Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضایی تهرانی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انفاق مومنانه گفت: در انفاق سه ویژگی وجود دارد؛ عنصر اول این است که انسان مومن هدفمند کار می‌کند. دومین عنصر؛ این است که خودش را با خدا طرف می‌بیند و نه بنده خدا و سومین عنصر؛ این است که انسان مومن خودش را مالک نمی‌داند و تنها امانت‌دار می‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر معظم انقلاب گفته اند که همین سه عنصر برای انفاق مومنانه کافی است.

وی افزود: اگر انسانی خسیسانه عمل می‌کند و دست بذل و بخشش ندارد، به این علت است که خودش را مالک می‌داند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «و رزقناهم ینفقون» یعنی ما به انسان روزی می‌دهیم و او انفاق می‌کند. به عبارتی اگر انسان خودش را امانت‌دار ببیند، بخشنده‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

امام حسن (ع) بهترین الگو برای انفاق مومنانه/ رفتار کریم اهل بیت (ع) با سائلی که به ایشان پناه آورده بود

این کارشناس مذهبی درباره ویژگی خداوند افزود: انسان مطمئن باشد که آنچه را انفاق کرده به دست می‌آورد و از دست نداده است. خداوند در قرآن خودش را "مُستَخلَف" می‌داند یعنی خداوند چند برابر چیزی را که انسان انفاق می‌کند به انسان دست می‌دهد به شرطی که انسان به این عنصر توجه کند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی درباره اخلاق انفاق مومنانه در سیره امام حسن مجتبی (ع) توضیح داد: مسئله انفاق مومنانه در سیره امام حسن مجتبی (ع) را بسیار دیده ایم. شخصی برای دیدار امام حسن آمده بود و به ایشان گفت: دشمن به من رحم نمی‌کند و از هر طرف به من حمله می‌کند. حضرت از او پرسید: این دشمن که تو می‌گویی کیست؟ مرد گفت: فقر و نداری از هر طرف به من حمله کرده است. امام حسن رو به خادمش کرد و گفت: برو به اتاق بغلی و هر چه موجودی و نقدی داریم بیاور. خادم به صحبت امام عمل کرد و تمام چیز‌هایی که وجود داشت را از اتاق آورد و به امام حسن داد. حضرت به مرد گفت: این دو کیسه پول را بردار و برو. خادم گفت من فکر می‌کردم که شما می‌خواهید پول به او بدهید وگرنه یک کیسه می‌آوردم. امام حسن مجتبی به خادم گفت: به خداوند خوش گمان باش که خداوند خودش می‌گوید جای چیزی را که انفاق کرده‌اید پر می‌کنم و به آن عمل می‌کند. ما می توانیم از رفتار امام حسن مجتبی الگو بگیریم.

وی در پایان افزود: اگر انسان به این عناصر آگاه باشد، باید بداند که خداوند آنچه را که انسان در راه وی انفاق می‌کند، به او چند برابر می‌دهد. در انفاق علاوه بر اینکه خداوند مال انسان را رشد می‌دهد در خود انسان هم تحول باطنی به وجود می آید.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ولادت امام حسن ماه رمضان امام حسن مجتبی انفاق مومنانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۹۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراده تحول‌گرایی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب اسلامی

دریافت 44 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و در چارچوب منویات امام المسلمین حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (حفظه الله) از جوانان خواست؛ تا خود را در معرض مسئولیت پذیرفتن قرار دهند.

کد خبر 6100096

دیگر خبرها

  • اراده تحول‌گرایی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب اسلامی
  • صحنه های امدادرسانی فرصتی از سوی خداوند برای هلال احمری ها است
  • همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • برگزاری همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • با ۲۱ میلیون نفر بی سواد دمکراسی حاکم می شود؟
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • اثرات مقاومت در آن سوی آتلانتیک
  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟