سختی و مشقت های بسیار شهدا را تقدیم امنیت و آزادی کشور مان کردند.

پایان پیام/60

منبع: شبستان

کلیدواژه: بناب کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون فرهنگی هنری پایگاه مقاومت مسجد المهدی برنامه ها فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۰۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت

حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر اجاق‌نژاد  امروز در نشست ستاد ملی دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، گفت: در مراسم نیمه شعبان تمام آستان‌های مقدس، نهاد‌های فرهنگی و امنیتی همکاری لازم را داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به اینکه در ایام دهه کرامت آماده ایفای نقش در یک حرکت عظیم فرهنگی هستیم، گفت: در دهه کرامت تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا میزبانی شایسته‌ای از زائران کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد همچنین با استقبال از شعار‌های محوری دهه کرامت تصریح کرد: مسجد مقدس جمکران نیز در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی خود از این شعار‌های محوری بهره خواهد گرفت.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: همه این فعالیت‌های فرهنگی باید به سمتی برود که نسل جوان بیشترین بهره را از این برنامه‌ها ببرد و اثر گذاری آن درجامعه کاملا محسوس باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس ظرفیت‌های مادی و معنوی و انسانی که به خدمت گرفته می‌شود باید تلاش کنیم هرسال بیش‌ترین بهره وری را نسبت به سال قبل از این برنامه‌ها داشته باشیم و بیش‌ترین اثرگذاری فرهنگی را شاهد باشیم.

اجاق‌نژاد با بیان اینکه در اینگونه امور و برنامه‌های فرهنگی باید از نخبگان فرهنگی بهره گرفت تصریح کرد: این برنامه‌ها باید حاصل اتاق‌های فکری باشد که نسبت به حوزه فرهنگ و دین بیش‌ترین اشراف را داشته باشند.

تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه در کنار اجرای برنامه‌های مردمی، نهاد‌های فرهنگی باید نقش حمایتی و نظارتی خود را ایفا کنند گفت: در انجام اینگونه امور فرهنگی و مناسبتی همانند ایام عاشورا، فاطمیه و... باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • برنامه «یه اردوی خاص» برگزار می‌شود
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)