Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نیره قوی، سیاست اصلی شورای وحدت را نظر قانونی شورای نگهبان درباره صلاحیت داوطلبان ارزیابی کرد و گفت: در مرحله احراز صلاحیت‌ها و معرفی نامزد‌ها که وظیفه قانونی شورای نگهبان است ورود و دخالتی نداریم، اما از حضور زنان در عرصه داوطلبی ریاست جمهوری استقبال می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانشین سخنگوی شورای وحدت قوی با تاکید بر اینکه شورای وحدت آماده گفتگو و هم اندیشی با همه نامزد‌ها و گروه‌های ارزشی و انقلابی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است، افزود: به این منظور سازوکاری را طراحی کردیم و بر اساس آن در مرحله اول به ۱۰ نفر از کاندیدا‌های مطرح که اعلام حضور کرده بودند نامه‌ای ارسال شد و از آن‌ها برنامه و تیم و رویکرد‌های مدیریتی خواسته شد. البته ممکن است طی روز‌های آینده به افراد دیگری نیز این نامه ارسال شود.

قوی با تاکید بر ضابطه‌مندی و اجرای قانون در همه مراحل فرایند انتخابات گفت: ما بر اساس چنین رویکردی نامه‌ای برای دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و تبلیغاتی و رسانه‌ای کشور تنظیم کردیم که در آن به دغدغه‌ها و پیشنهادات خود درباره اجرای انتخابات هم اشاره کردیم و این نامه به مراجع چهارگانه یعنی برای آیت الله جنتی دبیر محترم شورای نگهبان و برای قالیباف، رحمانی فضلی و علی عسگری ارسال شد که متن کامل آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا برگزاری انتخابات را با برخی محدودیت‌ها و چالش‌ها مواجه ساخته، گفت: در نامه‌ای که به عنوان نامه انتخاباتی به مراجع چهارگانه ارسال کردیم پیشنهاداتی به عنوان اجرای انتخابات در وضعیت کرونایی ارائه کردیم، مثلاً الکترونیکی شدن انتخابات، برگزاری انتخابات در فضای باز، تکثر مراکز اخذ رای و یا بیشتر شدن زمان اخذ رای و همچنین اطلاع رسانی کافی و انجام آموزش‌های لازم برای مردم و رای دهندگان از جمله مواردی بود که ما در این نامه آن‌ها را پیشنهاد دادیم.

این فعال اصولگرا با اشاره به اهمیت و منزلت انتخابات در نظام مردم سالاری دینی و تعیین سرنوشت جامعه و مردم، گفت: در آستانه نخستین انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم انقلاب قرار داریم که به واسطه آن ۸ سال سکان امور اداری و اجرایی کشور به فردی سپرده خواهد شد که از ابعاد مختلفی از اهمیت و حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

جانشین سخنگوی شورای وحدت همچنین با اشاره به نقش احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی به منظور ایجاد یک فضای واقعی و لزوم تلاش برای بسط اعتماد عمومی میان افکار عمومی افزود: نقش احزاب و تشکل‌های سیاسی بسیار سازنده است چراکه آن‌ها باید تلاش کنند از ایجاد هیجان‌های کاذب و بروز هرگونه بی‌اخلاقی و بی‌اعتمادی در جامعه جلوگیری کنند.

قوی با اشاره به اینکه ما در یک نظام ولایی زیست سیاسی و اجتماعی داریم که در آن نقش روحانیت و فق‌ها بسیار بی‌بدیل بوده است، افزود: شورای وحدت بر اساس یک پیشینه و منظومه‌ای از دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و الزامات گوناگون فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایجاد و فعال شد. شورای وحدت با این رویکرد که روحانیت نقش هدایت گرانه و راهبری خود را در تدبیر امور به خصوص در گام دوم انقلاب نیز باید انجام دهند ایجاد شده و ما به دنبال سازوکاری هستیم که بر اساس آن به انتخاب اصلح کمک کنیم.

وی افزود: شورای وحدت یک ساز و کار پایدار است و نه موسمی و انتخاباتی و می‌خواهیم کنار مردم در مقاطع مختلف حضور داشته باشیم. در این بین جامعه روحانیت مقوم شورای وحدت و نخ تسبیح وحدت اضلاع جریان ارزشی و ولایی و انقلابی است و به دنبال این است که از رای مردم و حقوق مردم و شانیت نظام جمهوری اسلامی صیانت به عمل بیاورد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، کنشگری دستگاه‌های حاکمیتی باید صرفاً متوجه این باشد که به برگزاری انتخاباتی سالم، شفاف و متکی بر رای مردم و نهایتاً انتخاب شایستگان بیانجامد، اضافه کرد: هر گونه تنگ‌نظری و یا جنبه‌های رانتی و رفتار‌های کاذب و هیجانی موجب واگرایی در مردم خواهد شد و آن‌ها را از صندوق‌های رای دور خواهد کرد. در مقابل ما دغدغه‌مند این مساله هستیم که با عنایت به آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» همواره باید به دنبال وحدت و همگرایی و هم‌افزایی در نیرو‌های درون نظام باشیم.

قوی با اشاره به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در این بیانیه یک چشم انداز نگاری برای دولت و نهاد‌ها و همه ارکان و اجزای نظام ترسیم شده و شورای وحدت فعالیت‌ها و اقدامات و سیاست گذاری‌های خود را بر مبنای همین مفاد طراحی کرده و آن‌ها را دنبال می‌کند. نگاه شورای وحدت در مسئله انتخابات نیز اینگونه است که ما می‌خواهیم ابعاد گوناگون بیانیه گام دوم انقلاب را عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات 1400 داوطلبان انتخابات انتخابات ریاست جمهوری گام دوم انقلاب شورای وحدت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۱۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟

انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مشخص شود.

در دور اول انتخابات مجلس در تهران چهره‌هایی که در لیست‌های شورای ائتلاف، شورای وحدت و ائتلاف امنا بودند توانستند به مجلس راه پیدا کنند از این رو رقابت بر سر جلوس بر کرسی ریاست مجلس از همان فردای اعلام نتایج انتخابات آغاز شده است.

حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در رده چهارم انتخابات مجلس در تهران گمانه‌زنی‌هایی را برای اینکه وی در مجلس دوازدهم کرسی ریاست را به رقبایش واگذار می‌کند شکل گرفته است، اما با وحدتی که بین شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی و جبهه پایداری شکل گرفته احتمال زیاد رقابتی بین این دو جریان وجود نداشته باشد، اما ائتلاف امنا که در خارج از این ائتلاف است جدی‌ترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس است.

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نفر اول انتخابات مجلس در تهران در کنار حجت‌الاسلام حمید رسایی، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری و حمیدرضا حاجی‌بابایی ازجمله افرادی هستند که نام آنها در کنار نام قالیباف برای ریاست مجلس شنیده شده البته با توجه به ائتلاف شانا و پایداری به‌طور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند.

البته با توجه به اینکه حدود ۱۵۰ منتخب مجلس دوازدهم (تا قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس) از لیست شورای ائتلاف هستد به نظر می‌رسد گزینه اصلی برای ریاست مجلس همان رئیس مجلس یازدهم یعنی محمدباقر قالیباف باشد.

با توجه به اینکه ائتلاف امنا برای ریاست مجلس رقابت نزدیکی با شورای ائتلاف دارد این احتمال وجود دارد ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس یکدست نشود و از جریان‌های مختلف در آن حضور داشته باشند.

تصمیمات باید در درون مجلس گرفته شود

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: الان زود است و نباید برای ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس آینده عجله کرد.

وی اظهار کرد: هر قوه‌ای یکسری مزایا و معایبی دارد و برای اینکه معایبمان را کم کنیم باید ساختار تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و مسئولیت‌ها با همراهی نمایندگان مجلس صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: تضارب آرا اشکال ندارد و نظرات و جریان‌های مختلف باعث رشد، چالش و پخته‌تر شدن غنای بحث‌ها می‌شود، اما اینکه به تفرقه و چنددستگی برسد نه به نفع نظام و نه به نفع کشور است.

یوسفی ادامه داد: اینکه انتقاد به تخریب و دودستگی برسد و هم در مجلس فعلی و هم در مجلس آینده تصمیم‌هایی که باید بین نمایندگان گرفته شود، از بیرون گرفته شود قطع‌به‌یقین باعث ضرر قوه مقننه می‌شود و اقتدار مجلس کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم گفت: درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس بعد نمی‌توان پیشداوری کرد، اما نظرم این است که باید کار مجلس به نمایندگان سپرده شود. 

با توجه به اینکه مجلس جایی است که همه دیدگاه‌ها و تفکرات باید در آن باشند جریان‌های سیاسی نباید از تضارب آرا برای اداره مجلس خود را محروم کنند.

دعوا بر سر صندلی را دوست ندارم

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معتقدم مجلس جایی است که همه باید باشند و در آن حرف بزنند.

وی اظهار کرد: می‌توان در یک جامعه متکثر با دیدگا‌ه‌ها و سلیقه‌های مختلف بدون دعوا، جنگ، هتاکی، پرده‌دری با سلم و صفا و وحدت زندگی کرد و اهداف را پیش برد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: اینکه هرکسی بتواند حرف خود را بزند به رشد و پیشرفت کشور کمک می‌کند لذا امیدوارم مجلس بعدی مجلسی باشد که هر دیدگاهی امکان بیان نظرش را داشته باشد و جمع‌بندی آن بشود تلخ نکردن ذائقه مردم و نشان دادن اینکه همه تلاش ما برای رفع مشکلات کشور است و دعواهایمان هم این باشد که چگونه می‌توان مشکلات کشور را حل کرد نه اینکه من کدام سمت بنشینم، چون من دعوا بر سر صندلی را خیلی دوست ندارم. 

برای تشکیل مجلس دوازدهم باید تا هفت خرداد صبر کرد تا هیئت‌رئیسه سنی مجلس انتخابات هیئت‌رئیسه را برگزار کند البته به‌غیر از رقابت بر سر ریاست مجلس آینده، رقابت برای حضور در ترکیب هیئت‌رئیسه بین نمایندگان هم داغ خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • انسیه خزعلی توضیح داد؛ طرح زیست عفیفانه در حوزه حجاب و عفاف چیست؟
  • خزعلی ابعاد «طرح زیست عفیفانه» را تشریح کرد
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات