Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مدرسه نوآوری مهر سلسله گفتگوهای زنده اینستاگرامی با موضوع نظام مسائل حوزه هنر و رسانه انقلاب اسلامی برگزار می‌کند که در قالب آن هر شب با یکی از دست‌اندرکاران، چهره‌ها و کارشناسان امر گفتگو می‌شود.

در یکی از این جلسات نیز با محمد سرشار مدیر شبکه کودک و با موضوع کودک و نوجوان گفتگو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرشار در ابتدای گفتگو در پاسخ به اینکه چالش‌ها و مسائل اصلی آموزش در جمهوری اسلامی چیست؟ بیان کرد: نگرانی بزرگ من بحث آموزش رسمی کشور است در آزمون‌های بین‌المللی‌ای که برای هم‌ترازی سطح کشورها برگزار می‌شود، وضعیت این آزمون‌ها خیلی اسفبار است ما در دوره‌ای می‌گفتیم دانش آموزان ما کتاب نمی‌خوانند چون نظام آموزشی ما خیلی قوی است و المپیادهایی بر این اساس شکل می‌گیرد و حالا اشکال ندارد اگر مطالعه غیردرسی کمرنگ‌تر باشد. اما اکنون آزمون‌های بین‌المللی را که می‌بینم خیلی نگران‌کننده است نظام آموزشی رسمی ما عملاً دچار فراموشی شده است و از کشورهای همسایه عقب افتاده‌ایم و باید آموزش رسمی و مدارس را دریابیم.

وی ادامه داد: از نکاتی که در حوزه فرهنگ هنر و رسانه مطرح است منابع مالی برای تولیدات است. منابع مالی در دوره‌ای توسط کلیسا یا پادشاهان تامین می‌شد و هنر کلیسایی و درباری ترویج شد. در قرن اخیر هنرمندان یاد گرفته‌اند با تک فروشی آثارشان جنس جدیدی از هنر را ایجاد کنند.

اهمیت مصرف کننده در اقتصاد فرهنگ و هنر

سرشار با اشاره به بحث اقتصاد فرهنگ و هنر در دوره جدید عنوان کرد: در اقتصاد فرهنگ مصرف کنندگان مهم هستند مثلاً در حوزه کتاب تعداد بی سوادان ما در کشور در ۱۰ سال اخیر ثابت مانده است یعنی نهضت سوادآموزی شکست خورده است فکر می‌کنم حدود ۸۵ درصد از کشور سواد دارند و ۱۵ درصد بی سواد هستند. این آمار را با ترکیه و عربستان سعودی مقایسه کنید که قرار بوده است طبق سند چشم‌انداز از آنها جلوتر باشیم درحالیکه الان آنها بیش از ۹۵ درصد از جمعیت شان سواد دارند.

مدیر شبکه کودک افزود: اینها چالش‌های اساسی در فرهنگ و هنر کشور ماست که مشکل سواد داریم. در دولت روحانی باید شاهد ریشه کنی بی سوادی می‌بودیم. وقتی تعداد کسانی که می‌توانند کتاب بخرند کم باشد روی اقتصاد فرهنگ و هنر اثر می‌گذارد. در نتیجه افراد کمتری اشتغال پیدا می‌کنند و آثار کمتری هم تولید می‌شود. بنابراین اولین چالش در حوزه بزرگسال این است که تعداد افرادی که می‌توانند از محصولات استفاده کنند کم است.

وی به یک چالش دیگر اشاره و عنوان کرد: نکته دوم اطلاع رسانی و تبلیغات محصولات است؛ فیلم یا موسیقی و تئاتر خوبی ساخته شده اما به خوبی به دست مصرف کننده نمی‌رسد این اشکال از صداوسیما تا فضای مجازی وجود دارد که نتوانسته‌ایم نظام تبلیغاتی را سر و سامان دهیم. دولت باید به هنرمند یارانه تبلیغاتی بدهد. اگر ما نتوانیم در حوزه اطلاع رسانی بستر مناسب را فراهم کنیم حتی اگر مصرف کننده هم وجود داشته باشد نمی‌توان محصول را به او رساند.

صادرات کالا و خدمات فرهنگی در حوزه تمدن فرهنگی ایران بزرگ

سرشار در ادامه در پاسخ به اینکه پیشنهادش برای دولت آینده چیست؟ تصریح کرد: پیشنهاد اول من درباره حوزه تمدن فرهنگی ایران است. در حوزه تمدنی ایران، کشور افغانستان را داریم که محصولات ما در آنجا بدون دخل و تصرف قابل عرضه است. از نظر اقتصادی در کالاهای تجاری، کشور افغانستان وابستگی زیادی به ایران دارد ولی نتوانسته‌ایم به آنجا ورود داشته باشیم. جالب است که در طول تاریخ به دلیل وجود ایران، ترکیه عثمانی هیچ گاه نتوانسته است روی افغانستان تاثیرگذار باشد چون افغانستان به لحاظ جغرافیایی بیشتر با ایران و هند در ارتباط بوده است اما در سال‌های اخیر، در افغانستان، سریال‌های ترک بیشتر از فیلم و سریال هندی و ایرانی طرفدار پیدا کرده است یعنی با اینکه ارتباط فیزیکی نداشته‌اند به اشکال دیگر راه حل یافته‌اند. پیشنهاد من برای دولت جدید بحث صادرات کالاها و خدمات فرهنگی با اولویت بر ایران بزرگ است بعد از افغانستان کشورهایی مثل پاکستان، عراق و باقی کشورهای عرب زبان است که می‌توان با تغییر زبان محصولات را بفرستیم همچنین از بازار آذربایجان و ترکیه نباید غافل شد.

مهمترین مشکل هنرمندان داخلی این است که دولت برای آثار خارجی سوبسید پنهان می‌دهد یعنی فیلم سینمایی که در خارج از کشور با قیمت بالا خریداری می‌شود با قیمت پایین در یکی از پلتفرم‌ها دانلود می‌شود اما در ازای دانلود رایگان آن پول زیادی به صورت اشتراک ماهانه می‌رود. این پول در جیب هنرمند نمی‌رود و در جیب کسی می‌رود که با این رانت پنهانی سراغ آثار خارجی می‌رود وی در واکنش به ضعف تولیدات در حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: مهمترین مشکل آموزش‌های پیش از ورود به دبستان است. مهمترین معضل، دسترسی نظام رسمی آموزش به خردسالان زیر ۶ سال است و در حال حاضر این دسترسی به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد است و حدود ۸۰ درصد از خردسالان مهارت‌های لازم را قبل از ورود به دبستان آموزش نمی‌بینند که در حوزه دیگر کشورها مثل ژاپن و ایالات متحده حدود ۹۰ درصد است مهارت‌های ساده‌ای مثل غذا خوردن بستن بند کفش و… که ما در شبکه کودک روی این مهارت‌ها تمرکز کرده‌ایم ولی اینها باید بیشتر اتفاق بیفتد اگر این ۲۰ درصد فعلی به ۹۵ درصد برسد حدود ۷۰ درصد رشد دارد و این اقتصاد در همه حوزه‌ها گسترده می‌شود؛ از مربیان مهدها تا دست‌اندرکاران و دیگر عوامل موثر و گروه‌های تئاتر و موسیقی در این مهدها نوعی اقتصاد به راه می‌افتد و طبیعتاً تولید محصولات هنری برای این رده سنی نیز افزایش می‌یابد.

مدیر شبکه کودک درباره کمبود نیروی آموزش دیده نیز گفت: فکر نمی‌کنم خیلی نیاز به آموزش افراد داشته باشیم. آموزش بدهیم که چه اتفاقی بیفتد آموزش باید با تولید و کار همراه باشد. ما بیش از اندازه کافی آموزش داشته‌ایم کسانی که بعداً بیکار خواهند شد. عده زیادی مدرک کارشناسی خود را می‌گیرند اما با یافتن شغل یا آموزش دیگری می‌بینند. بنابراین اولویت ما آموزش نیست بلکه تولید و کار است.

پرداخت هزینه برای ذائقه سازی فرهنگی

سرشار در بخش دیگر با یک جمع بندی نسبت به نیازها عنوان کرد: ابتدا باید نیازسازی و فعال سازی ذهن خانواده‌ها نسبت به محصولات فرهنگی اتفاق بیفتد و می‌طلبد که دولت نسبت به این موضوع یارانه‌ای برای ذائقه سازی فرهنگی پرداخت کند. حکومت باید پول بگذارد که مردم آموزش ببینند که بفهمند به محصولات فرهنگی نیاز دارند. نکته دیگر این است که حکومت باید بستر صادرات را فراهم کند اگر این دو کار را انجام دهد خط‌های تولید فرهنگی رونق می‌گیرد نیاز به صداپیشه و بازیگر و هنرمند در حوزه‌های مختلف دارد.

وی همچنین روی یک نکته تاکید و عنوان کرد: مهمترین مشکل هنرمندان داخلی این است که دولت برای آثار خارجی سوبسید پنهان می‌دهد یعنی فیلم سینمایی که در خارج از کشور با قیمت بالا خریداری می‌شود با قیمت پایین در یکی از پلتفرم‌ها دانلود می‌شود اما در ازای دانلود رایگان آن پول زیادی به صورت اشتراک ماهانه می‌رود. این پول در جیب هنرمند نمی‌رود و در جیب کسی می‌رود که با این رانت پنهانی سراغ آثار خارجی می‌رود. در حوزه کتاب هم همین است و بیشتر از ۸۰ درصد کتاب‌های خارجی با پول کم ترجمه می‌شود و سود بیشتر برای ناشر است. اینجا باید ورود آثار خارجی را ملزم به پرداخت حق مولف کنیم تا با قیمت واقعی وارد بازار شود. به این شیوه نویسنده تصویرگر و انیماتور ایرانی و… ارزش کارشان به نسبت خارجی دیده می‌شود که با چه کیفیت و قیمتی کار تولید می‌کنند و فضا رقابتی می‌شود.

از حرف جدیدی که هنرمندانمان می‌زنند حمایت کنیم

سرشار اضافه کرد: در حوزه ذائقه سازی باید برای مقابله با هجمه فرهنگی هزینه کنیم. کشور از سال ۵۷ این مسیر را انتخاب کرده است و در عین حال شرق و غرب در مقابل این مسیر ایستاده است ولی این میان ما حرفی تک می زنیم. من زیاد به نمایشگاه‌های خارجی رفته‌ام وقتی انجا راه می روید یک نفر هستید که حرف جدید می زنید و دیگران تقلید می‌کنند این حکومت است که باید از این حرف جدید حمایت کند. نهالی که با خون شهدا پا گرفته است باید حمایت شود تا پا بگیرد.

وی در بخش دیگر در پاسخ به اینکه هزینه تولید کار کودک بدون بازگشت است، گفت: تولید محتوا قطعاً سخت است، حساسیت آن هم بیشتر از بزرگسال است. بیشترین مصرف وی او دی‌ها یا فروش کتاب یا تماشای تلوبیون در حوزه آثار کودک است و این یعنی چنین محتوایی درامد ایجاد می‌کند اما چرا در جیب هنرمند نمی‌رود چون واسطه‌هایی وجود دارند و حق مولف پرداخت نشده است و بازاری که هنرمند می‌توانست پولش را بگیرد به هم زده‌اند.

سرشار در پایان گفت: چطور می‌شود حکومتی دغدغه فرهنگی داشته باشد و به کارهایی که هنرمندانش را زمین می‌زند سوبسید می‌دهد اگر ما مثلاً برای ویندوز خریداری شده خارجی حق مولف امضا می‌کردیم درست است که باید برایش پول پرداخت می‌کردیم ولی از آن طرف هنرمند ما اوج می‌گرفت و اقتصادش نشان می‌داد کتابی که انها نوشته‌اند یا انیمیشنی که ساخته‌اند چقدر نسبت به آن اثر خارجی مقرون به صرفه تر است.

کد خبر 5200477 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد سرشار شبکه کودک سیما کودکان فیلم کوتاه اسکار موسیقی ایرانی حضور هنر ایران در جهان ویروس کرونا آلبوم موسیقی فیلم سینمایی برنامه رادیویی برنامه تلویزیونی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تئاتر ایران رادیو سلامت شبکه پنج سیما صدا و سیما اقتصاد فرهنگ فرهنگ و هنر آثار خارجی شبکه کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم

وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته ۵۰ هزار معلم و امسال ۷۲ هزار معلم از آزمون‌های استخدامی جذب خواهند شد و بر این اساس، معادل ۲۰ درصد کل معلمان کشور در دوره دولت سیزدهم مشغول به فعالیت می‌شوند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی امروز دوشنبه در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشوری که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: نقطه تمرکز آموزش و پرورش، اجرای حقیقی سند تحول بنیادین است و پس از 12 سال، نقشه این سند با پنج ویژگی یعنی مشخص و دقیق آماده تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.

وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد با توجه به اقناع کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، فردا سه شنبه 11 اردیبهشت این گام مهم برداشته خواهد شد و از آن پس با چشم‌انداز وسیع پیش خواهیم رفت.

صحرایی افزود: پیام سند تحول در نقشه راهش این است که همه با هم آموزش و پرورش را حرکت دهیم.روح سند ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت است و برای اجرای سند تحول بنیادین بودجه لازم است اما شرط کافی نیست بلکه مساله شکل‌گیری آن ائتلاف است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دستورالعمل اجرای سند تحول در مدارس تهیه و اجرای آزمایشی آن آغاز شده است، ادامه داد: هفت برنامه ملی پیشران در این سند انتخاب و آماده اجرا است.

وی اضافه کرد: یک طرح از این هفت برنامه، چهارشنبه پنجم فروردین تصویب شد و این طرح نخستین آیین‌نامه اجرایی در چهارچوب اصل 138 قانون اساسی برای اجرای سند تحول بود. نام آن مهارت آموزی یکپارچه و سراسری دانش‌آموزان کشور است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اولین اقدام مهم آن بود که موضوع سند به یک جهت اصلی در برنامه‌های پیشرفت کشور تبدیل شود. در قانون آموزش و پرورش به مثابه امر ملی تکلیف شده که دستگاه‌ها باید ظرف 6 ماه تقسیم وظایف ملی برای تعلیم و تربیت تصویب و اجرا شود. در این برنامه 38 حکم داریم که بی‌سابقه است.

دولت سیزدهم مصوبه کنکور را اجرا کرد

صحرایی افزود: دولت سیزدهم مصوبه کنکور را اجرا کرد و هدف این است که از حفظیات به یادگیری عمیق حرکت کنیم و مرجعیت برنامه درسی ملی به مدرسه و معلم بازگردد نه آنکه در یک موسسه کنکوری بیرونی که همه دغدغه هزینه است.

وی اضافه کرد: امسال 50 درصد و سال آینده 60 درصد امتحانات نهایی در پذیرش دانش آموزان در دانشگاه‌ها تاثیر دارد همچنین هفت استان سهم از دست رفته خود در سه هزار صندلی پذیرش دانشگاه‌ها را باز پس گرفتند و سیستان و بلوچستان از 16 صدم درصد به 48 صدم درصد ارتقا یافته است همچنین تعداد رتبه‌های زیر هزار در استان کرمان سه برابر شده است و اولین بار است که پیماش ملی در تعلیم و تربیت رخ می‌دهد.

امسال کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دولت سیزدهم تربیت معلم را اصیل می‌داند و جذب استعدادهای دانشگاه‌های برتر بهتر از جذب از طریق ماده 28 است و امسال کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد تا بهترین دانش آموزان، معلمان کشور شوند.

صحرایی یادآور شد: دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی ظرفیت چشمگیری دارد و معلمان نه تنها از نظر کمیت بلکه از نظر کیفیت هم افزایش یافته است.

وی افزود: 300 هزار معلم درحالی وارد آموزش و پرورش شدند که آموزش ندیده‌ بودند و جنسیت و رشته‌های مرتبط هم نداشتند اما امسال عهد کردیم به این صورت معلم جذب نکنیم.

ساخت و تجهیز 7 هزار مدرسه در دولت سیزدهم

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هفت هزار مدرسه تکمیل، تجهیز و ساخته شده است و در این دولت، ایران کارگاه مدرسه سازی شد.

صحرایی اضافه کرد: پنج هزار میلیارد سال گذشته برای تجهیز هنرستان‌ها سال گذشته اختصاص دادیم و 19هزار مربی پرورشی و ورزشی برای مدارس جذب می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نقطه کانونی سند تحول بنیادین دانش آموزان هستند و منظومه‌ای با عنوان امید، ایمان،خودباوری، خردورزی، نشاط و هویت برای دانش‌آموزان ترسیم شده است که در چارچوب این منظومه مدارس کشور فعال شده‌اند.

صحرایی با اشاره به اجرای پویش مهر افزود: 13 و نیم میلیون نفر روز اردو، بیش از هشت میلیون فعالیت فرهنگی دانش آموزان، مشارکت بیش از پنج میلیون دانش‌آموز در پویش مهر ریاست جمهوری انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش از تشکیل قرارگاه ملی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بطن مدرسه‌ها خبر داد و افزود: 32 هزار مرکز مشاوره در مدارس فعالیت دارند و 6 هزار و 200 دانش آموز در مدارس برای آسیب‌های اجتماعی غربال شده‌اند.

5 هزار میلیارد تومان برای شیر مدارس اختصاص یافت

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اجرای موفق طرح توزیع رایگان شیر در مدارس، گفت: 5 هزار میلیارد تومان برای تامین شیر مدارس اختصاص یافت و 160 میلیون پاکت شیر بین دانش آموزان توزیع شد.

وی درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان توضیح داد: 40 درصد دانش آموزان در هنرستان‌ها هستند یعنی پیام رفع بیکاری از مدرسه و کنشگری فعال برای ساخت آینده کشور داده شده است.همچنین المپیادی‌ها در یکسال 28 مدال افتخار کسب کردند.

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر و توزیع کتاب‌های درسی، ادامه داد: چهارچوب ملی شایستگی‌های پایه و عمومی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور آماده شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد و آغاز بازنگری برای تولید کتاب‌های مفید و شوق‌انگیز برای کودکان است.

صحرایی افزود: بازآرایی دوره متوسطه و حرکت از برنامه درسی دانایی محور به برنامه درسی مهارت محور در دستور کار است.

بر اساس این گزارش، آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری امروز دوشنبه 10 اردیبهشت در آستانه سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و بزرگداشت مقام معلم با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • داوطلبان برای ثبت سوابق تحصیلی بر اساس اعلام آموزش و پرورش اقدام کنند
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»