Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@07:00:23 GMT

سلام بر «بازی دراز»

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۵۹۵۶

سلام بر «بازی دراز»

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمد هادی صحرایی *: شهید چمرانِ را به عنوان دانشمند برجسته و مجاهد وارسته و انقلابی ۲ آتشه می‌شناسیم. و می‌دانیم این واژگان در برابر عظمت او ناچیز است ولی خوب است بدانیم کرمانشاه ما نیز بزرگانی دارد که شهرتشان در گمنامی است. خدایشان رفعت دهد که همچون میوه‌های پشت برگ، پنهان‌اند و کسانی می‌خواهند که آنها را از این غربت و عزلت به در آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید شاخص، سعید یداللهی یکی از آن شهدای بزرگی است که تحصیل در آمریکا را رها کرد و با انقلاب اسلامی همراه شد. دستگیری توسط پنتاگون و شکنجه شدن و در نهایت فرار او به ایران هم بماند. او در ارتفاعات بازی دراز به مقام شامخ شهادت رسید تا ثابت کند، ما برای آنکه ایران کشور خوبان شود، رنج دوران برده‌ایم و سرو و صنوبرهایی تقدیم خدا کرده‌ایم که هرکدامشان برای قهرمان شدن در تاریخ یک کشور کافی است.

سرلشکر ادبیان، افتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، سرباز اسلام و قهرمان نامیده شد از دیگر چهره‌های شاخصی است که پیکر مطهرش بعد از ۳۸ سال از ارتفاعات بازی دراز تفحص شد و به آغوش خانواده اش رسانده شد. امثال این بزرگان در تاریخ کرمانشاه کم نیستند که مایه مباهات کشور شده‌اند ولی نام بردن از این دو شهید عزیز برای مناسبتی است که به عملیات بازی دراز دارند وگرنه کرمانشاهی که هست، میراث جوانمردان و بزرگانی است که هرکدامشان تاریخ سازند.

اول اردیبهشت سال ۱۳۶۰ عملیات مشترکی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی در منطقه بازی دراز انجام شد که توانست ارتفاعات مهم و استراتژیک بازی دراز را از چنگ دژخیمان بعثی آزاد کند. صدامیان از این ارتفاعات به عنوان برج دیده بانی گیلان غرب، سرپل ذهاب و قصر شیرین استفاده می‌کردند و این عملیات موفق توانست چشم نامحرم آنها را کور کند و مقدمه پیروزی‌های بعدی شود. بی شک، جنگیدن در کوه و کمر سخت‌تر از جنگیدن در زمین هموار است و رزمندگان به غیر از جنگیدن با دشمن روبرو باید با راه سنگلاخی و دامنه‌های شیب دار نیز بجنگند تا بتوانند به پیروزی برسند و اگر این ارتفاع بازی دراز باشد، سختی کار، بیش از اینهاست.

هر گوشه جبهه‌های غرب همین گونه است. شهدای غرب کشور، مظلوم تر از شهدای جنوب‌اند. ناشناخته و گمنام. باید مثل غواصی که در دل دریا به دنبال صدف و مروارید است، در دل کوه و کمر بگردی و گنجینه بیابی و بدانی که آنقدر گنج سر به مهر اینجاست که می‌توانند تا قیامت نسل‌های بشر را کفایت کنند. باید بگردی به دنبال گوهرهایی که بتوانند سرمایه نسل امروز ما باشند. شهدای تفحص شده، جواهرات این کشور و ثروت بی انتهای گنج جنگند ولی فضای معنوی بازی دراز و آرامش پرمعنی آن چیز دیگری است و تجربه‌ای است که باید انجام شود و به آیندگان منتقل شود.

بی گمان، جامعه‌ای که برای خود عقبه فرهنگی نیابد به انحراف خواهد رفت و دچار آسیب‌های جبران ناپذیر خواهد شد ولی مردم کرمانشاه مثل همه شهرهای ایران، عقبه افتخارآمیزی دارد که می‌تواند الگوی نسل‌های آتی و جوانان آینده سازش باشد.

عملیات بازی دراز که هشت روز به طول انجامید، انصافاً یکی از مهمترین و افتخارآمیزترین عملیاتی است که در مناطق مرزی ایران انجام شده است که معرفی آن، همت بیش از پیش اندیشمندان و دلسوزان فرهنگ و آئینمان را می‌طلبد که بتوانند از میان خشونت جنگ، لطافت جوانمردان این آب و خاک را نمایان و معرفی کنند و به جوانان، الگوهای بی اشتباه و کاربردی را عرضه کنند که با تشبّه به آنها می‌توانند آینده ایران را بهتر از امروزش بسازند.

بازی دراز بیش از آنکه در میان مردم کرمانشاه معروف باشد در بین بزرگان زبانزد است. جمله معروف شهید مظلوم بهشتی، که خانقاه عرفان واقعی را بازی دراز می‌داند، خالی از هرگونه اغراقی است که می‌تواند گفته شود. بازی دراز میدان جنگ بزرگانی چون شیرودی و وزوایی و پیچک و موحد دانش و اصغر وصالی است. که همین افرادی که کمی از هزاران نفرند، گویای اهمیت بازی دراز است.

انشاالله با ریشه کنی کرونا، بازهم راه راهیان نور بازی دراز، باز شود و مردم به توانند مثل سال‌های گذشته از این افتخار ملی استفاده ببرند.

*مسئول بسیج رسانه استان کرمانشاه

کد خبر 5199379

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه بسیج رسانه عملیات بازی دراز شهید حسین ادبیان سرپل ذهاب مناطق عملیاتی استان کرمانشاه یادمان شهدا دفاع مقدس جنگ تحمیلی ویروس کرونا شیوع کرونا واکسن کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر گرگان ماه مبارك رمضان انتخابات 1400 محدودیت های کرونایی انتخابات شورای شهر و روستا شیراز عکس استانها بارش باران بازی دراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۵۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

به گزارش مشرق، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی علیه‌السلام با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند: تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس/ عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

در پی انتشار این سروده، سیدمهدی بنی هاشمی از شاعران جوان گیلانی که با سرود سلام فرمانده بیشتر در اذهان مردم شناخته می‌شود، با سرایش غزلی به استقبال این شعر رهبر انقلاب رفت.

متن این شعر را به شرح زیر است:

دلا، ننگ است از میدان گریزیم

در این هنگامه از یاران گریزیم

بیا تا مثل آن عشّاق در طَف

چو پروانه ز شهد جان گریزیم

غم از چه داری ای دل؟ نوح با ماست

نباید از دل طوفان گریزیم

بدان در عشق، آسایش حرام است

مباد از سختی دوران گریزیم

عصا بنداز ، اعجازی کن ای دل

که از این مکر دژخیمان گریزیم

خدا با ماست پس حتی ز آتش

چو ابراهیم ما آسان گریزیم

ز سحر ساحران و مکر مکار

بیا بر دامن قرآن گریزیم

بخوان پیش از کلام الله، اعوذی

که سمت حق از این شیطان گریزیم

چو حیدر باش و درب کفر برکن

که از این قلعه دیوان گریزیم

بیا از غده بدخیم صهیون

به سوی حضرت درمان گریزیم

دیگر خبرها

  • ۳ هزار بسیجی لرستانی به اردوی راهیان نور اعزام می‌شوند
  • پست کانال روستوف از محبی و قربانی: سلام ایران!
  • حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • صعود سراسری به ارتفاعات «بازی‌دراز» به تعویق افتاد
  • اول سلام بعد تاج‌گذاری در کاخ اختصاصی
  • به تعویق افتادن زمان برگزاری ویژه برنامه صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز
  • اعزام ۳ هزار زائر از استان همدان در قالب کاروان راهیان نور
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت