Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@08:47:50 GMT

ظریف:نگران خدا و مردم باشید نه تاریخ

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۱۷۱۲

ظریف:نگران خدا و مردم باشید نه تاریخ

گروه سیاسی/ انتشار سؤال برانگیز تقطیع شده‌ای از گفت‌و‌گوی وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون جزئیات برخی تحولات حوزه دیپلماسی با واکنش‌های متفاوت سیاسی و رسانه‌ای مواجه شد.

گرچه واکنش عمده به این اتفاق طرح پرسش از چرایی و چگونگی قرار گرفتن این فایل صوتی در اختیار رسانه‌های خارج از کشور بود و گمانه زنی در این باره که چه کسانی با هدف چه انتفاعی این فایل را به‌دست آورده و منتشر کرده اند؛ طیفی از جریان‌های سیاسی و رسانه‌های متبوع‌شان فرصت را مناسب دانستند تا با توسل به اصل انتشار گفت‌و‌گو و دیدگاه‌های مطرح شده در آن محمد جواد ظریف و دولت را آماج انتقادات و اتهام‌زنی‌های کینه توزانه قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانکه حسین حق وردی، نماینده شهریار در مجلس گفته که «ظریف باید استعفا بدهد در غیر این صورت استیضاح و برکناری او توسط نمایندگان مجلس حتمی و ضروری است.» محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم در همین باره نوشته که «حالا که حاج قاسم نیست، نخواهیم گذاشت با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به او جفا کنند و نقش تاریخی شهید سلیمانی را وارونه جلوه دهند.» با این حال برخی چهره‌های سیاسی هم دلسوزانه هشدار داده‌اند که این ماجرا نباید بهانه‌ای جدید برای تشدید تنش‌های داخلی شود. ظریف خود نیز در اولین واکنش به این مصاحبه‌ای که قرار به انتشار آن نبوده است، بخش کوتاهی از همین مصاحبه را در اینستاگرام خود منتشر کرده آنجا که گفته است: «من معتقدم کار برای تاریخ نکنید چون خطاب به تاریخ دارم می‌گویم خیلی نگران تاریخ نباشید، نگران خدا و مردم باشید.»
بهانه تسویه حساب سیاسی نشود
با این حال مشخص است که اهالی سیاست از طیف‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب در اصل اینکه انتشار این فایل صوتی در این مقطع زمانی یک اقدام خلاف منافع ملی کشور بوده است تردیدی ندارند و از این منظر به نقد آنچه رخ داده و گمانه زنی درباره اهداف منتشرکنندگان نامشخص آن پرداختند. از جمله سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز گذشته در این باره به ایرنا، گفت: «دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در خط مقدم جنگ با دشمن هستند و تضعیف آنها از سوی هر فرد یا نهادی، تضعیف نظام و مخالفت با منافع ملی است».
محمدجواد جمالی نوبندگانی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم هم تضعیف مذاکرات وین را هدف دشمن از انتشار صوت تقطیع شده ظریف دانست و افزود: «برای دشمن فرقی بین ظریف و شهید سردار سلیمانی وجود ندارد و ضد انقلاب به‌دنبال تضعیف هر دو عرصه نظامی و سیاسی است». او در ادامه تأکید کرد: «این صوت چون برای تاریخ و انتشار در سال‌های آینده ضبط شده بود نباید منتشر می‌شد و مسئولان باید در این زمینه مراقبت می‌کردند. اما حالا که به هر علتی منتشر شده نباید سبب ابزار تسویه حساب‌های سیاسی و قربانی کردن منافع ملی شود».
محمدعطریانفر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران اما در دیدگاهی متفاوت با بیان اینکه انتشار فایل صوتی نسبتی با نامزدی آقای ظریف یا مخالفت با ایشان یا ضربه به مذاکرات وین برقرار نمی‌کند، به خبرآنلاین گفت: «نقش نفوذ را در این رابطه نباید از نظر دور داشت و هدف مرتکبین به آن هم، دامن زدن به آشفتگی‌های بازار سیاست و ایجاد مزاحمت برای کارگزاران دیپلماسی است که تلاش می‌کنند، ایران را از این شرایط سخت و بحرانی خارج کنند».
همچنین به‌ گزارش ایرنا، محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس انتشار فایل تقطیع شده یک گفت‌و‌گوی غیرمطبوعاتی از ظریف را بد اخلاقی سیاسی در آستانه انتخابات و مذاکرات وین عنوان کرد و افزود: مسأله تقدم میدان یا دیپلماسی که در این فایل مطرح شده بحثی بود که آقای دکتر ظریف در جلسات غیرعلنی مجلس هم مطرح کرد. بنابراین برای ما مطالب مطرح شده در این فیلم تقطیع شده تازگی نداشت. تابش از معتدلین جناح اصولگرا خواست که این مسأله را به جد مورد پیگیری قرار دهند و تندروها را نصیحت کنند تا مصالح ملی را فدای سیاسی کاری‌های جناحی نکنند. ما در یک کشتی نشسته‌ایم و مسئولیت همه مسائل متوجه همه ماست و باید بدانیم اگر یأس و ناامیدی بر مردم مستولی شود، همه آسیب خواهیم دید.حجت‌الاسلام محمود صلواتی عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز درباره انتشار فایل صوتی و حواشی آن گفت: همه می‌دانند که ظریف در مواضعش منافع ملی را در نظر می‌گیرد. بنابراین نباید با برخوردهای سیاسی و جناحی، سرمایه‌های نظام را تخریب و تضعیف کنیم.
محسن بهاروند، معاون حقوقی وزارت خارجه هم در بخشی از یادداشت خود نوشته: بنده در طول خدمت خود در دستگاه دیپلماسی شاهد رفاقت و همفکری دکتر ظریف و شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بودم. هر روز صبح سه‌شنبه‌ها شاهد این بودم که حاج قاسم با چهره‌ای بشاش و مصمم از اتاق ملاقات واقع در ساختمان شهید حاج قاسم وزارت امور خارجه به همراه دکتر ظریف خارج و تا جلوی در ورودی بدرقه می‌شد. هیچگاه در جلسات خصوصی و عمومی شاهد نبوده‌ام که دکتر ظریف جز تکریم و تعظیم بر شهید عزیز سلیمانی روا داشته باشد. وی افزوده: عده‌ای با هر انگیزه‌ای سخنان دکتر ظریف را سیاسی کرده و برای منافع خود آن را توهین به شهید عزیز حاج قاسم جلوه می‌دهند. هرگز چنین نیست و چنین نیز نخواهد بود. در همین فایل صوتی ظریف بارها زبان به تکریم شهید عزیز ما می‌گشاید. آنچه دکتر ظریف می‌گوید نه سخنی ساده یا گله و شکایت است. او در راستای منافع ملی سخن می‌گوید. وقتی به میدان و دیپلماسی اشاره می‌کند. منظور او دو نهاد حاکمیتی کلان کشور است که تلاش آنها باید بیش از پیش در طول هم باشد تا منافع ملی به‌صورت حداکثری تأمین شود. چه خوب است سخنان ظریف که محصول چهل سال کار در دیپلماسی در مقاطع حساس است در یک بستر آرام و منطقی بررسی شده و اگر درست است هماهنگی‌ها برای تأمین منافع ملی حداکثری شود.
واکنش امریکایی‌ها به ماجرای فایل صوتی
واکنش‌ها البته به خارج از کشور هم رسیده است. مشخصاً در امریکا برخی سناتورها علیه جان کری وزیر خارجه دولت اوباما موضع گرفته‌اند که چرا اسرار یا اسناد دولت را در اختیار ظریف قرار داده است. کری اما در پیام خود نوشت: «می‌توانم به شما بگویم که این روایت و این اتهامات بدون تردید نادرست است. هرگز چنین چیزی رخ نداده است، چه زمانی ‌که من وزیر امورخارجه بودم و چه از آن پس.» ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز در کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که چه نظری راجع به فایل صوتی منتشر شده از اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دارد، گفت: «ما درباره چیزهایی که ادعا می‌شود درز کرده‌اند نظری نمی‌دهیم. طبعاً، نمی‌توانیم صحت و دقت آن را تأیید کنیم و بنابراین قصد ندارم مستقیماً درباره آن چیزی که در آن نوار ضبط شده است نظری بدهم. هر سیاست داخلی و هر تحرک ژئوپلیتیکی که در کار بود و در توافق جولای ۲۰۱۵ به اوج خودش رسید، ما توانستیم در گذشته با موفقیت با ایران در چارچوب گروه ۱+۵ مذاکره کنیم. الآن هم دقیقاً موضوع همین است. تمرکز ما امروز این است که از طریق مذاکرات غیر مستقیم در وین بدانیم که آیا می‌توانیم باز هم این کار را بکنیم یا نه.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: امور خارجه فایل صوتی دکتر ظریف تقطیع شده منافع ملی حاج قاسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۱۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: از ظهر امروز (جمعه) خبری به‌صورت کذب و با غرض‌ورزی در کانال‌های خبری استانی منتشر شد که در اصل مربوط به یک شوی نمایشگاهی برای تهییج بازدیدکنندگان در نمایشگاه خودروهای کلاسیک بوده و با تشویق آن‌ها روبه‌رو شده است.

احمدرضا طحانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه «خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک، آفرود و مسابقه‌ای» که بیست‌ونهم فروردین تا دوم اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شد، به‌طوری که بیش از ۳۰ هزار بازدیدکننده را به خود جذب کرد.

وی افزود: در این نمایشگاه مردم از صدای اگزوز خودروهای کلاسیک و قدیمی که موتور آن‌ها تقویت شده است یا موتورسیکلت‌هایی سی‌سی‌های بالا دارد، لذت می‌بردند و حس مفرح و شادی در آن‌ها به وجود می‌آمد به‌طوری که روشن کردن این خودروها یا موتورسیکلت‌ها تشویق بازدیدکنندگان را به‌همراه داشت.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: از ظهر امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ خبری به‌صورت کذب و با غرض‌ورزی در کانال‌های خبری استانی منتشر شده است که در اصل مربوط به یک شوی نمایشگاهی برای تهییج بازدیدکنندگان بوده و همان‌گونه که در فیلم مشخص است، با تشویق آن‌ها روبه‌رو شده است و صدای آژیر نیز مربوط به همین غرفه بوده و سیستم اعلام حریق نمایشگاه عمل نکرده است.

طحانیان تاکید کرد: کانال‌های خبری باید پس از اطمینان از صحت و سقم یک واقعه نسبت به وایرال کردن آن در فضای مجازی اقدام کنند.

وی گفت: چهارمین نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک، آفرود و مسابقه‌ای بدون کوچک‌ترین حادثه در مدت زمان ۵ روز برگزار شد و استقبال مردم از آن بی‌نظیر بود، به‌طوری که برگزارکنندگان نیز از استقبال بی‌نظیر مردم شگفت‌زده شده بودند و امیدواریم این نمایشگاه را سال آینده پربارتر برگزار کنیم.

کد خبر 748135

دیگر خبرها

  • چرا سریال «حشاشین» در ایران مجوز ندارد؟
  • واکنش یک چهره‌ی سیاسی به تاریخ‌سازی دختر دونده ایرانی
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • امکان ارسال پیوست بدون اینترنت در واتس‌اپ
  • نبض قیمت مسکن شمال شهر
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟ + فیلم
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟