Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@12:35:58 GMT

سیم‌پیچی‌ های خودرو در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۰۵۹۲

سیم‌پیچی‌ های خودرو در یک نگاه

همچنین به‌ جای بوق ماشین، در خودروها از زنگ استفاده می‌شد. حوالی سال 1300 شمسی/۱۹۲۰ میلادی بود که برای اولین بار تقریبا تمام خودروسازان استارتر برقی را که با باتری کار می‌کرد، در خودروهای خود تعبیه کردند. پس از آن قطعات الکتریکی خودرو به بخش جدانشدنی وسایل نقلیه تبدیل شدند.



سیستم‌های الکتریکی نه‌تنها موتور خودرو را به حرکت درمی‌آورند، بلکه موجب رانندگی ایمن و بدون خطر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین قطعات بسیار دیگری در خودرو وجود دارد که بهتر است آنها و روش کارشان را بشناسید. در ادامه این قطعات مهم را بررسی می‌کنیم.

دینام

در روزهای اولیه خودروهای مدرن، باتری خودرو با استفاده از سوخت بنزین شارژ می‌شد اما امروزه وسیله‌ای به نام دینام یا آلترناتور، وظیفه شارژ خودرو را به عهده دارد.

دینام با کمک چرخ‌دنده به موتور متصل می‌شود و وقتی موتور به حرکت درمی‌آید، دینام از موتور نیرو می‌گیرد که این نیرو به الکتریسیته تبدیل می‌شود. الکتریسیته باتری را شارژ نگه می‌دارد و در عین حال نیاز به برق قطعات خودرو را تامین می‌کند.

کوئل، دلکو، شمع و وایر شمع‌ها

دلکو در خودرو جریان ولتاژ بالا را از کوئل به شمع‌ها هدایت می‌کند و به این ترتیب احتراق در موتورهای درون‌ سوز به‌طور منظم انجام می‌شود.

در واقع کوئل که ترانسفورماتور فشار قوی است با کمک دلکو، برق باتری و دینام را تقویت و جریان برقی قوی تولید می‌کند.

دلکو این برق تولید شده را برای ایجاد جرقه به سیلندر می‌رساند. به این ترتیب برق مورد نیاز شمع برای جرقه‌زدن تامین می‌شود و شمع هم وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. مسیر عبور این برق ولتاژ بالا، وایر شمع است. وایر نوعی سیم یا کابل انتقال جریان برق با کمترین تلفات انرژی و در سریع‌ترین زمان است.

باتری

باتری از ضروری‌ترین قطعات برقی خودروست. باتری نیرو را به استارت خودکار منتقل می‌کند و در نتیجه موتور خودرو روشن می‌شود. علاوه‌بر آن با روشن‌شدن موتور خودرو، باتری می‌تواند کار ژنراتور و تولید برق را انجام دهد. مثلا، وقتی خودرویتان خاموش است، با استفاده از باتری می‌توانید سیستم صوتی، چراغ‌های جلو و همچنین سیستم تهویه خودرو را روشن نگه‌دارید.

استارت

استارت خودرو، تنها یک کار و البته مهم‌ترین کار را انجام می‌دهد و آن هم این است که موتور خودرو را به حرکت درمی‌آورد.

استارت نیروی خود را از باتری می‌گیرد و موجب چرخش چرخ‌لنگر یا فلای‌ویل می‌شود که در نتیجه آن میل‌لنگ با سرعتی مناسب به حرکت درمی‌آید و موتور خودرو را روشن نگه می‌دارد.

استارت خودرو هنگام شروع کار، در هر ثانیه نیروی بسیاری از باتری می‌گیرد. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود پیش از استارت خودرو، چراغ‌های جلوی خودرو و سیستم صوتی را خاموش نگه دارید. به این ترتیب طول عمر آن افزایش می‌یابد.

سوئیچ پمپ بنزین

موتور بنزینی برای روشن‌شدن به جرقه نیاز دارد و کوئل خودرو موجب سوختن بنزین می‌شود؛ در حالی که موتور دیزلی برای ادامه تزریق سوخت به پمپ و روشن ماندن موتور به پمپ نیاز دارد.

پروانه خنک‌ کننده

پروانه یا فن خنک‌کننده (که با نام فن رادیاتور هم شناخته می‌شود) در خودروهای قدیمی به موتور متصل بود. اما با پیشرفت فناوری‌های خودرو، به‌ویژه پس از پیشرفت در تولید خودروهای چهار چرخ متحرک، پروانه خنک‌کننده به باتری متصل شده است. بنابراین این پروانه حتی وقتی موتور خودرو خاموش است هم می‌تواند کار کند.

فن سیستم تهویه‌ مطبوع

سیستم تهویه‌مطبوع خودروهایی که به این سیستم مجهز هستند با برق کار می‌کند. سیستم تهویه‌مطبوع هوای بیرون را گرفته و آن را تنظیم کرده و با کمک فن به فضای داخلی خودرو وارد می‌کند و همچنین موجب چرخش هوا در این فضا می‌شود. به این ترتیب هوای داخل کابین خودرو، مناسب با فصل سرد یا گرم سال می‌شود.

روشنایی خودرو

کل سیستم روشنایی خودرو با برق و نیروی باتری کار می‌کند، بنابراین وقتی موتور خودرو خاموش است، آنها روشن باقی می‌مانند. اما در خودروهای قدیمی سیستم روشنایی با استفاده از بنزین کار می‌کردند.

فیوز خودرو

فیوز، وسیله‌ای برای کنترل جریان برق ورودی است. اگر جریان ورودی، ولتاژ بسیار بالایی داشته باشد یا سیستم برق دچار نوسانات برقی شود، فیوز برق را قطع می‌کند تا به سیستم الکتریکی خودرو صدمه‌ای وارد نشود. فیوزها معمولا درون جعبه در دسترس راننده قرار دارند.

در سیستم برق خودروها، اجزای برقی دیگری وجود دارد که وجودشان برای عملکرد صحیح خودرو ضروری است. از جمله آنها سیم‌ها و توزیع‌کننده‌های برق خودرو، رله و سیستم رایانه خودروست.

مترجم: نادیا زكالوند - دانش / روزنامه جام جم

منابع: krishnaautoelectric.com و firestonecompleteautocare.com

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: فیوز خودرو دینام خودروسازان دلکو حرکت درمی سیستم تهویه موتور خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۰۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است! (+تصاویر)

عصر ایران- گاک از نسل دوم خودرو آیون وی در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. آیون نماینده محصولات گاک در بازارهای بین المللی است و این شاسی بلند جدید نیز رویای جهانی شدن را دارد.

در مقایسه با نسل قبلی شاهد افزایش ابعاد بدنه آیون وی هستیم. نسل اول در سال 2020 رونمایی شد و ایون وی جدید اکنون 4605 میلیمتر در طول و 2775 میلیمتر در فاصله بین محورها توسعه یافته است.

آیون وی همچنین اول محصول گاک است که در ساختار الکتریکی خود از سیستم خنک کننده مایع استفاده می کند.

طراحی خودرو نیز از یک دایناسور به نام تیرانوسوروس الهام گرفته شده که ارزیابی میزان موفقیت ایجاد شباهت برعهده بینندگان است.

درباره جزئیات کابین نیز باید به صندلی های ردیف اول با امکان تغییر حالت و تبدیل به تختخواب 2 متری اشاره کنیم. سیستم صوتی با 9 اسپیکر، یخچال کوچک، هوش مصنوعی، شارژر بی سیم و... از دیگر ویژگی های کابین هستند.

برد حرکتی گاک آیون وی 750 کیلومتر است و در تغییرات دمایی شدید به خوبی کیفیت عملکردی خود را حفظ می کند. مقامات گاک به بازه دمائی منفی 30 تا مثبت 55 درجه اشاره کرده اند.

آیون وی براساس معماری 400 ولت الکتریکی توسعه یافته که امکان ذخیره انرژی لازم برای پیمایش 370 کیلومتر در 15 دقیقه را فراهم می کند. گاک می گوید تغییرات اختصاصی در فناوری شارژ ایون وی ایجاد کرده که بازدهی سیستم را 60 درصد بهبود داده است.

همچنین گاک ادعا کرده کاربران ایون وی برای جستجو و یافتن ایستگاه شارژ به 5 دقیقه زمان در شهر و 10 دقیقه در راه های اصلی چین نیاز دارند که این مساله حکایت از پشتیبانی گسترده گاک از محصولات الکتریکی خود دارد.

اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول منتشر خواهد شد.

گاک آیون وی کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آیون ویی؛ کراس اوور چینی با کروز کنترل تطبیقی و نمایشگرهای دیجیتال در کابین (+عکس)

دیگر خبرها

  • گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است! (+تصاویر)
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • موتور ۶ سیلندر بنزینی بومی چه ویژگی دارد؟
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل
  • سئو سایت وردپرس چیست؟
  • تصاویری جذاب از معرفی تسلا مدل ٣ پرفورمنس ٢٠٢۴
  • دستگیری سارقان سابقه دار باطری خودرو در یزد
  • انواع گیربکس اتوماتیک