Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیشرفت تکنولوژی و علوم گوناگون در دنیا و ارزآوری از طریق فعالیت‌های پژوهشی در کشور‌های پیشرفته نشان از اهمیت و جایگاه خطیر پژوهش دارد.

روسای دانشگاهی معتقد هستند که کمبود اعتبارات پژوهشی و فناوری، مشکل اساسی برای انجام تحقیقات کاربردی و بنیادی به وجود آورده و همین موضوع به عنوان یک عامل اصلی مانع جدی بر سر راه دستیابی به شاخص‌های توسعه‌ای و موفقیت‌های علمی شده است؛ بنابراین چنین افرادی می‌گویند که اگر خیران یا واقفان در امور پژوهشی کشور سرمایه گذاری کنند و به این ترتیب اعتبارات بخش خصوصی افزایش یابد پس می‌توان هر چه سریع‌تر به توسعه پایدار در همه زمینه‌های زیرساختی کشور دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لزوم تغییر رویکرد جامعه نسبت به فرهنگ پژوهش

با وجود اینکه چند دهه از شروع پیشرفت‌های علمی جامعه می‌گذرد، اما آنطور که باید و شاید احساس نیاز به داده‌های پژوهشی در کشور ایجاد نشده است، به همین علت پروژه افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به نوعی با عدم حمایت روبه روست و از همین رو کارشناسان معتقد هستند که باید رویکرد جامعه نسبت به فرهنگ پژوهش تغییر کند.

تقویت مهارت آموزی با کمک پژوهش

پژوهش در برخی از رشته‌ها مانند کشاورزی به اندازه‌ای مهم است که انتظار می‌رود تا فعالان این حوزه بتوانند در زمان پژوهش مهارت‌های خود را افزایش دهند تا شاهد رفع مشکلات زیادی در جامعه باشیم، به همین منظور در راستای تقویت فعالیت‌های پژوهشی و حرکت در مسیر کاربردی کردن علم لازم است تا دانشگاه‌ها قوانین جذب اعضای هیئت علمی خود را تغییر داده و افراد باتجربه و با استعداد را بپذیرند.

چرا که بعضی از روش‌های نامناسب باعث شده تا در حال حاضر افرادی که توانایی کافی برای فعالیت در حوزه آموزش و پژوهش را ندارند وارد این عرصه شوند و نتوانند تلاش خود را در راستای رفع مشکلات کشور به خوبی نشان دهند. مسیر ارتقای افراد در زمینه آموزش و پژوهش برای جذب در هیات علمی آموزش محور بوده و بر مبنای پژوهش و تحقیقات کاربردی بنا نهاده نشده است و این نقیصه بسیار مشهود و مانع راه است.

لزوم انجام پژوهش در تمام مراحل زندگی

مهدی پورفتح معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره نحوه انجام فعالیت‌های پژوهشی ویژه دانشجویان اظهار کرد: برخی از دانشگاه‌ها دروسی را بر مبنای روش تحقیق ارائه می‌دهند، اما در بعضی دانشگاه‌های دیگر آموزش‌های آن به دانشجویان عمومیت ندارد.

او افزود: انجام پژوهش به عنوان یک فرایند نه تنها در دانشگاه‌ها بلکه باید در سنین پایین‌تر حتی خانواده آموزش داده شود، چرا که پژوهش به معنای جست و جو گری است تا مشکلات ریشه پدیده‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را رفع می‌کند.

پورفتح تصریح کرد: باید روحیه پژوهشی را کودکان، دانش آموزان و دانشجویان تقویت کنیم و باید به این مسئله توجه شود که پژوهش تنها مطالعه دروس تئوری نبوده بلکه باید تکنیک‌های آن را در عمل نشان داد.

او ادامه داد: همانطور که در مراحل دیگر زندگی مهارت‌هایی را کسب می‌کنیم بنابراین لازم است تا همه ما پژوهش را در دوران زندگی فرا بگیریم.

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران اضافه کرد: از آن جایی که در دانشگاه‌ها هر دانشجو تحت نظر یک استاد فعالیت‌های پژوهشی را به صورت جدی دنبال می‌کند بنابراین استادان راهنما در این زمینه تاثیرات زیادی در موفق بودن تحقیقات محصلان دارند.

کمیت و کیفیت تحقیقات پژوهشی  لزوم پیشرفت جامعه 

محمدامرایی, رئیس دانشگاه پیام نور اسدآباد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیاز‌ها برای دستیابی به پیشرفت و توسعه پایدار یک کشور به شمار می‌رود و قدرت و استقلال هر کشوری ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد.

رئیس دانشگاه پیام نور اسدآباد افزود: ارتقاء فرهنگ و تمدن هر جامعه‌ای در سایه گسترش علم و توسعه بخشی به آن میسر می شود و مهم‌ترین ابزار در راه توسعه علم، تحقیق و پژوهش است.  

امرایی ادامه داد: در واقع رشد علم محصول کار‌های پژوهشی است و کمیت و کیفیت تحقیقات علمی و پژوهشی در هر جامعه‌ای زمینه ساز توسعه و پیشرفت آن جامعه است.

کاهش مشکلات کشور با انجام پژوهش

همچنین انجام تحقیقات پژوهشی باعث کاهش مشکلات جامعه در سطوح مختلف می‌شود، از همین رو انسان به هیچ عنوان بی نیاز از پژوهش و تحقیق نخواهد بود بنابراین لزوم نیاز به استفاده از داده‌های پژوهشی و علم در بخش‌های مختلف از راه‌های فرهنگ سازی، آگاه سازی و تبیین مسئله برای مخاطبان در جهت انجام تحقیقات پژوهشی است.

گفتنی است که بی توجهی به امر پژوهش در کشور ناشی از مشکل فکری و فرهنگی است و همین عامل باعث شده تا به صورت جدی نتوانیم در حوزه پژوهش فعالیت داشته باشیم، در واقع بی اهمیتی به بحث آموزش باعث کند شدن روند توسعه می‌شود
بنابراین رابطه مستقیمی بین توسعه و پیشرفت وجود دارد، از این رو باید گفت که عدم پیشرفت و توسعه کشور‌های جهان سوم کم توجهی به بخش پژوهش و تحقیق است.

بیشتر بخوانید

نقش فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به منظور جهش اقتصادی کشور

حال انتظار می‌رود که بخش دانشگاهی با ارائه آموزش‌های لازم و کافی باعث تقویت دانشجویان در انجام امور پژوهشی شود، چرا که فعالیت در این عرصه باعث رفع مشکلات همه جانبه کشور می‌شود، از این رو لازم است تا استادان و دانشجویان در این مسیر بتوانند فعالیت‌های علمی خود را در حوزه تحقیق و پژوهش افزایش دهند و دانشگاه‌ها هم واحد‌های بیشتری به دروس دانشجویان در همه رشته‌ها و گرایش‌ها اضافه کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فعالیت های پژوهشی تحقیقات پژوهشی فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۳۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی

عکاس: علیرضا میرزایی

دیگر خبرها

  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • پرداخت هدیه نقدی به اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
  • شیراز قهرمان مسابقات والیبال اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد منطقه یک کشور
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • پروفسور‌های ضداسرائیل
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد