Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@11:38:03 GMT

کلانتری: نسبت به حراست از محیط زیست خلیج فارس متعهد هستیم

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۹۹۳۸

کلانتری: نسبت به حراست از محیط زیست خلیج فارس متعهد هستیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان نسبت به نگهداری و حراست از محیط زیست خلیج فارس متعهد است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روز دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس است؛ به همین مناسبت عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی با تأکید بر اهمیت دریای فارس از لحاظ محیط زیستی، این روز را گرامی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن پیام کلانتری به شرح زیر است:

به نام یزدان

روز دهم  اردیبهشت هر سال به نام پهنه دریایی خلیج فارس زمین نام‌گذاری شده است؛ روز « خلیج فارس»  نامی است که  هویت و همبستگی سرزمین کهن ما را تا همیشه با خود همراه دارد.

خلیج فارس از اکوسیستم ویژه، مهم و ارزشمندی در جهان برخوردار است، هر چند این پهنه ارزشمند بسیار شکننده است و آلاینده‌ها همراه با تغییرات اقلیمی می‌تواند آسیب جدی به آن وارد سازد. همچنین بستر دریا محل میدان‌های نفتی و گازی و تردد شناورها و نفتکش‌ها قرار دارد که در کنار پساب‌های آب شیرین‌کُن‌ها، پساب‌های صنعتی و شهری، تهدیدی برای اکوسیستم دریای فارس محسوب می‌شود که آسیب آنها گاهی جبران‌ناپذیر است.

تدوین بانک اطلاعاتی نقشه‌های تاریخ خلیج فارس در پژوهشگاه اقیانوس‌شناسیتصمیم جدید محیط زیست برای احداث کارخانه‌های فولاد در حاشیه خلیج فارسشرط محیط زیست برای انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران چیست؟

سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به نگهداری و حراست از محیط زیست خلیج فارس متعهد است و برای حفاظت از این موهبت بی‌همتا در حال تدوین «برنامه اقدام ملی حفاظت از محیط زیست دریایی» در برنامه هفتم توسعه است. هدفی بزرگ که آرزو می‌کنم با یاری تمام افراد و دستگاه‌های ذی‌ربط و ذی‌نفع کشور تحقق یابد.

اینجانب روز ملی خلیج فارس را به ایرانیان، همکاران سربلندم در سازمان محیط زیست، ساحل‌نشینان  و همسایگان گرامی در حاشیه خلیج همیشه فارس تبریک و خجسته باد می‌گویم. باشد که همه با هم در حفظ و حراست از این گنجینه تاریخی و طبیعی، هم‌آهنگ و همنوا باشیم.

عیسی کلانتری

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خلیج فارس کلانتری بحران های محیط زیست سازمان محیط زیست خلیج فارس کلانتری بحران های محیط زیست سازمان محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۹۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس

محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌هاست.

آلودگی‌های با منشاء خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل نظیر استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است. در این شرایط رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نقش دیپلماسی بر کاهش مشکلات زیست‌محیطی خلیج فارس تاکید می‌کند.

چالش‌های زیست محیطی خلیج فارس

 سید علی صالح پور با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان اظهارکرد: ما از سال گذشته به بعد با از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان شاهد ایجاد فضای جدید در منطقه هستیم. این تحول زمینه‌های زیادی را برای ایجاد تعامل و مناسبات جدید بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. در سطوح سیاست علیا (high politics) اراده و اهتمام میان رهبران سیاسی برای توسعه و نزدیک شدن روابط وجود دارد. در سطوح سیاست سفلی (low politics) نیز باید از ابزارها و زمینه‌های موجود برای تقویت روابط بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به تقویت روابط میان ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند، محیط زیست است. چالش‌های محیط زیستی خلیج فارس متنوع است.  این پهنه‌ آبی از منظرهای مختلف که بیشتر ناشی از  آثار مخرب تغییرات آب و هوایی است، شرایط حساس و شکننده‌ای دارد. مسایل مربوط به آلودگی‌ها، طوفان‌های گرد و غبار و تنش آبی نیز مطرح است.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این شرایط بیش از پیش لزوم جمع شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس حول یک محور احساس می‌شود و باید به کمک هم نسبت به رفع این مسایل اقدام کنند. ما پیش از این در نشست‌های مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی خود را در راستای کمک به رفع چالش‌های زیست‌محیطی این پهنه آبی اعلام کرده‌ایم و حتی حاضر هستیم در چارچوب یک ساختار هشت کشوری یعنی شش کشور واقع در جنوب خلیج فارس به علاوه ایران و عراق در این زمینه اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعی می‌تواند در اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس قرار بگیرد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در چارچوب دیپلماسی زیست‌محیطی در حوزه خلیج فارس می‌تواند مطرح شود، «آلودگی نفتی» است که در سطح خلیج فارس پراکنده است. متاسفانه این پهنه آبی به علت عبور شمار تعداد زیادی نفتکش و نشت قابل توجه نفت از آن‌ها یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان محسوب می‌شود.

صالح پوردر پایان اظهارکرد: محیط دریایی خلیج فارس بسیار حساس است و به‌راحتی سیستم چرخش آب در این منطقه آسیب می‌بیند. فعالیت تاسیسات آب شیرین‌کن و گرمایش آب موجب تخریب مرجان‌ها می‌شود و از مهم‌ترین نکاتی است که در این پهنه آبی قابل توجه است و می‌تواند به عنوان اولویت‌ برای همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مد نظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم