Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@07:43:10 GMT

افزایش تنش دیپلماتیک میان چین و ژاپن

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۸۹۴۵

افزایش تنش دیپلماتیک میان چین و ژاپن

انتقادات ژاپن از چین در یک گزارش دولتی که پکن را "یک تهدید امنیتی بین المللی" خواند، همزمان با اظهارات یک مقام وزارتخارجه چین که ژاپن را در مورد رهاسازی آب های تصفیه شده به باد انتقاد گرفت، موجب افزایش تنش بین دو اقتصاد بزرگ آسیایی شد.

روزنامه نیکی ژاپن روز چهارشنبه نوشت: دولت ژاپن در کتاب موسوم به «کتاب آبی دیپلماتیک» برای اولین بار چین را به عنوان منبع نگرانی "شدید" از نظر امنیتی برای جامعه جهانی توصیف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش ها، دولت ژاپن روز سه شنبه کتاب آبی دیپلماتیک خود را منتشر کرد که در آن مناسبات ژاپن و چین را یکی از مهم ترین مناسبات دوجانبه دانسته ولی همچنان نسبت به فعالیت های دریایی و گسترش نیروهای نظامی چین شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

ژاپن همچنین هفته گذشته به دلیل توئیت یکی از مقامات وزارت خارجه چین به دولت پکن اعتراض کرد. «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در پستی در شبکه های اجتماعی با اقتباس از اثر یک هنرمند بزرگ ژاپنی نوشت "اگر این هنرمند هنوز زنده بود، نگران برنامه ژاپن برای دفع آب نیروگاه هسته ای فوکوشیما در دریا بود".

از سوی دیگر، "وانگ ون بین" دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته گفت: عنوان "تهدید چین" در کتاب آبی جدید دیپلماتیک ژاپن، بدگویی و حملات مخرب و بدخواهانه نسبت به چین است و شدیدا مداخله در امور داخلی چین محسوب می شود. پکن قاطعانه با آن مخالفت کرده و از راه های دیپلماتیک اعتراض شدید خود را نسبت به دولت ژاپن اعلام می دارد.

وانگ اظهار امیدواری کرد، ژاپن تنها به طور شفاهی مناسبات خود با چین را یکی از مهم ترین مناسبات دو جانبه تلقی نکند بلکه بر اقدامات واقعی به آن نیز پایبند باشد.

وی گفت: جزیره دیائویو و جزایر وابسته به آن جزو سرزمین اصلی چین هستند و فعالیت های گشت زنی پلیس دریای چین در حوزه آبی جزایر دیائویو حق مسلم این کشور است.  امور هنگ کنگ و شین جیانگ از امور داخلی چین است و هیچ نیروی خارجی اجازه مداخله ندارد.

او گفت:  روابط کنونی پکن و توکیو با آزمون های جدی روبرو است، ما از ژاپن می خواهیم با اصلاح اشتباه خود، نه فقط به طور شفاهی بلکه با اقدامات واقعی بهبود مناسبات طرفین را عملی کند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۸۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست

معاون پارلمانی رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه  اختلاف نظر کارشناسان دولت و مجلس طبیعی است، گفت: هیچ تنشی بین دولت و مجلس وجود ندارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه روابط دولت با مجلس جدید فراگیرتر و خوب خواهد بود افزود:  از مجلس فعلی هم راضی هستیم، اما امیدوارم در مجلس آینده این همکاری‌ها بهتر شود.

حسینی اختلاف نظر دولت و مجلس در مسائل مختلف کشور را طبیعی دانست و ادامه داد: اختلاف نظر کارشناسان دولت و مجلس طبیعی است اما هیچ تنشی بین دولت و مجلس وجود ندارد. در قضیه برنامه و بودجه اختلافاتی وجود داشت، اما آنچه مجلس تصویب کرد و به تایید شورای نگهبان رسید توسط دولت اجرا می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص مطالبه دولت برای بررسی برخی لوایح مهم در دو سه هفته پایانی مجلس جاری با اشاره به اینکه فرصت از دست رفت و مجلس درگیر لایحه بودجه بود، گفت: گمان نمی‌کنیم در دو هفته باقی مانده مجلس بتواند کار زیادی بکند و به این لوایح مورد نظر دولت رسیدگی کند هر چند هنوز هم امیوداریم  یکی دو مورد از آنها مثل قانون پیشگیری از آسیب به زنان و چند قانون اولویت‌دار و مهم دولت قابل بررسی و تصویب و تبدیل شدن به قانون باشند.

انتاهی پیام/

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • میان دولت و مجلس تنش وجود ندارد
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • اقتصاد ژاپن دست پُر آمد
  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است