Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@12:05:55 GMT

ماجرای سفرهای مخفیانه هیئت دیپلماتیک ترکیه

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۱۱۸۹

ماجرای سفرهای مخفیانه هیئت دیپلماتیک ترکیه

 ایسنا: عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی درباره دلایل تلاش ترکیه برای بهبود مناسبات خود با عربستان و مصر نوشت: این گشایش سیاسی شتابان ترکیه در قبال عربستان سعودی، مصر و تا حدی امارات و بحرین با توجه به میزان خصومت میان آنها طی سال‌های گذشته؛ مورد توجه محافل سیاسی جهان عرب قرار گرفته و به موضوع سوالات تحلیلگران و فعالان رسانه‌ای تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه کسی تصور می‌کرد که ابراهیم کالین، سخنگو و مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه موضعش در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی را تغییر دهد و از احکام صادره علیه متهمان این پرونده تمجید کند.

همچنین چه کسی تصور می‌کرد که اولین هیئت دیپلماتیک ترکیه پس از  سفرهای مخفیانه در سطح مقامات اطلاعاتی و تماس‌های تلفنی میان وزرای خارجه ترکیه و مصر هفته آینده به قاهره سفر کند.

روابط میان ترکیه و مصر در آستانه درگیری نظامی در لیبی قرار داشت و در مقابل روابط آنکارا با ریاض نیز وارد عرصه جنگ اقتصادی و رسانه‌ای شد و در برخی مواقع با رقابت شدید برای رهبری مرجع تسنن در جهان اسلام و تحریم کالاها و گردشگری توسط عربستان ادامه داشت. تحریم اقتصادی و گردشگری ترکیه توسط عربستان همچنان ادامه دارد.

چهار تحول در پس این تغییر قریب‌الوقوع در روابط میان آنکارا و بیشتر کشورهای عربی پیرامون ترکیه وجود دارد؛

۱ ـ ترکیه درک کرده است که سیاست "شوک و ارعاب" سیاسی و رسانه‌ای که طی ۱۰ سال گذشته علیه مصر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به رهبری عربستان در پیش گرفته؛ نتایج معکوس و منفی برای این کشور، اقتصاد و رهبری اسلامی آن به همراه داشته است. این امر موجب شد تا حزب حاکم عدالت و توسعه در جلسه اخیر خود در آنکارا تصمیم بگیرد تا این سیاست‌ها را کنار بگذارد؛ سیاست‌هایی که ترکیه را به جنگ، درگیری و بحران‌هایی در محیط منطقه‌ای خود سوق داده و منجر به انزوا و نابسامانی اقتصاد آن شده است. این حزب تصمیم گرفت که سیاست‌های باز مبتنی بر آرامش و گفت‌وگو و همچنین دادن فضای بیشتر به دیپلماسی را جایگزین چنین سیاستی بکند.

۲ ـ به نظر می‌رسد که اردوغان متقاعد شده است؛ "اسلام سیاسی" که پس از انقلاب‌های بهار عربی در پیش گرفت، در تغییر نظام‌های موجود در مصر، عربستان سعودی، سوریه، لیبی و عراق موفق نبوده و ادامه تکیه بر این سیاست در سایه شرایط دشوار اقتصادی، انزوای ترکیه و خصومت غرب برای ترکیه و حزب حاکم آن بسیار پرهزینه است.

۳ ـ افزایش حضور و تأثیر ایران در منطقه و گرایش آن به ایفای نقش در مسائل مرکزی عرب‌ها و در رأس آنها طرح مقابله با طرح صهیونیستی و تشکیل محور مقاومت در یمن، لبنان، سوریه، عراق و فلسطین اشغالی در چارچوب قطعی کامل روابط با رژیم اشغالگر.

۴ ـ دیدار اردوغان با رهبران مصر، عربستان سعودی، امارات و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل نگرانی و ترس از دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن ، که از روز اول تغییر تدریجی سیاست‌های آمریکا علیه این کشورها را اعلام کرد. دولت بایدن ابتدا حمایت از عربستان در جنگ یمن را متوقف کرد و سپس به جنایات ترکیه علیه ارمنی‌ها اذعان کرد. واشنگتن همچنین در پرونده بحران سد النهضه بیشتر متمایل به سمت موضع اتیوپی است و بایدن تا بدین لحظه هیچ تماسی با رئیس جمهوری مصر برقرار نکرده است.

سوالی که این روزها مطرح می‌شود این است که آیا قطار بهبودی روابط ترکیه که در آستانه حرکت کردن قرار دارد؛ تنها در قاهره، ریاض و ابوظبی متوقف می‌شود یا اینکه در مسیر دمشق نیز حرکت خواهد کرد.

فرضیه‌هایی در این باره وجود دارند که نشان می‌دهند این مصالحه شتابان ترکیه با دو قطب مهم جهان عرب، یعنی عربستان سعودی و مصر، به نفع هر دو طرف است و با توجه به شرایط فعلی، ممکن است مقدمه‌ای برای آشتی با سوریه نیز باشد. به ویژه اینکه این دو کشور سیاست بازی را در قبال سوریه در پیش گرفته‌اند و دیگر مخالف بازگشت دمشق به اتحادیه عرب نیستند و همچنین نشانه‌های تایید نشده‌ای مبنی بر بهبودی روابط ترکیه و سوریه با میانجیگری روسیه  و ازسرگیری نسبی کانال‌های گفت‌وگوی اطلاعاتی میان آنها وجود دارد.

این تغییر موضع ترکیه به منزله اعتراف مقدماتی به شکست سیاست قبلی مداخلات سیاسی – نظامی این کشور به ویژه در لیبی و سوریه است که مورد انتقادات شدید داخلی قرار گرفته  است و باعث شده تا به اهرم فشار قوی در دست اپوزیسیون این کشور تبدیل شود.

اردوغان در مداخلات خود اشتباه کرد به ویژه با سهیم شدن در در ایجاد بی‌ثباتی و هرج و مرج در لیبی، سوریه و عراق؛ بدون اینکه هیچ یک از دوستان خود را حفظ کند، دشمنان زیادی را برای ترکیه به وجود آورد.

در نهایت او ناگزیر خواهد شد که از این مداخلات عقب نشینی کند تا ضررها را کاهش دهد. کسی تصور نمی‌کرد که اردوغان دروازه‌های قاهره و ریاض را بکوبد و درخواست دوستی کند و برای حفظ منافع ترکیه اخوان المسلمین را رها کند و بازوهای رسانه‌ای خود را برچیند.

منبع: فردا

کلیدواژه: عبدالباری عطوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۱۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، توانمندی‌های صادراتی فناوران فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را در معرض دید بازدیدکنندگان خارجی قرار داد.

این نمایشگاه، بزرگترین رویداد تجاری در ایران است که به منظور ارتباط با بازار‌های بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های صادراتی صنایع ایران برگزار می‌شود و رویداد فرصتی استثنایی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند تا محصولات خود را به تجار و بازرگانان بین‌المللی معرفی کنند و به این ترتیب، ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها را پر کرده و به سمت افزایش صادرات حرکت کنند.

آی‌هیت نیز به عنوان یک پل ارتباطی میان تولیدکنندگان ایرانی و بازرگانان خارجی میزبان بازدید کنندگان است و امکان برقراری تعاملات تجاری و شبکه‌سازی را فراهم می‌کند.

همچنین طی پنج روز برگزاری این نمایشگاه که از روز شنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده، شاهد جلسات اختصاصی B۲B بین بازدیدکنندگان خارجی و شرکت‌های ایرانی، گردهمایی‌های صنعت محور با بازدیدکنندگان خارجی، تور‌های تخصصی داخل نمایشگاه برای بازدیدکنندگان خارجی، معرفی دسته محصولات منتخب ایران، معرفی محصولات منتخب صنایع پزشکی، ارائه خدمات مشاوره در طول برگزاری نمایشگاه، دسترسی به نرم افزار اختصاصی، دسترسی به مترجم و سایر موارد ارائه نیز خواهیم بود.

امروز، در روز دوم این نمایشگاه هیأت تجاری قطر و ترکیه، با هدف گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی از آی هیت بازدید کردند. هیئت‌های مذکور از محصولات و دستاورد‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف از  ۱۵ گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی‌مهندسی، پتروشیمی، صنایع خلاق از جمله انیمیشن، بازی بازدید کردند.

معاون وزیر صنایع قطر طی نشستی در حاشیه این بازدید دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی را در بالاترین سطح فناوری دانست و آمادگی قطر را جهت انعقاد قرارداد‌های تجاری با ایران اعلام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ترکیه هم حین بازدید از آی‌هیت شگفت‌زدگی خود را از کیفیت محصولات ایرانی بیان کرد و افزود: در حال حاضر کشور ما در حال انجام فعالیت‌هایی در زمینه تولید محصولات دفاعی است ولی ایران این مراحل را به بهترین شکل ممکن به اتمام رسانده است.

وی در پایان اشاره کرد: دوست داریم با ایران در تمام زمینه‌ها تجارت داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حدود ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور ایرانی در نمایشگاه  ایران اکسپو ۲۰۲۴ حاضر هستند و دستاورد‌های خود را به بازدیدکنندگان خارجی ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود