Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، به مناسبت روز زمین پاک و در مراسمی با حضور استاندار گلستان، پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان در مجموع با اعتبار ۱۱۱ میلیارد ریال در شهرستان آزادشهر به صورت متمرکز افتتاح شد.

 هادی حق‌شناس در این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان اقدامات بسیار خوبی را در راستای دفن بهداشتی زباله در دو سایت شرقی و غربی استان انجام داده و در دست انجام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاندار گلستان افزود: در ۶۰ درصد روستاها و همه شهرهای استان، زباله به صورت مکانیزه جمع‌آوری و پس از تفکیک، مابقی به صورت بهداشتی دفن خواهند شد.

* بهره‌برداری از بزرگترین مرکز دفن بهداشتی پسماندهای شهری در شمال کشور با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن
حق‌شناس گفت: امیدواریم با افتتاح پروژه «لندفیل» آزادشهر، دیگر شاهد بوی نامطبوعی که طی سالیان گذشته موجب آزار مردم شهرستان آزادشهر می‌شده است، نباشیم.
لازم به ذکر است،  پروژه‌هایی که در این مراسم به بهره‌برداری رسید، شامل بزرگترین مرکز دفن بهداشتی پسماندهای شهری در شمال کشور با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال است.

* افتتاح اولین و بزرگترین «لندفیل» مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری سایت شرقی استان در ابعاد ۱۲ هزار متر مکعب با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال
همچنین «لندفیل» مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری سایت غربی استان در ابعاد ۱۲ هزار مترمکعب و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و اولین و بزرگترین «لندفیل» مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری سایت شرقی استان در ابعاد ۱۲ هزار متر مکعب با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال افتتاح شد.
 ساماندهی و ساخت سکوی انتقال شهر کلاله با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، خرید ماشین‌آلات سنگین برای ساماندهی مراکز دفن در دو سایت غرب و شرق استان با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال و خرید دو دستگاه سیمی تریلر برای حمل پسماندهای خانگی در شهرهای بندرگز و علی‌آبادکتول با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های افتتاح شده در این روز توسط استاندار گلستان بود.

لازم به ذکر است «لندفیل» یا خاک چال به گودال یا محلی گفته می‌شود که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن می‌شوند. استفاده از «لندفیل» برای دفن زباله‌ها یک روش بسیار قدیمی، ارزان و رایج در سراسر جهان بوده است. با اینحال در روزگار کنونی که احجام بسیار زیادی از زباله در جوامع بشری تولید می‌شود، دفن زباله در «لندفیل» به تنهایی نمی‌تواند راهکار مدیریتی مناسبی باشد.

مطابق مباحث مدیریت پسماند، دفن پسماند آخرین راهکار است و پیش از آن لازم است به مباحثی چون اجتناب از تولید پسماند و تفکیک پسماند از مبدا توجه کافی شود، حال چنانچه همه از اقدامات انجام شد و سوزاندن زباله‌ها هم توجیه اقتصادی و محیط زیستی نداشت دست آخر باید سراغ «لندفیل» و دفن زباله ها رفت. تازه در این مرحله هم کار همچون گذشته‌های دور ساده نیست چراکه در زمان کنونی لندفیل‌ها باید دارای سامانه زهکشی شیرابه و لایه‌های نفوذناپذیر در کف و دیواره‌ها باشند تا آب‌های زیر زمینی توسط شیرابه خروجی از زباله‌ها آلوده نشوند.

انتهای پیام/۲۳۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: لندفیل هادی حق شناس استاندار گلستان بزرگترین مرکز دفن بهداشتی پسماندهای شهری ظرفیت ۱۲۰ هزار تن اعتبار ۲۰ میلیارد ریال اعتبار ۲۰ میلیارد ریال بهداشتی پسماندهای شهری زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۴۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است

به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام اشتری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: اینکه از مجموع ۷۰ شهر آذربایجان شرقی تعداد ۱۲ شهر دارای طرح جامع مدیریت پسماند باشند، جای تأمل و البته نگرانی دارد، چون در صورت بی توجهی به این موضوع مهم زیست محیطی آینده بهداشت محیط و فضای عمومی شهرها با مخاطرات بسیار عدیده ای مواجه خواهد شد.

وی هر گونه توسعه پایدار بدون توجه به موازین و ضوابط زیست محیطی را بی نتیجه و منجر به بروز انواع مشکلات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی دانست و یادآور شد: هر گونه توسعه باید با مد نظر قرار دادن مسائل زیست محیطی به ویژه در حوزه مدیریت پسماندها به انجام برسد.

اشتری از شهرداری و شوراهای اسلامی شهرهای آذربایجان شرقی خواست تا با نگرشی خاص به مساله حیاتی مدیریت پسماندها توجه و با اقدام به موقع و فوری خود زمینه‌های لازم و کافی برای تصویب این طرح‌ها را در ۵۸ را ایجاد کنند.

وی دفع پسماندهای غیر بهداشتی در کلانشهر تبریز در ۲ سال اخیر را مناسب توصیف و اظهار کرد: در این دوره زمانی شهرداری بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای دفع بهداشتی پسماندهای شهری هزینه کرده است که این امر نشان دهنده توجه و اهتمام خاص این مجموعه به مسائل زیست محیطی است، اما انتظار داریم این اقدامات متوقف نشده و با قدرت و حدت بیشتری ادامه یافته و تقویت شود.

اشتری یکی از چالش‌های بسیار مهم و محوری در مدیریت پسماندها در آذربایجان شرقی به خصوص تبریز را عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبدا اعلام کرد و یادآور شد: این طرح باید در دهه ۱۳۹۰ اجرایی می‌شد که بنا دلایلی هنوز شاهد اجرای آن در این کلانشهر ۲ میلیون نفری نیستیم.

وی موضوع دفع و جمع آوری بهداشتی زباله‌ها را مهم‌ترین چالش کنونی زمین و محیط زیست عنوان و اضافه کرد: مدیریت نادرست پسماندها امروز یکی از مهمترین معضلات محیط زیستی در جهان است که خسارت ناشی از آن ارقام بسیار بالا و هنگفتی را در بر می‌گیرد و باید توجه داشت که تفکیک زباله از مبدا به احترام زمین پاک می‌تواند ثمربخش باشد.

کد خبر 6090987

دیگر خبرها

  • تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • تخصیص بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی
  • افتتاح فاز اول آزادراه شوشتری تا پایان سال
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت شهید فرهی