Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@02:47:37 GMT

موزه گران می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۱۹۶۶

موزه گران می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، موزه‌ها به علت تعطیلی‌های پی در پی در دوران کرونا با افت شدید درآمد مواجه شده‌اند. پیش‌بینی‌ها بر این بود که درآمد موزه‌ها در سال ۹۹ به عدد ۲۰۰ میلیارد تومان برسد، اما بنا بر آماری که محمدرضا کارگر ـ مدیرکل موزه‌ها ـ داده، موزه‌ها تا آبان‌ماه ۹۹ حدود چهار میلیارد تومان درآمد کسب کردند و پس از آن تا اسفندماه ۹۹ دوباره تعطیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد بازدیدکنندگان موزه‌ها در تعطیلات نوروز ۹۹ نیز به گفته کارگر، یک‌هشتم نوروز ۹۸ بوده و درآمد این بخش در حد صفر شمارش شده است. او می‌گوید بیشترین درآمد موزه‌ها از گردشگران خارجی بوده که بیشتر از یک سال است آن‌ها را در ایران نداریم.

پیش‌بینی اداره کل موزه‌ها برای درآمد سال ۱۴۰۰ عدد ۳۰۰ میلیارد تومان است که به نظر می‌رسد با وجود تجربه سال ۹۹ و با علم به ادامه وضعیت کرونا در کشور و توقف سفر گردشگران خارجی به ایران، پیش‌بینی درستی صورت نگرفته است.

با این حال، وضعیت موزه‌های دولتی با توجه به بودجه درنظر گرفته‌شده شاید چندان وخیم نباشد، مگر این‌که اعتبارات تجهیز و تامین امنیت و یا پرداخت حقوق نیروهای بدون قرارداد موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی از محل این درآمدها تامین می‌شده که در وضع موجود، قطعا امسال با کمبود و چالش مواجه خواهند شد. گمان مدیرکل موزه‌ها بر این است که موزه‌های خصوصی امسال با کاستی بیشتری مواجه شوند، چون از بودجه و اعتباری برخوردار نیستند.

کمبود درآمد در یک سال گذشته، نه تنها موزه‌های خصوصی که برخی موزه‌های خارج از حوزه اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بر آن داشته تا نرخ ورودیه را افزایش دهند؛ مثلا موزه «مقدم» که زیرمجموعه دانشگاه تهران قرار دارد، در اسفندماه که باز شد اعلام کرد از سال ۱۴۰۰ قیمت بلیت ورودی‌اش از هشت‌هزار تومان به ۱۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

در تعطیلات نوروز که محدودیت سفر برداشته شد، موزه‌های وابسته به سازمان‌ها و نهادهایی غیر از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و موزه‌های خصوصی نیز مبلغ ورودیه‌ها را کمی افزایش دادند تا بخشی از خسارت‌های کرونا را جبران کنند. با این حال مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی تاکید می‌کند که قرار نیست امسال شاهد افزایش نرخ در ورودیه موزه‌ها و اماکن تاریخی باشیم و گرانی نخواهیم داشت.

آخرین تغییر قیمت موزه‌ها در سال ۹۸ رخ داده است. هیات وزیران در تیرماه همان سال با ذکر دلایلی چون بالا رفتن هزینه نگهداری، مرمت و تجهیز موزه‌ها و بناهای تاریخی در سال‌های اخیر، با افزایش مبلغ ورودیه موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی موافقت کرد. بر همین اساس، ورودیه موزه‌های ملی، منطقه‌ای، کاخ‌موزه‌ها و آثار تاریخی (غیرمنقول)، ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال (پنج‌هزار تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال (یکصدهزار تومان) و ورودیه موزه‌های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی - فرهنگی (غیرمنقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به ۴۰ هزار ریال (چهارهزار تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به ۵۰۰ هزار ریال (۵۰هزار تومان) افزایش یافت.

این مصوبه در آن سال، که بازدید از موزه‌ها را برای گردشگران خارجی تا پنج برابر گران کرد، با اعتراض شدید فعالان گردشگری مواجه شد که مدیرکل موزه‌ها در واکنش به آن انتقادها گفت قانون اجازه داده تا براساس تورم سالانه و نرخ دلار، هر سه سال یک بار قیمت ورودی موزه‌ها بازبینی شود.

پربیننده ترین بلیت‌ ۱۳۱میلیون تومانی برای پرواز ممنوعه هند! پرواز توریستی به ترکیه ممنوع است؟ لیست جدید کشورهای ممنوع برای سفر اعلام شد لوفت‌هانزا هتل‌های فرودگاهی را برای اقامت کروی پروازی خود برگزید کدام کشورها از فهرست پروازهای ممنوعه خارج می‌شود؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: موزه برای بازدیدکنندگان مدیرکل موزه ها ورودیه موزه ها هزار تومان موزه ها موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۱۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، از تعطیلی اماکن تاریخی– فرهنگی استان در روز شنبه، پانزدهم اردیبهشت‌،سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی، امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه پانزدهم اردیبهشت تعطیل خواهد بود.

وی افزود: در این روز مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس همچنین تاکید کرد: میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بی‌شاپور، تنگ چوگان، موزه بی‌شاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

کد خبر 750053

دیگر خبرها

  • موزه‌ها شنبه تعطیل است
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • رایگان و یا نیم بها بودن ورودی اماکن تاریخی استان برای برخی از گروه‌ها
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید