Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@13:36:49 GMT

بیوگرافی علی اکبر دهخدا

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۶۷۰۷

بیوگرافی علی اکبر دهخدا

علی اکبر دهخدا در سال 1255 در تهران متولد شد. پدرش خان بابا خان مقیم قزوین بود و قبل از تولدش به تهران آمد و در آنجا اقامت گزید.

در 10 سالگی علی اکبر پدرش از دنیا رفت و مادرش سرپرستی او را برای ادامه تحصیل بر عهده گرفت. یکی از دانشمندان آن عصر، شیخ غلام حسین بروجردی وظیفه آموزش وی را بر عهده داشت. دهخدا غالباً می گفت هر آنچه را كه می داند توسط آن بزرگ مرد بروجردی آموخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعداً وقتی مدرسه سیاسی در تهران افتتاح شد، علی اکبر به آنجا پیوست. به دلیل مجاورت با مرحوم شیخ هادی نجم آبادی، علی رغم سن کمتر در کلاس های جالب وی شرکت می کرد و بسیار تمایل داشت.

در همان زمان زبان فرانسه را آموخت و سپس به اروپا رفت و در آنجا زبان فرانسه را تکمیل کرد و اطلاعات جدیدی نیز به دست آورد. بازگشت به تهران مصادف با آغاز انقلاب مشروطه بود.

دهخدا شروع به همکاری با میرزا جهانگیر خان در انتشار روزنامه معروف به نام صور اسرافیل کرد. هنگامی که شاه مجلس را به توپ بست، دهخدا همراه با گروهی از لیبرال ها به اروپا رفت.

هنگامی که شاه برکنار شد، مردم تهران و کرمان وی را به عنوان محفل انتخاب کردند. در طول جنگ جهانی اول، علی اکبر دهخدا در روستایی در استان چهار محال بختیاری بود. پس از جنگ، او امور سیاسی را رها کرد و به خدمات علمی و فرهنگی پیوست. سرانجام در هفتم مارس 1334 از دنیا رفت. وی در ابن بابویه به خاک سپرده شد.

کارهای خانوادگی او 1) امثال و حکم: در 4 جلد شامل برخی از زبان های عامیانه فارسی است. 2) ترجمه عظمت و انحطاط رومیان توسط نویسنده مونتسکیو که تاکنون منتشر نشده است. 3) ترجمه روحیه قانون توسط مونتسکیو که این نیز هم منتشر نشده است. 4) فرهنگ لغت فرانسه به فارسی، شامل واژگان دانشگاهی، تاریخ، ادبیات، جغرافیا و پزشکی. مترجم متأخر معادل دقیقي ارائه داد. منتشر نشده است. 5) زندگی نامه ابوریحان بیرونی، همزمان با تولد وی، تدوین و منتشر شده است. 6) حاشیه کتاب شعر ناصر خسرو. برخی از اشعار را اصلاح کرده و موارد ضروری را به آن اضافه کرده است. 7) اصلاحات در كتاب شعر سید حسن قزوینی. 8) اصلاحات در كتابهای شعر حافظ و منوچهری. 9) کتاب چرند و پرند که متشکل از مقالات انتقادی وی در روزنامه صور اسرافیل است. 10) کتاب شعر که شامل غزل های خاص خودش است. 11) فرهنگ لغت مفصل ترین فرهنگ لغت زبان فارسی است. برای نوشتن این کتاب، نزدیک به چهل سال وقت صرف کرد و برای تکمیل آن با صد ها نفر از نزدیک همکاری کرده است. علی اکبر دهخدا درباره این کتاب توضیح می دهد:هیچ چیز مرا مجبور به تحمل خستگی طولانی نکرد، به جز معصومیت شرقیان در برابر ظالمان ستمکار غربی. من معتقدم که شرق باید به تکنیک های جدید مسلح باشد. من می دانستم که تمدن شرقی که هزاران سال بر جهان حکومت می کرد، مادی نیست. سبک دهخدا

او در انقلاب مشروطه از جایگاه والایی برخوردار است. او با هوش ترین و دقیق ترین نویسنده در این دوران است. سبک خاص او در نوشتن شیوه جدیدی را در مقالات انتقادی ایجاد کرد. دهخدا از هر رویدادی برای حمله به استبداد استفاده می کرد.

ترحم بسیار او نسبت به افراد فقیر نیز شایان ذکر است. او جنبه های تاریک زندگی را آشکار می کرد اما در عین حال فراموش نمی کرد که امید و مسیر روشن را نشان دهد. او همچنین به بی کاری، تنبلی و کم تحرکی حمله کرد.

شعرهای دهخدا

شعرهای وی را می توان به سه دسته تقسیم کرد: اول: شعرهایی که به سبک ابتکار سروده شده اند، بعضی از آنها چنان قدرتی دارند که تشخیص آنها از گفته های قبلی دشوار است. دوم: در برخی از شعرهای او می توان ادبیات مدرن را مشاهده کرد. به عنوان مثال: به یاد داشته باشید توده های مرده یکی از بهترین ها در شعر جدید فارسی است.

سوم: اشعار طنزی که به زبان ساده سروده است. دهخدا یکی از معدود شاعران عصر مشروطه است که نگاه روشنی به جهان دارد. او هرگز شعار نمی دهد. مضامین شعر او میهن پرستی، عدالت، فریاد حاکمان نا عادل و نا شایست و مبارزه با نفاق و دوگانگی است.

یکی از ویژگی های شعر دهخدا شوخی های تلخ و کنایه آمیز او با تحلیل قوی است.

نمونه ای از شعر دهخدا این شعر در سوگ جهانگیر خان سروده شده است:

انبوه مردگان را به یاد بیاورید
آه سحر مرغ
وقتی این شب تاریک
کار سیاه را رها کرد
از روی جادوی نشاط آور
از خماری خواب خارج شد
گره باز از موهای طلای تیره
شما عاشق آسمان آبی هستید
خدا کاملاً مشهود بود
و شیطان زشت در حصار است
انبوه مردگان را به یاد بیاورید
آه پیرو یوسف، در این زندان
وقتی تعبیر روشنی از رویای شما وجود دارد
قلب پر از شادی، لبهای شکر
ضارب در دست اصحاب است
رفت دوست ابدیت
آزادتر از نسیم و مهتاب
آن شبها با تو کجا رفتند
آرزو می کنم شما را در خواب ببینم
صبح ستاره را به یاد بیاورید
از آنجا که باغ دوباره شکوفا شده است
آه تو بلبل فقیر و نیازمند
از سنبل و پوشش غمگین
افق گالری حاشیه ها
عرق گلاب و صورت از شبنم
صبر و اطاعت را از دست داده اید
آه شما گل از قبل بالغ شده
در غم و اندوه به راحتی تسکین نداد
دوست افسرده را به خاطر بسپارید

بیشتر بخوانید: 7 قاب از انقلاب مشروطه و به زبان ساده تصاویری کمیاب از جنگ جهانی اول(سال 1914 الی 1916) ورود کلمات جدید به زبان فرانسه در راستای برابری زن و مرد دو تصویر کمیاب از علی اکبر دهخدا لینک کوتاه: asriran.com/003HIU

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: علی اکبر دهخدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۶۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ

صدها نفر روز گذشته در تجمعی در هامبورگ که با حضور گسترده نیروهای پلیس همراه بود علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان اعتراض کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، در هامبورگ آلمان بیش از 1000 نفر علیه سیاست های ضد اسلامی دولت آلمان تظاهرات کردند. معترضان شعار الله اکبر سر می دادند.

به این ترتیب بیش از 1000 تظاهرکننده به دنبال فراخوان اسلامگرایان برای تظاهرات روز شنبه در هامبورگ تجمع کردند. آنها در منطقه سنت گئورگ علیه سیاست و کمپین رسانه‌ای اسلام هراسانه در آلمان تظاهرات کردند. شعارهایی مانند «آلمان = دیکتاتوری ارزش‌ها» را می شد روی بنرهایی که در دست معترضان بود دید.

این تجمع با حضور گسترده پلیس همراه بود و بدون هیچ حادثه‌ای برگزار شد. پلیس تعداد شرکت کنندگان را 1100 نفر اعلام کرده است.

سازمان دهندگان این اعتراضات بارها از تظاهرکنندگان خواستند که فریاد الله اکبر سر دهند. سخنرانان، سیاستمداران و رسانه‌ها را به «دروغ‌های ارزان قیمت» و «گزارش‌های بزدلانه» متهم کردند که قصد داشتند در سایه جنگ غزه همه مسلمانان آلمان را به‌عنوان افراطی معرفی کنند.

کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامیافزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • جایزه‌ای به نام اکبر زنجانپور اهدا شود/آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شهید شیرودی موفق نبود
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود
  • آسمان غرب موفق نبود/ شیرودی: درجه تشویقی‌ام را پس بگیرید
  • هوادار ۳- مس سونگون ۱: حذف در پایتخت