Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

  بودجه‌ای برای افزایش ظرفیت خوابگاه نداریم 

ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا با اشاره به وضعیت ظرفیت خوابگاه‌های این دانشگاه و ساخت خوابگاه جدید گفت: خوابگاه‌های دانشگاه الزهرا (س) در حال حاضر پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست و باید ظرفیت‌ها اضافه شود.

وی افزود: در سال جدید با توجه به مشکلات بودجه‌ای نمی‌توانیم خوابگاه جدید بسازیم و در واقع پروژه مصوب خوابگاهی نداریم؛ چرا که در سال‌های اخیر بسیاری از طرح‌های عمرانی متوقف شد و بودجه و اعتباری برای ساخت فضای جدید اختصاص داده نشد.

 


ثبت نام نقل و انتقال دانشجویان از ۱۱ اردیبهشت آغاز می‌شود

سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: دانشجویان متقاضی میهمانی و انتقال به سایر دانشگاه‌ها، از یازدهم اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ فرصت دارند برای ثبت درخواست خود جهت سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به سامانه سجاد به آدرس https://portal.saorg.ir مراجعه و نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.

همچنین دانشگاه‌های مبدأ موظفند درخواست دانشجو را بررسی کرده و در صورت داشتن شرایط از ۱۱ خرداد لغایت ۱۵ تیر ماه نظر خود را در سامانه اعلام و در صورت موافقت ریز نمرات دانشجو را به دانشگاه مقصد ارسال کنند. سپس دانشگاه‌های مقصد موظفند حداکثر تا پایان مرداد ماه نسبت به بررسی تقاضا‌ها اقدام و از طریق سامانه یاد شده اعلام کند.

با توجه به شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و پیروی تمام مؤسسات آموزش عالی از دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، در صورت تداوم وضعیت بیماری، میهمانی و انتقال دانشجویان تحت شرایط حاکم خواهد بود و موافقت مؤسسات مبدا و مقصد با درخواست‌های میهمانی و انتقال در صورت بازگشت به شرایط عادی در مؤسسات آموزش عالی امکان‌پذیر خواهد بود.

 

کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود

پس از کش و قوس‌های فراوان برای حذف کنکور مجددا کنکور به قوت خودش باقی ماند و فقط به سمت دروس اختصاصی می‌رود.جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: موضوع این جلسه بحث نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری است. در جلسه ۸۳۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی که کار کارشناسی زیادی روی آن شده بود مطرح شد.

وی ادامه داد: این طرح در ۱۸ جلسه کمیسیون آموزش نقشه جامع علمی کشور با حضور معاونین دستگاه‌های مرتبط و معاونان پیشین وزارت علوم که در جریان این تحولات بودند بحث شد و علاوه بر این در ۵ جلسه ستاد نقشه مورد مداقه و بحث‌های چالشی جدی قرار گرفت. علاوه بر آن از وزرای علوم، آموزش و پرورش و بهداشت نیز درخواست کردیم که در جلسه‌ای برای هماهنگی لازم روی این موضوع حضور پیدا کنند که در آنجا هم شاهد وحدت نظر بودیم.

 

 

منابع آزمون بخش معارفی جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان اعلام شد

 معاونت فرهنگی وزارت علوم منابع بخش معارفی سی و ششمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور را اعلام کرد.
مرحله اول از بخش معارفی شامل ۷ رشته) آشنایی با احادیث اهل بیت، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با سیره معصومین، حفظ موضوعی قرآن کریم، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، احکام و پرسمان معارفی) و ۲ رشته کتبی از بخش‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و نیز رشته‌های حفظ از بخش آوایی شامل ۴ رشته (حفظ کل و ۲۰ و ۱۰ و ۵ جزء قرآن کریم) از سی و ششمین جشنواره سراسری قران و عترت در تیرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.


مطیعی: علت کاهش مبلغ وام شهریه از سوی بانک‌ها 


مبلغ وام شهریه دانشجویان دکترا به دلایل مختلفی از جمله شرایط ضامن معرفی شده به بانک کاهش پیدا کرده که رئیس صندوق رفاه از دانشجویان خواست به سامانه صندوق برای رفع این مشکل مراجعه کنند. ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، در خصوص میزان وام شهریه دانشجویان دکتری گفت: مبلغ وام شهریه دکترای تخصص ناپیوسته ۵ میلیون تومان در هر ترم است و کارشناسی ارشد پیوسته ترمی ۲ میلیون تومان است.

وی درپاسخ به علت کاهش مبلغ وام شهریه از سوی بانک‌ها پس از مراجعات دانشجویان افزود: بر اساس ابلاغیه صندوق رفاه بانک‌های طرف قرارداد موظف هستند که مبلغ اعلام شده را به دانشجو بدهند، اما ممکن است برخی دانشجویان توان پرداخت اقساط را نداشته باشند و یا ضامنی که به بانک معرفی می‌کنند باعث کاهش مبلغ شود.

مطیعی اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری دانشگاه‌ها را مقید کردیم که دانشجویان می‌توانند به بانک یا صندوق مراجعه کنند و الزامی نیست که دانشجو حتما به بانک مراجعه کند. هر دانشجویی که بخواهد می‌تواند از منابع صندوق تقاضای وام کند و یا در غیر این صورت می‌توانند به بانک مراجعه کنند.

 

مهلت ثبت درخواست انتقالی و مهمانی دانشجویان علوم پزشکی 
 

ثبت درخواست، رسیدگی و پاسخگویی به تقاضا‌های انتقال و میهمانی دانشجویان تنها بر اساس سامانه انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صورت می‌گیرد.

انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جهت نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بر اساس جدول زمان بندی اعلام شده است.

ثبت نام ها از یکشنبه ۵ اردیبهشت به مدت یک ماه آغاز شده است و در نهایت در مردادماه نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

 

 

تمام دانشگاه‌ها ملزم به صدور مدرک فارغ‌التحصیلی با امضای الکترونیکی شدند


مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان از تصویب الزام تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صدور مدرک فارغ‌التحصیلی با امضای الکترونیکی خبر داد.

سید عبدالحمید انگجی با تأکید بر اینکه در راستای تسهیل و ارتقاء امور دانش ‏آموختگان دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش‏ عالی، اداره کل امور دانش ‏آموختگان تصمیم گرفت روند صدور امضای الکترونیکی مدارک تحصیلی را آغاز نماید، گفت: این امر خطیر از ابتدای سال ۹۸ از طریق سامانه سجاد برای مدارک تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی و در بخش دانش‌آموختگان خارج از کشور نیز از ابتدای سال ۹۹ برای کلیه دانش‌آموختگان خارج از کشور فراهم و به اجرا در آمد و هم اکنون بر اساس مصوبه کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باید از امضای الکترونیک در مدرک فارغ التحصیلی استفاده کنند.

وی در توضیح روند صدور امضای الکترونیک در اداره کل امور دانش آموختگان اظهار داشت: در رویه مذکور با اسکن QR Code مندرج در گواهینامه موقت، دانشنامه و یا ارزشنامه توسط نـــرم‏افزار‌های QR Code Reader و یا درج کدصحت ۲۰ رقمی در آدرس پورتال سازمان (http://portal.saorg.ir ـ قسمت خدمات ـ استعلام کد صحت) مشخصات دانش‏آموخته در سامانه یادشده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی قابل رؤیت است و به راحتی می‏ توانند صحت گواهینامه موقت، دانشنامه و یا ارزشنامه را استعلام و تأییدیه تحصیلی را به صورت آنلاین مشاهده و اخذ نمایند.

 

تغییرات وام دانشجویی در سال جدید / مبلغ وام ودیعه مسکن متاهلی در کلان شهر‌ها چقدر است؟

مسئله افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی در شرایط فعلی اقتصادی کشور از جمله خبر‌هایی است که دانشجویان با شنیدن آن به وجد می‌آیند؛ چرا که شاید با همین اندک وام‌هایی که دریافت می‌کنند بتوانند گرهی از مشکلات خود در شرایط فعلی باز کنند.

افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی بر اساس تصمیم هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان هر سال در شهریور ماه و فقط یک بار برای یک سال تحصیلی اتفاق می‌افتد و در طول یک سال تحصیلی هیچ گونه تغییری در مبلغ وام‌های دانشجویی ایجاد نمی‌شود، اما در سال جاری به دلیل شرایط خاص کشور به دلیل شیوع کرونا و تورم و گرانی‌های ناشی از وضعیت بد اقتصادی صندوق رفاه دانشجویان تصمیم به افزایش برخی از وام‌های دانشجویی بنا به درخواست مکرر دانشجویان کرد.

از جمله وام‌هایی که مبلغ بسیار کمی با توجه به تورم در کشور پرداخت می‌شد وام ویژه دانشجویان دکتری و وام مسکن متاهلی بود که بنا به گفته رئیس صندوق رفاه، هیات امنای این صندوق خارج از زمان مقرر تجدید نظری به مبلغ این وام‌ها کرده است که دانشجویان متقاضی که درخواست خود را از فروردین ماه ثبت کرده اند می‌توانند این افزایش مبلغ را دریافت کنند.

 

 

پرداخت وام کمک ودیعه مسکن ۷۰ میلیون تومانی به دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس


معاونت دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ثبت‌نام وام کمک ودیعه مسکن ۷۰ میلیون تومانی آغاز شده و تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

این وام با شرایط ویژه به دانشجویان مقطع دکتری (روزانه)، ورودی‌های ۹۸-۹۷و دانشجویان متأهل آقا، غیرشاغل و غیربومی پرداخت می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا خوابگاه دانشجویی کمبود بودجه وام های دانشجویی مبلغ وام شهریه دانش آموختگان مؤسسات آموزش دانشگاه ها آموزش عالی صندوق رفاه سال تحصیلی امور دانش بر اساس وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۴۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و بانویی اهل کشور روسیه هستند که اکنون سالها از زندگی ایشان در جامعه ایران و در کنار خانواده های ایرانی می گذرد.

به گزارش مشرق، یولیا زوتوا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و بانویی اهل کشور روسیه هستند که اکنون سالها از زندگی ایشان در جامعه ایران و در کنار خانواده های ایرانی می گذرد.

وی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک به بیان تجربیات خود پیرامون آداب، رسوم و فرهنگ ایران و جامعه ایرانی پرداخت.

سرنوشت من بسادگی با ایران پیوند خورد!

همسرم در دوره دکتری دانشگاه لامانوسوف شهر مسکو مشغول به تحصیل بودند و ما با یکدیگر در روسیه آشنا شدیم. پس از ازدواجمان ابتدا یک سفری را به ایران داشته و بعد از یکسال برای ادامه زندگی به ایران آمدیم. اگرچه ما بصورت دائمی ساکن ایران نیستیم و حدود هفت سال هم در کشور فرانسه زندگی کردیم، اما در مجموع حدود پانزده سال است که در این کشور زندگی می کنیم.

خانواده همسرم من را خیلی تحویل گرفتند

یولیا با خنده ادامه داد، شاید وقتی که به عنوان یک عروس روس وارد خانواده همسرم شدم حقیقا شانس آوردم، چراکه خانواده شوهرم به من احترام زیادی قائل بوده و من را خیلی تحویل گرفتند. خداروشکر هیچگاه با مشکل خانوادگی جدی مواجه نشدم، در حالیکه اغلب برای دختران روسی که با افراد خارجی ازدواج می کنند مشکلات خانوادگی متعددی رخ می دهد. بزودی موفق به یافتن شغل شدم و در دانشگاه به عنوان استاد زبان روسی مشغول به کار شوم، ما روسها مثلی داریم که می گوید: هرکجا کار است، مکان زندگی همانجاست. بنابراین تجربه زندگی من در ایران بسیار خوب و به آرامی پیش فت.

دانشجویان ایرانی خوب هستند اما سیستم ایرانی خیر!

از نظر من بیشتر دانشجویان ایرانی افراد پرتلاش و باهوش هستند که بسیار علاقمند به درس خواندن می باشند. اما اگر بخواهم به عنوان یک استاد که با دانشجویان ایرانی در ارتباط مستقیم است را با دانشجویان کشورهای دیگر مقایسه کنم باید بگویم، اگر نقصی هم وجود دارد، نقص در سیستم است نه کوتاهی دانشجویان و بیشتر سیستم حاکم نواقصی را در بر دارد. چراکه از سویی دانشجوها بسیار خوب و پیگرانه تحصیل می کنند، اما از سوی دیگر بعد از فارغ التحصیلی امکان بهره برداری از تحصیلات خود را ندارد و به خاطر مشکل بیکاری در کشور امید خود را از دست می دهند.

مسئله دیگری که اغلب خارجی ها متوجه آن می شوند، تمایل همه بچه ها برای ادامه تحصیل در دانشگاه است، در بیشتر خانواده ها بچه ها یا می خواهند دکتر شوند یا مهندس، که این به نظر من خیلی جالب است.

یکی دیگر از ویژگیهای دانشجویان ایرانی این است که اینقدر که نمره برای آنها اهمیت دارد، شاید اصلا مهم نباشد که چقدر تحقیق کرده و چه چیزهایی را فراگرفته اند.

فرهنگ روسها به ایرانی ها نزدیکتر است تا غربی ها

فکرمی کنم به عنوان یک فرد روس که هم تجربه زندگی در ایران را داشته و هم تجربه زندگی در غرب را، به نظرم فرهنگ روسیه به ایران و جامعه ایرانی بیشتر نزدیک است، روسها و ایرانی ها خیلی خوب و راحتر یکدیگر را درک می کنند. ایرانی ها فرهنگ چندین هزار ساله و تاریخ بسیار غنی دارند.

من ادبیات و زبان روسی درس می دهم و هر فردی که تنها اندکی با دبیات سروکار داشته باشد می داند که ادبیات بزرگ ایرانی برای همه الگوست. چیزی که من را بسیار متعجب می نماید اینکه نه تنها در میان خانواده های روشنفکر ایرانی و افراد تحصیلکرده، بلکه در خانواده های عموم مردم اشعارناب و جهان پسند ایرانی زنده است و با افتخار اشعار حافظ و فردوسی خوانده می شود. این علاقه مردم از نظر من خیلی عجیب و بسیار خوب است.

عید نوروز بهترین رسم ایرانی ها

البته که یکی از بهترین رسوم ایرانی ها برگزار عید نوروز است و من هم در میان تمام آداب و رسوم ایرانی که بیشتر آنها جالب و ریشه دار است بیش از همه هید نوروز را دوست دارم و اکنون که در روزهای پیانی سال نو هستیم می خواهم پیشاپیش عید نوروز را به همه ایرانی تبریک بگویم.

در روسیه بودن من را خوشحال می کند

خوشبختانه اکنون در دنیایی زندگی می کنیم که دیگر مسافت دور مانند نیم قرن پیش معنای جدی نداشته و یا سخت باشد، یا اینکه اگر روزی فردی به کشور دیگر مهاجرت نمود دیگر هرگز نتواند به سادگی باز گردد. باور کنید که من اصلا احساس نمی کنم که از روسیه رفته ام و با تکنولوژی های روز دنیا می توانم بسادگی با دوستان و خانواده ام صحبت نموده و در تماس باشم و براحتی در سفر باشیم. اگر روزی فرصتی پیش آید که برای همیشه و یا برای مدت کوتاهی در روسیه زندگی کنم بسیار خوشحال خواهم شد، اما این تصمیم من منوط به توافق خانوادگی بوده و همگی باهم باید تصمیم بگیریم.

دیگر خبرها

  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟