Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@02:49:43 GMT

چشم انداز بورس تا پایان سال 1400

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۵۱۶۱

به گزارش بورس تابناک، علی حیدری، کارشناس اقتصادی در خصوص روند بازار سرمایه تا پایان سال گفت: روند بازار سرمایه تا پایان سال کج دار و مریض ادامه خواهد داشت. اول این که از لحاظ اقتصادی چشم انداز روشنی درمورد بودجه عمرانی یا رشد اقتصادی از نظر اعداد و ارقام واقعی دیده نمیشود. دوم این که بانک مرکزی به خوبی ارز را مدیریت میکند و انضباطی که ایجاد کرده هرچند خیلی آهسته است اما باعث شده انتظارات تورمی در سطح جامعه کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی فضای آشفته سیاسی داخلی و خارجی سبب نوسانات شدید در بازار خواهد شد.

وی افزود: از نظر پولی و مالی نیز روند بازار سرمایه تا بهمن ماه یک روند یکنواخت و در بیشتر مواقع نزولی است اما اگر از نظر تنش‌های سیاسی نگاه کنیم روند بازار سرمایه تا پایان سال با صعودهای هیجانی لحظه‌ای همراه است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: ارجاع دادن به این که فلان سازمان بین المللی عنوان کرده که ما رشد اقتصادی خواهیم داشت یعنی تایید تعمدی یک اشتباه. چرا که مبنای محاسبات این این سازمان‌ها دلار ۴۲۰۰ تومانی است در صورتی که نرخ دلار این رقم نیست. در سال ۱۴۰۰ در بهترین حالت رشد اقتصادی صفر خواهیم داشت.

حیدری با اشاره به این که برای بازار سرمایه، این که چه کسی و چه جناحی در انتخابات امسال پیروز میشود اهمیت ندارد، گفت: تقریبا ۳ سال است که اجماع‌ها در سطح مسئولین و نهادها همسو میشود با رویکرد حاکمیتی و یک طرفه شده است. اما اگر رییس جمهور آینده دیدگاه سیاست گذاری او حتی در کلام همسو با حاکمیت باشد بازار از شوک‌های سیاسی دور خواهد ماند و روند یکنواختی میگیرد. اگر هم رویکرد مالی و تجاری دولت همسو با سیاست‌های بانک مرکزی باشد میشود امیدوار بود که یک رویکرد مثبتی باشد اما کلا به جایگاه اقتصادی ویژه‌ای نخواهد رسید.

وی افزود: به طور کل انتخابات هیجان موقتی در بازار سرمایه ایجاد میکند و بعد از آن بازار خود را با تورم و تنش‌های سیاسی موجود وفق میدهد. 

وی در خصوص این که چه سهم‌هایی در حال حاضر شانس بیشتری در بازار دارند گفت: در مرحله اول سهام‌های پتروشیمی و بعد از آن گروه فولادی شانس بالایی دارند چرا که رویکردهای بین المللی دارند. گروه سوم خودرویی‌ها است. علاوه بر این‌هه میتوان بیمه را هم نام برد. ولی هیچکدام را بدون یک منبع خبری موثق پیشنهاد نمیکنم.

 

منبع: خبرآنلاین

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان دعای مجیر فایل صوتی جواد ظریف سعید لیلاز دعای روز پانزدهم رمضان پیش بینی بورس رشد اقتصادی تورم نرخ دلار ماه رمضان دعای مجیر فایل صوتی جواد ظریف سعید لیلاز دعای روز پانزدهم رمضان روند بازار سرمایه تا پایان سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۵۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

مرتضی افقه استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی در تسنیم با بیان اینکه اقتصاد کشور به میزان فروش نفت؛ ارتباطات خارجی و مسائل سیاسی وابسته است، اظهارداشت: هر تحول سیاسی که منجر به تغییر در روابط خارجی و تجارت شود بر بازار ارز اثر می‌گذارد.

وی افزود: درگیری‌های سیاسی ایران و همچنین تنش‌های منطقه باعث افزایش انتظارات تورمی و در نهایت رشد نرخ ارز شد؛ اما زمانی که مردم و فعالین اقتصادی از کاهش تنش و شوک‌ها سیاسی اطمینان پیدا کردند نرخ ارز روند نزولی خود را آغاز کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

وی افزود: افزایش یا کاهش نرخ ارز در بلند مدت به احتمال وقوع یا عدم وقوع شوک‌های سیاسی بستگی دارد، البته خوشبختانه طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع رسمی فروش نفت افزایش یافته؛ بنابراین دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است.

افقه بیان کرد: بانک مرکزی در سمت عرضه با مشکلی مواجه نیست؛ بنابراین می‌تواند سیاست‌های مناسبی را در بازار ارز اتخاذ کند؛ البته هم‌اکنون نیز با اقدامات خوب بازارساز و کاهش تنش‌های سیاسی شاهد اُفت قیمت دلار هستیم.

این استاد دانشگاه درباره نقش دلالان و سفته بازان در افزایش نرخ ارز در یک ماه گذشته گفت: زمینه فعالیت سفته بازان و سوداگران با رخ دادن تنش و شوک‌های سیاسی بیشتر می‌شود یعنی زمانی که ایران با مسائل سیاسی رو به رو است عده‌ای از این فضا برای دلالی و بالا بردن نرخ ارز به منظور به دست‌آوردن عایدی استفاده می‌کنند؛ بنابراین 

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت