Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحران هویت تنیده در دوران نوجوانی آتش زیر خاکستری است که گاها نوجوانان را به سمت آسیب‌های اجتماعی سوق می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، دوران نوجوانی یکی از مهمترین دوران زندگی هر فرد است که شخصیت و هویت افراد در این دوران شکل می گیرد، در این دوران فرد بعد از گذر از مرحله کودکی به مرحله نوجوانی رسیده و به دنبال ثبت هویت و شخصیت خود می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر در شیوه تفکر، استقلال طلبی و آزادی در این دوران به اوج خود می رسد که گاهی ساز ناکوک ناسازگاری را برای خانواده ها و نوجوانان را کوک می کند، بسیاری از نوجوانان و خانواده ها در این دوران با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند که با کمی تامل و دریافت مشاوره می توانند از این دوران به خوبی عبور کنند.

ساختار خانواده ها برای طی کردن مراحل نوجوانی فرزندان بسیار حائز اهمیت است، ارائه روش ها و ارتباط درست و دوستی با فرزندان سبب می شود تا از بحران هویتی و شخصیتی در این دوران گذر نمایند و شخصیت نوجوانان به شکلی که در نظر دارند، شکل گیرد.

بسیاری از ناسازگاری ها و خشونت ها در این ایام به عدم ارتباط درست والدین و نوجوان برمی گردد، خانواده به عنوان مهمترین و اولین نهاد اجتماعی در این شکل گیری شخصیت نقش اساسی دارد.

استقلال طلبی خواسته نوجوانان

امیر عبدالوند روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: نوجوانی دوره فاصله گرفتن از اطرافیان است و در این دوره، نوجوان هویت فردی وی را تقریباً کامل می‌کند و به دنبال استقلال یابی و هویت‌یابی است.

وی افزود: نوجوانان در این سن از والدین و اطرافیانی که هنوز او را باور نکرده‌اند فاصله می‌گیرد تا بیان کند که نیازهای کودکانه ندارد و با این فاصله‌گیری می‌خواهد هویت فردی خود را بسازد.

روانشناس بالینی عنوان کرد: فاصله‌ها برای نوجوان ممکن است در مدت کوتاهی به حالت تدافعی، بی‌توجهی، سرکشی و مخالفت تبدیل شود و حتی زمانی که نوجوان می‌داند که این موضوعی که پیش رو گرفته، غیرمنطقی است اما از رفتار و گفتارش کوتاه نمی‌آید تا اثبات کند با خیلی از موضوعاتی که در دوران کودکی داشته تفاوت پیداکرده است.

هویت بخشی مهمترین ویژگی دوران نوجوانی

عبدالوند تصریح کرد: نوجوانان دوست دارند که دیده‌ و به رسمیت شناخته شوند و مورد توجه و تایید قرار گیرند و همچنین توقع دارند دغدغه‌های ذهنی و سؤالاتشان پاسخ داده شود بدون آنکه قضاوت شده و یا نصیحت گردند.

وی بیان کرد: این دوره فقط آرامش و ملایمت می‌پذیرد و هر نوع نصیحت و راهنمایی در این دوره زمانی مورد قبول نوجوان قرار می‌گیرد که به شکل ملایم و بدون سرزنش و انتقاد منفی بیان شود.

روانشناس بالینی با بیان اینکه نوزاد عشق والدین را به شکل ملایم و بدون سرزنش و انتقاد منفی دریافت می‌کند که برای نوجوان نیز درست به‌اندازه یک نوزاد نیاز به مراقبت، عشق، توجه، همدلی و همراهی نیاز است، گفت: با این تفاوت که نوزاد این عشق، مراقبت، توجه و همدلی را به‌صورت صبورانه جذب می‌کند اما نوجوان لجوجانه این توجه را پس میزند که این پس زدن‌ نوجوانان به عشق بزرگ‌سالان و محبت به همراهی بزرگ‌ترها نیاز دارند.

عبدالوند خاطرنشان کرد: نوجوان جهت کسب استقلال و ابراز هویتش به‌ طور طبیعی دست به رفتار منفی مانند لجبازی و پرخاشگری با والدین می‌زند، به اطرافیان توصیه می‌کنیم که به‌ هیچ‌ عنوان در مقابل این لجبازی و پرخاشگری نوجوان مقابله ‌به ‌مثل نکنند و در مواقعی که نوجوان پرخاشگر است برخورد تدافعی صورت نگیرد و والدین فرزندان نوجوان خود را زمانی که آرام است توجیه کرده و برای او توضیح دهد که هیچ اشکالی ندارد اگر احساس خشم داشته باشد، این احساسات امری طبیعی بوده اما روش‌هایی که نوجوان برای ابراز خشمش به کار می‌گیرد غیرقابل‌پذیرش هستند.

آگاه کردن نوجوانان از آسیب ها و مشکلات

وی اظهار داشت: افراد در دوره نوجوانی بیش از هر زمان دیگری نیازمند وضع قوانین هستند که والدین باید در این خصوص توجه لازم و کافی را داشته باشند، در این دوران بسیاری از نوجوانان از گوش دادن به نصیحت‌ها و توصیه‌های والدین که در قالب نصیحت به آن‌ها داده می‌شود گله‌مند هستند و فکر می‌کنند نصیحت بیش‌ازحد یعنی عدم اعتماد خانواده به آن‌ها مانند کوچک شمردنشان است.

روانشناس بالینی گفت: در برابر رفتار نوجوان، خانواده‌ها می ‌توانند با خریدن انواع کتاب‌ها و فیلم‌های آموزنده فرزندشان را نسبت به مسائل و مشکلات موجود در داخل جامعه به‌طور غیرمستقیم آگاه کنند.

عبدالوند تصریح کرد: والدین بایستی پیشرفت‌های کوچک نوجوان خود را ببینند و کارهایی که انجام می‌دهد و نقاط مثبتی که دارد را به او بازگو کند، بازخورد بدهند و وی را برای اشتباهات و شکست‌هایش سرزنش نکرده و برای پیدا کردن مسیر و جبران شکست او را کمک و همراهی کنند و در راه صحیح و غلطی که چندان آسیب‌رسان نیست به نوجوانشان اجازه بدهند که دست به انتخاب بزند و نوجوان با پیامدهای انتخابش آشنا شود و عواقب کارش را بسنجد و تجربه کند.

آسیب های اجتماعی در کمین نوجوانان

وی با اشاره به دغدغه والدین برای تربیت فرزندان افزود: یکی از بزرگترین نگرانی‌هایی که والدین در ارتباط با نوجوانان خود دارند این است که می‌خواهند فرزند خود را طوری تربیت کنند که در نوجوانی و جوانی به سمت اعتیاد و بزهکاری نرود درواقع می‌خواهند از راه دور مراقب او باشند اما این والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که قرار نیست نوجوان و جوان خود را دائماً کنترل کنند چرا که اگر آن‌ها بخواهند کاری را انجام بدهند آن را انجام خواهند داد.

روانشناس عنوان کرد: اگر والدین سایه شوند و به دنبال آن‌ها باشند آن نوجوان کار خود را انجام خواهد داد و به‌جرات می‌توان گفت که از هر ۱۰ نفر نوجوانان معتاد هفت نفر از آن‌ها والدین کنترل‌کننده داشته‌اند.

عبدالوند خاطرنشان کرد: والدین در ابتدا باید ویژگی‌های روانی نوجوانشان را بشناسند و با توجه به این ویژگی در مقابل در مواقع حساس راهکارهای لازم و مناسب را ارائه دهند، توصیه‌هایی که به این والدین می‌شود این است که ارتباط و تعامل سازنده دوسویه با فرزندان خود داشته باشند چراکه این ارتباط مانند خیابان دوطرفه است.

وی با اشاره به عواقب نادرست تنبیه بدنی و توصیه به رفتار با ملایمت، گفت: از والدین تقاضا داریم که به صحبت‌های فرزندان نوجوان خود گوش کنند زیرا بسیاری از نوجوانان از والدینشان شاکی هستند که به صحبت‌های آن‌ها گوش نمی‌دهند.

روانشناس بالینی با اشاره به دور کردن از ناز پروری فرزندان، تصریح کرد: اگر در یک خانواده بین اعضای خانواده احترام متقابل باشد نوجوان کمترین خطر را احساس می‌کند و رفتارهای پرخطر آن به کمترین میزان خواهد رسید و از مهم‌ترین راه‌ها برای کاهش حساسیت نوجوانان این است که به دیده کودک به نوجوان نگاه نکنیم، نوجوان را باهمسالانش مقایسه نکنیم که به‌شدت متنفر هستند، تبعیض بین او و دیگر خواهر و برادرانش ایجاد نکنیم و به او اعتماد داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: روانشناس بالینی دوران نوجوانی خانواده ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۴۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری یک نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک

آفتاب‌‌نیوز :

پلیس ضد تروریسم در فرانسه پس از بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ابراز تمایل یک نوجوان ۱۶ ساله مبنی بر اقدام انتحاری در بازی‌های المپیک امسال در پاریس، او را بازداشت کرد.

سخنگوی پلیس عنوان کرد که پس از اعلام علنی این نوجوان در شبکه‌های اجتماعی برای ساخت کمربند انفجاری را دستگیر کرده است. به گزارش BFMTV، این نوجوان روز سه‌شنبه در پی پست‌های ادعایی در تلگرام در منزل پدر و مادرش دستگیر شد. این رسانه فرانسوی همچنین اعلام کرد که در جریان بازرسی از محل سکونت این نوجوان در جنوب شرقی فرانسه، اسناد دست نویسی کشف شد که در آن او از داعش حمایت می‌کرد. 

این سخنگو خاطرنشان کرد که تحقیقات برای تعیین اینکه آیا او واقعاً قصد انجام یک اقدام تروریستی را داشته یا خیر ادامه دارد.

به گزارش رویترز، دولت فرانسه همچنین از ۴۵ کشور خارجی برای استقرار چندین هزار نیروی نظامی، پلیس و غیرنظامی اضافی برای تضمین امنیت بازی‌ها درخواست کمک کرده است. اوایل این ماه مکرون رئیس‌جمهور فرانسه ابراز اطمینان کرد که مراسم افتتاحیه که قرار است در رودخانه سن برگزار شود، طبق برنامه پیش خواهد رفت. با این حال، او خاطرنشان کرد که فرانسه برنامه‌های اضطراری، از جمله پشتیبان‌ها و گزینه‌های جایگزین هم دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • دشمن در حال ترویج معضل بی هویتی در جامعه است
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • دستگیری یک نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • بی هویتی جوانان و نوجوانان هدف دشمن است
  • جوانان و نوجوانان هدف ترویج معضل بی هویتی قرار داده شده اند
  • اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد
  • تصویب و تکمیل اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان