Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه اورشلیم پست اسرائیل در مطلبی پیرامون فایل صوتی منتشرشده ظریف نوشت: ایران یک کشور و رژیم خبره‌ای است. برخلاف ترکیه که یک رژیم استبدادی بالا به پایین و از نوع فاشیستی می‌باشد. حکومت ایران مایل است که از رویکردهای پیچیده و مکّارانه‌تر استفاده کند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ فایل صوتی گفتگوی جنجالی ظریف با سعید لیلاز که تحت مدیریت اداره حسام آشنا معاون سابق وزارت اطلاعات و مشاور فعلی روحانی ساخته شده بود، از سوی یک شبکه وابسته به دولت سعودی در خارج از کشور منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظریف در این مصاحبه ادعاهای گوناگونی درباره برجام و مسائل منطقه‌ای، جان کری و روس‌ها مطرح می‌کند که هزینه زیادی را برای ایران درپی خواهد داشت. جان کری پس از انتشار این صوت، همان ابتدای امر ادعاهای ظریف پیرامون خود را تکذیب کرد.

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست اسرائیل طی گزارشی درباره همین موضوع نوشت: ظریف در این فایل  صوتی به نظر ادعا می‌کند که [شهید] سلیمانی داشت او و توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کرد. ظریف در این فایل صوتی همچنین مدعی است که روسیه درپی خرابکاری در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بود.

اورشلیم پست نوشت که از درز فایل صوتی گفتگوهای ظریف یکی از نتایج ذیل را می‌توان تصور کرد:

«این فایل صوتی ظاهراً درصدد ایجاد نگرشی در جهان‌بینی غربی‌ها است که طی آن ظریف و روحانی را به عنوان نیروهای میانه‌رو و در تقابل با سپاه پاسداران به تصویر بکشند. به نظر می‌رسد نشت فایل صوتی در این موعد زمانی در خدمت این دیدگاه است؛ به ویژه که  آمریکا در نظر دارد به توافق هسته‌ای بازگردد.»

اورشلیم پست از این گفتگوی جنجالی و پر متناقض ظریف اینگونه نتیجه می‌گیرد: «این فایل صوتی این دیدگاه را به وجود می‌آورد که به حکومت ایران نمی‌توان اطمینان کرد. زیرا با وجود آنکه ظریف چهره خندان حکومت است ولی نمایانگر سیاست‌های آن نیست.

این امر می‌تواند به کشورهای غربی هنگام انعقاد توافقنامه با ظریف کمک کند. این فرآیند در راستای تقویت رویکرد پلیس خوب - پلیس بد نظام ایران است تا وانمود کند حکومت در سایه‌ای وجود دارد که سیاست‌های متفاوتی را نسبت به سیاست اعلانی نظام ایران پیگیری می‌کند.» اورشلیم پست این رویکرد را نقشه‌ای می‌داند که ایران قبلاً آن را در لبنان پیاده کرده است. جایی که دولت آن بودجه خود را از غرب می‌گیرد، امّا حزب الله سیاست دیگری را اجرایی می‌کند.

اورشلیم پست در ادامه با طرح یک سوال نوشت: آیا این موضوع جدیدترین روایت تهران است که بال نظامی ایران یک کاری را انجام می‌دهد و بال سیاسی آن کار دیگری را؟! این رویکرد به نظر ساخته شده است تا این اجازه را به ایران دهد رفتاری را انجام بدهد و بتواند مستدلاً آن را انکار کند! 

«تحلیل دیگر درباره فایل صوتی منتشرشده این است که ظریف دروغ می‌گوید. این موضوع که نمی‌دانست راهبرد [شهید] سلیمانی در منطقه چه بود نیز می‌تواند بخشی از پروژه باشد.» «تحلیل سوم این است که فایل گفتگوی ظریف عمداً منتشر شده تا ظریف را به واسطه توهین به شهید قدرتمند [و محبوبی] نظیر [شهید] سلیمانی تضعیف کنند.»

اورشلیم پست در ادامه نوشت: ادعای مطروحه در فایل صوتی باتوجه به پشتیبانی روسیه از برجام سازگار با واقعیت نیست. چرا روسیه باید خواهان خرابکاری در توافق هسته‌ای باشد؟ این بحث که روسیه لولویی! است که درپی صدمه به توافق می‌باشد، به نظر می‌آورد که این توافق دستاورد موفقیت آمیز آمریکا است و آمریکا نیازمند پیوستن مجدد به برجام برای مقابله با روسیه می‌باشد. این منطق مضحک منتج به این است که روسیه ضد برجام می‌باشد، درحالیکه این توافق آشکارا به ایران و روسیه کمک می‌کند.

بیایید فایل صوتی ظریف را همانطور که که هست، بررسی کنیم. چیزی که به ما می‌گوید این است که ظریف قدرتی ندارد و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. این بدان معناست که آمریکا و سایر کشورها باید مستقیماً با سپاه پاسداران گفتگو کنند و وزارت خارجه را دور بزنند. اگر ظریف دستانش بسته است، پس باید اورا در مذاکرات نادیده گرفت. 

به نظر می‌رسد ظریف مدعی است که نقش وی در سیاست خارجی اساساً صفر است! با این حال، ظریف عمداً در تلاش بوده که نشان دهد به [شهید] سلیمانی نزدیک است. او همچنین بدنبال این بود که نشان دهد تا چه حد به سپاه پاسداران نزدیک است. ظریف در اکتبر سال ۲۰۱۷ طی توئیتی نوشت: «امروز ایرانیان از زن و مرد و پیر و جوان همگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند و با صلابت کنار کسانی که از ما و منطقه در برابر تجاوز و ترور دفاع می‌کنند، ایستاده‌اند.» حال با این حساب ظریف دروغگوست؟ آیا او شارلاتان است؟ او را باید دست‌اندرکار ماهری بدانیم؟ یا شخصی ساده لوح؟

اکنون گزینه‌های خوبی برای تفسیر ظریف وجود ندارد. ... [شاید] عمداً این فایل صوتی را منتشر کرده تا شانس خود را برای اخذ کرسی استادی در دانشگاه‌های غربی هنگام بازنشستگی از وزارت خارجه ایران افزایش دهد. 

اورشلیم پست در ادامه می‌نویسد که ممکن است انتشار فایل صوتی منجر به این شود که قدرت‌های غربی با درنظر گرفتن تقاضای ظریف طیف میانه‌رو را تقویت کنند. این روزنامه در ادامه عنوان کرد:

در چنین سناریویی شاید این موضوع ارزش پرسش داشته باشد که آیا پروژه فایل صوتی برای آوردن آمریکا به میز مذاکره طراحی شده است؟ دولت ایران (روحانی) قبلا نیز تلاش کرده بود تا از «انتخابات ایران» و «هشدار پیرامون پیروزی تندروها» به عنوان راهی برای ترغیب آمریکا به برداشتن گام‌های اجرایی سریع بهره‌مند شود. 

روزنامه اورشلیم پست اسرائیل درپایان با ذکر این مطلب که «در ایران همه تندرو هستند چیزی تحت عنوان میانه‌رو وجود ندارد» نوشت: ایران یک کشور و حکومت خبره‌ای است. برخلاف ترکیه که یک رژیم استبدادی بالا به پایین و از نوع فاشیستی می‌باشد. حکومت ایران مایل است که از رویکردهای پیچیده و مکّارانه‌تر استفاده کند. 

ترجمه: ایلیا فروزش

*مطالب اوشلیم‌ پست صرفاً جهت آگاهی مخاطبان از ادعاها و نگرش این جریده عبری ترجمه شده است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی سیاسی سپاه پاسداران فایل صوتی توافق هسته ای اورشلیم پست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۲۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه شاهکار طنز پرداز مشهور به دولت آمریکا | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به گسترش جنبش ضدصهیونیستی دانشجویان در آمریکا، صدها دانشجوی حامی فلسطین در دانشگاه های امرسون، ‌کالیفرنیای جنوبی، ‌آستین و آریزونا دستگیر شدند.

طنز پرداز انگلیسی در واکنش به دستگیری دانشجویان معترض به اسرائیل توسط پلیس امریکا نوشت: «اگر کشور دیگری این تعداد دانشجو و استاد را در یک روز دستگیر می‌کرد، آمریکا عمیقا نگران می شد.»

کد خبر 847570 برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه ایالات متحده آمریکا فلسطین

دیگر خبرها

  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • کنایه شاهکار طنز پرداز مشهور به دولت آمریکا | عکس
  • ادعای متوهمانه و عجیب مشاور اوباما درباره خیزش دانشجویی در این کشور
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • توجیه روزنامه دولت: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیس جمهور ، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • روزنامه دولت توجیه کرد: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • دولت سیزدهم انتصاب یک چهره دولت قبل در پست پایین دولت فعلی را تحمل نکرد