Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@22:53:55 GMT

چه شاخص‌هایی برای تحقق نوآوری نیاز است؟

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۲۸۹۹

چه شاخص‌هایی برای تحقق نوآوری نیاز است؟

افراد اهمیت نوآوری را می‌دانند، اما همه در دسترسی به آن موفق نیستند، زیرا نوآور بودن الزام‌هایی را می‌طلبد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، کشور‌های پیشرفته و نیز کشور‌هایی که در مسیر توسعه قرار دارند و می‌خواهند سری از میان کشور‌های توانمند در بیاورند، بر ضرورت نوآوری و ایجاد لازمه‌های آن اذعان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نگاهی کلی ضرورت پیش نیاز‌هایی مانند حمایت‌های مالی، توسعه کسب و کار‌های خلاق و نوآور، سیاستگذاری‌های مبتنی بر نوآوری از لازمه‌های حرکت در این مسیر به شمار می‌رود.

نگاه علمی و تخصصی به موضوع نوآوری، شاخصه‌ها و مؤلفه‌هایی را برای آن بیان می‌کند که هرکدام در نوع خود، نیازمند کار جدی و برنامه‌ریزی‌های منسجم و البته کار اجرایی است. کار‌هایی که برخی از آن‌ها در ساحت کلان و سیاستگذاری و برخی دیگر در اقدامات اجرایی تعریف می‌شود.

گزارش شاخص جهانی نوآوری، در راستای ارائه تصویری روشن از وضعیت نوآوری کشور‌ها توسط سازمان ملل متحد منتشر می‌شود تا به بررسی و تحلیل ظرفیت و عملکرد نوآوری ۱۳۱ اقتصاد در سراسر جهان بپردازد.

این کشورها، بیش از ۹۰ درصد جمعیت جهان را که سهم بیش از ۹۵ درصدی تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند، شامل می‌شود.

اما این گزارش، برای تبیین و معرفی جایگاه کشور‌های جهان، معیار‌ها و شاخصه‌هایی دارد و به طور کلی بر ۷ رکن اصلی استوار است. این ارکان، خود چندین زیررکن و شاخصه را شامل می‌شوند.

این شاخص‌ها از پویایی برخوردار هستند و به صورت سالانه اصلاح و بازبینی می‌شوند تا کشور‌ها بر اساس تازه‌ترین معیار‌های نوآورانه مورد بررسی قرار بگیرند. اما به طور کلی نگاه این گزارش بر دو ستون ورودی‌ها و خروجی‌های نوآورانه استوار است.

در معیار ورودی‌ها که نشان دهنده توانایی اقتصاد یک کشور به منظور انجام فعالیت‌های نوآورانه است، ارکان نهادی، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیرساخت‌ها، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار و در دسته خروجی‌ها که نتایج فعالیت‌های نوآورانه در اقتصاد یک کشور را نشان می‌دهد، دو رکن خروجی‌های دانشی و فناورانه و خروجی خلاقانه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

امتیاز هر کشور در هر یک از ارکان هفتگانه، از طریق محاسبه میانگین ساده امتیاز زیررکن‌ها به دست می‌آید. امتیاز هر زیررکن نیز از میانگین امتیاز شاخص‌های آن به دست می‌آید.

ایران نیز در گزارش‌های چند سال اخیر شاخص جهانی نوآوری حضور داشته تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فناورانه کشورمان مورد بررسی قرار بگیرد.

گزارش شاخص جهانی که سال ۲۰۲۰ منتشر شد حاوی چند نکته جالب توجه بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قرار گرفتن تهران در رتبه ۹ مناطق (خوشه‌های) برتر علم و فناوری در کشور‌های در حال توسعه و نوظهور و رتبه ۴۳ از ۱۰۰ خوشه برتر علم و فناوری در سطح جهان، برای سومین سال پیاپی و ۳ رتبه بهبود در مقایسه با سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.

برزیل، چین، هند، ایران، روسیه و ترکیه تنها کشور‌های در حال توسعه‌ای و نوظهوری هستند که در بین ۱۰۰ خوشه برتر علم و علم و فناوری جهان قرار گرفته‌اند.

تهران در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ با ۳ رتبه بهبود، بالاتر از شهر‌هایی مانند برلین، زوریخ، بنگلور، دهلی، لوزان، وین، استانبول، سائوپولو، آنکارا و بمبئی قرار گرفت.

این گزارش چند نکته را به کشور‌ها یادآوری کرد تا در مسیر نوآورانه خود از آن‌ها بهره بگیرند. از جمله تحلیل‌های گزارش شاخص جهانی نوآوری سال ۲۰۲۰ می‌توان به این نکته اشاره کرد که بحران شیوع بر نوآوری اثرگذار خواهد بود. با این حال، از آنجایی که نوآوری برای راهبرد‌های شرکتی و استراتژی‌های رشد اقتصادی ملی یک عامل کلیدی است، این امید وجود دارد که نوآوری به اندازه میزانی که اقتصاد سقوط کرده، افت نداشته باشد.

منابع مالی نوآوری در بحران فعلی کاهش می‌یابد؛ با این حال امید‌هایی وجود دارد که سرمایه‌گذاری خطرپذیر در برخی کشور‌ها با سرعت بیشتری بهبود یابد. اقتصاد‌های در حال توسعه نیز در میان کشور‌های برتر در ارکان نوآوری حضور داشته و کشورهایی، چون مالزی، ایران، ترکیه و سنگاپور جزو کشور‌هایی هستند که از ظرفیت نوآورانه بالایی برخوردارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری نوآوری و خلاقیت گزارش شاخص نوآوری جهانی شاخص جهانی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۲۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت؛ رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز چهارشنبه (۸ اردیبهشت) با رشد ۶۵۲ واحدی به ۲,۳۰۴,۹۷۸و احد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۳۹۵.۱۴ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات امروز ۸.۰۳۲ میلیارد سهم بود که طی ۳۶۸,۶۰۳ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۵,۲۹۴.۸۳۴ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۶۲۹,۵۰۲.۸۸۴ میلیارد ریال شد.

امروز فملی به تنهایی ۲ هزار و ۹۳۵ واحد شاخص را بالا کشید. رشد فملی متأثر از رشد قیمت جهانی مس است. پس از فملی، تاصیکو و سدشت نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای شپنا، شستا و وبملت از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای تجلی، حسینا و فجهان بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، شگویا و خاور نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند.

کد خبر 6089963 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • گزارش روزانه بورس امروز ۹ اردیبهشت؛ افت بیش‌از ۲۰هزار واحدی شاخص
  • طرح نوآورانه و متفاوت در یک مرکز آموزشی قم
  • انتصاب رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت؛ رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • طرح ابزار تامین مالی یک پیش‌بینی نوآورانه است