Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@07:10:04 GMT

جهش صنعت فولاد رهاورد دولت دوازدهم برای خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۲۶۴۲

جهش صنعت فولاد رهاورد دولت دوازدهم برای خراسان رضوی

ذخایر غنی از سنگ آهن در نقاط مختلف خراسان رضوی یکی از گنجینه های بی بدیل این منطقه است که سالها به صورت خام از استان به نقاط مختلف داخل و خارج از کشور صادر می شد و آرزوی فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای ساکنان این استان را بر دل آنان گذاشته بود.

خوشبختانه با تدبیر دولت و ورود سرمایه گذاران به حوزه معدنی خراسان رضوی، واحدهای صنعتی برای فرآوری سنگ آهن مستقر شدند و نخستین پایه های فرآوری این ماده معدنی و تکمیل زنجیره فولاد در این منطقه ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واحدهای گندله سازی، کنسانتره آهن، آهن اسفنجی و شمش فولاد امروزه بخش عظیمی از انقلاب صنعتی فولاد در منطقه خراسان رضوی را تشکیل می دهند که هدف تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن فولاد در افق سال ۱۴۰۴ را دنبال می کنند.

معادن سنگ آهن در شهرستانهای خواف، تایباد، گناباد و بردسکن خراسان رضوی قرار دارد و زنجیره تولید فولاد در طرحهای تولیدی از استخراج معدن تا تولید کنسانتره و گندله و فولاد در داخل استان و ارسال آن برای تولید فولاد در خارج از استان در بخشی تکمیل شده و در بخشهای دیگر در حال تکمیل است.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، در سال ۱۳۹۲ و آغاز استقرار دولت نخست دکتر روحانی ۱۶ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال در حوزه سنگ آهن و طرحهای فولادی استان سرمایه گذاری شده بود که این میزان طی هشت سال گذشته و تاکنون به ۱۲۶ هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری رسیده است.

محمدرضا مس فروش افزود: در سال ۹۲  ، ۱۳ واحد تولیدی با اشتغال سه هزار و ۹۸ نفر در زمینه تولید شمش خام در حوزه فولاد و تکمیل زنحیره آن  در خراسان رضوی فعالیت داشتند که این میزان امروز به ۳۴ واحد صنعتی با اشتغالزایی برای ۹ هزار و ۲۶۲ نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: طی هشت سال اخیر ظرفیت تولید گندله در خراسان رضوی به ۱۵.۶ میلیون تن، ظرفیت تولید کنسانتره آهن به ۱۳.۲ میلیون تن، ظرفیت تولید آهن اسفنجی به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید شمش فولاد خام به ۱.۲ میلیون تن رسیده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این مدت طرحهای بزرگ فولادی توسط سرمایه گذاران شرکتهای فولاد سنگان، اپال پارسیان، احیای سپاهان، توسعه فراگیر سناباد، شمش خام و گندله فولاد با حضور مقامات عالی رتبه کشور از جمله رییس جمهوری و معاون اول وی، وزیر صنعت،معدن و تجارت و معاون وی به بهره برداری رسیده است.

مس فروش افزود: کل ذخایر سنگ آهن کشور سه میلیارد تن است که نیمی از آن معادل ۱.۵ میلیارد تن در خراسان رضوی قرار دارد و از این میزان حدود ۱.۲ میلیارد تن اکتشاف شده است.

وی اضافه کرد: زنجیره تولید فولاد در طرحهای شرکت اپال پارسیان ، شرکت فولاد سنگان و شرکت توسعه فراگیر سناباد در خواف و فولاد خراسان در نیشابور و قائم امید نور در رشتخوار تکمیل شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طرح تولید ۷.۵ میلیون تن کنسانتره در شرکتهای اپال پارسیان، فولاد خراسان و فولاد شرق کاوه در حال اجراست که آماده بهره برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان خواف در استان خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از طرحهای موفق دولت که طی سالهای اخیر به بهره برداری رسید از موفقیتهای این طرح گفت و افزود: تولید گندله سنگ آهن در این شرکت طی سال گذشته با ۱۳۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۲۴ تن رسید.

علی امرایی افزود: شرکت فولاد سنگان در راستای جهش تولید از هیچ تلاشی دریغ نکرد و گامهای خوبی در این زمینه برداشت به طوری که در اسفند ماه پارسال رکورد تولید ماهیانه گندله در این شرکت از ۴۰۱ هزار تن به ۴۱۰ هزار تن رسید.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته طرح کنسانتره سازی این شرکت نیز با ظرفیت پنج میلیون تن در سال به بهره برداری رسید و مجموع ظرفیت تولید کنسانتره کشور را از ۵۷ میلیون تن به ۶۲ میلیون تن افزایش داد.

او اضافه کرد: قبل از این کنسانتره مورد نیاز شرکت فولاد سنگان از دیگر واحدهای تولیدی تامین می‌ شد که با راه‌اندازی خط تولید کنسانتره علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید واحد گندله‌سازی، بستر جهش تولید، ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در منطقه نیز هموار شد.

دغدغه آب در طرحهای فولادی و گام بزرگ دولت

یکی از نیازهای ضروری طرحهای فولادی خراسان رضوی به ویژه در منطقه سنگان خواف، آب است که اکنون مجریان این طرحها برای تامین آن دچار مشکل شده اند. برآوردهای اولیه نشان می دهد آب مورد نیاز منطقه سنگان خواف، سالانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب بود که بعدها این میزان به ۱۸ میلیون متر مکعب رسید که با توجه به به روز شدن فناوری بازچرخانی و فناوری بازیابی آب، اکنون این نیاز با در نظر گرفتن آب مورد نیاز برای توسعه فضای سبز به ۱۷ میلیون مترمکعب آب در سال رسیده است.

از سال ۱۳۹۱ با موافقت وزارت نیرو گزینه‌های تامین آب منطقه سنگان ۳.۵ میلیون متر مکعب از دشت زوزن و یک میلیون مترمکعب از آب سد سده بود همچنین گزینه‌های دیگری برای تامین آب سنگان موجود بود که سرجمع همه گزینه‌های مزبور برای تامین آب صنایع فولادی منطقه سنگان با نیاز واقعی آنها به آب فاصله زیادی دارد و این صنایع بدون آب قادر به توسعه نیستند.

خبر مسرت بخش دولت رساندن آب از خلیج فارس به منطقه خراسان رضوی به ویژه طرحهای فولادی سنگان است و در همین ارتباط وزیر صنعت، معدن و تجارت اواخر سال گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: رسیدن آب به منطقه سنگان خواف و تامین آب مورد نیاز صنایع فولادی، در آینده نزدیک خراسان رضوی را به قطب فولادی کشور تبدیل می‌کند.

علیرضا رزم حسینی افزود: طرح انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی طی ۶۰ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و انتقال آب برای این بخش از صنعت به منظور متوازن کردن توسعه پایدار در منطقه انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، دستاوردی بزرگ در آستانه ۴۲ سالگی انقلاب است که به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی توانمند به سرانجام رسیده است و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد و دکتر روحانی  ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای این طرح اخذ کرد. به‌جز این تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، بقیه هزینه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و بخش خصوصی تامین شده است.

پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز می‌شود و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک شایانی کند.

برچسب‌ها مشهد فولاد سنگان هرمزگان دولت دکتر روحانی ایران دولت دوازدهم صندوق توسعه ملی تایباد دولت یازدهم کرمان فلات مرکزی ایران نیشابور علیرضا رزم حسینی آهن اسفنجی خراسان جنوبی گناباد خواف خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد فولاد سنگان مشهد فولاد سنگان هرمزگان دولت دکتر روحانی ایران دولت دوازدهم صندوق توسعه ملی تایباد دولت یازدهم کرمان فلات مرکزی ایران نیشابور علیرضا رزم حسینی آهن اسفنجی خراسان جنوبی گناباد خواف خلیج فارس اخبار کنکور شرکت فولاد سنگان میلیون متر مکعب تولید کنسانتره خلیج فارس بهره برداری طرحهای فولادی معدن و تجارت خراسان رضوی منطقه سنگان ظرفیت تولید فلات مرکزی سنگان خواف مورد نیاز سال گذشته میلیون تن انتقال آب تامین آب ۲ میلیون سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۲۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور

علی اکبر محرابیان در همایش سراسری مدیران نیروگاه‌های کشور با اعلام این خبر که به زودی در بورس انرژی ساز و کار جدیدی برای عرضه مستقیم برق نیروگاه‌ها به مصرف کنندگان از طریق بورس انرژی نیز ایجاد خواهد شد، گفت: تمام تلاش ما این است که با جذاب کردن اقتصاد صنعت برق، ساز و کاری ایجاد کنیم تا نیروگاه‌ها به صورت نقدی انرژی برق تولید شده خود را به مشترکان بفروشند و درآمد حاصل از آن را صرف توسعه فعالیت‌های خود کنند.

محرابیان با اشاره به تجربه موفق عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس گفت: اجرای موفق تابلوی سبز بورس که سبب شد فعالیت نیروگاهی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برای بخش خصوصی جذاب و اقتصادی شود، اثبات می‌کند که عرضه برق نیروگاه‌های حرارتی نیز در بورس انرژی می‌تواند به افزایش جذابیت فعالیت بخش خصوصی در این بخش و حل مشکل نقدینگی این صنعت کمک کند.

وی در ارتباط با برنامه‌های جامع وزارت نیرو برای افزایش مشارکت مشترکان بخش خانگی در مدیریت بار مصرف برق نیز گفت: با یک روش هوشمندانه و با اختصاص پاداش صرفه‌جویی به مشترکان میزان مصرف برق بخش خانگی به شکل معناداری نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت و در واقع انرژی برق به جای استفاده نادرست در بخش غیرمولد در بخش مولد مورد استفاده قرار گرفت.

وزیر نیرو با تاکید بر مدیریت مصرف بخش خانگی با روش‌های هوشمند و خلاقانه اضافه کرد: با اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی با هدف کاهش مصرف برق، تعرفه‌ها تا ۷۰ سنت افزایش یافت، سیاست دولت سیزدهم در این حوزه افزایش حداکثری مشارکت مشترکاندر صرفه‌جویی با اجرای طرح‌های متنوع مدیریت مصرف بود.

محرابیان اظهار کرد: بار اصلی وظایف صنعت برق کشور بر عهده بخش نیروگاهی است و بر همین اساس لازم بود در قالب همایشی سراسری آخرین اقدامات و برنامه‌های تولید برق نیروگاهی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

وی در ادامه به توسعه سریع کشور در طول دهه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در دهه‌های گذشته با توجه به رشد خوب کشور در بخش‌های مختلف به ویژه بخش صنعت، تقاضا برای مصرف برق به شدت افزایش یافت و همین روند توسعه‌ای باعث شد میان تولید و مصرف برق کشور فاصله معناداری ایجاد شود.

محرابیان اضافه کرد: اقتصاد کشور به صورت کلی بر پایه انرژی طرح‌ریزی شده است و در دهه‌های گذشته صنایع انرژی‌بر فراوانی مانند سیمان، آلومینیوم، فولاد، مس و در کنار آن بخش خانگی و تجاری رشد قابل توجهی داشتند که نتیجه همه این اتفاقات افزایش بسیار زیاد نیاز مصرف برق در کشور بود.

وزیر نیرو با اشاره به روندهای متفاوت افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی برق کشور در دولت‌های گذشته بیان کرد: در دولت‌های هفتم و هشتم ۶۰ درصد، در دولت‌های نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت تولید برق کشور نسبت به ابتدای هر دولت افزوده شد.

وی با بیان اینکه عملکرد ضعیف دولت گذشته در توسعه ظرفیت نیروگاهی سبب شد تا دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار خود با ناترازی زیادی در صنعت برق رو به رو باشد، اظهار کرد: در ابتدای فعالیت باید دو اقدام اساسی یعنی جبران ناترازی پیش آمده و مدیریت بار مصرف برق را در دستور کار قرار می‌گرفت.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی گفت: با اتکا به توان داخلی و ظرفیت نیروگاهی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است که برای تحقق این مهم از اقدامات متفاوتی مانند ارتقای بازدهی نیروگاه ها، احداث نیروگاه جدید در بخش‌های تجدیدپذیر، حرارتی و برقابی استفاده شد.

وی با بیان اینکه در کنار اقدام برای افزایش ظرفیت تولید برق، در بخش مصرف نیز اقدامات گسترده‌ای در دستور کار قرار گرفت، توضیح داد: سیاست وزارت نیرو تامین برق برای همه بخش‌ها مبتنی بر نظام مصرف است و در همین راستا در دولت سیزدهم تلاش بر این است تا صنعت برق به صورت اقتصادی اداره شود.

محرابیان با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته برق مورد نیاز بخش خانگی به صورت ۱۰۰ درصد تامین شد، افزود: در بخش صنعت نیز در چهار ماهه گرم سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵ درصد انرژی برق بیشتری برای این بخش تامین شد و در همین بازه زمانی برای اولین بار میزان تامین برق صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت.

وزیر نیرو اضافه کرد: تامین برق کافی برای بخش‌های مختلف در تابستان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ در حالی رقم خورد که در تابستان ۱۴۰۰ خاموشی‌های گسترده در کشور اتفاق افتاد و نیز تابستان سال گذشته بر اساس منابع معتبر جهانی گرم‌ترین سال کره زمین در طول تاریخ معرفی شد.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است، بیان کرد: در طول دهه‌های گذشته حلقه‌های مصرفی انرژی با سرمایه‌گذاری‌های ویژه رشد زیادی پیدا کرده‌اند، اما در این بین در بخش نیروگاهی کشور که در واقع محرک بخش‌های مختلف صنعت است، سرمایه‌گذاری کافی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح اقتصاد صنعت برق با هدف رفع ناترازی‌ها گفت: سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی باید به شیوه‌ای دنبال شود که فعالیت در این عرصه برای بخش خصوصی از جذابیت کافی برخوردار باشد.

محرابیان توضیح داد: نیروگاه‌های بخش خصوصی که در دو سال گذشته مجوز گرفته‌اند بر اساس قوانین جدید فعالیت خود را پیگیری می‌کنند و با توجه به نرخ‌های جذابی که مبتنی بر قانون برای مصرف بیش از الگوی بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است، نیروگاه‌ها می‌توانند برخلاف گذشته در این صنعت کسب سود داشته باشند.

وی همچنین به آغاز معاملات بورس انرژی با حضور شرکت‌های توزیع برق اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نیروگاه‌ها می‌توانند با عرضه برق تولیدی خود در بورس به شرکت‌های توزیع و مشترکان بالای یک مگاوات، پول حاصل از فروش را به صورت نقدی دریافت کنند.

محرابیان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق ۱۰۰ اقدام، برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق، سال گذشته ۱۴۰ اقدام و برای سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در سال جاری علاوه بر تکرار پاداش صرفه‌جویی سال گذشته برای مشترکان کم مصرف، همچنین در قالب یک کمپین جامع و با هدف مشارکت حداکثری مردم در طرح‌های مدیریت مصرف برق، تعداد ۸۰ میلیون جایزه ویژه برای مشترکان در نظر گرفته شده است که شامل مواردی مانند ۶۰۰ دستگاه خودرو، ده‌ها هزار لوازم خانگی کم مصرف، ده‌ها هزار دستگاه‌های هوشمند و... است.

وی با تاکید بر اینکه منظور از مشارکت مردم در طرح‌های مدیریت مصرف برق به هیچ وجه به معنای کاهش سطح رفاه مردم نیست، گفت: مشترکان می‌توانند با خاموش کردن لوازم پرمصرف و مازاد خود مانند کولرهای گازی اضافی در مناطق گرمسیری در لیست مشترکان کم مصرف قرار بگیرند و مشمول جوایز ارزنده کمپین سال جاری شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • انعقاد ۷ تفاهم‌نامه رهاورد اکسپو برای خراسان جنوبی
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی