Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خواهر خواندگی اصطلاحی است که معمولا برای افراد با یکسری خصوصیات مشترک اطلاق می‌شود، اما این حکم می‌تواند گاهی برای شهر‌ها هم اتفاق بیفتد شهر‌هایی که دوقلو یا همسان هستند در سراسر جهان قابلیت و خواهرخوانده شدن باهم را دارند.

واژه‌  خواهرخواندگی به این علت به کارگیری می‌شود که در خیلی از زبان‌های دنیا که مذکر و مونث دارند، واژه‌  شهر، مونث است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این امر در کشور‌های آسیایی و آمریکایی رواج بیشتری دارد و در روسیه و بلوک شرق به این کار برادر خواندگی گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید

از ارتباط سئول و پوسان با مشهد استقبال می کنیم

 چرا خواهر خواندگی؟

خواهر خواندگی در حقیقت یک قرارداد است بین سران مملکتی یا سران دو شهر که با هدف ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بسته می‌شود. هدف از این قرارداد، پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهری است که دارای منافع مشترک فرهنگی، اقتصادی، بازرگانی، تاریخی، علمی، آداب و رسوم و یا مذهب مشترک هستند و گاهی این مشترکات دربردارنده‌ی وسعت جغرافیایی، جمعیتی، جایگاه سیاسی و تجاری هم می‌شود.

تفاهم نامه خواهرخواندگی یک سری تعهداتی را برای طرفین در بردارد، مانند تعهدات اخلاقی که مثلا در حوادث و بلایای طبیعی که برای یکی از شهر‌های خواهرخوانده اتفاق می‌افتد شهر‌هایی که هم پیمان هستند باید به شهر آسیب دیده کمک کنند، یا انتقال تجربیات و آموزش نیروی انسانی است.

همچنین در حوزه‌های فرهنگی شهر‌های خواهرخوانده با آداب، رسوم و فرهنگ یکدیگر آَشنا می‌شوند، توسعه‌ی گردشگری، معرفی شهر خواهر خوانده در رسانه‌های طرفین، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی می‌تواند بین دو شهر اتفاق بیفتد و در همین راستا تفاهم نامه‌های مشترک همکاری در زمینه‌های تجاری و اقتصادی امضاء می‌شود.

خواهرخوانده‌ها تبادل اطلاعات در زمینه‌های شهری نیز با هم دارند و از تجربیات هم استفاده می‌کنند، آن‌ها حتی به جذب سرمایه گذاری خارجی در پروژه‌های شهری به نفع یکدیگر نیز به منظور منافعی برای شهروندان مبادرت می‌ورزند.

از اثرات مثبت خواهر خواندگی، ایجاد صلح پایدار جهانی است به این ترتیب که وقتی احساسات مشترک بین شهروندان دو شهر ایجاد شود، آن‌ها هیچگاه بنا به دلایل سیاسی و جغرافیایی بر روی یکدیگر اسلحه نمی‌کشند و دست به کشتار نمی‌زنند و عملا جنگی رخ نمی‌دهد.

امضای قرارداد خواهر خواندگی

 پولایی، مدیر امور بین الملل شهرداری مشهد درباره خواهرخواندگی شهرهای مختلف دنیا با مشهد می گوید: برای اعلام خواهرخواندگی دو شهر نیاز به اشتراکات و تشابهاتی بین این دو شهر می‌باشد. این اشتراکات ممکن است فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و یا حتی علمی باشد.

او می‌افزاید: روال کار بستن قرارداد بین دو شهر به این صورت است که هیئت‌های کارشناسی از طرف این شهر‌ها تقاضای خواهرخواندگی را اعلام می‌کنند و بعد از اعلام تقاضا و برای ایجاد قرارداد خواهر خواندگی مذاکراتی انجام می‌شود که بعد از اتمام این مذاکرات، پیش نویس قرارداد نوشته می‌شود.

مدیر امور بین الملل شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: برای تنظیم نهایی قرارداد، پیش نویس قرارداد باید به تایید شهرداری‌ها و سپس به تأیید وزارت امور خارجه و وزارت کشور برسد. برای امضای نهایی قرارداد می‌تواند به میزبانی یکی از شهر‌های اعلام شده انجام شود.

خواهر خوانده‌ها چطور انتخاب می‌شوند؟

پولایی بیان می‌کند: معیار‌های اعلام خواهرخواندگی دو شهر می‌تواند متفاوت باشد، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار‌ها تعاملات و اشتراکات فرهنگی دو شهر می‌باشد.

او تصریح می‌کند: کربلا یکی از خواهرخوانده‌های مشهد است که دارای اشتراکات فرهنگی مذهبی با هم هستند. از اشتراکات این شهر مذهبی با مشهد می توان به وجود بقاع متبرکه ائمه اطهار اشاره کرد.

مدیر امور بین الملل شهرداری مشهد تاکید می‌کند: مشهد با لاهور پاکستان هم اعلام خواهر خواندگی کرده است، یکی از دلایل این اعلام وجود تشابه‌های فرهنگی ادبی این دو شهر با هم است.

پولایی اظهار می‌کند: با توجه به اعلام این خواهر خواندگی، در مشهد خیابانی به نام اقبال لاهوری، شاعر فارسی زبان قرن معاصر، نام گذاری شده است.
خواهرخوانده‌های مشهد

او می‌افزاید: در حال حاضر به طور رسمی شهر‌های لاهور پاکستان، کربلا عراق، ارومچی چین و کراچی پاکستان به عنوان خواهر خوانده‌های مشهد هستند.

مدیر امور بین الملل شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: مطالعاتی نیز در خصوص اعلام ۲۷ شهر جدید به عنوان خواهر خوانده مشهد انجام شده است که در صورت توافق دولت‌های محلی و ملی عقد این قرارداد‌ها کلید خواهد خورد و اجرایی می‌شود. حیدرآباد هند، بیروت لبنان و دمشق سوریه از جمله این شهر‌ها هستند.

تاریخ اتمام نداریم

پولایی بیان می‌کند: در قرارداد‌های خواهر خواندگی فقط تاریخ شروع این پیمان ذکر می شود ولی پایان آن مشخص نیست.

بیشتر بخوانید

مشهد کلان شهر مذهبی جهان است خواهر خواندگی تربت جام و ریون تاجیکستان برگزاری جشنواره عکاسی و نقاشی ققنوس در مشهد

او تصریح کرد: این قرارداد‌ها تاریخ اتمام ندارند، پایان قرارداد به موضع دو شهر بستگی دارد، مسائلی همچون منازعات یا جنگ‌ها یا اختلافات می‌توانند باعث از بین رفتن قرارداد‌ها شود.

خواهرخوانده های مشهد در دنیا کدام شهرها هستند؟

-لاهور (پاکستان) شهری از شهر‌های فرهنگی اسلامی، دومین شهر پاکستان می‌باشد و به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی پاکستان شناخته می‌شود، اهل ثروت و آموزش و پرورش این شهر را انتخاب می‌کنند، زیرا این شهر هم برای در آوردن پول، محیطی بازرگانی است و هم برای آموزش، محیط فرهنگی است.

کراچی (پاکستان) دومین شهر بزرگ دنیا و بزرگترین شهر پاکستان؛ جمعیت بیست میلیونی را در خود جای داده است که پنجمین شهر بزرگ دنیا از نظر وسعت هم می‌باشد. این شهر توان اقتصادی بسیار بالایی را دارا می‌باشد.

اورومچی (چین) شهری مسلمان نشین در چین، مرکز ایالت خودمختار سین کیانگ در غرب چین و شمال جاده ابریشم، جمعیتی سه میلیونی را داراست که ۹۵ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

شهر ارومچی دارای جاذبه‌های توریستی و گردشگری و اقتصادی فراوانی است.

کربلا (عراق) مرکز قدرت سیاسی شیعیان و مدفن شهدای کربلا و امام حسین (ع) است که از نظر زیارتی و فرهنگی شباهت به شهر مشهد، مدفن امام علی بن موسی الرضا می‌باشد.

 

نجف (عراق) مرکز قدرت مذهبی شیعیان جهان که مدفن امیرالمومنین علی (ع) است.

مونیخ (آلمان) در کشور آلمان شهری ثروتمند است که دارای جاذبه‌های بسیاری است. مراکز دیدنی، جشن‌ها (به‌ویژه جشن اکتبر)، امکانات و برنامه‌های فرهنگی باعث شده‌است تا این شهر را در رتبه چهارم بهترین شهر‌های جهان برای زندگی قرار دهد. امروزه کیفیت زندگی در مونیخ بسیار خوب است و جز شهر‌های مدرن دنیاست.

میلان (ایتالیا) شهری در شمال ایتالیا و دومین شهر بزرگ این کشور است. این شهر در دشت لومباردی قرار دارد. میلان شب‌های خاطره انگیزی را برای جهانگردان به جای می‌گذارد و سوای مناطق تفریحی بسیاری که دارد.  

نمایشگاه‌ها و موزه‌های زیبایی را در پیش چشمان ما می‌گذارد. میلان شهری زیبا و مدرن است که توانسته ترکیبی از ایتالیای دیروز و امروز را در معرض دید همگان قرار دهد.

این شهر علاوه بر آن که از نظر هنری بسیار غنی است، تاریخ و فرهنگی منحصر به فرد دارد و امروزه پایتخت تجارت، مد و موسیقی کشور ایتالیا به حساب می‌آید. این شهر شمالی ایتالیا، یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و دیدنی‌ترین آثار تاریخی را در خود جای داده است.

کوالالامپور (مالزی)  پایتخت رسمی کشور مالزی و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. این شهر یکی از سه قلمرو فدرال مالزی به حساب می‌آید که مستقیما زیر نظر دولت اداره می‌شود.

کوالالامپور و مناطق اطراف آن به عنوان منطقه‌ای مستقل در دل ایالت سلانگور قرار دارند. برج‌های دوقلوی پتروناس که متعلق به شرکت نفتی پتروناس مالزی می‌باشند در حال حاضر بلندترین برج‌های دوقلوی جهان می‌باشند که یکی از مکان‌های توریستی شهر کوالالامپور را بوجود آورده‌اند.

مجسمهٔ ایستادهٔ بودا درکوالالامپور بلندترین مجسمهٔ ایستاده دنیاست که همه روزه تعداد زیادی از توریست‌ها از آن دیدن می‌کنند. پارک پرنده‌ها واقع در شهر کوالالامپور نیز بزرگترین باغ پرنده‌های روباز در دنیاست. برج کوالالامپور که به برج کی‌ال کوآلالامپور نیز مشهور است، یکی از جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور است و ارتفاع آن به ۴۲۱ متر میرسد. این برج در سال ۱۹۹۵ به منظور کار‌های مخابراتی ساخته شده است و به همین علت آنتنی در بالای آن نصب شده است.

فرزنو (ایالات متحده آمریکا) فرزنو شهری در شهرستان فرسنو در ایالت کایفرنیا در آمریکاست. جمعیت این شهر با احتساب حومه در سال ۲۰۱۲ در حدود ۱٬۱۰۷٬۴۱۶ نفر بود. کلوویس کالیفرنیا نیز در منطقه شهری فرزنو قرار دارد.

 

گزارشگر؛ فاطمه حسن زاده

انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواهرخواندگی مشهد اشتراکات فرهنگی شهرداری مشهد وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۲۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن خوشنویسان مشهد گفت: با توجه به تعداد علاقه‌مندان هنر خوشنویسی متاسفانه مسئله فضای آموزشی در مشهد مرتفع نشده است و اگر قرار است هنرهایی از جمله خوشنویسی گسترش پیدا کند، مدیران فرهنگی باید حمایت‌های خود را به این سمت‌وسو هدایت کنند.

محمدعلی فراستی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جایگاه خوشنویسی در خراسان رضوی اظهار کرد: خوشنویسی یکی از هنرهای اسلامی و قدسی به شمار می‌آید و ما به این هنر افتخار می‌کنیم، زیرا آثار منسوب به ائمه اطهار(ع) در موزه‌های آستان قدس رضوی نیز موجود است.

وی با بیان اینکه خط‌های امام علی(ع)، امام حسین(ع)، امام رضا(ع) و امام سجاد(ع) را داریم که آثار آن‌ها در موزه‌های آستان قدس رضوی و موزه قرآن وجود دارد، اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند این آثار را از نزدیک مشاهده کنند و به خلاقیت ائمه اطهار(ع) در این خصوص بپردازند. درنتیجه هرآنچه داریم از ائمه اطهار(ع) است و افتخار می‌کنیم که این هنر وجود دارد و ما از آن به عنوان هنر اسلامی یاد می‌کنیم.

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد ادامه داد: بنابراین اگر بتوانیم این هنر قدسی را مورد حمایت بیشتری قرار دهیم در واقع به انجمن خوشنویسان ایران کمک کرده‌ایم که منجربه گسترش کلاس‌های آموزشی و نمایشگاه‌ها می‌شود، زیرا افزایش کلاس‌های آموزشی اقبال بیشتر علاقه‌مندان را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه نبود فضای آموزشی یکی از چالش‌های بزرگ ما به شمار می‌رود که باید مرتفع شود، عنوان کرد: در حال حاضر اتاق‌های مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) در مشهد بلا استفاده است و به دلایلی نمی‌توانیم در این مکان کلاس برگزار کنیم و امیدواریم که مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اقدامی کنند تا این کلاس‌ها احیا شود.

فراستی خاطرنشان کرد: ما مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی داریم که اگر مسئله فضای آموزشی در این حوزه مرتفع شود قطعا اتفاقات بهتری برای این هنر رخ می‌دهد. بنابراین اگر قرار است که هنرهای اسلامی گسترش پیدا کند، مدیران مربوطه باید حمایت‌های خود را به این سمت‌وسو هدایت و بسترسازی کنند.

وی ادامه داد: حمایت مدیران مخاطبان بیشتری را به این سمت می‌کشاند و انجمن خوشنویسان مشهد این پتانسیل را دارد که بتواند جوابگوی اقبال مردم در این کلانشهر مذهبی به هنر خوشنویسی باشد، اما این در صورتی است که در این حوزه مورد حمایت قرار گیریم.

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد بیان کرد: کار فرهنگی باید عملیاتی شود و تنها به ظاهر مسائل اکتفا نکنیم و واقعا به سخنرانی‌هایی که می‌کنیم جامه عمل بپوشانیم. اگر ما کلاس‌های هنری سالم را تشکیل دهیم به مراتب جلوی کلاس‌هایی که نباید برگزار شوند را می‌گیریم. بنابراین زمانی که این کلاس‌های آموزشی برگزار شود قطعا آن‌ کلاس‌ها کمرنگ‌تر خواهند شد و مسئولان فرهنگی باید پاسخگو و نسبت به این مسائل نیز جدی باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری ۲ هزار میلیاردی ۲ خواهر در مازندران
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • ۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد
  • افغانستان،حسرت ما و جام جهانی
  • اصولی: بازی‌های دوستانه باعث شکل گیری شاکله تیم ملی فوتسال شد/ قرارداد شمسایی تمدید خواهد شد
  • وعده رئیس کمیته فوتسال برای تمدید قرارداد شمسایی
  • اصولی: ملی پوشان فوتسال حواله خودرو نمی گیرند/ در جریان انتقال پرسپولیس به مشهد نیستم+ فیلم
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان