Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-02@17:43:44 GMT

آمریکا تغییر برجام را می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۰۳۲۷

آمریکا تغییر برجام را می‌خواهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر تعلیق تحریم‌ها را بپذیریم، کل اقتصاد کشور با تصمیمات کوتاه مدت گره می‌خورد و دیگر امکان تصمیم‌گیری راهبردی و بلندمدت در اقتصاد کشور وجود ندارد.

به گزارش مشرق، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به برخی خبرها مبنی بر احتمال تعلیق تحریم‌ها به جای لغو تحریم‌ها در مذاکرات وین، گفت: آمریکا با تعلیق تحریم‌ها عملاً می‌خواهد فرمان تصمیمات آتی در برجام را در دست بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر آمریکایی‌ها در آینده زمان و شرایط تمدید تعلیق تحریم‌ها را تعیین می‌کنند و عملاً مشخص نیست تعلیق تحریم‌ها در هر دوره زمانی استمرار پیدا می‌کند یا خیر و آیا ابزارهای فشار به جز موضوعات هسته‌ای در دستور کار آمریکا در دوره‌های مختلف قرار خواهد گرفت یا خیر.

بیشتر بخوانید: برجام در مسائل اقتصادی ما را زمین‌گیر کرده است

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها نشان دادند نسبت به جمهوری اسلامی ایران با بهانه‌های مختلف با رویکرد خصمانه برخورد می‌کنند و با بهانه‌های واهی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را گسترش می‌دهند.

پورابراهیمی تاکید کرد: هر گونه توافق با آمریکایی‌ها که به جای رفع تحریم‌ها موجب تعلیق تحریم‌ها شود ابزاری در دست دشمن برای مدیریت مذاکرات آتی است که قطعاً زیر پا گذاشتن منافع ملی می‌باشد.

تعلیق تحریم‌ها، امکان تصمیم گیری بلند مدت در اقتصاد کشور را از بین می‌برد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: وقتی صحبت از تعلیق تحریم‌ها می‌شود اساساً امکان تصمیم گیری در اقتصاد کشور از بین می‌رود. به عبارت دیگر فعال بخش اقتصادی و خصوصی برای تصمیم گیری جهت سرمایه گذاری باید یک روند بلندمدت را در نظر بگیرد. اینکه به مدت سه ماه محدودیت‌های بانک مرکزی در سطح مشخصی برداشته شود، نگاه بلند مدت به بخش خصوصی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: نگه داشتن کشور در شرایطی که نه می‌تواند برنامه ریزی بلند مدت کند و نه تصمیم کوتاه مدت بگیرد موجب می‌شود اقتصاد ایران تبدیل به اقتصاد غیرراهبردی شود که فقط قادر به اتخاذ تصمیمات کوتاه مدت و مقطعی است و دیگر امکان تدوین و تصویب تصمیمات بلند مدت وجود ندارد. در حال حاضر مجلس در حال تدوین برنامه هفتم توسعه است که در صورت تعلیق تحریم‌ها تصویب چنین برنامه‌ای هیچ فایده‌ای ندارد.

پورابراهیمی اظهار داشت: در صورتی که جمهوری اسلامی ایران تعلیق تحریم‌ها را به جای لغو تحریم‌ها بپذیرد کل اقتصاد کشور با تصمیمات کوتاه مدت گره می‌خورد و امکان تصمیم گیری راهبردی و بلندمدت وجود ندارد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در برجام تعهد کردند که تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و هیچ جا واژه تعلیق به کار برده نشده است. اگر مذاکره کنندگان در موضوع مذاکره نسبت به این مهم کوتاهی کنند و منافع ملی را زیر سوال ببرند طبیعتاً دست آمریکایی‌ها برای زیاده خواهی بعدی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای باز خواهد شد.

آمریکایی‌ها به دنبال تغییر مفاد برجام هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آمریکایی‌ها به دنبال تغییر مفاد برجام که تعهدات قطعی آنها بوده است، هستند. اگر جمهوری اسلامی فقط یک بند از تغییرات برجام را بپذیرد، فروپاشی توافق برجام در خصوص توافق طرفین مبنی بر لغو تحریم‌ها آغاز می‌شود و این به ضرر ایران است زیرا جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده اما طرف آمریکایی به تعهدات خود عمل نکرده است.

با تعلیق تحریم‌ها در مذاکرات مقابل دشمنان بی سلاح خواهیم شد

پورابراهیمی با بیان اینکه آمریکا از این ابزار برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد کرد گفت: در حال حاضر ایران در دنیا اعلام می‌کند که ما به تعهدات برجامی خود عمل کرده‌ایم اما آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است و لغو تعهدات خود را طبق قانون در دستور کار قرار می‌دهد اما در حالت تعلیق تحریم‌ها ابزار قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در وادار کردن دشمن از دست ایران خارج می‌شود و ایران در مذاکرات مقابل دشمنان بی سلاح خواهد بود. چنین توافقی زیر سوال بردن منافع ملی است.

وی تصریح کرد: مجلس عملکرد دولت در مذاکرات را زیر نظر دارد، دولت نمی‌تواند خارج از تعهدات برجامی، تعهد جدیدی را بپذیرد یا تغییر تعهدات طرف مقابل را بپذیرد.

ظریف باید پاسخگوی کمیسیون اقتصادی باشد

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه کل مذاکرات مربوط به لغو تحریم‌های هسته‌ای است، ادامه داد: وزیر امور خارجه برای ارائه توضیحات در خصوص مذاکرات وین به کمیسیون اقتصادی دعوت خواهد شد.

وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی ذره‌ای از منافع ملی در لغو کامل تحریم‌های اقتصادی کوتاه نخواهد آمد، در صورت هر گونه اقدام مغایر با تعهدات طرف مقابل در لغو تحریم‌های اقتصادی برای حل مشکلات کشور، وزیر امور خارجه باید پاسخگو باشد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فایل صوتی ظریف کمیسیون اقتصادی محمدرضا پورابراهیمی مجلس تعلیق مذاکرات وین وزارت امور خارجه ایران برجام وزارت امور خارجه لغو تحریم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جمهوری اسلامی ایران امکان تصمیم گیری تعلیق تحریم ها لغو تحریم ها آمریکایی ها اقتصاد کشور تعهدات خود منافع ملی کوتاه مدت بلند مدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۰۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران برخی نهادها و اشخاص آمریکایی و انگلیسی را تحریم کرد + اسامی

به گزارش جماران؛ بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال تحریم  علیه برخی اشخاص و نهادهای آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و نقض فاحش حقوق بشر از طریق حمایت از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطین ها به ویژه مردم نوار غزه در پی می آید:

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد: 

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند: 

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛ 

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛ 

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛ 

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛ 

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛ 

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار  غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛ 

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

***

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص  اعمال تحریم ها علیه تعدادی از  نهادها و اشخاص رژیم انگلیس 

 

در چارچوب اجرای قانون «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» مصوب مورخ 31 اردیبهشت 1399مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، وفق مصوبات مراجع ذیربط، در چارچوب قواعد حقوقی مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت و تسهیل اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله در ارتکاب اعمال تروریستی علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی، نقض سازمان یافته (سیستماتیک) حقوق بشر، جنگ افروزی، استفاده از تسلیحات سنگین و سلاح های ممنوعه علیه غیر نظامیان، محاصره انسانی، آواره کردن مردم فلسطین، شهرک سازی غیرقانونی و ادامه اشغال سرزمین فلسطین، تحریم می‌کند:

  نهادها:

•  پایگاه هوایی آکروتیری پادشاهی بریتانیا در قبرس    

•  ناو دیاموند نیروی دریایی انگلیس در دریای سرخ      

•  شرکت البیت سیستم بریتانیا    

•  شرکت مگیت پارکر بریتانیا                    

•  شرکت رافائل بریتانیا                                                                         

     اشخاص: 

•  گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس  

•  جیمز هاکنهال، فرمانده فرماندهی استراتژیک ارتش بریتانیا       

•  شارون نسمیت، معاون ستاد کل نیروهای مسلح

•  پائول رایموند گریفیتس، دستیار ستاد کل نیروهای مسلح      

•  آدریان برد، مدیر اطلاعات دفاعی وزارت دفاع بریتانیا       

•  ریچارد کمپ، فرمانده ناو ریچموند نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ

•  سیمون کلاک، فرمانده پایگاه هوایی آکروتیری بریتانیا در قبرس     

•  پیتر ایوانس، فرمانده ناو دیاموند نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن اقدام رژیم انگلیس در حمایت و تسهیل اقدامات مخرب اشخاص و نهادهای مذکور شامل حمایت و تسهیل ارتکاب اعمال تروریستیِ رژیم صهیونیستی که نقض تعهدات بین المللی رژیم انگلیس در مقابله با تروریسم به شمار می رود، اعلام می نماید که اقدام رژیم انگلیس، نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین الملل مندرج در منشور ملل متحد می باشد. 

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را که شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران ضمن اعمال این تحریم ها، رژیم انگلیس را در قبال حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، مسئول و پاسخگو می داند.

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران برخی نهادها و اشخاص آمریکایی و انگلیسی را تحریم کرد + اسامی
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است