Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@04:17:29 GMT

راه‌های نهایی بازگشت ارز به کشور چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۰۵۷۰

راه‌های نهایی بازگشت ارز به کشور چیست؟

خبرگزاری آریا - با گذشت حدود سه سال از اجرای تعهدات ارزی صادرکنندگان، سرانجام تکلیف ارزهای باقی مانده از سال 1397 تا 1400 روشن شد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، تعهدا ارزی، برنامه‌ای بود که از سوی دولت و پس از بازگشت تحریم‌های امریکا وضع شد تا به این ترتیب صادرکنندگان غیرنفتی ملزم شوند، ارز حاصل از فروش محصولات خود در بازارهای بین لمللی را به کشور بازگردانند تا محدودیتی در تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به کشور به وجود نیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در طول سال‌های گذشته، اختلاف نظرهای فراوانی میان بخش خصوصی و بانک مرکزی در مسیر اجرا این تعهد وجود داشته و دو طرف بارها یکدیگر را به عدم عمل به تعهداتشان متهم کرده‌اند، با این وجود با آرامش نسبی به وجود آمده در ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد بانک مرکزی سرانجام تکلیف صادرکنندگان باقی مانده از سال 1397 تا 1400 را روشن کرده و با تصویب بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های 1397 تا 1400 در جلسه کمیته ماده (2) شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان تعیین تکلیف شده است.
به این ترتیب، صادرکنندگان سال 1398 تا پایان تیرماه 1400 و صادرکنندگان سال 1399 تا پایان شهریورماه 1400 مهلت دارند تا با ایفای تعهدات ارزی صادراتی خود از معافیت‌های مربوطه بهره‌مند شوند.
همچنین طبق این مصوبه، صادرکنندگان سال‌های 1398 و 1399 مکلفند 90 درصد ارزش پروانه‌های صادراتی اعلامی توسط گمرک را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند.
بر اساس این مصوبه، روش‌های برگشت ارز حاصل از صادرات نیز به طرق، فروش ارز در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز حاصل از صادرات به غیر، بازپرداخت بدهی تسهیلات ارزی و فروش ارز به صورت اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، تعیین شده‌است.
در کنار صادرکنندگان ارزی، در دستور العمل جدید وضعیت صادرکنندگان ریالی نیز تعیین تکلیف شده است. صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای صادراتی در بازه زمانی 22 فروردین 1397 تا 16 مرداد 1397 به عراق و افغانستان اقدام کرده و در موعد مقرر نسبت به ثبت اطلاعات فروش ریالی خود در سامانه جامع تجارت اقدام نکرده‌اند، حداکثر تا 31 خرداد 1400 فرصت دارند تا با ثبت اطلاعات فروش ریالی در این سامانه نسبت به رفع تعهدات ارزی خود اقدام کنند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تعهدات ارزی ارز حاصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۰۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو

استان زنجان هم همانند سایر استان‌ها در پاویون وزارت کشور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی غرفه دایر کرده و مهمترین زنجیره ارزش‌های خود یعنی نساجی و زیتون را به صادرکنندگان ملی و بین‌المللی معرفی می‌کند.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077725 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین بیانات رهبر انقلاب در دیدار با معلمان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳
  • افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • ۱۴۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است
  • شهردار تهران: ۱۴۰۰ اتوبوس در ۳۲ ماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است
  •  افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس‌های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر/ ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران عمل کردیم
  • ۱۴۰۰ اتوبوس در ۳۲ ماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است
  • افزایش ۱۴۰۰ اتوبوس به پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو
  • تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد