Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@14:36:03 GMT

ماه رمضان، فرصتی برای کاهش وزن با ورزش

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۴۰۳۲

ماه رمضان، فرصتی برای کاهش وزن با ورزش

ایسنا/خوزستان یک فیزیولوژیست ورزشی می‌گوید ماه مبارک رمضان، زمان خوبی برای کاهش وزن است، البته در صورتی که فرد به فعالیت ورزشی هم بپردازد.

سیدعلیرضا قریشی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در ماه رمضان نباید ورزش رها شود و فعالیت‌های ورزشی هیچ گونه تضادی با روزه‌داری ندارد، اظهارکرد: افراد دو نوع فعالیت ورزشی دارند، برخی برای سلامتی و تندرستی و برخی در حیطه حرفه‌ای به انجام فعالیت ورزشی می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به افراد گروه اول توصیه می‌شود که در ماه مبارک رمضان، در هوای خنک ورزش کنند و از انجام فعالیت ورزشی زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنند، چرا که بدن دچار بی‌آبی، تشنگی و غلظت خون می‌شود و مشکلات عدیده‌ای برای بدن این افراد ایجاد می‌شود. این عده حتی می‌توانند تمرینات عمومی و سلامتی خود را به پس از صرف افطار نیز موکول کنند اما نباید فراموش شود که فعالیت باید با شدت کم باشد.

وی بیان کرد: گروه دوم یعنی افرادی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند نیز باتوجه به این که نیاز دارند هر روز ورزش کنند و در ماه مبارک و ایام روزه‌داری نیز نباید ورزش را رها کنند، بهترین زمان انجام فعالیت ورزشی برای آن‌ها پیش از زمان افطار است. البته با شدت کم تا دچار تحلیل رفتن عظلات و بی‌آبی بدن نشوند. این افراد می‌توانند از ساعتی پیش از زمان افطار فعالیت خود را آغاز کنند و پس از صرف افطار، یعنی بعد از استفاده از خرما و نوشیدن آب به اندازه کافی، به تمرینات خود ادامه دهند.

مدرس کمیته آموزش فدراسیون وزنه‌برداری با تاکید بر این که افراد روزه‌دار و به ویژه افرادی که اقدام به فعالیت ورزشی دارند، در زمان افطار نباید هرگز مواد کافئین‌دار مثل چای و قهوه بنوشند، افزود: مواد کافئین‌دار، ادارآور بوده و فرد دچار تشنگی و بی‌آبی بدن می‌شود.

وی عنوان کرد: به هر حال ورزش در ماه رمضان نباید قطع شود و توصیه ما به افرادی که برای سلامتی ورزش می‌کنند این است که شدت تمرین را کم کرده اما تمرین را هر روز داشته باشند. روزه باعث تنظیم قند خون، کلسترول بدن و تری گلیسیرید می‌شود و چربی‌های بدن و تا حدودی نیز وزن، کاهش پیدا می‌کند که تاثیر این مهم همراه با فعالیت ورزشی دوچندان خواهد بود.

قریشی درباره ورزش در ماه رمضان همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، گفت: در دوران کرونا فردی که دچار مشکل نیست می‌تواند هم روزه بگیرد و هم به فعالیت ورزشی بپردازد. این افراد باید به فعالیت ورزشی با شدت کم بپردازند و در زمان سحر نیز باید به نوشیدن مایعات توجه لازم داشته باشند و بهترین مایعات هم مایعات ایزوتونیک (نوشیدنی‌های دارای غلظت قند و نمک که شبیه مایعات در بدن است) هستند که با ترکیبات درون خون، همگن هستند. همچنین اگر فردی دچار کرونا شده و در قرنطینه خانگی است، باتوجه به این که تحت درمان است، اگر مشکل تنفسی نداشته باشد و ریه‌های او نیز به دلیل ویروس کرونا درگیر نشده باشد، می‌تواند فعالیت ورزشی داشته باشد اما تنها ورزش و نرمش‌هایی با شدت بسیار کم، آن هم جهت افزایش روحیه و تولید فاکتورهای ایمنی.

وی درباره تاثیر فعالیت ورزشی در ماه رمضان همراه با روزه‌داری برای کاهش وزن نیز عنوان کرد: نخوردن تنها منجر به کاهش وزن نمی‌شود. البته درست است که کم خوری، وزن را پایین می‌آورد اما از حجم عضلات کاسته شده و روی استخوان‌ها نیز تاثیر نامطلوب می‌گذارد. بنابراین زمانی کاهش وزن، شیوه علمی به خود می‌گیرد که کاهش وزن مساوی با کاهش چربی‌های بدن باشد، نه کاهش عضلات بدن. پس وقتی فرد به کم خوری و ورزش روی بیاورد، کاهش چربی‌های بدن را خواهد داشت و فعالیت ورزشی نیز از آتروفی یا تحلیل عضلات جلوگیری می‌کند. با توجه به این موضوع نیز ایام ماه مبارک رمضان، زمان خوبی برای کاهش وزن است، البته در صورتی که فرد به فعالیت ورزشی هم بپردازد. البته چنین افرادی که به دنبال کاهش وزن همراه با روزه‌داری هستند نباید فعالیت ورزشی‌شان با شدت بالا باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی اخبار ورزشی خوزستان علم ورزش ماه رمضان کروناویروس فعالیت ورزشی برای کاهش وزن ماه رمضان روزه داری ماه مبارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۴۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل

اباسط ابراهیمی اظهار کرد: ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از امروز در ۱۳ نقطه اردبیل کار خود را آغاز کردند که بر اساس انتظار‌ها با استقبال خوبی هم از سوی شهروندان روبه‌رو شد.

او بیان کرد: استادیوم کارگران، پنج آذر، پارک ولایت، پارک شفا، پارک وحدت، پارک بانوان، فرهنگ‌سرای اصلانیان، باغ جیرال، پارک فرهنگیان، پارک بعثت، پارک سینا، پارک شهید سلیمانی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری از فردا ساعت هفت و ۳۰ دقیقه تا هشت و ۳۰ دقیقه آماده میزبانی همشهریان اردبیلی هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل افزود: ایستگاه‌های ورزشی روزانه ویژه بانوان در پارک‌های ولایت، شفا، فرهنگیان، سینا، بعثت، شهدای میراشرف، بانوان، قمر بنی‌هاشم، پنج آذر، باغ جیرال، استادیوم کارگران، سالن یادگار امام (ره) و پارک شهید سلیمانی واقع در روبه‌روی دادگستری خانوادگی خواهد بود.

ابراهیمی عنوان کرد: گسترش سلامتی، نشاط و شادابی با ایجاد بستر‌های مناسب ورزشی در محله‌ها و بوستان‌های اردبیل از جمله در قالب تقویت ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی پیگیری می‌شود که بسترسازی آن با شهرداری و تامین مربی ایستگاه‌ها برعهده هیات ورزش‌های همگانی است.

او با قدردانی از همراهی اداره ورزش و جوانان، هیات ورزش‌های همگانی و عزم شهرداری برای ترویج و توسعه فرهنگ ورزش، از همه شهروندان به ویژه بانوان اردبیلی خواست تا برای حفظ سلامتی خود و افزایش نشاط اجتماعی، مشارکت لازم را در این طرح ورزش همگانی با حضور در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی داشته باشند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل در ادامه گفت: طرح خیابان ورزش نیز در راستای ارتقای سلامت شهروندان و ترویج ورزش همگانی در حاشیه دریاچه شورابیل به اجرا درمی‌آید.
ابراهیمی با اشاره به استقبال پرشور خانواده‌ها از نخستین برنامه افزود: امکانات و تجهیزات ورزشی شامل شطرنج، مینی گلف، شمشیربازی، بدمینتون، فوتبال تنیسی، چوب‌کشی، هولاهوپ، ترامپولین و دارات برای استفاده علاقه‌مندان تدارک دیده شده است.

او با قدردانی از همکاری هیات‌های ورزشی از جمله شمشیربازی، ورزش‌های همگانی و بازی‌های بومی-محلی از شهروندان اردبیلی دعوت کرد تا در این طرح پرشور و نشاط‌آفرین که عصر پنجشنبه‌ها برگزار می‌شود نیز حضور یابند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • شهرداری همدان در جذب شهروندان به ورزش خلاقانه عمل کند
  • تکمیل ۳۳ طرح نیمه تمام ورزشی در ایلام
  • سالن ورزشی آلاشت بازسازی می شود
  • پلمپ ۱۷ باشگاه ورزشی ورامین در دستور کار
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • همایش پیاده‌روی میمند