Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ رسانه‌های وابسته به جریان خاص که امیدی به پیروزی در انتخابات آتی ندارند، امروز دم از رد صلاحیت‌های گسترده می‌زنند و از طریق جنجال آفرینی در آستانه انتخابات قصد ایجاد شهبه در میان مردم را دارند.

جریان سیاسی خاص که این روزها به دلیل عملکرد ضعیف نیروهای وابسته به خود در جریان ریاست جمهوری، مجلس یازدهم و  پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، خود را شکست خورده و امیال و آرزوهایشان را بر باد رفته می‌داند، از طریق ایجاد هیاهو  و سناریو رسانه‌ای نخ نما شده، بار دیگر به دنبال فتنه‌انگیزی رسانه‌ای به بهانه رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که این روزها اخباری با عنوان «رد صلاحیت‌های گسترده داوطلبان ششمین دوره شورای اسلامی کلان‌شهر اراک در هیات نظارت این شهرستان» توسط رسانه‌های وابسته به جریان اصلاح‌طلب که در فتنه‌سازی و ایجاد هیاهو  یدطولایی دارند، دست به دست می‌چرخد، تا از این طریق بتوانند منافع حزبی و جناحی خود را با تضعیف مشارکت مردم در انتخابات به دست آورند. 

محمدجواد یاری تحلیل‌گر مسائل سیاسی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در این رابطه می‌گوید: قانون شوراها نواقص و ایرادات جدی دارد که باید این ایرادات در مجلس انقلابی مورد بررسی قرار گرفته و قوانین متقن و بدون ایرادی برای آن جایگزین شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش تخلفات و فسادهای اخلاقی و اقتصادی در برخی از اعضای شوراهای دوره پنجم  ضرورت اصلاح قانون نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا و نظارت مستمر بر عملکرد و اقدامات اعضای شوراها را دو چندان کرده است، بیان می‌کند: مجلس یازدهم باید یکی از اولویت‌های کاری خود را بررسی و تصویب هرچه سریع‌تر اصلاح قانون انتخابات شوراها قرار دهد.

 تحلیل‌گر مسائل سیاسی استان مرکزی تصریح می‌کند: تایید صلاحیت نامزدهای شوراهای اسلامی نباید با فشار گروه‌ها و جریان‌های سیاسی همراه باشد، ما شاهد هستیم در زمان‌‌هایی که تایید صلاحیت نامزدها توسط افراد غیر متخصص و یا با فشار استانداران و وزارت کشور صورت گرفته، آن شوراها عملکرد چندان خوبی نداشتند که نمونه آن بازداشت‌ بیش از 250 عضو شورا در دوره فعلی شوراهای اسلامی در سراسر کشور است که با فشارها تایید صلاحیت شده‌اند.

 تحلیل‌گر مسائل سیاسی استان مرکزی با بیان اینکه ساز و کار تایید صلاحیت شوراها اشتباه و ناکارآمد است، خاطرنشان کرد: بازداشت‌های گسترده از اعضای شورای اسلامی در شهرهای کشور به دلیل تشکیل شوراهای فاسدی است که اعضای آن با فشار اشخاص صاحب نفوذ و یا فاقد تجربه  صورت گرفته که این مسائل می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در بلند مدت به اعتماد عمومی جامعه وارد کرده و شهرها را از  عمران و آبادانی باز دارد.

یاری با تاکید بر اینکه شوراها به عنوان پارلمان‌های شهری نباید دچار سیاست‌زدگی شوند، خاطرنشان کرد: سیاست‌زده کردن شوراها مردم اعتماد مردم را نسبت به این پارلمان از بین برده و خسارت‌های زیادی به شهر وارد می‌کند.

وی گفت: ضرورت دارد و ساز و کار نظارت بر رفتار شوراها و پالایش و تایید صلاحیت‌ نامزدهای شورا مورد بررسی دقیق قرار گیرد، شوراها نقش پارلمان‌های محلی گسترده‌ای دارند که یک فضای عمومی برای تمرین مردم‌سالاری دینی در جامعه را فراهم می‌کنند، که جوانان انقلابی می‌توانند توانایی‌های خود را در آن به منصه ظهور رسانده و برای موفقیت و سربلندی کشور نقش‌آفرینی کنند، این پارلمان باید از باند و باندبازی به دور باشد، اعضای شورا نباید دغدغه‌ای جز مسائل فرهنگی، اجتماعی و عمرانی شهر داشته باشند، کمااینکه شاهدیم در دوره فعلی شوراها، اعضای شورا بازیچه دست گروه‌ها و جریان‌های سیاسی بودند که امروز دم از رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات می‌زنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی استان مرکزی بیان می‌کند: عملکرد شوراها نباید رنگ و بوی کار سیاسی داشته باشد، اما متاسفانه در دوره پنجم شوراهای اسلامی کلان شهر اراک تنها کاری در شوراها انجام شد، فعالیت‌های سیاسی و حزب بازی بود که تغییر مکرر شهرداران نمونه روشنی بر این مدعاست.

یاری گفت: طبق اصل ۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند و مدیران ملزم به رعایت مصوبات شوراها هستند، همچنین طبق اصل 100 قانون پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با نظارت شوراها است و این قانون شوراها را از فعالیت سیاسی منع کرده است و طبق این اصل شوراها نباید سیاسی کاری کنند، کمااینکه شاهد بودیم در دوره پنجم شوراها اعضای شورای اسلامی کلان شهر اراک در انجام وظایف خود بسیار ضعیف عمل کرده  اما در مقابل با تغییر نام‌ خیابان‌ها که شاید تنها کار خاص شورا باشد، اسامی را برای خیابان‌ها برگزید که بسیاری از اسامی از نظر سیاسی مسئله‌دار و بودار بود که نشان می‌داد اعضای شورا انقلابی نبوده و  عملکرد آنان با انقلاب و اسلام همخوانی نداشت که نمونه آن تغییر نام خیابان جمهوری به مصدق که امام راحل فرمودند مصدق یک مسلمان نبود و یا تغییر نام خیابان میثم به نام شجریان بود که حواشی بسیاری را به همراه داشت.

یاری گفت: انتظار این است که در مجلس انقلابی قانون شوراها مورد بازنگری قرار گیرد.

در این دوره از انتخابات شورهای اسلامی  در استان مرکزی ۹۸۷ نفر برای انتخابات شورای شهر ثبت نام کردند که از این تعداد در شهرستان‌های اراک 311 نفر، آشتیان 23 نفر، تفرش 40 نفر، خمین 70 نفر، خنداب 30 نفر، ساوه 143 نفر، کمیجان 32 نفر، محلات 54 نفر، فراهان 42 نفر، شازند 112 نفر، دلیجان 33 نفر و زرندیه 65 نفر در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: محمد یاری تایید صلاحیت رسانه ای مسائل سیاسی استان مرکزی شوراهای اسلامی تایید صلاحیت اعضای شورا صلاحیت ها رد صلاحیت تغییر نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۷۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد امیرآبادی فراهانی ظهر شنبه در همایش روز شوراها که در شهرداری قم برگزار شد با بیان اینکه موضوع شورا از جمله موارد مورد تاکید دین است گفت: یکی از نهادهایی که اراده مردم در آن نقش اصلی دارد شورای های اسلامی شهر و روستا است که سبب خیر برای کشور است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در برهه هایی برخی دولت ها همکاری لازم را با شوراها در پیشبرد اهداف و ماموریت های آن نداشتند که ضرورت دارد توجه لازم به شوراهای اسلامی شهر و روستا صورت گیرد.

امیرآبادی گفت: برخی تخلفات سبب شده تا نگاه مردم به نهاد شورا تغییر کند، هر چند که در هر دوره شاهد قدرتمندتر شدن شوراها هستیم.

وی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در سطح کشور هستند این امر افتخاری برای استان و مسوولان است.

نماینده قم در خانه ملت بیان کرد: در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی در مسیر عمران و آبادی کشور صورت گرفت که این خدمات باید برای مردم تبیین شود.

کد خبر 6090204

دیگر خبرها

  • تیزر | گفت‌وگوی ایمنا با اعضای شورای شهر اصفهان
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • عملکرد شوراها قابل دفاع است
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • جذب نیروی بومی در صنایع شهرستان جم بسیار پایین است
  • دولت از استاندار جدید لرستان حمایت کند/ لزوم برخورد قاطع با فساد
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی