Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمد یاسر الصبان»، تحلیلگر و  پژوهشگر اقتصاد سیاسی لبنان به مناسبت روز جهانی کارگر در تشریح بحران کار و کرگر در جهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: پیشینه روز جهانی کارگر در اول ماه می به قرن نوزدهم در آمریکا، کانادا و استرالیا باز می‌گردد. جریان مطالبه‌گری ابتدا در آوریل ۱۸۵۶ در استرالیا آغاز و سپس به ایالات متحده آمریکا منتقل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگران در ایالت شیکاگو در سال ۱۸۸۶ خواستار کاهش ساعات کار روزانه به هشت ساعت شدند و این درخواست در ایالت کالیفرنیا و در شهر تورنتوی کانادا با حضور «پیتر مک گوایر» رهبر کمونیست آمریکایی در جشن روز کارگر تکرار شد.

الصبان در ادامه گفت: کارگران در شیکاگو آمریکا و تورنتو کانادا در روز اول ماه می ۱۸۸۶ اعتصابی را ترتیب دادند که در آن نزدیک به ۴۰۰ هزار کارگر شرکت کردند و در این اعتصاب خواستار تعیین ساعت کار با شعار (عدالت) هشت ساعت کار، هشت ساعت خواب و هشت ساعت فراغت برای استراحت و تفریح  شدند. این اتفاق به مذاق مقام های دو کشور خوش نیامد به ویژه که فراخوان اعتصاب موفقیت‌آمیز بود و حرکت اقتصادی را در هر دو شهر مذکور فلج کرد.  به همین دلیل پلیس به سمت تظاهرکنندگان آتش گشود و تعدادی از آنها را کشت. یک فرد ناشناس نارنجکی را به محل تجمع پلیس پرتاب کرد که منجر به کشته شدن ۱۱ نفر از جمله هفت پلیس شد. متعاقباً چندین نفر از رهبران کارگران دستگیر و چهار نفر از آنها به اعدام و بقیه به حبس‌های مختلف محکوم شدند. این در حالی بود که یک نیروی پلیس اعتراف کرد که عامل پرتاب نارنجک یکی از افسران پلیس بوده است.

وی افزود: بر همین اساس مسأله‌های مارکت از مرزهای آمریکا فراتر رفت و فرکانس آن به همه کارگران جهان رسید. اولین کنفرانس سازمان بین‌المللی سوسیالیست در سال ۱۸۸۹ در پاریس مراسم یادبود این حادثه را برگزار کرد و در این یادبود به برگزاری تظاهرات بین‌المللی برای بزرگداشت‌های مارکت در سال ۱۸۹۰ دعوت شد. پس از آن سازمان بین‌المللی سوسیالیست در دومین کنفرانس خود روز کارگر را به عنوان یک رویداد سالانه اعلام کرد. 

پژوهشگر اقتصاد سیاسی لبنان تصریح کرد: در سال ۱۹۰۴، در کنفرانس سازمان مذکور در آمستردام از همه نهادها و اتحادیه‌های کارگری، به ویژه اتحادیه‌های سوسیالیستی در سراسر جهان دعوت شد که در اول ماه مه هر سال کار نکنند و در ۱۰ کشور جهان تلاش شد که این روز تعطیلی رسمی شود. بعدها در سال ۱۹۵۵ کلیسای کاتولیک اول ماه می را به عنوان روز کارگر تبریک گفت.

وی افزود: آنچه گذشت، مقدمه‌ای بود برای نشان دادن این که ظلم و ستم قدرت حاکم ممکن است تا جایی پیش رود که پیروزی مظلوم به یک روز جهانی تبدیل شود. با این حال، واقعیت بسیار فراتر و عمیق‌تر از این بوده و به توطئه شوم جهانی برای تسخیر اهل زمین در راستای خدمت به سلطه مقام‌های سیاست و پول مرتبط است که شبانه روز برای تفرقه انداختن بین انسان‌ها و ایجاد دشمنی و نفرت تلاش می‌کنند تا بتوانند چهره خود و غارتگری‌هایشان از سرمایه‌های مردم را پنهان کنند.  

الصبان گفت: قدرت حاکم بر جوامع، نبردی بین کارگر و کارفرما ایجاد و  تصویری جنایتکارانه از کارفرما علیه کارگران حاضر در زیر مجموعه خود ترسیم کردند. بر همین اساس واسطه‌های سیاست و پول موفق به ایجاد دشمنی بین مردم شدند تا به بهانه عدالت اجتماعی، سوء ظن فساد فی‌الارض را از خود دور کنند.

وی تاکید کرد: روشن است که همان تفکر مارکسیستی بود که عنصر عدالت در توزیع ساعات کار، اوقات فراغت و ساعت استراحت را که بعدها مبنای تولد روز جهانی کارگر شد، مبنای شعار خود قرار داد اما این فقط به ظاهر قضیه محدود ماند و  فرم با فاصله بسیار از محتوای عدالت قرار گرفت، زیرا ظرفیت‌های مختلف جسمی، سن و سبک کاری را برای همه کارگران به طور برابر در نظر گرفت.  مشخص است که ساعات کاری یک جوان ۲۰ ساله نباید با  فرد فرد ۵۵ ساله برابر باشد.

پژوهشگر اقتصاد سیاسی لبنان گفت: واقعیت این است که بشر این نظریه را که ادعای عدالت دارد ، مبنای کار خود قرار داده است، زیرا مقام‌های سیاسی از مسئولیت بیمه ‌ای اجتماعی و درمانی جامعه کارگری رهایی یافته و این مسئولیت را بر دوش نهادهای تولید اقتصادی قرار داده‌اند. مقام‌اهی عالی پول و تجارت برای آنکه عادلانه ترین وجهه را برای خود در میان شرکت‌های خصوصی ترسیم کنند ساعت کاری را کاهش داده و سال کاری را ۱۶ ماه قرار دادند. بر همین اساس بود که ابتکار تولید ملی فردی متهم باقی ماند و فساد مالی و سیاسی مدافع حقوق کارگران شد و این واقعیت که باید از کارآفرین سرمایه‌‌گذار حمایت و پشتیبانی شود از آن جهت که تنها گروه در جامعه مولد و اشتغال‌زاست، رخت بربست. این در حالی است که بخش بانکی و بخش دولتی بیکاری پنهان را با تعریف شغل‌هایی ایجاد کرده‌اند که مهارت‌های فردی را از بین می‌برد و انسان را از یک فرد تولید کننده و کارآفرین به سطح یک کارمند تنبلی که بدون تلاش جدی برای پیشرفت مهارت‌های خود حقوق و دستمزد می گیرد، تنزل می‌دهد.

وی تاکید کرد: کاهش کارآمدی تولید فردی باعث سقوط سیستم کشورهای کمونیستی شد و سیطره دلالان پول بر ثروت جهانی را افزایش داد، چرا که شیوه صرف کارمندی برای این دلالان و مقام‌های سیاسی بسیار مهم‌تر از سرمایه‌گذاری فردی برای تاسیس نهادهای تولیدی واقعی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، جهانگردی، انفورماتیک و خدمات شد. این نهادها تنها نهادهایی هستند که فرصت‌های اشتغال مولد را ایجاد می‌کنند و مهارت های کارگران را رشد می‌دهند.

الصبان افزود: بحث در این زمینه بسیار طولانی است زیرا به موضوع توان ملت‌ها برای تحقق نهضت اقتصادی و اجتماعی و عزت ملی باز می‌گردد. عدم درک صحیح از لزوم ایجاد فرصت‌های شغلی مولد باعث بیکاری پنهان، فقر و فساد سیاسی می‌شود و بنابراین بسیاری از کشورهای جهان اصطلاح «روز کارگر» را با عنوان «روز کار» جایگزین کردند. این کشورها پیشرفته‌ترین کشورها در سطح جهانی هستند و کارگرانشان درآمد و رفاه بیشتری در سطح جهان دارند.

وی در پایان گفت: می‌توانیم امیدوار باشیم که روزی با عنوان «ابتکار تولید فردی» در تقویم ثبت شود تا فرصت‌های کاری مثبتی را برای کارگران ایجاد کرده و آنها را به عنوان شرکایی در روند تولید و رشد مهارت‌های فردی وارد کند تا سر بار تولید نشده و به بیکاری پنهان قناعت نکنند که در این صورت بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند به راحتی از آنها صرف‌نظر کرده و آنها را به افراد وابسته به جوامع خود تبدیل کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: روز جهانی کارگر روز جهانی کارگر روز کارگر هشت ساعت روز کار اول ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۴۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از زومیت، در چند ماه اخیر موضوع واگذاری سهام بعضی کسب‌وکارهای مطرح حوزه اقتصاد دیجیتال، موجی از نگرانی را بین فعالان اقتصاد دانش‌بنیان به راه انداخت؛ گلرنگ سهام تپسی را خرید و در هفته‌های اخیر هم خبرهایی از احتمال واگذاری عمده سهام دیجی‌کالا به همراه اول مطرح شد. این مسئله در کنار صحبت‌های چندماه پیش مدیرمسؤول روزنامه کیهان، تصوری ایجاد کرد مبنی بر این‌که فشارهایی برای واگذاری سهام استارتاپ‌های بزرگ وجود دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تکذیت این مسئله توضیح داد: «چون پیش‌ازاین، یک عده صحبت‌های نادرستی را بدون دلیل و مدرک درباره واگذاری بعضی کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به نیروهای انقلابی مطرح می‌کردند، این حساسیت به وجود آمد؛ اما در اصل چنین هدفی وجود ندارد».

او در همین خصوص به فروش سهام تپسی اشاره کرد و گفت: «آقای منشی‌پور از ما خواست کمک کنیم که انتقال سهام تپسی حتماً انجام شود. این درخواست ابتدا با مخالفت معاونت علمی روبه‌رو شد اما با اصرار تپسی درنهایت با این موضوع موافقت کردیم».

او چنین واگذاری‌هایی را نه به معنی واگذاری کسب‌وکارها به حاکمیت، بلکه نشان‌دهندهٔ بلوغ این حوزه دانست: «واگذاری سهام این کسب‌وکارها بلوغ آن‌ها را نشان می‌دهد. این یعنی کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال سرمایه‌های بزرگ از سایر شرکت‌ها جذب می‌کنند که درنهایت به بزرگ شدن جدی این کسب‌وکارها منجر می‌شود. یکی از این کسب‌وکارها با سرمایه یک واحدی وارد شده و الان سرمایهٔ ۳۰۰ واحدی دارد. این یعنی هم فرصت رشد در این حوزه وجود داشت و هم سرمایه کلانی به این حوزه بازگشته است».

دهقانی فیروزآبادی در موضع‌گیری نسبت به مسئلهٔ فروش سهام کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال، حمایت خود از این موضوع را اعلام کرد و تنها شرط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور برای موافقت با فروش و واگذاری این سهام را بازگشت سرمایه به حوزه اقتصاد دیجیتال دانست.

بااین‌حال، سال گذشته با بعضی چالش‌ها و مشکلاتی که برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به وجود آمد، چنین تصور می‌شود که اراده‌ای وجود دارد که مایل است در مدل مدیریتی کسب‌وکارهای این حوزه تغییراتی ایجاد کند.

دهقانی فیروزآبادی وجود چنین موضوعی را کذب دانست و توضیح داد: «هم من هم آقای زارع‌پور دفاع و حمایت همه‌جانبه از کسب‌وکارها داشتیم. وقتی وارد حوزهٔ اقتصاد دیجیتال می‌شویم محیط این فضاها با سایر صنایع متفاوت است و دلیلش این است که بخش عمده‌ای از این اقتصاد از محیط خارجی آمده است؛ اما ما به‌هیچ‌عنوان موافق تعطیلی کسب‌وکارها نیستیم. حرف من این بود که اگر می‌خواهیم کاری در این زمینه انجام بدهیم، باید این باشد که به جریان‌های اصیل و انقلابی فرصت رقابت بدهیم؛ اما اینکه این کسب‌وکارها به نیروهای انقلابی و حاکمیت واگذار شود کاملاً غلط است. حرف ما این است که کسب‌وکارها را نبندیم و به‌جای آن از جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها استفاده کنیم».

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900257 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • پیام تبریک روز کارگر ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • تصویب پاداش برای کارگران شهرداری تبریز
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • تحقق ۶۹ هزار شغل در استان اصفهان
  • کارگران یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید هستند