Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@15:54:42 GMT

لزوم اصلاح قوانین شورا/تعامل رمز موفقیت در شورا

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۶۸۸۹

لزوم اصلاح قوانین شورا/تعامل رمز موفقیت در شورا

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت،  یکی از پایه‌های اصلی تحقق انقلاب اسلامی، حضور و مشارکت گسترده مردم بوده و بدون داشتن این پشتوانه عظیم، مسلماً پیروزی محقق نمی‌‏شد.

در همین راستا در نهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ ش، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، طی فرمانی به شورای انقلاب، توصیه کردند که آیین‌نامه تدوین شوراها را تنظیم کند تا اصل حضور و مشارکت مردم تأمین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهم اردیبهشت‌ماه سالروز فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراهای شهر و روستا بهانه‌ای شد تا به بررسی عملکرد و مشکلات و چالش‌های پیش روی این شورا در استان گیلان بپردازیم.

شورای استان، شورای فرادست استانی است که مهم‌ترین هدف آن نظارت بر عملکرد شوراها و ایجاد همکاری و هماهنگی شوراها است.

نظارت بر اجرای پروژه‌های استانی و ملی وظیفه مهم شورای استان است که تاکنون به دلیل عدم همکاری از سوی دولت‌ها عملی نشده است.

رئیس شوراهای استان گیلان بر اصلاح روند مکاتبات دبیرخانه شورای استان با ثبت بیش از ۵۰۰ نامه وارده، صادره و همچنین تصویب و نصب سیستم مالی مکانیزه برای اولین بار در شورای اسلامی استان گیلان جهت ایجاد شفافیت مالی را بخشی از عملکرد خود برشمرد و اظهار کرد: تنظیم تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، تنظیم تفاهم‌نامه با سازمان صداوسیما مرکز گیلان جهت ارائه مسائل مربوط به شوراها و اطلاع‌رسانی، تنظیم تفاهم‌نامه با موسسه بینش مطهر در راستای انجام وظایف فرهنگی و اجتماعی از دیگر اقدامات مهم این شورا در آخرین سال دوره پنجم است.

علیرضا (شهاب) غفاری شورا را نهادی مردمی و از عوامل مهم در توسعه شهرها و روستاهای کشور دانسته و اساس شورا را تصمیم سازی‌های محلی در جهت حل مشکلات و نیازهای هر شهر یا روستا برشمرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مشکلات و نیازها توسط مردم در همان شهر یا روستا از اهداف دیگر شورا است، افزود: متأسفانه مبهم و ناقص بودن قوانین شوراها یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم موفقیت و اثربخش بودن شوراها در بسیاری از موارد است.

رئیس شوراهای استان گیلان تدین، تعقل، تلاش، تخصص و تعامل را ویژگی‌های لازم برای یک فرد شورایی دانسته و گفت: روحیه تعامل و توان شنیدن و همکاری با عقاید و نظرات متفاوت و مخالف مهم‌ترین ویژگی و لازمه هر فرد شورایی است.

وی با تأکید بر اینکه اگر ابهامات قوانین شوراها رفع شود قطعاً شاهد نقش‌آفرینی بهتر شوراها در توسعه شهرها و روستاها خواهیم بود، بیان داشت: ورود افراد کارآمد و بومی به این نهاد در صورت آشنایی آنان با قوانین و مقررات و وظایف شوراها می‌تواند این نقش را بیش‌ازپیش بهبود بخشد.

 

 

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس شوراهای استان گیلان روز شوراها استان گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۶۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم تراز در جمهوری اسلامی باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد

ایسنا/تهران امام جمعه شهرستان شهریار گفت: معلم تراز در جمهوری اسلامی باید روحیه انقلابی و جهادی، ولایتمداری، آرمان خواهی، خودسازی، تولید فکر و توانایی تبدیل تهدید به فرصت را داشته باشد که باید بدانیم معلم تراز در انقلاب اسلامی علامه شهید مرتضی مطهری است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی نوری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار کرد: ۱۲ اردیبهشت ماه شهادت علامه مرتضی مطهری و روز معلم نامگذاری شده است. شهید مطهری فقط یک فرد نبود. بلکه یک مکتب، گفتمان و جریان بود برای همین است که دشمن این شخصیت گرانقدر را ترور کرد. 

وی در ادامه افزود: دلیل تبدیل این عالم بزرگ به مغز متفکر جهان اسلام تقوا، تلکیف‌مداری و تکلیف‌شناسی، اسلام‌شناسی و پایبندی به اسلام، موقعیت‌شناسی و میدان‌شناسی ایشان بود. 

حجت‌الاسلام حسینی نوری با اشاره به روز کارگر و دیدار اخیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با این عزیزان اظهار کرد: فرق بین ما و دیگر نظام‌های دنیا این است که آن‌ها کارگر را به عنوان یک ماشین کار تصور می‌کنند اما در اسلام نفس کار ارزشمند است و اگر کسی در مسیر کار شرافتمندانه و به دست آوردن رزق و روزی حلال جان خود را از دست دهد، ارزش یک شهید را دارد.

امام جمعه شهرستان شهریار با اشاره به روز شوراها خاطرنشان کرد: ۹ اردیبهشت ماه روز شوراها است. اسلام اهمیت زیادی به امر شورا و مشورت قائل شده است و عقل جمعی را برتر از عقل فردی می‌داند. از وظایف مهم شورا در شهر، انتخاب شهردار، نظارت، پژوهش، برنامه ریزی و تصویب بودجه، ارائه خدمت به مردم و نظارت بر عملکرد شهردار و شهرداری‌ها است.

وی در پایان افزود: متاسفانه در کشور ما برخی از شوراها با اهداف اصلی و قانونی خودشان فاصله دارند و سیاست زده شده اند که باید از این فضا خارج شده و خدمات بهتری به مردم ارائه دهند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • شرط موفقیت شوراها، ارتباط مستقیم با مردم است
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • شوراها باید به مردم پاسخگو باشند
  • معلم تراز در جمهوری اسلامی باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اصلاح قوانین