Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران زمین، سرزمینی است با جمعیتی ۱۰۰ درصد شیعه، مانند سایر مسلمانان، در فرجام هر سال مالی به پرداخت زکات - یکی از فروع دین در فقه جعفری اثنی عشری- همت می‌گمارند.

زکات از اقلام خاصی که تعریف، تحدید و مشمول زکات می شوند؛ پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسمی نکو در دستگیری از مستمندان جامعه که هر روز با کمک به همنوعان خویش- در محل زندگی- با آن سر و کار داریم.  پرداخت برخی مانند "خمس" و "زکات" برای ما مسلمانان واجب و بعضی دگر نظیر "صدقه"، مستحب است.

صدقه، در عرف مسلمانی ما، نوعی پرداخت برای جلب رضای پروردگار و آرامش درون است. هرگاه، هریک از مردمان کهگیلویه و بویراحمد، مالی را به افراد نیازمند می‌بخشد، این نوع بخشش، جنبه ی استحبابی دارد. شهروند نیازمند، به صورت موقّت از مال صدقه رفع نیاز می‌کند و به عبارتی، شبی را به صبح می‌رساند. اما در دین کامل اسلام، که به ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... ارزش و کرامت انسان ها توجه دارد، برای کمک به شهروندان نیازمند، برنامه ریزی خاصی به عنوان " وقف" داشته است.  " وقف"، نوعی از صدقه است که جنبه ی دایمی داشته و در آن، منافع مالی معین به صورت همیشگی و دائمی- به عنوان صدقه -به نیازمندان و مستمندان جامعه اختصاص می‌یابد. بنابراین،  وقف در منابع مکتوب اسلامی، نوعی صدقه جاریه ایست که از آن به " باقیات صالحات" یاد می شود.

از سویی بشر در پی جاودانگی و برجای گذاشتن اثری ماندگار و جاودان است. وقف یکی از راه‌های جامه‌ی عمل پوشیدن به پیکر این آرزوی بلند انسانی ست.

موقوفات در استان کهگیلویه و بویراحمد، آثار و برکاتی دارد؛ ولی در یک تقسیم‌بندی کلی دارای دو اثر درونی و بیرونی است. اثرات درونی، متوجّه شخص واقف است:

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند/تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری/همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار/شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

از این رهگذر، واقفان کهگیلویه و بویراحمدی به این نظرگاه نیک رسیده‌اند که نعمات آسمانی و زمینی که پروردگار منان در اختیار آنان قرار داده نه فقط برای بهره‌برداری مادی خویش بلکه نشانه‌هایی برای شناخت و رسیدن به لقای حق است. با نوعدوستی و عمل به این وظیفه، به تزکیه‌ی نفس خود پرداخته و روحیه‌ی دنیا خواهی و مال اندوزی را از خویش دور کرده‌اند.

این نیک اندیشان و مؤمنان هم استانی، با درک بلندی از زندگی و معرفت افزایی، از سرِ خوان دنیا برخاسته تا از ثمره‌ی عمرشان، دگر همشهریان بهره.مند شوند. اثرات بیرونی وقف نیز در جامعه به خوبی هویداست. آثار برونی وقف می تواند در محو فقر و محرومیت، اعم از فقر اجتماعی، فقر فرهنگی و فقر مالی و کاهش نرخ و فاصله‌ی شدید طبقاتی و باز توزیع منافع اموال و ثروت های این جامعه ی عشیره‌ای تأثیر به سزایی بگذارد.

بدیهی است که سنت پسندیده وقف، در تألیف قلوب مردم استان به یکدیگر نیز نقش اساسی ایفا می‌کند. مردمان نیک بین  این سامان  به نیکی می‌دانند که دست بی جود شاخه‌ی بی‌ثمر است و چشم بی‌اشک، ابر بی‌باران.

حجت‌الاسلام قاسم مومنی‌شاد معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: وقف را  باید از منظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جز نمادهای خاصّ پیشرفت و رفاه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بدانیم. در جامعه، ثروت و اموال منقول و غیر منقول پس از گذشت زمان از خانواده ای به خانواده ی دگر و از طبقه ای به طبقه دیگر انتقال می‌یابد و این امر باعث نوعی تعدیل و تقسیم ثروت می گردد که درحقیقت، نوعی بیمه ی اجتماعی است.

وی بیان کرد: یکی از  اهداف وقف، " فقرزدایی" است.  با بررسی و تجزیه و تحلیل موقوفات استان ،  متوجه می‌شویم که نیّاتی در راستای دستگیری مستمندان، خیرات و مبرّات، مدد به نابینایان، زمین‌گیران از پا فتاده، آوارگان از وطن، ردّ مظالم، ترویج مکتب امام زادگان و ائمه اطهار" علیهم السلام و التحیة"، امداد اجتماعی و توسعه و تقویت فرهنگ نوعدوستی داشته‌اند. منویاتی که همه در جهت رفاه اجتماعی و تعدیل ثروت‌های متموّلین بوده است. با تجزیه و تحلیل این موارد، نتیجه‌ی طبیعی وقف - از ابعاد اجتماعی- در سه فرآیند قابل بررسی است:

- تعدیل ثروت
-توسعه همکاری در جامعه
- ایجاد تعادل و توازن اجتماعی مبرهن است که مؤلفه های فوق الذکر، در اصل زیربنای عدالت اجتماعی و اقتصادی در سطح استان است.

مومنی‌شاد عنوان کرد: پس از آسیب‌شناسی می‌توان به یک تقسیم‌بندی کلی آثار و کارکردهای وقف در استان کهگیلویه و بویراحمد دست یافت: کارکردهای فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی .

وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای جغرافیای اجتماعی و فرهنگی خاصی است. با جمعیتی شیعی افزون بر هفتصد هزار نفر با زندگی عشیره‌ای در ایلات و طوایف مختلف روزگار می‌گذرانند. اعتقاد ویژه ای به ائمه. اطهار(ع) دارند. میزبان بیش از  دویست و بیست و پنج بقعه متبرکه هستند و در انجام واجبات و مستحبات دینی نظیر زکات، خمس، روزه و اموری مانند وقف و سایر حسنات از هم پیشی می‌گیرند.

وی عنوان کرد: شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی با وقوف از اینکه سنت حسنه‌ی وقف یکی از مؤلفه‌ها و مصادیق بارز احسان و خیرخواهی است روحیه‌ی تعاون اجتماعی را با عمل وقف عینیّت می‌بخشند.


از منظر اجتماعی، وقف بسان درخت پر ثمر و بزرگی سایه سار خود را بر سر تمام نیازمندان و محرومان استان می‌گستراند و جامعه را از فقر که علت بسیاری از مفاسد اجتماعی، اخلاقی و اهمال در ارکان دینی است نجات می‌دهد. همچنین امکان همزیستی مسالمت‌آمیز را در سطح استان، در محیطی مملوّ از اخوّت و حُسن ظنّ، که زمینه ساز توسعه، پیشرفت و تعالی جامعه خواهد شد فراهم می‌کند.

مومنی‌شاد ادامه داد: حمایت از کودکان یتیم، بانوان بی سرپرست، زنان سرپرست خانواده، ایجاد خانه‌ی سالمندان در مرکز استان و سایر شهرستان ها، تأسیس و تجهیز بیمارستان‌های مجهز تخصصی، ایجاد مراکز درمانی در سطح شهر و روستاهای استان، مددرسانی به خانواده زندانیان، کمک در راستای آزادی زندانیان غیرعمد و به ویژه ورشکستگان و محبوسین مالی، دستگیری جوانان برای ازدواج، ایجاد زمینه‌ای برای کمک به معتادین بیمار، ایجاد زیرساختی برای تسهیل در امر ازدواج جوانان، تأمین مسکن نیازمندان، کمک به بیماران مبتلا به ویروس کووید 19 و ... از اهم کارکردهای اجتماعی وقف در جامعه است.

متاسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد در غالب ابعاد توسعه از قافله‌ی توسعه - نسبت به استان‌های همجوار- عقب افتاده است. با وجود چنین شرایطی، کارکردهای وقف پراهمیت تر و سازمان‌های متولی و مردمان استان وظیفه‌ی سنگین‌تری را بر دوش دارند.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تامین اجتماعی، یک جایگاهی است که وقف در استان می تواند به شکل فعالانه وارد میدان عمل شود، در مقام محو فقر ، موانع خرسندی، خوشبختی و به فعلیّت رسیدن استعدادهای مستعدین این دیار استعدادخیز را برطرف کند.

به هر میزان که مردم و البته مسئولین آستین همت بالا بزنند تا وضعیت اقتصادی مردم استان بهبود یابد، موقوفات هم از جهت کمّی و کیفی گسترش می‌یابند و تغییر می‌کنند.

تعدادی از مصارف و مواردی که در کهگیلویه و بویراحمد برآنها وقف صورت گرفته است؛ مساجد، مدارس، کتابخانه‌های عمومی، میادین ورزشی و استادیوم، بازار و مجتمع تجاری، فرهنگی، مزارع، باغات و...است.

وی عنوان کرد:بنابراین، تامین اجتماعی یکی از کارکردهای مهم اجتماعی وقف در استان  کهگیلویه و بویراحمد است به طوری که می‌توان از آن به عنوان کارکرد نخست اجتماعی وقف در این سامان یاد کرد.

این مسئول عنوان کرد: دومین کارکرد اجتماعی وقف، ایجاد عدالت اجتماعی است.  وقف پدیده‌ای که با توزیع مجدد درآمد بین افراد جامعه‌ی استان، ثروت‌های جامعه را به سمت توازن اجتماعی سوق می دهد.  سلیمی فر در کتاب نگاهی به وقف و آثار اقتصادی و اجتماعی آن چنین می نویسد: " در موقوفات، بیشتر افراد محتاج و فقیر، ذی نفع هستند و اگرچه وقف به عنوان یک امر اخلاقی شناخته شده در عمل تأثیر بسزایی در تأمین عدالت اجتماعی و همچنین جلوگیری از عوارض سوء بی عدالتی های اجتماعی و شکاف های طبقاتی دارد و تا حد زیادی این شکاف ها را می کاهد و از حاد شدن مشکلات اجتماعی جلوگیری می‌کند.

معاون اوقاف بیان کرد: بنابراین توسعه و تقویت فرهنگ وقف در استان موجب تقویت افراد ضعیف و فقیر شده و فاصله‌ی بین طبقه‌ی فقیر و غنی را بسیار کم کرده و نتیجه‌ی آن ایجاد جامعه‌ای متعادل در استان است.

مومنی‌شاد افزود: سومین کارکرد اجتماعی وقف در استان، جبران نواقص و کمبودهای خدمات دولتی در گستره‌ی کهگیلویه و بویراحمد است.  کمبود بودجه، عدم تأمین اعتبار کافی و نبود توسعه مالی از سوی دولت، یکی از معضلات و موانع موجود در امر خدمت رسانی به اقشار مختلف مردم استان است.

وی تصریح کرد: در شرایط امروزی که دولت گرفتار تحریم، تشدید و انواع هجمه‌ی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی دشمنان  ایران اسلامی شده، در این روزگار موقوفات عام و مؤسسات خیریه خصوصی، می‌توانند نقش خدمات رسانی بخش دولتی را ایفا کنند و حتی خلا ناشی از مشکل ناتوانی دولت را پوشش دهند وقف می‌تواند به کمک بیاید.

اری، کارکردهای اجتماعی وقف متنوع و بسیارند، اما باید از یک سو اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌های با کیفتی برای ترویج و تقویت فرهنگ وقف در سطح استان داشته باشد و از سویی، با دعوت از ریش‌سفیدان، معتمدین، خیرین، نخبگان، اهالی دانشگاه، اصحاب قلم و رسانه و سایر نهادها و ادارات - حداقل با رسالت فرهنگی - و ایجاد بسترهای مناسب، به ترویج موقوفات کمک اساسی کند.

در آن سوی سکه، مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد نشان داده‌اند که هرگاه نیاز به همکاری، همیاری و دگر دوستی باشد؛ مرد میادین سخت و صعب هستند و آزموده. آزموده را دوباره آزمودن نیز، خطاست.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

منبع: فارس

کلیدواژه: وقف اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد دستگیری استان کهگیلویه و بویراحمد اجتماعی وقف سطح استان وقف در استان مومنی شاد ی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۵۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاه کلید تولید و اقتصاد جامعه، کارگران هستند

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: زمینه و شاه کلید تولید، توسعه و اقتصاد در جامعه، کارگران هستند.

سید جواد هاشمی مهر در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های کارگری و کارفرمایی استان کهگیلویه و بویراحمد با مسئولان به مناسبت هفته کار و کارگر افزود: تمام مشکلاتی که بیان شد مشکلات به جایی هستند و این قول را ‌می دهیم که جلسه‌ای با حضور استاندار با تشکلات کارگری و کارفرمایی را ترتیب بدهیم. 

وی اظهار کرد: موضوعی که تشکل های صنفی باید پیگیری کنند اینست که شرکت های خدماتی برابر با مفاد قرارداد با کارگران رفتار نمی کنند و این موضوع نیازمند نظارت دقیق از سوی دستگاه های متولی است. 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تشدید نظارت ها در شرکت ها، ادارات و کارخانه ها موضوع مهمی است و باید تیم های نظارتی تشکیل شوند تا حقوق کارفرمایان رعایت شود و در حق کارگران ظلم نشود. 

هاشمی مهر تصریح کرد: برای رسیدگی به درخواست ها و مطالبات کارگران به این یک هفته اکتفا نکنیم چرا که دغدغه هایی که کارگران با آن دست و پنجه نرم می کنند در کل طول سال است.

وی ادامه داد: مهر ماه هر سال در زمینه ایاب و ذهاب و جابجایی دانشجویان و دانش آموزان استان بخصوص شهر یاسوج با مشکل مواجهیم که با پیگیری های صورت کرفته قرار شد ۵۰ دستگاه اتوبوس به استان اختصاص داده شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با نبود شعبه ای از بانک رفاه در شهرستان بهمئی عنوان کرد: فعالیت بانک رفاه در این شهرستان برای خدمات دهی به جامعه کارگری را پیگیری خواهم کرد.

هاشمی مهر بیان کرد: با ورود مجموعه استانداری و برخی دستگاه‌ها بخشی از مطالبات کارگری استان را تامین کردیم که شاهد نگرانی و تجمع کارگران نباشیم. شرکت های خدماتی نظارت کنند که حقوق کارگران‌شان به موقع پرداخت شود و باعث مسایل و مشکلاتی نشود.

فعالیت ۵۷ تشکل کارگری در کهگیلویه و بویراحمد 

نوذر شبرنگ، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: کارگران محور اصلی جهش تولید و ستون فقرات تولید هستند.

وی با اشاره به تعداد تشکلات کارگری و کارفرمایی در سطح استان کهگیلویه بویراحمد افزود: در سطح شهرستان بویراحمد ۱۵ انجمن کارگری و دو انجمن کارفرمایی، در شهرستان گچساران ۳ انجمن کارگری و یک انجمن کارفرمایی، در شهرستان کهگیلویه ۶ انجمن کارگری و یک انجمن کارفرمایی، در شهرستان بهمئی، یک انجمن کارگری، در شهرستان دنا دو انجمن کارگری، در شهرستان باشت یک انجمن کارگری و در شهرستان چرام یک انجمن کارگری فعالیت دارند.

شبرنگ اظهار کرد: در شهرستان بویراحمد ۶ کانون کارگران بازنشسته و در سطح استان یک کانون کارگران بازنشسته داریم که جمع کل تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در سطح استان ۵۷ تشکل هستند. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از روز پنج اردیبهشت ۱۴۰۲ برنامه‌هایی شامل برگزاری جلسات هماهنگی و هم‌اندیشی برای اجرای ویژه برنامه‌های هفته کارگر، عطرافشانی گلزا شهدا و تجدید پیمان با آرمان والای شهدا در همه شهرستان ها، دیدار تعدادی از کارگران با مقام معظم رهبری در تهران، دیدار با ائمه جمعه شهرستانها و پیگیری مسائل و مشکلات کارگری و دعوت از ائمه جمعه برای سخنرانی در مورد کار و کارگر در خطبه های نماز جمعه، برگزاری جشن کارگری در کارخانه سیمان و مجتمع شرکت کشاورزی و دام پروری یاسوج و تجلیل از کارگران را برگزار کردیم.

عادل اردشیری، رئیس انجمن صنفی کارگران حمل و نقل کشور نیز در این نشست گفت: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم، مشارکت مردم به معنای اهمیت دادن به مردم و تعامل و همکاری با بخش خصوصی است، اکثریت سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری هم سو با زحمات کارگران نامگذاری شده است.

وی افزود: کارگر و کارفرما لازم و ملزوم هم هستند و تعامل بین آنها مهم است اما متاسفانه در این استان همکاری خوبی با بخش خصوصی نیست.

رئیس انجمن صنفی کارگران حمل و نقل کشور مهم ترین مطالبات کارگران را عدم سهمیه بیمه اجتماعی برای کارگران ساختمانی و بنایی، پرداخت به موقع حقوق و بیمه شغلی کارگران، مسکن کارگران، راه‌اندازی کارخانه جات و کارگاه‌های واقع در شهرک‌های صنعتی که طی سال‌های گذشته تخلیه شده‌اند و تسهیلات کم بهره برای کارگران عنوان کرد. 

شیدایی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بویراحمد نیز در این نشست گفت: با وجود اصلاح ماده ۵ بیمه ساختمانی باز هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. همچنین کارگران ساختمانی استان نیازمند دستگاه‌های گچ پاش هستند که البته این دستگاه‌ها حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌برند تا وارد استان شوند.

وی اظهار کرد: جایگاه کارگران ساختمانی نیز موضوعی است که نیاز بسیاری به پیگیری دارد چرا که تجمع کارگران در خیابان معضل مهمی هم برای کارگران و هم برای شهروندان ایجاد کرده است. 

به گزارش ایسنا در پایان این نشست از کارگر نمونه، کارفرمای نمونه و موسسه کاریابی نمونه استان کهگیلویه و بویراحمد تحلیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختتامیه ۲۱ المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سی سخت
  • ۷۰ برنامه فرهنگی و محرومیت زدایی در هفته بسیج سازندگی
  • شاه کلید تولید و اقتصاد جامعه، کارگران هستند
  • ۷۵ هزار کارگر زیر پوشش تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد
  • پوشش ۵۱۶ هزار فرزند یتیم توسط حامیان
  • ۷۵۰۰۰کارگرتحت پوشش تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد هستند
  • حمایت کمیته امداد از بیش از ۸۰۰ هزار دانش‌آموز و ۵۰ هزار دانشجو
  • سی سخت میزبان المپیاد کوهنوردی سازمان تامین اجتماعی کشور
  • استخدام ۵۸۱ نفر در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
  • زنگ سپاس از معلمان کهگیلویه و بویراحمد در ۳۰۰۰ آموزشگاه نواخته شد